Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hybro

Plotter med framåtseende ekolod

Rekommendera Poster

Kollade i butik på Garmin Echomap Plus 72sv.

I demomenyerna kunde man välja hur ekolodsvyerna, skulle presenters. 

Hittade egentligen inte det jag söker. 

Alltså en vy över hur botten ser ut rakt fram, inte från sidan. 

 

Tänk tanken att man kör rakt mot en stenbumling på tre meters djup, få skulle jag vilja se den, samt avståndet. 

Ungeför som om jag dimmade under vattnet och tittade rakt fram. 

 

Är ju ointressant att se vad som finns på sidan av båten. 

 

Finns det sådana ekolod? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÄR är en video som visar B&G/Simrads framåtseende ekolod. Fungerar otroligt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, då... Detta, förstår jag. 

Men inte vad jag frågade efter. 

 

Alltså. 

Typ, dyk ned under båten och kolla frammåt. Kan man då på display, likt en kamera, fast presentation vad som finns där framme, så som visas på vissa ekolod vad finns åt sidorna, sidescan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

HÄR är en video som visar B&G/Simrads framåtseende ekolod. Fungerar otroligt bra!

Att jag inte kan låta bli att klicka på länkar. Nu står en sån på önskelistan också. Suck...

 

24 minuter sedan skrev Hybro:

Typ, dyk ned under båten och kolla frammåt. Kan man då på display, likt en kamera, fast presentation vad som finns där framme, så som visas på vissa ekolod vad finns åt sidorna, sidescan. 

Är det något i stil med det här du menar, fast framåt?

 

Screenshot_20200216-122811_3645.jpg.517926084d0f463fc3c8089a57c25f96.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Jo, då... Detta, förstår jag. 

Men inte vad jag frågade efter. 

 

Alltså. 

Typ, dyk ned under båten och kolla frammåt. Kan man då på display, likt en kamera, fast presentation vad som finns där framme, så som visas på vissa ekolod vad finns åt sidorna, sidescan. 

Kolla in denna länk, Panoptix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Att jag inte kan låta bli att klicka på länkar. Nu står en sån på önskelistan också. Suck...

Förlåt!

Men det är faktiskt en riktigt kul grej, i synnerhet för mig som gillar att leta mig in olika vikar.

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Typ, dyk ned under båten och kolla frammåt.

Då får du nog satsa på en kamera, svårigheten är ju att avgöra hur långt det är till olika föremål. Modellen att dels kunna se en bild ovanifrån med varningar, dels hur botten ser ut i sidled är nog det bästa man kan göra till en rimlig kostnad.

Det finns system med rörlig givare som kan ge en 3D-bild men då får man stor bula under båten och punga ut med några hundratusen.

 

Jämför man B&G med äldre framåtseende ekolod så är det en väldig skillnad mycket pga att man ser kartbilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Att jag inte kan låta bli att klicka på länkar. Nu står en sån på önskelistan också. Suck...

 

Är det något i stil med det här du menar, fast framåt?

 

Screenshot_20200216-122811_3645.jpg.517926084d0f463fc3c8089a57c25f96.jpg

Exakt. 

 

Typ köra rakt fram mot ett känt grund, sten, kätting och se hur det ser ut just rakt framför mig. Avståndet lär ju kunna lösas av, om man nu kan göra det åt sidan. 

 

Vad är problemet egentligen? 

 

Förstår att man inte kan se på andra, sidan stenen. Det är alltid sidan som vänds emot som visas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Echopilot har haft sådana produkter ett antal år. De tidigare modellerna hade rätt trista skärmar. Senare modeller har bättre upplösning. De har ordnat gränssnitt för HDMI och VGA från sin BlackBox men har nog inte integrering mot NMEA2000 eller liknade standardgränssnitt.

 

https://echopilot.com/products/fls-3d/

bild.png.10d26e41f97a10608df52da02c960669.png

 

Hittade ett pris   £8.999,95!  Det var rätt saftigt. Men de har även enklare modeller....

Redigerad av Lintott
Prislappen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

Hittade ett pris   £8.999,95! 

Nästan lika mycket som hela min båt. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev icriders:

Själv tänkte jag köpa

 

Ganska saftigt pris, B&G/Simrad kostar hälften och anses göra ett bättre jobb om det handla om att undvika stenar. Letar man fisk så är Garmin bättre.

Den praktiska räckvidden ligger på runt 30-40m för en normal segelbåt. Att kunna se stenar som ligger 20m djupt känns inte motiverat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...