Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RealElwood

Ta isär Aquadrive, hur få loss axeln från konan?

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Behöver byta tärningen, då måste axeln backas ut. Det verkar som om axeln låses med en kona. Vart ska jag bryta? 

 

Har tetstat lite lätt mellan den fasta delen och navet, osäker på om jag spänner i lagret då. Det rör sig inte. Har provat att knacka axeln både inåt och utåt utan resultat.

20200216_135611.jpg

20200216_135557.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det är insexbultarna som skall lossas några varv? Sedan knackar man på dem en i gången, försiktigt med en hammare. Har sett något liknande, insexbultarna spänner en kona som klämmer åt om axeln. Lite rostlösningssprej och ett dygns inkuberingstid kan hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RealElwood:

Hej, 

 

Behöver byta tärningen, då måste axeln backas ut. Det verkar som om axeln låses med en kona. Vart ska jag bryta? 

 

Har tetstat lite lätt mellan den fasta delen och navet, osäker på om jag spänner i lagret då. Det rör sig inte. Har provat att knacka axeln både inåt och utåt utan resultat.

20200216_135611.jpg

20200216_135557.jpg

https://rodahlmarin-my.sharepoint.com/personal/liselott_rodahl_se/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fliselott_rodahl_se%2FDocuments%2FInstallationsinstruktion B20 B30.pdf&parent=%2Fpersonal%2Fliselott_rodahl_se%2FDocuments&originalPath=aHR0cHM6Ly9yb2RhaGxtYXJpbi1teS5zaGFyZXBvaW50LmNvbS86YjovZy9wZXJzb25hbC9saXNlbG90dF9yb2RhaGxfc2UvRVkzWk80R3VOYU5KdWxnMUFFWmJWcnNCN2l4akdweTRjQnpWZzRFdzlNNFRRQT9ydGltZT02cGpMVnZleTEwZw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skruvar ut insexskruvarna och skruvar i dem i de gängade hålen, kommer konan som håller axeln att lossna. Spruta lite rostolja i hålen innan du skruvar i skruvarna. Vad är det för tärning du ska byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Rollen:

Om du skruvar ut insexskruvarna och skruvar i dem i de gängade hålen, kommer konan som håller axeln att lossna. Spruta lite rostolja i hålen innan du skruvar i skruvarna. Vad är det för tärning du ska byta?

Det sitter insex I försänkta hål i navet dessa är lösa på bilden, de var dragna hårt. De andra hålen är där själva knuten ansluter. Ska jag skruva i de försänkt hålen eller de andra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar hur det gick och om hur du löste det?  Ska själv lossa min men förstår inte hur den sitter monterad på axeln? 
 

mvh Christoffer 

BA538866-641A-4E41-B6AB-74CA5B8E5D51.jpeg

F95ED262-A0EA-4AB8-950B-3D57EDC9FCF9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Poffe85:

Hej, jag undrar hur det gick och om hur du löste det?  Ska själv lossa min men förstår inte hur den sitter monterad på axeln? 
 

mvh Christoffer 

BA538866-641A-4E41-B6AB-74CA5B8E5D51.jpeg

F95ED262-A0EA-4AB8-950B-3D57EDC9FCF9.jpeg

I den inre ringen sitter det 6 gängade hål utan skruvar. Lossa de som sitter monterade och skruva i de tomma hålen. 

 

Det är en kona som sitter där. När du byter hål pressar du isär konan. 

 

I vårt fall hade det blivit så mkt korrosion att vi fick kapa axeln, även med delen i en verkstadspress gick det inte att få isär den så vi borrade ett hål i axeln och fick såga ur den. 

 

Konan såldes som tur var löst så vi köpte en ny. 

 

Lycka till, din ser ut att vara i fint skick så det ska säkert funka... 

Redigerad av RealElwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...