Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MinorOffshore

AGM batterier nere på 11,8 volt, Hur illa gick det ?

Rekommendera Poster

Just nu skrev Skoter:

Vilka är vi?

Sverige.

CE ersatte tex S-märkningen av elprylar. Något som jag var mer än tacksam för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

När vi fick kraven på CE-märkning så hade vi flera möten med div experter för att allt skulle bli rätt.

USA var då en intressant jämförelse. Juristerna var helt tydliga med att skillnaden inte var så stor, däremot skadestånden. De påpekade dock att det var väldigt viktigt inför framtiden att tydligt ange användningsområden och varningar. Men att vi i Europa lägger ett större ansvar på kosumenten än man gör i USA.

Detta var på 90-talet och det är en stor skillnad på vad som skrivs idag jämfört med då.

 

Jag går inte vidare i denna diskussion mer än att jag ser att vi närmar oss USA i hur domstolarna tolkar resp parts ansvar och att de amerikanska lagarna och reglerna är betydligt mer omfattande och explicit talar om vems ansvaret är medans det i Europa mer pekar på en lags/regels intentioner och därmed öppnar för tolkning i större omfattning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag går inte vidare i denna diskussion

Nej det är inte värt att diskutera. USA är ett land där enbart pengarna styr och det kan jag vara utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

när vi igen började diskutera Biltemas AGM-batterier så gick jag till hemsidorna och hittade en ny (2019) specifikation:

 

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80900_TDS.pdf

 

där de nämner att Charge Acceptance (A) är 23. Betyder det att batteriet tar högst emot 23 A ?

Vad händer då med all övrig laddning ?

 

Volvo Pentas generator ger ut 115 A och jag har läst att efter att motorns eget strömbehov är borttaget så borde det bli 85 - 95 A som min Sterling försöker tränga in i 2 st. BT AGM som tar emot endast 2 x 23 A ?

 

Kokar batterierna ?

 

Jag antar att Sterlings algorytmer inte begränsar laddningen till 23 A per batteri.

 

Varför är BT:s batterier begränsade till 23 A när jag läst att AGM batterier lätt tar emot 0,3 - 0,4 C?

 

Tack igen i förväg för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att Biltemas datablad inte är några apoteksrecept precis, enheter och mått blandas friskt...
Din generator "trycker" inte ut 115 A konstant oberoende vad som sker i laddkretsen. 115 A är vad den maximalt kan leverera vid behov och vid ett visst varvtal. Vid låga varv ger den mindre vid höga mer.

Batterierna tar emot den ström som de förmår under ett ett visst laddningsläge. Det är batteriernas inre resistans som bestämmer hur mycket ström de tar emot. Urladdade batterier tar emot mer, nästan fulladdade tar de emot en liten laddström. Din generator har en inbyggd regulator som håller spänningen på en viss nivå. När belastningen i systemet ökar så ökar generatorns regulator laddspänningen för att kompensera.
Om du inte har något fel på din generator eller din Sterling kokar inte batterierna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...