Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
reva

Plastöverdraget vant?

Rekommendera Poster

Hej å hå!

Köpte krympslang till mitt mantåg, brottade på den och värmde. Skitbra blev det! 
Idag kom jag på vad jag gjort; jag tog fel vajer och har plastat toppvanten istället..

 

Förutom att det inte går att inspektera viren, vad talar mot att ha den plastad? Funkar det att spänna med tumstocksmetoden eller glider plasten? 
det hade varit riktigt skönt att slippa jobbet med att ta bort slangen..

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt bra slitage från pistolhakarna, så det lär väl äta sig in i plasten och göra det svårare att hissa och ta ner seglet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är rätt bra slitage från pistolhakarna, så det lär väl äta sig in i plasten och göra det svårare att hissa och ta ner seglet. 

Förstaget är plast-fritt, så den delen slipper jag tack och lov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man inspekterar sina vant så letar man efter skador eller brustna kardeler. (enklast genom att dra en nylonstrumpa längs vantet). Skador lär väl inte uppstå under en slang utan att det syns på plasten?

Tumstocksmetoden borde fungera ändå, plasten är ju betydligt mer elastisk än wiren.

Personligen tycker jag det räcker att plasta upp till en bit över huvudhöjd.

Det verkar fungera minst lika bra med att lägga på tex MSP. En delbar träbit med ett hål i är ett bra verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev bhemac:

När man inspekterar sina vant så letar man efter skador eller brustna kardeler. (enklast genom att dra en nylonstrumpa längs vantet).

Nylonstrumpor är ju briljant! Mycket bättre än min metod som är ”blöder handen byter jag vajern”

 

Nu var det ju inte meningen, men det kanske ska plastas på undervanten också upp till huvudhöjd. Det är ju skönt att inte fastna med armhåren.. Fan, nu börjar det kosta pengar :D

 

men jag tar nog bort slangen på övre delen av det jag råkade plasta.. så får jag rätt glid i spridarna och en garanterad fixpunkt för tumstocken 

 

vad är MSP? Det har jag aldrig hört talas om 

Redigerad av reva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Det vet jag vad det är. Och nu kan jag fackuttrycket också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev reva:

vad är MSP?

Den i särklass bästa tätningsgeggan, tål UV, måttligt kladdig och torkar inte ihop i tuben så snabbt.

 

1 timme sedan skrev reva:

”blöder handen byter jag vajern”

En lysande metod! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-16 vid 13:50 skrev bhemac:

En lysande metod! ;)

En idé behöver inte vara smart för att fungera!

 

mantåget plastat, och på vantet skalar jag av lite i trakten av spridarna, så blir det säkert bra. 
 

Fast nu kommer ju undervanten att se fel ut som inte har krympslang på sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...