Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Wilpel

Hur mycket problem har ni med båten under en säsong?

Rekommendera Poster

Hej, Jag är ganska ny inom båt världen, har haft en egen båt under en säsong så det blir min andra nu i sommar och älskar det. Problemet är att vi råkade ut för en del fel med motor och el vilket såklart gör mig lite nojig när vi är ute, Min båt är en begagnad sea ray 240 sd -00 (300 gångtimmar). El problemen är jag inte lika orolig för då det är något jag kan ganska bra och drog om kablar och bytte ut det mesta innan upptagning så där ska det förhoppningsvis inte vara några problem men just ang motor och drev så kan jag nästan ingenting, Jag vet hur jag byter filter och olja etc men inte mer än det. Gjorde en större service på motorn i samband med upptagning och ska göra en större service på drevet för att kunna känna mig lugn när vi är ute nästa säsong. Så min fråga är, har ni mycket problem med era båtar och är det isåfall något man får räkna med för båtlivet eller har jag bara haft otur?

 

Vill kunna slappna av helt när jag är ute med båten men så fort jag hör något litet ljud som jag inte hört etc så blir jag direkt orolig och börjar lyssna efter fler.😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte måla faan på väggen men med en 20 år gammal båt så får man räkna med att det dyker upp ett och annat fel. Det tar några säsonger innan du och båten är bekanta med varandra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid något problem i samband med sjösättning, har varit någon gång utan problem. Alltid är det något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ska inte måla faan på väggen men med en 20 år gammal båt så får man räkna med att det dyker upp ett och annat fel. Det tar några säsonger innan du och båten är bekanta med varandra. 

Jo absolut men den har ju ändå hyfsat få gångtimmar och har varit servad efter varje säsong men det är väll så det är med äldre båt. Det är nog som du säger får väll fortsätta köra den bara så jag känner igen ljuden och kan lita på den mer. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Alicia1:

Jag har alltid något problem i samband med sjösättning, har varit någon gång utan problem. Alltid är det något. 

Vad brukar du ha för problem vid sjösättning? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall inte behöva bli problem om det inte händer en olycka.

Gör en checklista så att du har med dig allt till sjösättningen.

Provstarta motorn innan och se till så att växeln går i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 40 år gammal båt och motor. 
Alltid är det något som skall fixas. 
Oftast något litet, men ibland något större. I år är det värmaren som inte vill starta, förra året var det motorn som inte funkade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran båt fyller 41 i år. under de tre år vi har haft båten har vi bara haft ett litet fel, och det var då växelvajern lossnade och hakade ur. Eget fel i det fallet, jag hade skruvat fast vajern alldeles själv ett drygt år tidigare. 

Första sommaren lyckades jag inte få värmaren att fungera, det kanske också räknas som fel. Vi tog iland där vi kunde ha i landström, och körde med elvärme några nätter. En ny Wallas löste det problemet.

Min inställning är att jag är litet överraskad om allt funkar hela sommaren, och man tar problemen då de kommer. Genom att hålla koll på grejerna, och serva så gott man kan, slipper man mycket problem. 

Ha med rejält med filter, impeller, delar och verktyg. Det är sällan man behöver det man har med  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har en över 60 år gammal båt, och har aldrig haft ett enda fel under en säsong trots många sjömil per år. Troligen pga yrkesskador som gör att jag underhåller löpande enligt eget serviceschema så inget hinner gå sönder innan jag upptäckt en förslitning. 

Slutsats, ta hand om båten så tar den hand om dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer händer och är till för att lösas på bästa vis!

 

Iblad blir det inte som man tänkt och då får man gilla läget.

 

Det jag drabbats av är gasvajer som gått av (två gånger med olika båtar) och trimplan som slutat fungera. Ett drevhaveri ingår också i erfarenheterna, 20 minuter efter att jag varit på ett varv för att jag tyckte något var fel.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl sönder grejer lite då och då, inte sånt som man kan förutse och redan åtgärdat (impeller, roderlager, filter) men annat som rullfocksdelar, loggdisplay, hydrauldetaljer, värmare, gasolspis m.m.

Men det är ju bara kul, då får man en utmaning att begripa något som man aldrig gett sig på tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka att om jag skulle vara försiktig att köpa en 20 år gammal bil så ska jag vara det när jag köper en lika gammal båt, minst!

Tänk, och här pratar jag övernattningsbara båtar, att du ska inte bara ha ett system för framdrivning och styrning, du ska i en båt också ha värme, kylskåp, ventilation, ankring, elsystem för en massa saker, etc etc. Även dessa blir gamla och lever oftast i en väldigt fuktig miljö.
Jag tänker också att varje säsong utan driftsproblem är en positiv överraskning. Om jag tittar på mina 20 säsonger med bobar båt så har det nog inte inträffat en enda gång. Ofta ankarspel, värmare, lampor och andra mindre saker och bara en gång ett ”riktigt” motorfel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 år gammal båt och de 3 sista åren har det inte hänt mycket.

Service filter och olja skall göras varje år.

Har S drev och bälgen var nästan 20 år så bytte den.

Impeller

 

Oplanerat.

1 Generatorrem gick av, körde iland mitt sällskap och bytte sedan remmen som fanns i reservdelslådan.

 

2 Läckage bränsleledning. Ledningen hade skafts upp och motorn sög in lite luft.

Knepigt att hitta felet men bytte hela bränsleledningen.

 

3 Skit i bränsletanken, tömde och gjorde ren den.

 

4 Ena vatenpumpen till handfatet slutade fungera.

 

Ju enklare motor och konstruktion ju mindre problem.

Gäller att ha lite verktig och reservdelar med.

 

Sen om man har haft båten ett tag märker man snart om motorn går eller låter annorlunda och då gäller det att ta reda på varför. Gäller ju inte bara motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju fler prylar och finesser desto mer problem. 
Förutom att man får en tyngre båt som drar mer soppa, är tråkigare och i värsta fall mindre sjösäker. 

 

De sista fem åren har jag drabbats av en topplanterna som inte ville vara med riktigt. Stereon vill ibland inte ta bluetooth heller. 
Bäst att kasta ut skiten. 😏
 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalt sett tycker jag det är ganska få saker som går sönder eller slutar fungera. Att en 40 år gammal värmare inte fungerar är kanske inte så konstigt. Eller att en lika gammal plastkrok går av.

Men i övrigt tycker jag nog det fungerar förvånansvärt bra, i synnerhet med tanke på miljön som sakerna används i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Mackey:

Det som händer händer och är till för att lösas på bästa vis!

 

Iblad blir det inte som man tänkt och då får man gilla läget.

 

Det jag drabbats av är gasvajer som gått av (två gånger med olika båtar) och trimplan som slutat fungera. Ett drevhaveri ingår också i erfarenheterna, 20 minuter efter att jag varit på ett varv för att jag tyckte något var fel.

Ungefär samma här, under de senaste tjugo åren (i två olika båtar) en växelvajer hoppade av inför tilläggning i naturhamn en gång. 

Och havererade trimplan för längesedan. Någon skadad propeller, trasiga glödlampor, har fått in luft i bränslesystemet x 3. Senast körde jag tomt i ena tanken och hade dessförinnan sällt omkopplaren för bränslemätaren så att den mätte i den tanken som var nästan full...

Stopp i toaletten, läckage från ventiler och rufflucka. Havererad pentrypump liksom en trasig elektrisk länspump. regulatorn till gasolen pajade en gång också.

Jag hade alla gånger tur då det hände i eller i närheten av hamnar där det finns eller fanns butiker att köpa nya delar, en gång låg butiken en bra bit bort men då fick jag låna en cykel.

 

Jo styrcylindern till hydraulstyrningen läckte illa en gång för jättelängesedan, i Kosterskärgårtden. Fick åka skärgårdsbåt in till Strömstad och köpa en ny, och för att hinna med nästa båt körde sommarpraktikanten mig på en trimmad flakmoped genom stan, det glömmer jag aldrig.

 

När jag en gång bytte från en stävskena i aluminium till en av rostfritt stål slutade ekolodet att funka, givaren satt inne i skrovet precis ovanför stävskenan.

 

I somras trodde jag att kylboxen lagt av, men det var en skadad kabel.

Förra sommaren hade jag ett kraftigt spänningsfall till topp och akterlanternorna, en himla massa fukt och oxid i anslutningspunkterna.

 

Just nu, när jag krupit runt i båten, har jag antagligen kommit åt någon kabel eller några säkringar eftersom en spolpump och två av tre vindrutetorkare inte funkar, säkringarna sitter precis där jag var och grejade senast.

 

Alltid är det någonting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig var det ideliga problem med båt av samma årsmodell som din...så mycket att jag till slut sålde för att hitta något där färre saker kunde gå sönder.

 

Saker som skedde under dryga 2 säsonger

*Medbringare gör sönder x2 (lyft av motor varje gång)

*Bogpropellern tappade sin låsmutter

*Batteriet dog till bogproppen (slarv från mig)

*Spisen fick elfel

*Läckage  i styrtapp - även efter svindyr renovering 

*Motorn självdog under första säsongen vilket bl.a gav en intressant incident i slussarna där vi fick bli utdragna av slussvakterna - dagens turistattraktion:)

*Tryckvakter till vattenpumparna

*Pumphus toa

*Felaktigt monterad styrbälg gav vattenläckage och omedelbar upptagning 

*byta läckande vvb

 

Ok, en del hände som följdfel pga en klåpare till mekaniker som jag använde. Det där med konstiga ljud blev  jag expert på under den här tiden.

 

Konstigaste av allt? Efter nästan ett år utan båten och ingen ny, börjar jag fundera på om det inte var ett misstag att sälja iaf. Fördelen med att äga samma båt under en längre tid är att man kommer ifatt med allt underhåll och lär sig båten utan och innan. Enligt köparen gick enbart en rem sönder till bogproppen under hela förra säsongen - bra säsong alltså:)

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en (i sommar) två år gammal båt. Motorn har fungerat klanderfritt till skillnad från på min förra, ca 20 år gamla, inombordare. I övrigt:

 

- Båten självlänsade inte ordentligt i sittbrunnen akteröver pga konstruktionsmiss

- Vindrutetorkarmotorn skar pga bult som lossnat inuti

- Spak på stolsfästet förarplats ramlade av pga dålig konstruktion så att man inte kunde sitta ordentligt 

- Slutet av förra säsongen: länspumpen verkar ha lagt av, måste få den bytt verkar det som

- Batteriet spökar, men ev pga att länspumpen dragit ur det, återstår att se

 

Inga stora grejer, men irriterande på ny båt. Alla solar har sina fläckar, antar jag. Slipper iallafall vara orolig över att båten ska lägga av under färd, vilket jag var med min förra pga åldern. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser tråden är det inte så konstigt om man undrar hur vi båtägare är funtade.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

När man läser tråden är det inte så konstigt om man undrar hur vi båtägare är funtade.

Haha instämmer Mackey, på min förra båt hade jag två motorbyten (smallblocks där den ena var risig när jag köpte båten, köpte en genomgången av Värmdö Motorteknik på 200h för 75K som rasade två år senare då tändningen brände en kanal mellan cylindrarna (otur sa Värmdö..), samt ett drevras.

 

Tänkte att "nä fan - nu skiter jag i att ha båt" - men så dök 2014 den där drömbåten upp, min Sunseeker från 1994 med dubbla KAD42:or.

 

Har kostat MASSOR av deg under dessa 6 år. Bägge maskinerna totalrenoverade för 190000 kr. en drevrenovering för 15000 kr, ny rattpump 6000 kr, sedan ny klädsel, nya proppar, ny gps etc etc etc. Säkert för 80000 kr. Närmare 300K i utgifter så ja - vad håller man på med? 😂

Kommer ändå fortsätta med detta, får inte ut giftet ur blodet som den gamla sjörövare man är...

 

Därför kul att läsa trådar om när blivande båtägare belyser sin oro över förbrukning per Nm vilket är nada i sammanhanget 😂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Fredric_sthlm:

Därför kul att läsa trådar om när blivande båtägare belyser sin oro över förbrukning per Nm vilket är nada i sammanhanget

Hahaha! 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Fredric_sthlm:

Haha instämmer Mackey, på min förra båt hade jag två motorbyten (smallblocks där den ena var risig när jag köpte båten, köpte en genomgången av Värmdö Motorteknik på 200h för 75K som rasade två år senare då tändningen brände en kanal mellan cylindrarna (otur sa Värmdö..), samt ett drevras.

 

Tänkte att "nä fan - nu skiter jag i att ha båt" - men så dök 2014 den där drömbåten upp, min Sunseeker från 1994 med dubbla KAD42:or.

 

Har kostat MASSOR av deg under dessa 6 år. Bägge maskinerna totalrenoverade för 190000 kr. en drevrenovering för 15000 kr, ny rattpump 6000 kr, sedan ny klädsel, nya proppar, ny gps etc etc etc. Säkert för 80000 kr. Närmare 300K i utgifter så ja - vad håller man på med? 😂

Kommer ändå fortsätta med detta, får inte ut giftet ur blodet som den gamla sjörövare man är...

 

Därför kul att läsa trådar om när blivande båtägare belyser sin oro över förbrukning per Nm vilket är nada i sammanhanget 😂

Det var ju riktigt ärligt skrivet :) Skönt att höra att man inte är ensam!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mycket som brukar gå sönder, inte mer än de små men retliga sakerna. Lyckades kortsluta antennkontakten häromåret vid montering av plattformen på taket efter sjösättning men märkte inte att TV:n inte fungerade förrän vi åkt ut på semester. Den lilla strömmatningsgrunkan gick givetvis på samma säkring som TV:n (10A), men låååångt innan den säkringen gick hade spolen i grunkan brunnit av.

 

I Göta Kanal för ett par år sedan fick jag plötsligt reglagets handtag i näven. Som tur är har jag dubbelkommando och kunde ta mig till närmaste brygga, där rätt insexnyckel från verktygslådan åkte fram så spaken kunde monteras fast igen.

 

Som sagt, nödvändiga verktyg, buntband och lite kabel, skarvkontakter och skruv så kommer man långt. Inte att förglömma Silvertejpen.

 

På tal om att kosta på båten - bytte motor häromåret till en ny dieselsexa med 300+ hk. Den gamla var visserligen i nyskick, men med de extra hästarna fick jag 20% lägre förbrukning i planingsfart och 4-5 knop högre toppfart. Ekonomiskt vettigt ?   Nääääeee........

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 8 år gammal Aquador 23HT "fullutrustad" med VP D3 220 hp som jag kör längs med Blekingekusten med ca 15-20 övernattningar.

 

Det största problemet vi har och har haft är att få Wallas-värmaren att gå en hel säsong (diesel). Glödstiftet har löst ut efter halva säsongen eller efter bara 2-3 gånger. Nu har jag tröttnat. Förra året brydde jag mig inte om att laga den. Marinan säger att det är en skräpvärmare och det är kanske såndet är. Får se hur jag gör. 

 

GPS'en har har någon gång fått spratt. Det har fixats lätt med att ta in och ut minneskortet några gånger. I fjol gick remmen till bogpropellern för försra gången. Det var lite knepigare eftersom modellen finns inte längre och Sleipner som var generalagent känner inget ansvar för att leverera reservdelar till den tillverkare man tidigare köpte upp och sedan la ner. Det blev en säsong utan bogpropeller. Till slut fixades rem från England.

 

Duschslangen på akterdäcket behöver bytas. Den har tappat sin smidighet och tvinnar lätt. Golvet har jag slipat om och lackat. Skruvar runt rutor har jag dragit om med lite silikonlim så att de inte lossnar. Nytt fäste till hydralstången som fäster i luckan i fören. Ny silikontätning vid genomföringarna till solcellerna på taket där någon läckte. Tvätt av kapell... 

 

För övrigt inga som helst problem. Jag lämnar in för service hos marinan vart år och med vinterförvaring. Känns som båten har många år kvar och vi trivs utmärkt. Perfekt för två.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Som sagt, nödvändiga verktyg, buntband och lite kabel, skarvkontakter och skruv så kommer man långt. Inte att förglömma Silvertejpen.

 

På tal om att kosta på båten - bytte motor häromåret till en ny dieselsexa med 300+ hk. Den gamla var visserligen i nyskick, men med de extra hästarna fick jag 20% lägre förbrukning i planingsfart och 4-5 knop högre toppfart. Ekonomiskt vettigt ?   Nääääeee........

Det är bra att ha en uppsättning verktyg med sig ombord. I höstas upptäckte jag att min KAD 43 har en blandning av skruv i mm-standard och tum-standard, förre ägaren skickade med tum-nycklar som jag lämnade i land, förstod då inte vad jag skulle med dem till på en svensk motor...

 

Jo jag har haft tre bobara motorbåtar, två innan och nu denna Triton. Två av dem har fått nya motorer, i en Monark 670 satt det en sjövattenkyld AQ 130, som Kattegatt och Skageracks elektrolyt åt upp inifrån. Numbusen hade en TAMD 30 som bara sotade och var allmänt slö,  trots renovering av pump, turbo och spridare. Den byttes mot en TAMD 31 som gick mycket bättre.

 

Men en del saker är rena småsaker, femminutersjobb. Visserligen tog det ett par timmar att göra ren färskvattentanken i nuvarande båt. När jag köpt den på oskusten skulle jag fira med en kopp kaffe, det var näst intill odrickbart. Men efter rengöring några veckor senare med klorinlösning gick det att dricka både kaffe och te kokat på vatten från den tanken. Men det första jag bytte ut var nog låset till toalettdörren som var trasigt. Stereon var trasig vid köpet och var inskriven i kontraktet och bortprutad, så den byttes snabbt ock lätt, bra med standardiserade kontakter.

 

Men det är ibland tråkigt att inte få skruva med någonting under säsongen, kanske är det någon elanslutning som ser ärjig ut som behöver fixas, kanske har en av brännarna på spisen sotat och behöver göras ren, kanske behöver någon liten packning eller O-ring bytas, kanske har någon glödlampa gått sönder... jag har nog, tror jag kanske bara fyra glödlampor kvar, allt annat är LED, ja förstås några kontrollampor i motorns panel. 

 

Vidare har saker och ting bytts ut, kylskåp, pumpar, klädsel, navigationsutrustning, toalettstolar, madrasser. En del saker har lämnats in för renovering, en gasolspis, håll på att köpa en ny för omkring 5000 kr, kostade 1500 att helrenovera. Propellrar har lämnats in, likaså turboaggregat och spridare. generatorer och startmotorer till båt har jag aldrig behövt lämna in för renovering, men väl till gamla bilar, väldigt lönsamt i alla fall.

 

Värmare har jag, peppar, peppar, än så länge aldrig fått fel på, men jag hade en oansluten kabel i nuvarande båts panel till Webaston, det tog en bra stund att lista ut var den skulle sitta. Den var till kallventilationen, så värmaren funkade utan den kabeln.

 

I nimbusen var det absolut vanligaste felet "stopp i toaletten" det var innan vi köpte en elektrisk toalett.

 

Nä det är alltid någonting att fixa till på gamla båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Nä det är alltid någonting att fixa till på gamla båtar.

Även nya båtar kräver fixning. Inte allt som är helt ok från fabrik. Beklagade mig för en jobbarkompis som alltid köper ny bil vart tredje år och hans erfarenhet var samma med bilar. Finns nog en anledning att begagnat ibland kallas konsumenttestat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Även nya båtar kräver fixning. Inte allt som är helt ok från fabrik. Beklagade mig för en jobbarkompis som alltid köper ny bil vart tredje år och hans erfarenhet var samma med bilar. Finns nog en anledning att begagnat ibland kallas konsumenttestat. 

Det bästa är nog att köpa en c:a två år gammal båt så att den har slitit in sig. Vad gäller bilar: Är inne på min femte leasingbil. Ingen av dem har varit problemfria från start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-17 vid 10:06 skrev coppertail:

Ju fler prylar och finesser desto mer problem. 
Förutom att man får en tyngre båt som drar mer soppa, är tråkigare och i värsta fall mindre sjösäker. 


 

Är det därför min båt a 10ton drog lite mer bränsle och krängde till en gång. 

Har ju installerat ny plotter 🤣🤣

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det är ibland tråkigt att inte få skruva med någonting under säsongen,

Du är alltid välkommen till min båt . Jag har massor att göra om du är rastlös. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft många problemfria säsonger efter jag upptäck ett spökfel på min gamla motor, triggerkablarna nästan avvikande under magneten så ibland ledde ström ibland inte. 

 

Fick däremot för förra säsongen ett riktigt ilands fel, fick en iphone "smartphone"av grabben istället för doron dumtelefonen  med månadslång batteritid.

Var ute med familj sen drog det ihop sig till hemfärd frugan åkte iväg med ungarna och sa när hon lämnade brygga slå en signal när du vill bli hämtad, tog en lite fisketur i kvällningen skulle ringa och bli hämtad och iphonen hade slut på kortet eftersom den tydligen legat på internett och gjort mängder med uppdateringar, otrevligt väder med regn och blåst hela natten och regn nästa dag, sen fram på kvällen började familjen bli oroliga vad som hänt så de ringde upp istället och jag blev upphämtad.   Så inga fler turer utan att ha påfyllt kontantkort och återuppringning vid viss tid varje kväll ifall något oförutsett hänt.

 

Enda riktiga fel förra säsongen var när ena dottern slog av huvudbrytaren under gång men som tur hade jag säkrat av lod mm med klena säkringar så de tog smällen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...