Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Wilpel

Hur mycket problem har ni med båten under en säsong?

Rekommendera Poster

2020-02-16 vid 21:13 skrev Wilpel:

har varit servad efter varje säsong

Du menar en stämpel i boken? De flesta båtköpare anser att den stämpeln är värd mycket mer än en korrekt utförd service. Go figure ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-16 vid 21:14 skrev Wilpel:

Vad brukar du ha för problem vid sjösättning? :)

1. 2016 Impellerpumpen gick sönder

2. 2016 VV beredaren frös sönder helt

3. 2017 pentrypumpen trasig, 

4. 2018. samtliga batterierna böts ut

5. 2019 vv växlaren sprang läck, nya packningar.

6. 2019 fäste till kapellbågen trasig

7. 2020 Styrhjälmens packningar måste bytas ut. 

 

Får se vad som händer när jag ska starta upp den...

 

Bara spotta i näven och kämpa på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Du menar en stämpel i boken? De flesta båtköpare anser att den stämpeln är värd mycket mer än en korrekt utförd service. Go figure ... 

Och en servicebok kan du få stämplad för en påse wienerbröd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har full koll på sina prylar, underhåller och tar hand om det som i värsta fall frusit sönder under vinterdvala - då ska inget hända under säsongen, om man inte kör sönder något. Det är min erfarenhet iaf. 

 

När jag sjösätter så ska allt vara genomgånget och klart. 

 

Jag ses nog som notorisk på att underhålla och ta hand om allt, det gör att jag kan njuta under säsongen. 

 

Impeller byter jag regelbundet vare sig det behövs eller ej.  

Service görs ordentligt varje höst. 

Vattensystemet töms ordentligt varje höst, våtdammsugare tills det inte kommer mer droppar. Kranar står öppna, det gör att kranar och annat inte fryser sönder. 

Vattenfilter tas hem och tvättas ordentligt. 

In med torrbollar - besök minst en gång i månaden i båten om det inte varit väder som blåst eller snö - då är jag där direkt och kollar till allt. Skakar bort snö osv. 

Om torrbollarna känns fulla så töms dessa och nya påsar sätts in. 
Elpylar får sig den service som krävs, wd40/556 i kontakter. 

Tvättar bort smuts inne som kan generera mögeltillväxt. 

Mitt start batteri får laddning några gånger per vinter. Litium cellerna försöker jag tömma så gått det går - går sådär :D 

Tampar tas hem, tvättas, torkas gås igenom och hängs upp tillsammans med sprayhood, lazybag som sköljs och höngs på tork innan det läggs i påse i garaget. 

 

Om det så är ett gångjärn som är risigt så tas det om hand direkt innan en hel lucka går sönder.

 

Lite nördigt - absolut - men det brukar ju fungera bra för mig. Peppar peppar.. 

 

Min erfarenhet är att om allt är genomgånget och klar så skall man vrida om nyckeln och köra iväg från sjösättningen. Men alla är vi olika.. :)

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev RikardE:

Om man har full koll på sina prylar, underhåller och tar hand om det som i värsta fall frusit sönder under vinterdvala - då ska inget hända under säsongen, om man inte kör sönder något. Det är min erfarenhet iaf. 

 

När jag sjösätter så ska allt vara genomgånget och klart. 

 

Jag ses nog som notorisk på att underhålla och ta hand om allt, det gör att jag kan njuta under säsongen. 

 

Impeller byter jag regelbundet vare sig det behövs eller ej.  

Service görs ordentligt varje höst. 

Vattensystemet töms ordentligt varje höst, våtdammsugare tills det inte kommer mer droppar. Kranar står öppna, det gör att kranar och annat inte fryser sönder. 

Vattenfilter tas hem och tvättas ordentligt. 

In med torrbollar - besök minst en gång i månaden i båten om det inte varit väder som blåst eller snö - då är jag där direkt och kollar till allt. Skakar bort snö osv. 

Om torrbollarna känns fulla så töms dessa och nya påsar sätts in. 
Elpylar får sig den service som krävs, wd40/556 i kontakter. 

Tvättar bort smuts inne som kan generera mögeltillväxt. 

Mitt start batteri får laddning några gånger per vinter. Litium cellerna försöker jag tömma så gått det går - går sådär :D 

Tampar tas hem, tvättas, torkas gås igenom och hängs upp tillsammans med sprayhood, lazybag som sköljs och höngs på tork innan det läggs i påse i garaget. 

 

Om det så är ett gångjärn som är risigt så tas det om hand direkt innan en hel lucka går sönder.

 

Lite nördigt - absolut - men det brukar ju fungera bra för mig. Peppar peppar.. 

 

Min erfarenhet är att om allt är genomgånget och klar så skall man vrida om nyckeln och köra iväg från sjösättningen. Men alla är vi olika.. :)

 

Gör nog nästan som du med undantaget att jag inte fixar med motor & backslag själv men trots det så är det alltid något som krånglar under säsongen. 
Ibland, måste jag erkänna 😳, är det mitt idoga underhållande och brist på kunskap som vållar problem. En gång hade jag en motorlucka med gasfjäder som gnisslade. La på lite fett på stången och gnisslandet försvann, men gasfjädern höll inte längre upp luckan! Läste på i efterhand och lärde mig att dessa ALDRIG ska smörjas. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

 En gång hade jag en motorlucka med gasfjäder som gnisslade. La på lite fett på stången och gnisslandet försvann, men gasfjädern höll inte längre upp luckan! Läste på i efterhand och lärde mig att dessa ALDRIG ska smörjas. 

En orsak till havererade gasfjädrar är annars att många monterar dem på fel håll. De skall - vad jag fått info om - monteras med gasdelen överst och stången nedåt. Då säkerställs att tätningen får smörjning och stången förblir gnisselfri länge.

Man kan smörja, men då måste det vara med rätt smörja. Och om man behöver smörja betyder det oftast att gasfjädern monterats på fel håll och dagarna redan är räknade.

Annars kan man tycka att det är "snyggare" eller "mer naturligt" med den grova delen nederst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

En orsak till havererade gasfjädrar är annars att många monterar dem på fel håll. De skall - vad jag fått info om - monteras med gasdelen överst och stången nedåt. Då säkerställs att tätningen får smörjning och stången förblir gnisselfri länge.

Man kan smörja, men då måste det vara med rätt smörja. Och om man behöver smörja betyder det oftast att gasfjädern monterats på fel håll och dagarna redan är räknade.

Annars kan man tycka att det är "snyggare" eller "mer naturligt" med den grova delen nederst.

Den gasfjädern var monterad åt rätt håll, men gammal. Vilken olja ska man använda (vore bra att veta för framtiden ev)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland, ganska sällan som tur är, så funderar jag på att byta till motorbåt. Men så läser man sådan här trådar och då försvinner alla tankar på motorbåt. Kostnaderna förefaller var mycket högre och underhållet väldigt mycket mer arbetskrävande.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev ChristerN:

Den gasfjädern var monterad åt rätt håll, men gammal. Vilken olja ska man använda (vore bra att veta för framtiden ev)?

Som sagt, normalt inte smörja alls. I ditt fall var nog tätningen på upphällningen ändå och troligen huvudorsaken till att den lämnade in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev RikardE:

Kranar står öppna, det gör att kranar och annat inte fryser sönder. 

Stämmer inte. 

Min kran frös sönder trotts att den stod öppen. Nu kör jag splöolarvätska igenom systemet . Så vet jag att jag även slipper alger, mögel eller andra organismer i ledningarna. 👍🏻

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev tugge:

Stämmer inte. 

Min kran frös sönder trotts att den stod öppen. Nu kör jag splöolarvätska igenom systemet . Så vet jag att jag även slipper alger, mögel eller andra organismer i ledningarna. 👍🏻

Håller med, jag hade samma problem.

I vissa väderleker (kring nollan ?) kan det krypa upp kondensutfällning i kranen om den står öppen, något som sedan fryser. Visst fungerade "öppen kran" i många år, men numera blaskar jag lite glykolblandning genom de få skrovgenomföringar/kranar jag har och stänger sedan kranen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förhållande till motorer och andra dyliga tekniska aplikationer är inte gott.

Jag har seglat hem ett antal gånger när motorn av olika anledningar har krånglat.

Gått hem för motor har jag bara gjort en gång pga att jag bröt masten - det var i början 1980-talet.

Första gången jag bröt masten - i början av 1970-talet - fick jag paddla hem.

Jag skulle aldrig ge mig ut på sjön, om jag inte hade möjlighet att segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev tugge:

Stämmer inte. 

Min kran frös sönder trotts att den stod öppen. Nu kör jag splöolarvätska igenom systemet . Så vet jag att jag även slipper alger, mögel eller andra organismer i ledningarna. 👍🏻

Intressant!

Hur mycket behöver du skölja efteråt för att slippa spolvätskesmak på vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär 3gånger.  Sen Börjar vi dricka. 

Första tanken Går åt till vårstädning. 

Sen används vattnet som vanligt utan att dricka 2 fyllningar. 

Går rätt fort när man Har 3 duschar 2 toaletter och vi är 5 i familjen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev tugge:

Ungefär 3gånger.  Sen Börjar vi dricka. 

Första tanken Går åt till vårstädning. 

Sen används vattnet som vanligt utan att dricka 2 fyllningar. 

Går rätt fort när man Har 3 duschar 2 toaletter och vi är 5 i familjen. 

 

Bara så jag förstår rätt. Du har alltså i spolarvätskeblandning i vattentanken och fyller sedan alla ledningar, VVB etc med denna blandning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Bara så jag förstår rätt. Du har alltså i spolarvätskeblandning i vattentanken och fyller sedan alla ledningar, VVB etc med denna blandning?

Japp 

Tippade nog i ca 20 liter. 

Varmvattenberedaren blir nog inte helt full. Tömmer ut vattnet innan jag  fyller med spolarvätska. 

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-19 vid 11:00 skrev bhemac:

Ibland, ganska sällan som tur är, så funderar jag på att byta till motorbåt. Men så läser man sådan här trådar och då försvinner alla tankar på motorbåt. Kostnaderna förefaller var mycket högre och underhållet väldigt mycket mer arbetskrävande.

Jag seglar i alla fall delvis för att utöva seglingssporten. Skall man utöva motorbåtssporten för sin egen skull så krävs det väl nåt monster med dubbla kompressormatade bigblock-motorer. Då kan vi snacka om kostnader. Inte minst bränsle...

Om målet är att bara transportera sig mellan olika kustorter så rekommenderar jag personbil snarare än motorbåt 😃 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Japp 

Tippade nog i ca 20 liter. 

Varmvattenberedaren blir nog inte helt full. Tömmer ut vattnet innan jag  fyller med spolarvätska. 

Låter ju faktiskt betydligt smidigare än att hålla på med våtdammsugare osv. Tar med mig det tipset. Har ju tidigare förvarat båten inomhus i värme men med nästa storlek på båt lär det få bli utomhus istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar köpa på mig när det är 3eller 4 för 99kr

Sen kan man ju försöka återvinna den på våren. Bara samla upp i dunkar igen. O tippa i bilen. 

Eller putsa fönster på båten direkt från kran 👍🏻

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tugge:

Brukar köpa på mig när det är 3eller 4 för 99kr

Sen kan man ju försöka återvinna den på våren. Bara samla upp i dunkar igen. O tippa i bilen. 

Eller putsa fönster på båten direkt från kran 👍🏻

Finns miljövänligt anti frysmedel som går att dricka efteråt (och roligt). Vodka från någon smugglarkung brukar jag använda. Gav 50kr/l och köpte 2 lådor (12 liter).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev tugge:

Stämmer inte. 

Min kran frös sönder trotts att den stod öppen. Nu kör jag splöolarvätska igenom systemet . Så vet jag att jag även slipper alger, mögel eller andra organismer i ledningarna. 👍🏻

Ähum... är det verkligen så lämpligt..?
”Obs! Får inte förtäras”

69AAAEC7-BDFD-4CCA-A8C5-042BA3569D91.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ähum... är det verkligen så lämpligt..?
”Obs! Får inte förtäras”

69AAAEC7-BDFD-4CCA-A8C5-042BA3569D91.png

Du kanske inte läste fortsättningen. Tanken sköljs flertal gånger innan vi dricker. 

Jag föredrar 0,001% spolarvätska än mögel och andra Microorganismer som gror i ledningarna under 6månaders vinterförvaring. Speciellt när vintrarna är så milda. Så det  växer /lever hela vintern.  Tänk hur mycket mögel det skulle va i båten vid 99% luftfuktighet och 0 (noll) luftombyte som det är i slangarna. 

Skulle det vara någon bismak är det bara skölja igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har mycket svårt att tro att man kan få mögel i vattensystemet. Anledningen är att det inte finns något organiskt material som mögelsporerna kan livnära sig på om de nu lyckas ta sig in. Sen är det nog tveksamt om kan få rätt luftfuktighet och temperatur inne i rören.. Skulle det ändå bidas mögel så spolas det nog ut direkt när man när man fyller systemet. Jag har nog aldrig hört talas mögel i vattensystemet. Tänk på alla fritidshus som står hela vintrarna med dränerade system.

Spolarvätska är ju i princip alkohol med lite tillsatser bla kräkmedel, brukar fungera bra i spritkök! Alkohol blandar sig lätt med vatten så det borde vara enkelt spola ut.

Det finns ju även "Anti Freeze" som får användas i färskvattensystem.

 

Själv använder jag bara våtdammsugaren eller tryckluft. Men moderna fyrkammarpumpar är svåra att tömma helt, jag tar hem mina efter att ha hört andra där pumparna frusit trots att systemet tömts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmer bara tankar, slangar och pumpen. Låter kranarna stå öppna, skruvar loss duschmunstycke och förvarar det frostfritt inomhus.

 

Det kan däremot bildas avlagringar i tankar och slangar, i dessa kan det om man har otur växa bakteriekulturer. Se till att vattnet du fyller är kommunalt dricksvatten, det skall vara av livsmedelskvalitet och i princip så pass sterilt att man inom sjukvården använder vanligt kranvatten till ordinära omläggningar och sårtvätt.

 

Det gäller att ha omsättning på vattnet, gammalt vatten kan smaka illa, och det kan ske utfällningar och avlagringar beroende på hur kalkhaltigt vattnet är. Det är vanligt att den aktuella kommunen på någon av sina hemsidor anger kalkhalt, pH, dH och andra vattenparametrar. Kan ju vara bra om man är orolig att kolla detta. Landets akvarister brukar ha koll på det!

 

Jag har tvättat dicksvattentankar med svag klorinlösning, och efterföljande två-tre igenomsköljningar. Spolarvätska var någonting nytt för mig. Men liksom med klorinlösningen lär man ju kunna smaka sig till när det är ordentligt ursköljt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avlagringar är nog framförallt, kalk. Där har jag svårt att tro att något skull växa. Står det kvar små mängder vatten så kan det det bli en bakterie tillväxt men under vintern så är det oftast kylskåpskallt och då växer det inte mycket. Kommunalt vatten är rent men det är ju oftast brunnsvatten också nuförtiden. Eller mitt ozon-renade Vänervatten. Bakterietillväxt är lätt att kolla, jag har provat vatten från båtens tankar genom att odla på Agar-plattor. Vatten som stått i flera månader höll fortfarande livsmedelskvalitet.

Fyller man vatten på våren och spolar igenom har jag väldigt svårt att tro att man får några problem. Brukar fungera för sommarstugor också.

Klorin har jag sköljt med en gång och trots flera genomsköljningar så tyckte jag vattnet smakade Klorin lång tid efter. Men många andra säger att det inte är något problem.

Det finns något som heter Free Bact och som ska fungera.

Men de flesta gör inget och det fungerar.

Den mera eleganta lösningen är att sätta in en vattenrenare, typ den som har en UV-lampa. Inte speciellt dyr och behöver inte mycket energi.  Oftast helt onödig i Sverige.

Själv dricker jag inte båtens vatten utan föredrar flaskvatten, mycket beroende på den praktiska förpackningen och att jag kan ta en kall flaska från kylen. Men framförallt smakar det bättre än det kommunala vattnet, lite beroende på var man är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har diskuterat dricksvatten i tusentals trådar. Gör så litet som möjligt. Fyll kommunalt vatten eller annat bra vatten du känner till. Då är det inga problem att dricka det. Gammalt vatten kan smaka illa särskilt som man kokar kaffe eller te på det. Värre är det inte. Jag har bara en enkel sil på slangen innan pumpen för att skydda den om man skulle få ned något skräp i påfyllningen. Krångla inte till det! Det går säkerligen bra att skrubba tankar rena med diskborste och vara vatten också, om tanken har en manlucka. Slangarna kan behövas bytas efter ca 10 säsonger då de kan ge smak eller bli stela ock börja läcka i anslutningarna.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att många båtägare kan få de mest triviala saker att bli ett världsproblem? 
Det verkar som om båthobbyn är den syssla som ställer till med mest problem för utövaren.

Och beträffande vatten så finns det de som får gå kilometrar till en lerpöl för att få ett glas. De hade nog varit tacksamma för att ha en kran hemma med vatten som har en bismak av klor eller diskvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vad är det som gör att många båtägare kan få de mest triviala saker att bli ett världsproblem? 
Det verkar som om båthobbyn är den syssla som ställer till med mest problem för utövaren.

Och beträffande vatten så finns det de som får gå kilometrar till en lerpöl för att få ett glas. De hade nog varit tacksamma för att ha en kran hemma med vatten som har en bismak av klor eller diskvatten.

Det är paranoija som får båtägare att vidtaga försiktighetsåtgärder inför problem som knappast ens existerar. En gång fans det franska ingenjörer anställda av en likaledes fransk bilbyggarfabrik som hade samma tekniska och paranoida tankesätt.

 

Ja vi är bortskämda med vatten. I en del världsmetropoler har man dubbla vattenledningsnät, ett för någorlunda rent dricksvatten och ett nät för toaletternas spolvatten, då man anser att dricksvattnet är för dyrbart att spola toan med.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte annat än gråta när man ser någon som tvättar sin båt när den ligger i sjön och man använder sig av dricksvatten.

Sen avslutar man med att bara stänga kranen till hälften så att sjön får lite påfyllning tills det kommer någon samvetsgrann och avslutar det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog alkoholförbudet som gjort att båtägarna fått tid över att fundera på fel som inte dykt upp eller kommer att dyka upp.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...