Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peka67

Att ligga bi med drivankare

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja dela med mig av något som jag tyckte var väldigt intressant, nämligen att ligga bi med drivankare.

 

Men först till problemställningen, nästan alla segelbåtar idag har inte tillräckligt med köl framför masten för att kunna ligga bi (i hårt väder). Även ett extremt litet försegel leder till att fören drycks ned i lä, och kräver alltför mycket storsegel som motkraft, vilket leder till kränkning och fart framåt.

Screenshot_20200220-074832_YouTube.jpg.8d59f3dd574e8c7f8ab35667ff66f3b6.jpg

Det supersmarta med bilden ovan är att man lagt ut drivankare från fören med ett block samt tamp till vinch i sittbrunn. I denna variant har man inget försegel utan bara ett trisegel (trysail). Drivankaret förhindrar fart framåt, och med tamp/vinch reglerar du båtens vinkel helst inte mer än 45°. På så sätt driver båten bakåt från vidriktningen och skapar lugnare vatten framför sig (gråa fältet på bilden) vilket förhindrar att vågor bryter över segelbåten.

 

Belastning på tamp och fästpunker blir mycket lägre på detta sätt än om man har fören mot vinden. Vilket belastar oerhört mycket när fören rör sig upp och ned i vågorna. Läste om en kille där drivankaret bara höll i 30min innan det försvann.

 

Jag har tidigare varit lite negativ till drivankare, men med detta upplägg har det plötsligt blivit väldigt intressant med drivankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tvinga båten att peka åt ett annat håll på det viset är användbart även när man ankrar. Om vind och sjö inte är överens om vilken riktning de skall hålla kan man "rotera" båten så man får en lugnare ankring. Det funkar riktigt bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

Att tvinga båten att peka åt ett annat håll på det viset är användbart även när man ankrar. Om vind och sjö inte är överens om vilken riktning de skall hålla kan man "rotera" båten så man får en lugnare ankring. Det funkar riktigt bra.

Ja det var ingen dum idé, slipper man att båten "rullar" så är det guld värt. Jättebra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...