Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Leakim

Välja ankarspel

Rekommendera Poster

Har funderingar på att låta montera ett ankarspel på motorbåt ca 2 ton 7,5 m. Frågar du i Bohuslän så är det BARA Engbo som gäller. Ska du lämna bort jobbet så verkar ingen vara sugen på att montera något annat... Quick Balder verkar mera prisvärt tycker jag och undrar därför om någon i forumet har erfarenhet av något eller båda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade Quick Balder 600 på min båt (7,6 m, 2 ton ca) i våras. Fungerade utmärkt här på ostkusten första sommaren i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade också ett Balder men 900 (8,2 M, 2,7ton) det bästa tillbehöret på båten, har fungera utmärkt, det som skilljer är väl att Engbo har skjölj läge, det har inte Balder, man får stoppa manuellt vid skjöljning, inget större besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte direkt svar på din fråga, men en reflektion:

Jag hade i många säsonger ett bandankarspel, Ancharomatic, i en Nimbus (nu såld) som var något större än din båt. Det ankarspelet var jag väldigt nöjd med. Men så som jag hade gjort installationen funkade det inte med kätting närmast ankaret, men i Bohuslän med en Brucekopia så fick jag oftast bra fäste i botten ändå, ibland hissade jag ut en tyngd på bandet för att ändra ankarets angreppsvinkel mot botten.

 

I nuvarande litet större båt har jag bytt ut Lewmars Pro-Fish mot Lewmars HX1, Pro-Fish grundkonstruktion har mer att önska, HX1 är bättre men inte optimal. Jag har skrivit en hel del om detta här på forumet, om du söker kanske du finner.

Balders som man monterar innanför akterspegeln har jag sett demovarianter av, ser ju bra ut så långt. Lewmar har en liknande konstruktion, men dess kablarer, linhjul (om jag nu stavade rätt) skiljer sig åt.

 

Vad jag förstår av liknande trådar med olika frågeställningar ang. ankarspel är att linhjulen inte alltid får bra grepp om linan, det var samma för mig. Och blöt lina beter sig inte likadant som en torr, därför bytte jag till kätting i hela längden. jag var innan det kättningmotsåndare...

 

Så kolla noga innan köp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade i många säsonger ett bandankarspel, Ancharomatic

Jo, det var jag också. Har haft två olika bandankarspel och bägge har varit bättre än de för lina som jag haft (2st Engbo av olika årgångar). 
Ankarspelet är fantastiskt ffa när man är ensam ute. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jo, det var jag också. Har haft två olika bandankarspel och bägge har varit bättre än de för lina som jag haft (2st Engbo av olika årgångar). 
Ankarspelet är fantastiskt ffa när man är ensam ute. 

Så till trådskaparen; se dig om ordentligt och överväg de alternativ som står till buds, läs de olika trådarna om de vedermödor en och annan av oss haft med diverse ankarspel oavsett fabrikat.

Det är dyra grejer och det är lätt att bygga in sig med prylar med tveksam funktion eller teknisk kvalitet.

Linan har ju stor betydelse i sammanhanget också, den måste matcha kablarerna ordentligt och inte slira eller låta sig tuggas sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev JanPalmqvist:

....det som skilljer är väl att Engbo har skjölj läge, det har inte Balder, man får stoppa manuellt vid skjöljning, inget större besvär.

Precis, det är bara köra upp till "röda kulan" är en bit ifrån målet och låta ankaret tvättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg, tänker att ett Balder 900 borde vara safe med en bra 12 mm helblyad lina. Problemet är att få någon att montera det, antingen har de inte tid eller så vägrar montörerna som sagt att montera något annat än Engbo. Det verkar vara lite för goda tider... Montera själv, kanske skulle klara det men har dåligt hum om det elektriska... Plug and play säger visserligen info text om Balder, vilken erfarenhet har ni som monterat ett Balder? Sen är det tiden, eller förresten påsk är jag ju ledig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är plug and play. Men det blir en hel del kablar om man har alla delar i systemet. Du klarar dig med 600W på din båt.

Jag testade grejerna i garaget innan.....
Håltagningen i akterspegeln var väl mest nervpåfrestande då man inte vill göra fel.

 

20180814_192205.jpg

20190507_182002.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt,  vad för ett ankare och rulle använder ni? Jag har ett Delta 6kg. Bifogar bild på min akter där spelet är tänkt att monteras. Lite knepigt med luckan som ligger innanför badbryggan, att kunna öppna då jag tänker att linan går rakt in i akterspegeln innanför (försöker illustrera) ...

1E4272F2-8839-4BAA-9E96-F6301821DCA2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Quick Balder 900 till min båt. Anledningen var primärt flexibiliteten i monteringen som i utrymmet i motorrummet var trångt. Haft det i tre år och inga issues över huvudtaget kring trassel eller avbrott. 
 

Massor av valmöjligheter kring fasta knappar, trådade och trådlösa fjärrkontroller. 
 

Monterade allt själv med mina kontorsfingrar men brorsan kollade elen med sin behörighet. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Jag testade grejerna i garaget innan...

Imponerande bra gjort!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Imponerande bra gjort!

 

Tack. Det var av två anledningar; köpte det på hösten så jag hade hela vintern att fördriva och att det skulle kännas jobbigt om det inte skulle funka när det sedan satt monterat på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Leakim:

Tack så hjärtligt,  vad för ett ankare och rulle använder ni? 

 

Jag har ett plogankare på 5 kg. Köpte det och hållare på Marinimporten .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Leakim:

Bifogar bild på min akter där spelet är tänkt att monteras. Lite knepigt med luckan som ligger innanför badbryggan, att kunna öppna då jag tänker att linan går rakt in i akterspegeln innanför (försöker illustrera) ...

1E4272F2-8839-4BAA-9E96-F6301821DCA2.jpeg

Ser ju ut som att luckan blir oanvändbar med ankarspelet där. Går det att beställa båten med ankarspel? Var sitter det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också bara bra erfarenheter av Balder 600.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var idag inne hos min leverantör som menade att det finns två alternativ, antingen innanför akterspegeln eller i en piedestal ovanför den befintliga ankarboxen, inte så snyggt tycker jag... men kanske svårt montage i det begränsade utrymmet innanför akterspegeln...?

 

30D8C175-7294-45F0-B1EC-BF848C7CAA49.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Leakim!

 

Jag är nu i samma läge som du var 2020; planerar för att installera Balder Quick 600 i min Merry Fisher 795.

 

Har mätt ”överallt” i utrymmet innanför akterspegeln. Det verkar tajt men genomförbart.Tänker mig att ta upp två hål, a 200x300mm mot sittbrunnen, för installation osv.

 

Hur gick det för dig med installationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...