Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gaidin

Väggslip till skrovet?

Rekommendera Poster

Någon som testat att köra en vägg- och takslip på skrovet vid vårrustningen?

Jag brukar rugga upp skrovet (Cuppercoat) på våren och det är ju en jäkla ställning man står i när man slipar underifrån.

 

Jag tänker mig typ en sån här? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-003259/

 

Redigerad av Gaidin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en båtklubbkompis som använder sådan på sin båt som är betydligt större än min.
Han är väldigt nöjd.

 

Själv kör jag våtslippapper på förlängningsskaft.
https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/rollerbyglar/teleskopskaft-2000018271
Eller slipduk, https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slippapper/slipnylonark-3st-2000034929

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Någon som testat att köra en vägg- och takslip på skrovet vid vårrustningen?

Jag brukar rugga upp skrovet (Cuppercoat) på våren och det är ju en jäkla ställning man står i när man slipar underifrån.

 

Jag tänker mig typ en sån här? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-003259/

 

Nyfiken fråga. Varför brukar du rugga upp skrovet som är målat med Coppercoat?

Är det inte ganska känsligt för slipning och det räcker med att polera lätt?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där r nog en kul pryl, i synnerhet när man ska slipa gips.

Men är inte risken att den tar för mycket?

Den enda jag känner som har Coppercoat brukar rugga upp ytan med ett vanligt teleskopskaft och ett ganska fint sandpapper, enligt honom räcker det och det är ganska enkelt.

 

18 minuter sedan skrev ChristerN:

Nyfiken fråga. Varför brukar du rugga upp skrovet som är målat med Coppercoat?

För att ny koppar ska komma fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Det där r nog en kul pryl, i synnerhet när man ska slipa gips.

”Slipa gips”..?

Då har du gjort något fel någonstans...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev bhemac:

För att ny koppar ska komma fram.

Asch! Hade lite otur när jag tänkte där. 🤪😴 Tänkte på DeIjssel (eller vad det heter) men på CC förstår jag helt vad som menas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket den tar kan man säkert justera med ett finare papper.

 

Cuppercoat är nytt för mig, lades på av förra ägaren och man skall tydligen rugga upp lite så kopparoxiden försvinner och ny koppar kommer fram. Förra året körde jag med teleskopskaft varvat med en excenterslip och ryggen tog rätt rejält med stryk så därav min tanke.

 

Å andra sidan känns det lite överdrivet med en sådan maskin, jag kommer aldrig att använda den till något annat och jag sticker iväg på långsegling nästa år så den kommer i så fall bara användas två gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke, men kan man byta ut slipskivan mot en polertrissa eller lammullshätta för att polera skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Hur mycket den tar kan man säkert justera med ett finare papper.

 

Cuppercoat är nytt för mig, lades på av förra ägaren och man skall tydligen rugga upp lite så kopparoxiden försvinner och ny koppar kommer fram. Förra året körde jag med teleskopskaft varvat med en excenterslip och ryggen tog rätt rejält med stryk så därav min tanke.

 

Å andra sidan känns det lite överdrivet med en sådan maskin, jag kommer aldrig att använda den till något annat och jag sticker iväg på långsegling nästa år så den kommer i så fall bara användas två gånger.

Nu blir det lite of topic, men om du inte redan kollat, så undersök vad andra ute på oceanerna tycker om Cuppsrcoat. Jag har fått ett intryck att den inte funkar riktigt så bra som man skulle vilja på de sju haven.

 

Åhh, nu längtar jag ut på några månaders segling igen. Stilla havet med Laya börjar bli länge sedan nu.

 

Lycka till med alla förberedelser!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

jag sticker iväg på långsegling nästa år så den kommer i så fall bara användas två gånger.

Säg inte det, ta med den, du kan få många nya vänner ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Nu blir det lite of topic, men om du inte redan kollat, så undersök vad andra ute på oceanerna tycker om Cuppsrcoat. Jag har fått ett intryck att den inte funkar riktigt så bra som man skulle vilja på de sju haven.

 

Åhh, nu längtar jag ut på några månaders segling igen. Stilla havet med Laya börjar bli länge sedan nu.

 

Lycka till med alla förberedelser!

Mackey

Båten har seglats ett varv runt jorden redan, med förra ägarna och de var nöjda med cuppercoat och har lagt på nytt igen när den förra tagit slut. Den är endast tre säsonger gammal så jag kommer inte att byta den förrän om några år till.

 

Längtar du ut till oceanerna är du välkommen över Atlanten december 2021 med start på Kap Verde. Troligen kommer jag att besöka Afrikas västkust på vägen ner, Marocco, Mauretanien...  Drömmen är att gå upp i Gambiafloden.

Ang polertrissa, det är ju vanlig kardborre på trissan så det borde ju inte vara något problem om man bara får tag i rätt storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Gaidin:

Båten har seglats ett varv runt jorden redan, med förra ägarna och de var nöjda med cuppercoat och har lagt på nytt igen när den förra tagit slut. Den är endast tre säsonger gammal så jag kommer inte att byta den förrän om några år till.

 

Längtar du ut till oceanerna är du välkommen över Atlanten december 2021 med start på Kap Verde. Troligen kommer jag att besöka Afrikas västkust på vägen ner, Marocco, Mauretanien...  Drömmen är att gå upp i Gambiafloden.

Ang polertrissa, det är ju vanlig kardborre på trissan så det borde ju inte vara något problem om man bara får tag i rätt storlek.

Okej, bra att det funkar med Cuppercoat och att båten är testad ordentligt. 👍

 

Tack för inbjudan, låter intressant att lämna regn och rusk för en tid i sol och värme.

Vi har lite kontakt med dotterns fd. svärföräldrar och deras barn i Casablanca så där kunde det ju passa att mönstra på om det passar dig.

 

Jag skickar ett PM så kan vi hålla kontakten utanför offentligheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-19 vid 17:01 skrev Mackey:

Okej, bra att det funkar med Cuppercoat och att båten är testad ordentligt. 👍

 

Tack för inbjudan, låter intressant att lämna regn och rusk för en tid i sol och värme.

Vi har lite kontakt med dotterns fd. svärföräldrar och deras barn i Casablanca så där kunde det ju passa att mönstra på om det passar dig.

 

Jag skickar ett PM så kan vi hålla kontakten utanför offentligheten.

Svarade på ditt PM men fick aldrig något tillbaka, skrev du rätt adress?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...