Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
velum_navia

Byta båt, hur tänker ni?

Rekommendera Poster

Då har vi tagit beslut om att byta upp oss till en större båt. Vi har idag en Albin 78 som vi har grejat med en hel del. Men ”familjen” har blivit större, tex genom barnbarn osv så då har vår båt blivit för liten.

 

Nu har vi tittat på två av tre båtar som vi är intresserade av

En HR 321 årsmodell 83. En trygg seglare men med äldre motor i (original) och i stort sätt helt okej. Fördelen är väl att det är en trygg båt med många stuvfack. Nackdelen är att motorn kanske bör bytas ut i framtiden.

 

Båt 2 är en Arcona 31 som finns i Danmark och vi har inte tittat  på ännu. Men ser helt okej ut?

 

Båt 3 är en Comfort 31 med mycket utrustning och ny motor. Men del krävs en del puts för att få iordningställa båten och seglen är en aning utblåsta och behöver bytas dom närmsta åren. Fördelen med båten förutom motorn och utr är att den har bra med utrymme. Nackdelen är att det krävs lite arbete för att få den fin och kostnaden för segel.

  
Alla tre kostar ungefär lika mycket, det skiljer bara 30 tkr.

 

Men vi har svårt att ta beslut vilken vi skall köpa. Så min fråga till er, hur tänker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är numer ingen seglare direkt men tycker HR är riktigt fina båtar, speciellt en som jag tror heter 325. Att investera i en ny motor är en stor kostnad och risken finns alltid med alla båtar och isf tror jag det är lättare att få ut pengar för en HR. 
Arconan är väl en nyare konstruktion (?) och förmodligen bättre designad inombords vad gäller utrymmen. Det gör den till ett ganska tryggt köp gissar jag. 
Comforten är väl också en gammal konstruktion och, gissar jag, inte så eftertraktad på marknaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Är numer ingen seglare direkt men tycker HR är riktigt fina båtar, speciellt en som jag tror heter 325. Att investera i en ny motor är en stor kostnad och risken finns alltid med alla båtar och isf tror jag det är lättare att få ut pengar för en HR. 
Arconan är väl en nyare konstruktion (?) och förmodligen bättre designad inombords vad gäller utrymmen. Det gör den till ett ganska tryggt köp gissar jag. 
Comforten är väl också en gammal konstruktion och, gissar jag, inte så eftertraktad på marknaden. 

 Det är nästan Samma årsmodell på samtliga båtar dvs 83.

comfort 31 är eftertraktad pga av dess utrymme. Nackdelen är väl att det Inte är lika många stuvfack i båten. Och att det är en trygg familjeseglare med bra boutrymme 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ingen som har teakdäck. Nu kanske ingen har det av dessa båtar och då kan jag ej råda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ta ingen som har teakdäck. Nu kanske ingen har det av dessa båtar och då kan jag ej råda.

Har oxå tänkt på det. HR 321 har det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Comfort 31:an en Comfort 32:a..?

Hittar ingen info om en 31:a. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ViTycker att en gammal motor ger en utmärkt ursäkt för att investera i en elmotor. Nu seglar jag inte så stor båt. Men har gått i tankarna på en ruffad segelbåt igen och då med elinombordare. 

 

HR 321 och Comfort 32 är båda fina annars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Peter_K:

Är Comfort 31:an en Comfort 32:a..?

Hittar ingen info om en 31:a. 

Ja förlåt Peter, du har rätt. Det är en Comfort 32

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

ViTycker att en gammal motor ger en utmärkt ursäkt för att investera i en elmotor. Nu seglar jag inte så stor båt. Men har gått i tankarna på en ruffad segelbåt igen och då med elinombordare. 

 

HR 321 och Comfort 32 är båda fina annars

Inget alt för oss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev velum_navia:

Ja förlåt Peter, du har rätt. Det är en Comfort 32

OK - blev osäker 🙂 

I de storlekarna vi talar om hade jag kikat på Albin Nova och Maxi 999.
Vettiga familjebåtar, fina seglare. 

Sedan gillar jag Scanmar också - både 33:an och den mindre 31:an. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

OK - blev osäker 🙂 

I de storlekarna vi talar om hade jag kikat på Albin Nova och Maxi 999.
Vettiga familjebåtar, fina seglare. 

Sedan gillar jag Scanmar också - både 33:an och den mindre 31:an. 

Nja, nu har vi valt ut dessa så dom är inte intressanta 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - jag hade då valt bort HR:en (som jag gissar skall vara en 312, inte en 321) pga ett 40 år gammalt teakdäck (har redan renoverat ett sådant, fast då på en 24-fotare, aldrig igen). Sedan hade jag valt bort Comfort 32:an pga mastheadriggen och att den är trögseglad och har rykte om sig att ha låg byggkvalitet. 
Kvar är Arconan 31:an (som också borde vara en 32:a), så den får det bli av de tre båtarna. 
 

Fast jag hade hellre valt någon av de tre jag räknade upp 🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HR är en väldigt rejäl båt, tung, trygg och gediget byggd. Kvaliteten på den tiden var enastående.

Motorn kan vara ett bekymmer, eller om man ska vara ärlig, förr eller senare blir det problem. En ny motor kostar en slant men de jag känner som gjort det så är de väldigt nöjda. En annan sak är att en båt som HR med renoverad motor mm är lätt att sälja. Jag har haft lite koll på Rasmus, de kostar 250tkr men renoverade med ny motor så är priset 450 tkr. En renoverad kvalitetsbåt är nog de enda idag där en renovering kan löna sig.

Teakdäck är lite kontroversiellt. Det finns inget material som är bättre! Dt kan hålla många år om det är välskött typ inga pluggar som är borta eller dålig nåtning. Men förr eller senare kan det behöva bytas. Det finns alternativ men de är oftast inte billigare och har kortare livslängd. Att riva bort, spackla och måla är ganska enkelt. Men vill man kunna sälja båten med ny motor mm så måst det vara teakdäck.

Att lägga om ett teakdeck är egentligen vare sig dyrt eller speciellt arbetsamt. Förutsättningarna är att man kan stå inomhus och har en eller fler byggnadsställningar. Arbetsställningen är dessutom väldigt bekväm. Det är nog den enda större renovering jag kan tänka mig att göra själv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teakdäck är ett helvete att byta, i alla fall var det så för min båtgranne.

Tusentals skruvhål att borra upp och fuktsäkra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Teakdäck är ett helvete att byta, i alla fall var det så för min båtgranne.

Tusentals skruvhål att borra upp och fuktsäkra.

En båtgranne nåtade om sin HR352:a. Tog några månader. Och att leja bort det för att få nytt kostar en slant. Har sett priser på omkring 100.000 kr. 
 

På min nuvarande har jag ett borttaget teakdäck. Det blev många timmar att få det snyggt igen med spackel och halkskyddsfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

HR352:a

 

5 timmar sedan skrev ChristerN:

HR är riktigt fina båtar, speciellt en som jag tror heter 325

352 heter den som jag tycker är så snygg. Tack!

Ja, teakdäck som är gammalt hade inte jag med i min tanke men det är nog rätt att det kan va ett himla jobb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

OK - jag hade då valt bort HR:en (som jag gissar skall vara en 312, inte en 321) pga ett 40 år gammalt teakdäck (har redan renoverat ett sådant, fast då på en 24-fotare, aldrig igen). Sedan hade jag valt bort Comfort 32:an pga mastheadriggen och att den är trögseglad och har rykte om sig att ha låg byggkvalitet. 
Kvar är Arconan 31:an (som också borde vara en 32:a), så den får det bli av de tre båtarna. 
 

Fast jag hade hellre valt någon av de tre jag räknade upp 🙂 

Tack för din åsikt 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Sedan hade jag valt bort Comfort 32:an pga mastheadriggen och att den är trögseglad och har rykte om sig att ha låg byggkvalitet. 

Nej nu ..ävlar.

Jag tycker jollesegling är kul och jag tycker ändå att vår Comfort 32 är rolig att segla.

Jag kan inte hålla med om att Comforten är trög, möjligen är det trögt att skota hem genuan som blir rätt stor på en mastheadbåt.

Vi brukar segla jämt med andra modernare båtar i samma storlek och några fot längre också faktiskt.

 

Kvaliteten kan säkert variera eftersom båten såldes som bård halv- och trekvartsfabrikat (tror jag).

Bottenstockar saknas, men det går lätt att styva upp konstruktionen om man vill.

 

Lite mera generella synpunkter då.

Nytt teakdäck, ny motor eller nya segel ligger väl i ungefär samma prisklass att åtgärda.

 

Det stämmer att Comforten är väldigt rymlig för sin ålder och storlek, men det är på bekostnad av stuvutrymmen.

 

HR 321 har också mastheadrigg. Det man kan tycka mindre bra om är att den har inplastad järnköl vilket är lite svårt att åtgärda om det tränger in vatten så att järnet rostar och sväller.

 

Comforten har blyköl, inget underhåll krävs...

 

Comforten har lite högre SRS än HR.

 

Arcona 32 (om det nu är en sådan du menar) har lite högre SRS än Comfort 32, 0,94 isf.. 092.

Järnköl som jag inte tror är inplastad vilket jag tycker är bra.

Partialrigg ökar möjligheten att trimma och du får ett mindre försegel att hantera.

 

Segel är jätteroligt att köpa.

Motor är ganska kul att byta.

Teakdäck verkar urtrist att åtgärda.

 

Tillägg: Jag kan upplysa om att Comfort 32 också är en trygg båt även vid spinnakersegling. Det funkar så bra så att jag vågar släppa loss det som en del kallar för djävulsseglet eller skräcksäcken när jag seglar ensam.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Nej nu ..ävlar.

Jag tycker jollesegling är kul och jag tycker ändå att vår Comfort 32 är rolig att segla.

Jag kan inte hålla med om att Comforten är trög, möjligen är det trögt att skota hem genuan som blir rätt stor på en mastheadbåt.

Vi brukar segla jämt med andra modernare båtar i samma storlek och några fot längre också faktiskt.

 

Kvaliteten kan säkert variera eftersom båten såldes som bård halv- och trekvartsfabrikat (tror jag).

Bottenstockar saknas, men det går lätt att styva upp konstruktionen om man vill.

 

Lite mera generella synpunkter då.

Nytt teakdäck, ny motor eller nya segel ligger väl i ungefär samma prisklass att åtgärda.

 

Det stämmer att Comforten är väldigt rymlig för sin ålder och storlek, men det är på bekostnad av stuvutrymmen.

 

HR 321 har också mastheadrigg. Det man kan tycka mindre bra om är att den har inplastad järnköl vilket är lite svårt att åtgärda om det tränger in vatten så att järnet rostar och sväller.

 

Comforten har blyköl, inget underhåll krävs...

 

Comforten har lite högre SRS än HR.

 

Arcona 32 (om det nu är en sådan du menar) har lite högre SRS än Comfort 32, 0,94 isf.. 092.

Järnköl som jag inte tror är inplastad vilket jag tycker är bra.

Partialrigg ökar möjligheten att trimma och du får ett mindre försegel att hantera.

 

Segel är jätteroligt att köpa.

Motor är ganska kul att byta.

Teakdäck verkar urtrist att åtgärda.

 

Lycka till!

Mackey

Ja det finns för och nackdelar med alla tre båtar. Nackdelen med Comfort 32:an är stuvutrymmen och min dam har en benägenhet att ta med än vad som rymmer i båten ( Kanske en fördel) Sen så har vi seglen. Dom är nog billigast att byta i detta avseenden. Men så krävs det en del puts att få ordning på båten och där han vi varit innan. Det vi gillar är just att det är en båt med bra utrymme inkl akterkabin.Den har en ny motor ( Penta 2016) och mycket utrustning som inte är äldre än 8 år. Denna båt har omgjord och förstärkt köl efter en grundstötning som är utförd genom försäkringsbolag. 

 

HR 312 Trygg säker båt med erkänd kvalité. Nackdelen här är motorn och teakdäcket. Har gjort ett motorbyte (Gjorde allt)  innan och vill inte göra om det igen, Aldrig igen! Så om något skulle gå fel här så är det det dyraste båten att reparera. Fördelar är att det finns många stuvutrymmen och att den tål hårdare väder, en trygg seglare. Bra segel och en del utrustning som är av det "nyare" slaget inkl en radar. 

 

Arcona 32. Har inte sätt den ännu, bara pratat med ägaren. Båten finns i Danmark och det är en snabb seglare som går högt på kryss. Generellt en bra båt. 
Nackdelen, ingen rullfock, motor är 88 års modell och en stuvkoj i aktern. 

 

Vår gräns i kr är runt 230 tkr. Mindre problem med att köpa nytt och reparera utr. Behöver är fler kojplatser och ett rymligt pentry samt salong, Samt en enskild toa. Och även kunna göra längre seglingar än vad vi har gjort hittills. Skall vara en trygg seglare med lite tyngd i så vi inte far runt som en kork på havet. 

 

För egen del så lutar det mest åt Comfort 32:an Men är lite osäker ändå. Skulle vilja se Arconan först, men det har vi nog inte tid till, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säkert sett/förstått har vi en Comfort 32.

  • Kuling funkar bra, hårdare väder har vi inte behövt pröva.
  • Akterruffen är uppskattad av barn (barnbarn), de får ett  eget krypin.
  • Jag är kort (171,5 cm) och min fru är kortare så vi sover alltid i förpiken, men den är lite i kortaste laget för en normallång person och insteget är ju inte direkt perfekt. Fördelen är att salongen alltid är tillgänglig (utom när vi är fler än fyra ombord.

Som sagt, lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla är olika så blir ju alla råd väldigt subjektiva, det som passar mig passar inte någon annan rent funktionellt eller visuellt eller kostnadsmässigt. Därför tänkte jag inte råda åt något håll utan bjuda på några funderingar. 

 

Som jag ser det finns det en del variablar som man ska ställa sig. 

 

- Budget - både för båtköp och diverse direkta renoveringar (blir alltid något) eller uppdateringar, efter många båtar har jag insett att det snabbt rinner iväg pengar i samband med båtköp.  

 

- Äldre båt - välgjorda, lite trängre - äldre i form av planlösning osv. Vissa njuter andra inte. 

 

- Modernare båt - ofta lättare då dom är tillverkade efter modernare metoder. Modernare innuti. Ofta bättre ståhöjd. Ofta rymligare då dom ofta är bredare hela vägen- 

 

- Hittar man en båt som man förälskat sig i och vill leva med resten av livet - då behöver man inte fundera på andra punkter - bara köra. 

 

- Hur är skicket på båten - vad behöver göras/ uppdateras? Eller struntar man i att uppdatera och leva med det som finns - då är denna punkt inte intressant. Om riggen är sliten, seglen kanske är i tröttaste laget, nav utrustning inte är helt kurant, 15 år gammal värmare - då börjar det bli dyrt - priset borde spegla detta, vilket det sällan gör. 

 

När jag förra våren letade båt så var det många båtar som var 20 år gamla och hade originalsegel - antingen så har man inte seglat, eller så är seglen helt slut (troligen löpande rigg oxå) - det var väldigt få säljare som insåg just detta och tyckte att lakanen fungerade perfekt, att man absolut inte behöver byta. 

 

Planerar ni att ha båten lääänge eller lite kortare tid? Om det senare så hade jag personligen pratat med en båtmäklare och frågat vad som är mest lättsålt och utgått ifrån en sådan lista.. För att när ni isåfall ska gå vidare snabbt blir av med båten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfort 32 har jag alltid varit lite svag för. Den är väldigt social med utrymme för at sitta ett helt gäng i salongen. Akterruff är alltid väldigt praktiskt. En bekant had en 32:a i många år men när man blev pensionär så tyckte han det var dags för något mindre. Vilket han ångrat.

Mastehead tycker jag inte är något problem. Som många som har det. Nu har jag en kutterrigg så jag kan segla med självslående fock. Något jag aldrig gör, det är enklare att starta motorn istället.

Det jag uppskattar väldigt mycket är vindruta och heltäckande kapell. Man får en längre säsong.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev RikardE:

- Hur är skicket på båten - vad behöver göras/ uppdateras? Eller struntar man i att uppdatera och leva med det som finns - då är denna punkt inte intressant. Om riggen är sliten, seglen kanske är i tröttaste laget, nav utrustning inte är helt kurant, 15 år gammal värmare - då börjar det bli dyrt - priset borde spegla detta, vilket det sällan gör.

Skicket i kombination med intresse och kunskaper om att hålla bra skick på äldre grejor är viktigt för de framtida kostnaderna. Elektronik kan vara svårt att laga och den utvecklas också kontinuerligt, segel blir utslitna, men att hålla liv i annat går ju oftast bra om man kan och vill.

 

Jag tror att försäljningspriset speglar skicket betydligt mera än priset i annonserna. En säljare som förstår att man måste köpa nya segel och att motorn sjunger på sista versen förstår säkert också att hen måste pruta en del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror att försäljningspriset speglar skicket betydligt mera än priset i annonserna. En säljare som förstår att man måste köpa nya segel och att motorn sjunger på sista versen förstår säkert också att hen måste pruta en del.

Man ska nog ha lite is i magen. Lättare sagt än gjort när man är i tagen att byta. Jag har ringt på några båtar, visat intresse men sagt att jag oroar mig för skicket på motorn men sagt att jag ev återkommer. I några fall har säljaren återkommit efter några månader och erbjudit ett betydligt bättre pris. Fast då hade jag redan köpt en båt där priset var rätt redan från början.

 

Utrustningen tycker jag är viktig. Även om det inte är det senaste som sitter i båten nu. Tex det sitter en äldre VHF i båten. Efter något år kanske man köper en ny för att man vill ha DSC. Men apparaten är monterad, kablarna är dragna, antenn sitter på plats. Det sparar mycket arbete. I mitt fall kunde jag sälja den gamla och köpa en ny, mellanskillnaden var inte stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mambo:

En Comfortina 32 då, kan de vara något? Då får du partialrigg och lite moderna inredning med bottenstockar. Byggkvaliten är bra men inte i Orustklass. Några tusenlappar dyrare än de andra 3 du nämner.

Ex https://www.blocket.se/annons/stockholm/comfortina_32_i_fint_skick_och_mycket_utrust/88092171

 

Tack för info. Dock så ligger den utanför prisklassen som vi har möjlighet just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här frågeställningar är kul, så jag tänkte bidra med en fråga som inte verkar tagits upp:

Velum-navia: hur har du tänkt använda båten?

 

Ska du segla på havet eller i skärgården? Mest inomskärs och bland öar? Ska du segla i skärgården mycket är nog C32 och Arconan ett bättre val. Tänker du segla mycket på havet kommer HR312 mer till sin rätt. 

 

Sen skulle jag starkt rekommendera att provsegla. Men du skriver att du har lite tid så det hinns väl inte med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev velum_navia:

Tack för info. Dock så ligger den utanför prisklassen som vi har möjlighet just nu.

Om det verkar som en båt som kan intressera dig - åk och kika - lämna ett bud. Vem vet säljaren kanske sitter med en ny båt på G och vill bli av med den gamla för att kunna stänga affären på den nya? 

 

Jag har lärt mig att dom allra flesta prutar - vissa förstår spelet och säljer. Vissa förstår det inte och har sin båt kvar. 
Förra året när vi var på jakt så pratade jag med många säljare av båtar. Vissa tyckte att deras båt absolut var värd det den annonserades för - dom flesta av dessa sitter med samma båt och samma bilder i samma annonser fortfarande. Det kanske är värt - men få köpare (då är det ju inte vårt det för så många).. 

 

Titta - bjud - strunta i vad som står i annonsen.

 

Så länge man har lite fog för sitt prutande så är det ju ingen fara på taket. 

Stapla upp allt som du anser vara dåligt - alla har olika syn på saker och lägg ett bud. 

 

Som parentes har jag sett annonser på diverse saker där säljaren skriver "mycket gott skick" eller "nära nyskick" jag hade i dessa fall annonserat med texten - Väl använt eller så - alla är vi olika..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev RikardE:

lämna ett bud.

Ja det brukar löna sig.

Sen ska man göra en budget för kanske 5 års båtägande med planerade inköp, underhåll mm.

Det är inte säkert att det lägsta inköpspriset ger den lägsta kostnaden över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

 

Det är inte säkert att det lägsta inköpspriset ger den lägsta kostnaden över tid.

Jag förstår att trådskaparen har ett tak i sin budget, det har vi alla, men man kan ändå försöka ha en liten buffert för att kunna sträcka sig något högre ifall man hittar den perfekta båten/exemplaret. De flesta gånger lönar det sig att köpa en välhållen och uppdaterad båt eftersom överraskningarna inte blir lika många. Så brukar jag tänka då jag köper beg. båt eller beg. bil. Sedan gäller förstås att ha förmågan att kunna hitta det fina exemplaret, ett högre pris innebär inte med automatik att det är en fin båt. Och som sagts här ovan finns det ofta en prutmån men det kan också handla om att det uppstår rätt kemi mellan köpare och säljare. Om köparen är styv i korken och prutar okunnigt kan säljaren med all rätt undvika att pruta och hellre vänta in en seriösare köpare som kanske får den till det lägre priset. En bra affär är när både säljare och köpare är nöjda.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...