Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Livflotte

Rekommendera Poster

Vad tycker ni om livflottar? Har ju fått inse att min Soling inte kommer att vara eller bli osänkbar så kanske skulle man utrusta den med en livflotte.

 

Inköpspris på närmre 10000 och service var tredje år skrämmer dock.

 

Vad är era tankar? Det rör sig om en dagsseglare max 3 km från land..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på livflotte några gånger men ännu inte införskaffat någon.  På en Soling är det även trångt om utrymme men det klart att om man funderar på risker kan en livflotte vara ett alternativ till att behöva hamna i vattnet och försöka påkalla hjälp.

 

Ombord på vår segelbåt finns våtdräkt, torrdräkt och gummijolle. Skulle det värsta inträffa och båten snabbt sjunker så finns det en viss möjlighet att klara sig några timmar beroende på vattentemperaturen. Har även en PLB nödsändare som kan aktiveras.

 

En PLB nödsändare aktiveras manuellt och fungerar utomhus på land och till sjöss över hela världen förutom restriktioner i några länder. Denna nödsändare ger signal till en satellit som skickar signalen vidare till Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningscentral, JRCC, som tar emot larmet och vidarebefordrar larmet till rätt instans.

 

En AIS nödsändare kan även vara ett bra alternativ om man är till sjöss då larmet når AIS-mottagare inom VHF räckvidd, ca 4 nm.

 

Lyssnade nyligen på detta föredrag på Youtube om en person som utan förvarning slungades överbord i Round Ireland Yacht Race 2018 från båten Jedi (J/105). Intressant att lyssna på hur både den som trillade i upplevde situationen samt hur besättningen agerade och efter 15 minuter kunde fortsätta kappsegla. Då gäller det att de som är kvar ombord vet hur man hanterar båten och kan få upp den som trillat i.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dava:

Vad tycker ni om livflottar? Har ju fått inse att min Soling inte kommer att vara eller bli osänkbar så kanske skulle man utrusta den med en livflotte.

 

Vad är era tankar? Det rör sig om en dagsseglare max 3 km från land..

Varför inte osänkbar? Nej ingen livflotte, men bra flytväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen båt är osänkbar. Solingen med låga fribord och öppna design är mer sårbar än många andra. 

 

Vi har bra flytvästar, plats för en livflotte skulle absolut kunna fixas. Hindret är dels ekonomiskt och dels att jag är tveksam till nyttan. Därför är jag nyfiken på hur ni andra resonerat.

 

Seglar ju mycket med barn vilka inte skulle klara av hålla sig flytande med flytväst i kallt vatten på samma sätt som jag själv. 

 

 

 

Är väl egentligt rätt skeptisk till att jag skulle kunna sänka Solingen genom att segla in så stora mängder vatten, men samtidigt kan man inte vara nog försiktig. Planen är att vinna klubbseglningarna inte genom att segla snabbast utan att vara med flest gånger :) 

Det kräver att jag inte bangar för lite hårt väder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovt räknat behöver du en volym på 1m × 1m × 50cm i för och akter för att båten ska förbli flytande med tanke på att soling är åtta meter lång kan det knappast vara särskilt svårt att få till.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke var ett stort nej, men så slog det mig att ni har mindre barn ombord och då är det något helt annat. Då är det inte lika självklart längre.

3 km till land är inte långt när man seglar, men ligger man i vattnet är 3 km väldigt långt.

 

Bra flytvästar och en vattentät bärbar VHF med inbyggd GPS och distress-knapp är en bra början i alla fall. Då kan man få i väg ett larm om olyckan skulle vara framme.

En vattentät påse till någon laddad mobil är ett bra komplement också, 249:- på xxl.

 

Så som ni använder båten kanske en liten livflotte kan få bort oron kring öppen båt och låga fribord. Det är ju också värt något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev McLasse:

Bra flytvästar och en vattentät bärbar VHF med inbyggd GPS och distress-knapp är en bra början i alla fall

Absolut om man med flytväst menar en riktig, inte en uppblåsbar. Flytoverall eller ännu hellre, överlevnadsdräkt om man är riktigt pessimistisk.

 

Livflotte ska man ha på Atlanten eller när det är riktigt kallt i vattnet. Det finns inga osänkbara båtar.

Jag har en livflotte som inte är ompackad och jag har övat med livfltte. Inte ens i ett badhus så var det enkelt. Tung är den också och kan vara nog så svår att sjösätta.

Men visste, det känns lite tryggt när man seglar i november.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej... Min livflotte skall packas om i år... Jag seglar mest ensam och undrar ibland om jag verkligen skulle få den i sjön om det verkligen gäller? Men nu har jag en och den skall packas om... att ha en flotte som inte är kurant är ju enligt mig rena vansinnet... Men om jag skulle köpa en enbart för kustnära seglats?? Nja...

 

Men en bärbar och vattentät VHF anser jag att alla bör ha... rör man sig kustnära under sommaren så finns hjälp inom räckhåll... men att då lita till sin mobil är naivt.... även om vi nu har några telefoner som tål lite väta så har dom vissa nackdelar om hela besättningen ligger i vattnet om nu båten skulle fallera....

 

Om jag nu talar om ett av dom få tillfällen jag behöver gå upp på däck när jag befinner mig utomskärs... 1. jag är kopplad. 2 jag har med mig en Icom IC M23... ( inte state of the art men en duglig vattentät radio). 3 har även en plb som skall finnas med mig ... alltid...!!!!

 

Så visst... livflotten är kanske en trygghet... Men att kunna larma och leda hjälpinsatser är enligt mig ännu viktigare...

 

Ha det gott... å segla lugnt... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vattentät, bärbarbar VHF är bra. Men ska det vara riktig vettigt så ska den ha DSC och GPS, då ökar sannolikhet enorm att någon ska uppfatta ett nödanrop.

Ett alternativ är en PLB, den "hörs" ju alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev McLasse:

Bra flytvästar och en vattentät bärbar VHF med inbyggd GPS och distress-knapp är en bra början i alla fall. Då kan man få i väg ett larm om olyckan skulle vara framme.

En vattentät påse till någon laddad mobil är ett bra komplement också, 249:- på xxl.

 

7 timmar sedan skrev kmz:

men att då lita till sin mobil är naivt....

Jag var lite otydlig. Givetvis menade jag en mobil som komplement till bärbar VHF. Påsen jag syftar på till mobilen ser ut så här.

 

Man skall inte avskriva nyttan med en mobil. Det har funnits tillfällen då mobilen kommit till användning för att påkalla uppmärksamhet. Dels genom att ringa och dels med ficklampsfunktionen. Men, som sagt, den ersätter inte en VHF. Mobilen ger bara ytterligare möjligheter.

 

Ville bara klargöra så inte TS missuppfattat mig också.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Man skall inte avskriva nyttan med en mobil.

Eller så kan man säga att den är bättre än inget. Trots allt så kommer 9 av 10 nödanrop från mobiler.

Jag skulle inte vilja vara utan en bärbar VHF men utan DSC är nyttan ofta ganska begränsad som säkerhets detalj.

Telefonen är vattentät men jag har aldrig den på mig på sjön. VHFen sitter däremot sitter alltid i flytvästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobil kan fungera kustnära men längre ut är den värdelös då täckningen försvinner. Inte något att förlita sig på att den fungerar i en nödsituation till sjöss en bit ut från kusten. En VHF-radio är ett bättre alternativ. Samt trillar man i vattnet så gärna en AIS nödsändare som aktiveras automatiskt (räckvidd kanske 4-5 nm). Eller en vattentät VHF-radio (räckvidd ca 4-5 nm). Samt när det inte finns täckning för VHF-signaler eller om det är en riktig krissituation en PLB som har satellitkontakt men behöver aktiveras manuellt.

 

En fast VHF-radio på båten har ett MMSI-nummer (årsavgift 200kr).

Om man även har en AIS på båten, vattentät bärbar VHF samt kanske AIS nödsändare och PLB nödsändare, kan alla dessa använda samma MMSI-nummer som båten?

 

Samt om man vill utrusta fler i besättningen med vattentät bärbar VHF samt kanske AIS nödsändare och PLB nödsändare behöver då varje besättningsmedlem ha ett eget MMSI-nummer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har de handhållna VHF-enheterna endast 4-5 sjömils räckvidd?

 

Fördelen med VHF över PLB måste ju vara att man kan kommunicera med sjöräddningen, men finns det master som vidarebefordrar meddelande när man är mer än 5 sjömil från Sjöräddningssällskapets stationer?

 

Hur snabbt reagerar sjöräddningen på PLB-anrop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev McLasse:

 

Jag var lite otydlig. Givetvis menade jag en mobil som komplement till bärbar VHF. Påsen jag syftar på till mobilen ser ut så här.

 

Man skall inte avskriva nyttan med en mobil. Det har funnits tillfällen då mobilen kommit till användning för att påkalla uppmärksamhet. Dels genom att ringa och dels med ficklampsfunktionen. Men, som sagt, den ersätter inte en VHF. Mobilen ger bara ytterligare möjligheter.

 

Ville bara klargöra så inte TS missuppfattat mig också.

Mobilen är väl bra för att använda för vardaglig social kommunikation av olika slag. Men man behöver inte komma speciellt långt utanför kusten för att man skall förlora mobiltäckningen.

Å andra sidan kan ju VHFen förlora kontakten med kuststationerna också, särskilt om antennen sitter lågt som på motorbåtar. Men man kanske kan nå en annan båt eller fartyg.

 

Jag har flera gånger tänkt att slå till på en begagnad flotte för fyra personer, det kommer upp sådana ibland på Blocket och Tradera, och även om dessa oftast skall packas om så kanske det inte är någon bra idé att köpta en begagnad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

En fast VHF-radio på båten har ett MMSI-nummer (årsavgift 200kr).

 

MMSI numret tillhör båten och VHF, AIS mm ska samma nr. Man kan ha samma nr på den bärbara.

Jag valde att ha ett eget nr på den bärbara och får följaktligen betala ytterligare en årsavgift. I andra länder kan man få flera olika MMSI nr utan extra kostnad.

Att jag vill ha egen MMSI beror på att jag dels vill kunna enkelt upprätta en förbindelse, dels för att jag ska kunna gör en POSITION REQUEST hitta båten när jag är iland.

 

1 timme sedan skrev Dava:

Intressant. Har de handhållna VHF-enheterna endast 4-5 sjömils räckvidd?

Båt till båt, ja.

I nöd vill du prata med JRCC (Sweden Rescue). Täckningsområden kan man se på TÄCKNINGSKARTAN det är så långt basstationerna når till en apparat med 2 m antennhöjd om dt inte finns hinder ivägen. Ligger man i vattnet får man lite mindre räckvidd. Sjöräddningen har inget med detta att göra, alla räddningsinsatser styrs av JRCC. Sen larmar de ut de enheter som de anser nödvändig. Det kan vara Sjöräddningen men även Polis, KBV och Sjöfartsverkets helikoptrar mm. Samt alla båtar i närheten.Eftersom många, troligen de flesta båtar idag har DSC så kommer ett larm från en handjagare med DSC att få alla apparater att tjuta, även om volymen är neddragen. Dessutom får alla den nödställdes position. Det enda du behöver göra är att trycka in en knapp.

PLB går till en satellit men innan den sänder så ska den öppnas och man ska veckla ut antennen. Signalen tas emot i Norge och vidarebefordras till JRCC. Det de gör är att ringa något av de telefonnr man uppgett. Detta pga alla flaska larm de fått. Sen larmar de ut enheter i din närhet. Det tar alltså lite längre tid än ett DSC-anrop. Å andra sidan fungerar den även i skogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Så det finns inget argument i räckvidd för en fast monterad enhet med antenn i masten? Såg ju ut att vara bra täckning här på västkusten.

 

Men hur är det med intyg och tillstånd för att få inneha en VHF? Det är väl inte bara att köpa en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Så det finns inget argument i räckvidd för en fast monterad enhet med antenn i masten?

Jo en fast har mera pulver och kommer det öar i vägen så är den bättre.

Jag har en fast men med en 2,4m, bra antenn i pushpit. Fungerar utmärkt även om en masttopps monterad antenn teoretiskt når längre. Men rent praktiskt så handlar det ofta om en sämre antenn, långa kablar och fler kontakter. Räknar man på det så är skillnaden i räckvidd ganska liten.

Den enda gång jag varit i närheten av ett skarpt läge var när jag knäckte masten. Hade den gått överbord så hade en masttopps monterad int varit till någon hjälp. Att montera en nödantenn fanns det definitivt inte tid till.

 

Du behöver ett SRC-intyg som du ganska enkelt läser in själv och sen tentar hos någon provförättare. Sen ska du ha ett tillstånd från PTS, kostar 200kr/år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla åsikter och tips. Jag ska kolla upp det där med certifikat för VHF under våren och en handhållen VHF-sändare med DSC låter ju absolut som den bästa investeringen.

 

Kanske skapar en tråd om modellval när det närmar sig. Men någon livflotte blir det inte.

 

Nu låter jag tråden vila i frid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...