Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thoen

Iläggsskiva ruffen?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en 21 fots snipa, Marex 21 och undrar lite om det finns tips på hur man ordnar en iläggsskiva i ruffen för att få bra säng för enstaka övernattningar. Jag vill inte ha något bord i ruffen det fungerar bra att sitta och äta under kapellet. Det finns också en lucka längst fram så det är ofta trafik den vägen, vill att det ska vara lätt att röra sig.

Ruffen har två smala kojer och lister för att placera en iläggsskiva mellan kojerna men det fanns ingen iläggsskiva när jag köpte båten.  Men var förvarar man skivan när den inte används? hur gör ni: På golvet i ruffen? skiva delad i sektioner? hopvikbar skiva? Dynor och madrasser är enklare, de är ju mjuk och lätta att stapla.

 

Hälsningar Thomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen vill ha en inläggsskiva och den inte går att skjuta in under något annat så kan du montera lister i taket motsvarande de mellan kojerna och förvara skivan i taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En delad skiva som läggs under ordinarie dynor eller fästes mot ett av skotten kanske skulle fungera.

Det verkar finnas en lösning enligt bild 39 på denna länk men man ser inte var skivan/skivorna förvaras.  

image.png.2cdc134cd59c76fac5b595819ed87123.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej thoen/Thomas,
Denna din forumfråga  kan nog behöva preciseras bättre för att alla skall förstå vad du menar med ordvalet citat... iläggsskiva i ruffen för att få bra säng för enstaka övernattningar"?
Om jag förstått saken rätt så har din båt redan två fasta kojer och du vill nu utöka med en tredje tillfällig koj? (Detta då genom att lägga en sådan gäst/extrakoj tvärskepps, sådana kojer får ofta och dessutom mer än fullängd för långvuxna personer i trånga fritidsbåtar??)


Äh, kort sagt; bra ifall du `preciserar´ mer exakt vad du vill åstadkomma, samt hur det ser ut i dagsläget. (Bara ett tips för hur man får ett helt forum att fokusera på just din sakfråga?)

Kan jag tycka.

Bildkälla: Maringuiden

kojplats.marex21.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, per_62 said:

En delad skiva som läggs under ordinarie dynor eller fästes mot ett av skotten kanske skulle fungera.

Det verkar finnas en lösning enligt bild 39 på denna länk men man ser inte var skivan/skivorna förvaras.  

image.png.2cdc134cd59c76fac5b595819ed87123.png

 

3 hours ago, per_62 said:

En delad skiva som läggs under ordinarie dynor eller fästes mot ett av skotten kanske skulle fungera.

Det verkar finnas en lösning enligt bild 39 på denna länk men man ser inte var skivan/skivorna förvaras.  

image.png.2cdc134cd59c76fac5b595819ed87123.png

Precis så ska det se ut när dynorna är utlagda. Det finns massor av bilder på nätet som visar hur det ser ut när det är dags att bädda för natten. Mycket svårare att hitta tips på var extraskivorna skall förvaras. Båten är ju liten, det finns utrymme under de ordinarie kojerna med det är relativt smalt. Tips mottages tacksamt.

Hälsningar Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Thoen:

Mycket svårare att hitta tips på var extraskivorna skall förvaras

Nej, var lite påhittig: I taket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderat lite på taket men det skulle nog göra en del på takhöjden, lite synd. Det borde ju finnas lösningar. Var förvarar andra sina utökade bäddplatser?

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 minut sedan skrev Thoen:

Det borde ju finnas lösningar. 
men det skulle nog göra en del på takhöjden, lite synd

Ja, det är lösningar som du söker. Du verkar otacksam och vill bara ha en "trycka-på-knappen-lösning" där du inte behöver göra något. Allt Klart! 
En sådan lösning finns inte! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en del lösningar, delad skiva eller förvara under taket. Det är bra. Tänker bara att det måste ju finnas många som redan har sina sätt att lösa problemet. Bor så till att det inte finns så många båtgrannar att rådfråga. När man tittar på nätet så kan man ju se att bordet i ruffen används men det kan ju inte ge full längd på "dubbelsängen". Hur är båtar utrustade från början? Gissar att det fanns någon listig lösning för min båt när den var ny, den är från 1985 så mycket kan ha hänt med inredningen sen den kom från varvet.

Hälsningar Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran skiva ( bordet) är förvarad inne på toan mot skottet ut mot kojerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en båt jag tidigare ägt var en bäddbar sittgrupp där de hade löst iläggskivan genom att ha förstärkt ryggdynorna i sittgruppen, så när man skulle bädda placerade man ryggstöden som madrass mellan sofforna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Gelis och syd-. Speciellt iden med ryggdynor som kan förvandlas till sängskivor kan vara värd att pröva. Ryggdynorna jag har nu tar uppe en del sidoutrymme och ta bort dem skulle göra bäddplatsen bredare, bra ide. Funderar annars på att helt enkelt lägga en extra skiva på durken med en matta över och ta upp den när den behövs. Börjar bli dags att åka ut till båten och mäta.

 

Hälsningar Thomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Thoen:

Tack för tipsen Gelis och syd-. Speciellt iden med ryggdynor som kan förvandlas till sängskivor kan vara värd att pröva. Ryggdynorna jag har nu tar uppe en del sidoutrymme och ta bort dem skulle göra bäddplatsen bredare, bra ide. Funderar annars på att helt enkelt lägga en extra skiva på durken med en matta över och ta upp den när den behövs. Börjar bli dags att åka ut till båten och mäta.

 

Hälsningar Thomas E

Precis så  med durken höjbar såg jag någon som löst bordet i en Lady så det torde ju gå göra. I den hade han löst det som att det var teleskoprör som agerade bordsben i det här fallet sängben då. 

Redigerad av makke_the_muss
klargjorde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten, en Nimbus var det bordet som man lade ned på L-lister som bildade iläggsskiva, vi hade aldrig bordet uppe,  det låg nere för jämnan med en iläggsdyna uppepå.

 

Nuvarande båt hade ingen iläggsskiva, men det var förberett, så jag mallade och sågade till en trekantig bit av en bit bänkskiva till kök som jag hade över, lyxigt val, men det var en spillbit. I den båten är det ingen liksidig triangel. En kasserad skumgummimadrass skars till och kläddes med tyg och lades ovanpå. Skivan har samma form som durken inunder och kan läggas ned där om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog så jag gör, sågar till en skiva och lägger på durken när den inte behövs. Det är förberett för en skiva i min båt också listerna som ska stödja skivan sitter där.

Tack för alla bra tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, blev visst nästan samtidig postning ovan.
     Har du själv samma typ av stege (se bild) till förliga luckan som i din exempel-länk ovan?
 [I så fall kan ju undras hur den förvaras `nattbäddat´ med iläggsskivorna isatta. (Förmodligen bara typ slarvigt utknuffad i sittbrunnen - eller vad det heter på motorbåtar?)]


Funderar på möjligheten av att helt skippa en sådan klumpig stege,  och istället låta främre  `iläggsskivan´ sitta permanent som åtminstone första fotsteget. (Men givetvis behövs minst ett ytterligare fotsteg för slippa använda knäet för att häva sig upp.) Kanske nåt nedfällbart steg ifrån taket? Annat klurigt?
   Just vid övernattningar kan man ibland bli bryskt väckt - kanske av åskväders kulingvindar - som tvingar ut en i kalsingarna för att reda upp. Bra då ifall stegen till förluckan funkar omedelbart nattetid, alltså utan att nån särskild stege behöver hämtas!?


Bara fiffighets-funderingar. Musse Piggs husvagn på julafton är ju min stora förebild. ;)

Bildkälla: TS länk ovan, bilderna 32, 33, 34 visar just stegen.

marex.stege.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohhh ”Mickies Caravan” tror jag den heter i original. Helt underbar.

Den finns att se i sin helhet på Youtube, utan bortklippta scener.

Men dessvärre låter sig inte Musses tekniska lösningar kopieras rakt av vare sig i båtar eller husvagnar. Vi i den ”otecknade värden” saknar all den elasticitet som finns i den tecknade världen.

Sedan har våra fordon mer gedigna släpvagnskopplingar, det är ju väldigt tveksamt om och hur Långben egentligen fick den bilen igenom besiktningen. Sedan får ju dagens självkörande bilar ett perspektiv när man ser denna film, vem är det som kör?

 

Jag hade för väldans massa år sedan en Monark 670, en trevlig liten ”salongsbåt” men den var just liten. Här gick det inte att lägga i en iläggsskiva, men vi gjorde en nödlösning en semester med en skärbräda, en karpockkudde och en eller möjligen två drickabackar.... Sedermera snickrade min far till någon bättre lösning som hängde på ett kraftigt gångjärn på något vis, och det funkade utmärkt. Men den båten hade bensinmotor och barnen blev äldre och längre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är ju Musse Piggs lösning anpassad för husvagn, så det tror jag inte går att genomföra.

 

När det gäller stegen så har jag ingen. Det är faktiskt en riktigt lyckad lösning istället för stege. Luckan in till utrymmet längs fram i fören sitter med stadiga gångjärn och remmar som gör att i öppet läge fungerar den som ett fotsteg för att kunna kliva upp. En lösning som verkar komma direkt från tillverkaren, jag har sett den på många bilder på andra likadana båtar.

 

Tyvärr ryms inte en extra skiva under någon av kojerna, de är alldeles för smala. Det blir nog en skiva på golvet som får ligga under mattan när den inte används. Jag har varit ute och mätt idag och den kommer att passa riktigt bra så det blir nog en bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... måste det vara svårstuvade iläggsskivor? Kanske kan en hemmagjord tvärgående "kilformad ribbotten" göra jobbet och sedan rullas ihop för enkel förvaring?


F´låt, kan inte låta bli... ;)
Hela Mussepigg-filmen (youtube)
SVT:s nerkortning julafton förklaras (wikipedia)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas-1. 

Är du den Thomas-1 som ofta kom till undsättning på Träbåtsakuten. I så fall tack för alla tips. Måste säga att jag saknar Träbåtsakuten, bra stämning och många värdefulla tips. Jag är visserligen på väg att sälja min lilla campingbåt med Albin O21 men vem vet, det kanske blir träbåt igen?

 

När det gäller ribbotten måste jag säga att jag är skeptisk, jag har dåliga erfarenheter med ribbotnar i vanliga sängar med parallella sidor. Med en koniskt formad ribbotten gissar jag att jag skulle ligga på durken efter 10 minuter och sen gå efter skruvdragaren och skruva fast varenda ribba :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, "icke rektangulär" ribbotten finns nog bara i min fantasi?
Vanliga sängbottnar brukar väl ha 4 st träpluggar enligt bilden - för att sträcka ut ribbmattan och hålla ribborna på plats i sängramen.
Funkar väl bra i vanliga rektangulära sängar kan jag tycka, fast i sådana håller man ju inte på och rullar ihop ribbmattan särskilt ofta. I ditt fall skulle nog sådana träpluggar slitas snabbt, och möjligen ställa till problem?


Och jo, i träbåtakutens avsomnade forum tjötade jag ju en hel del, nästan alltid om riktigt gamla motorer och i synnerhet om albinmotorerna. Tack för berömmet, suger åt mej! ; )
Synd att det forumet gick hädan, som du säger!
(Den IT-tekniska standarden vad gäller BB-koder för bildinlägg, buggar etc kunde tyvärr göra en vansinnig så jag `sa upp bekantskapen´, detta  för att undgå eventuell ilske-hjärtinfarkt.) :(


För ordningens skull, innan alternativet ribbotten hamnar på idéernas stora sophög...
Finns `icke-rektangulära´ ribbottnar och hur skulle man i så fall snabbt kunna låsa tvärribborna på ett snabbt o pålitligt sätt, så att säga på daglig basis? Nån idé någon?   
 

nnn.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Thomas-1:

Jo, "icke rektangulär" ribbotten finns nog bara i min fantasi?

Men nog skulle det fungera! Köp "LURÖY" på IKEA och modda!

Ribbotten är allmänt sett en mycket bra kojbotten i en båt!

Ribber fungerade bra, det som var sämre var bottnar med breda gummiband!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Thomas-1:

- - -

För ordningens skull, innan alternativet ribbotten hamnar på idéernas stora sophög...
Finns `icke-rektangulära´ ribbottnar och hur skulle man i så fall snabbt kunna låsa tvärribborna på ett snabbt o pålitligt sätt, så att säga på daglig basis? Nån idé någon?   
- - -

Javisst!

Jag har ett par icke-rektangulära ribbottnar i min båt (en i förpiken som är rätt trekantig och en i akterhytten som är lite snedskuren men långt ifrån fyrkantig) och de fungerar alldeles ypperligt. Ingen har någonsin ramlat igenom eller blivit vansinnig.

Mina två ribbottnar är dessutom i realiteten fyra...

 

Jag har  rejält grova träskruvar som är nedskruvade så att skruvskallen sitter i lagom höjd för att kroka fast ribban. Skruvarna sitter innanför gummibandet så de kan inte kasa ur.

 

Å så till det där med fyra... Gummibanden är kapade på mitten så det går enkelt att lyfta kojdynan, lossa främre delen av ribb-kojbotten och komma åt grejor som ligger under främre delen av kojen. Utomordentligt praktiskt. Självklart med grova skruvar även på ömse sidor om "skarven" så att den inte kan glida isär.

 

Även kojdynorna är tredelade för att underlätta åtkomsten till stuvfacken. Så här är de ordnade i förpiken och i akterhytten omvänt med två delar närmast ingången och en bred del längst in. En bäddmadrass nattetid medför att dynskarven aldrig märks. (Skarvarna är såklart inte så breda som jag ritat utan dynorna ligger kloss emot varandra.)

 

bild.png.766fe4eed6b3ba6cf4df6e6d8ecab2e7.png

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte en aning om att det kan vara så omständigt att övernatta i en båt.
Tacksam för att min båt inte är större än att den lämpar sig bäst för dagsutflykter.

Men intressant att följa en sådan här tråd, det visar hur väl förberedd man måste vara när man köper båt. Mycket som kan ta glädjen av att äga båt.

Nä mer brännvin på sjön och du somnar utan ribbotten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har  rejält grova träskruvar som är nedskruvade så att skruvskallen sitter i lagom höjd för att kroka fast ribban. Skruvarna sitter innanför gummibandet så de kan inte kasa ur.

 

Å så till det där med fyra... Gummibanden är kapade på mitten så det går enkelt att lyfta kojdynan, lossa främre delen av ribb-kojbotten och komma åt grejor som ligger under främre delen av kojen. Utomordentligt praktiskt. Självklart med grova skruvar även på ömse sidor om "skarven" så att den inte kan glida isär.

Intressant!

Hur fästes ribbotten med skruvarna?

Kan du lyfta upp framkanten på ribbotten och skruvarna innerst fungerar som ett gångjärn?

Tacksam för en lite mer detaljerad beskrivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Intressant!

Hur fästes ribbotten med skruvarna?

Kan du lyfta upp framkanten på ribbotten och skruvarna innerst fungerar som ett gångjärn?

Tacksam för en lite mer detaljerad beskrivning.

Skruvarna sitter inte fästa i ribborna. De är bara nedskruvade i den kant som ribbotten ligger på. De sitter så att gummibanden sträcks lite lätt och ribban läggs ned hitom/bortanför skruven. När jag lyft av ribban från skruven så är det bara att vika upp knippet med ribbor (som sitter ihop med gummibanden) eller rulla ihop hela bunten o lyfta undan den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i min egen tråd. Problemet löst. Det blev 4 stycken skivor som blir tillräckligt små så de går att stuva in under de befintliga dynorna. Tillverkade i Lauan plywood och bara fernissade. Tycker det blev riktigt bra, rätt så nöjd. Plywooden gick att beställa från min lokala bygghandel men det är svårt att bedöma kvalitén innan man beställer. Tyvärr var plywooden mycket lätt och sviktade allt för mycket. Hade jag vetat det hade jag köpt en tjockare skiva men jag förstärkte med lister under så att skivorna skulle hålla att kliva på.

skivor.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...