Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Smart laddning av batteri till jollemotor

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Nu börjar vårt elsnurreprojekt ta form.

Läs här och här för lite bakgrundsinfo.

 

Minn Kota C2 30, 1600:- kronor

DC-DC-omvandlare 400 W, cirka 100:- kronor

PWR-regulator 30 A, cirka 100:- kronor

Hopvikbara solceller 40 W (egen tillverkning med 4 x 10 W), 400:- kronor 

Batteri återstår att köpa, blir nog ett AGM.

 

Efter att ha läst på lite i trådarna här på MG så har jag kommit fram till att detta är en bra start.

 

Nu återstår att koppla ihop detta på ett smart vis.Så här har jag tänkt och det vill jag gärna ha synpunkter på.

 

Batteriet kommer att stå permanent i jollen och där kommer även PWR-regulatorn sitta.

Laddning via kabel från "moderskeppet" och från solceller.

DC-DC-omvandlaren ombord på "moderskeppet" matar ut så hög spänning som möjligt för att kablarna ska kunna vara klena (1,5 mm2).

 

Laddning.jpg.66e3f2aab93065fd703b1489919496a4.jpg

Några frågor

  1. Har jag tänkt/fattat rätt?
  2. Vad händer om jag trycker ut 30 volt samtidigt som solcellerna är inkopplade?
  3. Är det mera lämpligt att mata ut samma spänning som solcellerna ger?

 

Tack på förhand!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt tänkt. 

Att ha batteriet permanent i jollen är perfekt och sparar mycket arbete.

DC-DC omvandlaren ställer du så att den ge 17V. Solpanelen ger ju ca 17,5V dvs lite mer och kommer därför att ladda i första hand. PWM-regulatorn bör matas via diod från. solpanelen så att inte ström från regulatorn kan bränna  solpanelen.

Det jag skulle kunna tänka mig är att prova är att använda lastutgången på solregulatorn och på det sättet få ett underspänningsskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelarean är feltänkt...

30 A och 12 volt blir 360 W

 

Trycker jag ut 30 volt så blir det 12 A vilket är i högsta laget för en 10 meter lång 1,5 mm2 kabel. Spänningsfall på 3 volt är lite mycket...

 

Ska jag anpassa mig till solpanelerna och köra 17 volt blir det ännu värre.

20 A och 5 volts spänningsfall.

 

En 4 mm2 kabel är nog mera lämpligt vid 17 volt.

Spänningsfall 1,8 volt kan väl vara okej.

 

Nu har jag lärt mig;

  • Att man inte ska gapa över för mycket...
    30 A laddström ställer till det när man ska dimensionera resten av systemet. Det skulle vara bra att kunna begränsa laddströmmen till 10 A och det kanske går på min regulator. Jag kunde ha köpt en 10 A regulator, men det fanns ingen billig inom Europa just när jag handlade.
  • Korta kablar ger - inte förvånande - lägre spänningsfall. Tanken är att kunna ladda med jollen på släp, men det kanske inte blir möjligt om jag inte kan sänka laddströmmen.
  • Kanske smartare att välja att ladda från "moderskeppet" med 30 volts matning eller att lada med solcellerna, dvs. inte ha båda inkopplade samtidigt.

Fortsättning följer när grejorna kommer.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

En 4 mm2 kabel är nog mera lämpligt vid 17 volt

En gummikabel 4x2,5 skulle fungera.

De här DC/DC omvandlarna kostar ju väldigt lite så man kanske ska ha två olika beroende hur snabbt man vill ladda.

Solpanel på jollen är fräckt, Jag har funderingar på en "targabåge" så man kan ha den uppe när man kör eller nerfälld när inte jollen används. Fast det enklaste är ju att panelerna sitter på moderskeppet i tex en 50W på vardera sidan fäst i mantåget. Fälls upp som ett fågelbord när det ska laddas. Men jag är ganska säker på att man får en ganska bra laddning även utan att vara uppfälld. I sommar ska jag prova detta.

 

2x50W ger i snitt drygt 30Ah/dygn. De går ju även att använda i moderskeppets system vid tex långa överseglingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ta mitt sätt att ladda som avskräckande exempel...

 

Jag laddar jollebatteriet via en nätansluten laddare, en Cteck-kopia. Den får spänning från en inverter, som i sin tur får sin drivspänning från förbrukarbatterierna. Dessa laddas av generatorn, men mest laddning från solcellspanelerna.

Det är som att gå över ån efter vatten, men det fungerar bra, och jag har så mycket solcellsladdningskapacitet så det räcker och blir över.

Batterilådan ställs på akterdäck där det finns ett sköljskyddat eluttag, eller så kopplar jag en förlängningssladd (med jordfelsbrytare) ned i gummibåten. Batterilådan har denna laddare inbyggd i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Fast det enklaste är ju att panelerna sitter på moderskeppet i tex en 50W på vardera sidan fäst i mantåget. Fälls upp som ett fågelbord när det ska laddas. Men jag är ganska säker på att man får en ganska bra laddning även utan att vara uppfälld. I sommar ska jag prova detta.

Jag med. Mina smala 50wattare kom idag nu ska jag bara hitta något som  gör dom fällbara. 👌👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan ju ta mitt sätt att ladda som avskräckande exempel...

Värre finns säkert också. 😀

Vet inte om mitt system blir så mycket bättre. Känns som det blivit en julgran av ett granskott.

 

Just nu ser laddsystemet hur som helst ut så här;

  • DC-DC-omvandlare 400 W som matar ut 30 V.
  • 20 meter 4x2,5 mm2 röd gummikabel (28:- kr/m) för anslutning av jolle under färd.
    (Dyraste komponenten hittills!)
  • Däckskontakt i aktern på "moderskeppet".
    Fast kabeln i jollen kanske inte är så smart? Tål at tänka på.
  • PWR-regulator 30 A.
  • PWR-regulator, en liten endast för solcellerna.
  • Hopvikbara solceller 40 W.

749767829_LaddningRev1.jpg.ba04283d00c447e7f12d04b36388c586.jpg

 

Batteri återstår att köpa.

Några tips på bra och billiga 50 - 80 Ah AGM-batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev tugge:

nu ska jag bara hitta något som  gör dom fällbara

Lösningen heter Actuator!

 

Actuator2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är som att gå över ån efter vatten, men det fungerar bra

Så gör jag också men det beror på Litiumbatteriets krav på laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit på en lite bättre lösning på laddningen, tror jag?

Med en DC-DC-omvandlare i jollen också så kan jag ha "högspänningsöverföring" från moderskeppet till jollen för att få mindre förluster.

 

Från moderskeppet matar jag ut tex. 60 V (max 900 W) som jag sedan omvandlar till 15 V före PVR-regulatorn. Det borde bli mindre förluster på det viset.

 

Det blir nog ett höstprojekt...

Jag återkommer när detta blivit verklighet, nästa år, eller när allt brunnit upp. ✌️

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...