Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Erfarenhet av växthus, olika tillverkare?

Rekommendera Poster

Hej!

Vårt över 20 år gamla växthus havererade fullständigt i stormen/stormarna under veckan som gick, i går försökte jag rätta det genom att med viss risk ta ur dom glas som fortfarande var hela.

Men det hade gått sönder i strukturen, aluminiumstommen, aluminiumprofiler som lossat, deformerats och brutits av.

Det var ett Juliana från Willab Garden i Båstad, på litet drygt 10 m2 och det har varit bra hittills, en och annan ruta har ju knäckts men inte mer, men nu blev allt blev skevt och vint och det gick inte att rädda. Försäkringen täcker inte sönderblåsta växthus. Växthuset i länken är en litet modernare variant, vårt var olackat.

 

Så jag tar gärna emot synpunkter och åsikter om olika fabrikat, 0mkring 20.000kr och upp till 10 m2 med ståhöjd känns som ett riktvärde, och frun vill absolut ha riktigt glas, jag kan tänka mig kanalplast (vi hade kanalplast de senaste åren i gavlarna). Och jag har ingen lust att åta tur och retur Båstad med släpvagn i 80km/h med en massa glasrutor på igen... Skall helst vara fri hemleverans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Faderullan:

Helt klart detta företag. Deras grejer håller för det mesta,
Steelmark

tamsi-6.jpg.de936624919c9cd979d5b24db9f81cdc.jpgJa det växthuset ser ju väldigt bra ut, nu är det ju så att min tomt inte är så stor och där skall ju båten få palts också så det föreslagna är "lite" för stort, men firman i fråga kanske har mindre också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bygger på beställning så säkert går det att få något mindre också. Har ibland lockats av tanken att beställa ett 2000 m2 växthus. Det skulle precis täcka vår tomt med byggnader och allt. Skulle vara jätteskönt klimat på tomten året om och man kunde säkert förlänga odlingssäsongen i jordgubbslandet alldeles kolossalt. Dessutom skulle alla grejer ständigt vara förvarade under tak. Man slapp t.ex. helt täcka båten och släpa trädgårdsmöblerna in och ut varje vår och höst 🙂

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Faderullan:

De bygger på beställning så säkert går det att få något mindre också. Har ibland lockats av tanken att beställa ett 2000 m2 växthus. Det skulle precis täcka vår tomt med byggnader och allt. Skulle vara jätteskönt klimat på tomten året om och man kunde säkert förlänga odlingssäsongen i jordgubbslandet alldeles kolossalt. Dessutom skulle alla grejer ständigt vara förvarade under tak. Man slapp t.ex. helt täcka båten och släpa trädgårdsmöblerna in och ut varje vår och höst 🙂

 

Typ så här..? 🙂

 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad hände mer exakt med ditt växthus?
Tänker att ifall nån trädgren föll ned på växthuset så kan du kanske låta nån arborist trimma ner närliggande träd?
Tänker också att ifall växthuset bara trycktes sönder av vinden så kanske du kan vindskydda bättre?
(Typ plantera snabbväxande träd/buskage i en viss vindriktning där det är extra utsatt. Eller fixa nåt annat vindskydd?)


Vete katten, men där med att demontera ett söndrigt litet växthus har jag hjälpt till med. Var klart läbbigt, vassa glasskärvor och hopklämda alu-ramar. (Vi började försiktigt känna efter ifall de högt belägna takglasrutorna satt löst och kunde avlägsnas riskfritt etc.)


Men varför helt enkelt inte köpa samma fabrikat igen, alltså enligt din egen länk?
Länkar en något större modell som verkar okej??
 

växthus.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var dom vertikala profilerna som lossnade i nederkant som fick det att haverera, ungefär en tredjedel av växthuset ville välta åt sidan och då knäcktes fler profiler. De horisontala profilerna i botten hade tagit skada också, och takåsen började kollapsa. Men jag stod merendels på utsidan. Och fick ur en hel del rutor hela, tänkte att pressen då skulle minska men det hjälpte inte så jag skruvade isär det som fortfarande satt ihop och nu ligger allt i en hög i trädgården.

Tittade litet på Byggmax växthus, skall se om dom finns utställda att beskåda IRL någonstans. Det blir troligtvis etthundra växthus. Men jag måste kolla hur ett mindre kan passa på de nedgrävda och gjutna plintarna.

Jo jag såg sedan att Willab  har hemkörning. Sedan måste båten bort från tomten innan jag kan komma åt och bygga nytt växthus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...