Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cyberwiz

Var hittar man backventil till Buster Magnum självläns?

Rekommendera Poster

Hej forumvänner!

 

Jag har en gammal buster magnum (1995) där självlänsen börjat läcka in, pga torkad gummi-"läpp". Var sjutton hittar man nya? De jag har är 70mm ytterdiameter. De enda jag hittar är dock 80mm eller större, t ex https://www.navinordic.com/vvs/skrovgenomforingar/skrovgenomforing-plast/backventil-nr

 

Hittar jag inge annat kanske jag får byta till större, men jag tänkte jag frågar här först...

 

En annan dum fråga: Vad ska jag använda för skruv när man skruvar i aluminium? När jag skruvade ut de gamla skruvarna så gick en av dem av, sannolikt pga påverkan av vattnet...

IMG_2723.jpg

Redigerad av cyberwiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev cyberwiz:

- - -

En annan dum fråga: Vad ska jag använda för skruv när man skruvar i aluminium? När jag skruvade ut de gamla skruvarna så gick en av dem av, sannolikt pga påverkan av vattnet...

Det enda som fungerar är rostfritt. Helst i kvalitet A4 (syrafast). Den som oftast ligger i båttillbehörsbutiker o byggmarknader är A2 och den kommer att rosta i saltvatten. Fråga om vad det är för kvalitet när du ska handla. Du kan även leta i välsorterade järnhandlar om du inte bor i närheten av Siverts skruv i Hägersten.

 

Orsaken att du drog av skruven är nog att det bildats aluminumoxid mellan skrov o skruv. Aluminiumoxid expanderar och klämmer fast skruven så den gör motstånd när den ska skruvas ur. Genom att ricka fram o tillbaka på envisa skruvar så går det ibland att få loss dem innan de går av.

 

För att förebygga problemet så kan du isolera skruven från aluminiumet med en produkt som heter TefGel. då kommer du att få loss skruvarna nästa gång det blir aktuellt. TefGel är svindyrt men en liten förpackning kommer att räcka för resten av ditt båtliv.

https://www.happyyachting.com/tef-gel-tg-1-corrosion-eliminator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, en sån ska jag skaffa! Båten har fått flytta in i mälaren nu så saltvatten behöver den inte utstå längre :)

 

Om man behöver proppa igen de gamla skruvhålen, kör man med nån slags silikon då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en idé om var man hittar ventiler av rätt storlek? Det enda jag hittat som *kanske* funkar måste beställas från Utrikistan för hög frakt (och då vill man ju vara säker...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag har exakt samma problem som du hade. Har en Magnum från 1998 och kan inte hitta åt någon vettig utbytesdel... jag hittar också bara 80mm varianter. Löste du problemet och isf hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...