Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MinorOffshore

AGM batterier nere på 11,8 volt, Hur illa gick det ?

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag besökte båten idag för att kolla att fuktslukarna inte var fulla då "vintern" hittils varit lite fuktig...

Då jag samtidigt kontrollerade batteriernas laddning, märkte jag att polerna inte var bortkopplade från batterierna som skulle göras efter höstservice på motorn.

Batterierna var nere på 11,8 volt och via solcellens regulator kunde jag kolla 30 dagars historia. Tydligen laddades batterierna efter servicen någon gång i November och så kopplades aldrig kabelskorna bort från batterierna. Batterierna är en säsong gamla 2 x 95 Ah Biltema AGM som vårdats väl och toppladdats av en 108 w solpanel hela sommaren samt ett äldre 95 Ah Exide Dual AGM startbatteri som även det fallit till 12,1 volt.

För 30 dagar sedan hade spänningen redan fallit till 12,16 volt och så var det bara att smärtsamt se från telefonen hur spänningen hade fallit dag för dag till det upptäkta 11,82 volt.

 

Efter allt detta är min fråga; hur mycket skada har batterierna tagit ?

De började genast ta emot laddning (Victron 15 A/2) och nu tänker jag låta laddningen ligga på i minst 2 dygn.

Är det nåt annat jag borde göra ?

 

Tacksam för alla svar.

 

Christina 11,8v.jpg

Christina 11,8 v 2.jpg

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång är nästan ingen gång.

Ett av våra våta batterier hittade vi på drygt 11 volt en vår för några år sedan och det funkar fortfarande bra. Det batteriet påbörjar snart sin nionde säsong.

 

Eventuellt är det bra att låta laddaren underhållsladda batteriet en tid. 

Minns inte säkert, men jag tror det är bra. Någon som vet?

 

Hur är det med rekondladdning och AGM? Funkar det?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

rekondladdning och AGM? Funkar det?

No!

Recond ”rör om i elektrolyten” vilket inte är möjligt med ett AGM.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa du kan göra är att ladda dom fullt, belasta dom och ladda fullt - så dom får motioneras. Det kan fungera helt ok. Jag har av misstag fått AGM batterier att ladda ur - det gick att väcka dom igen. 

Du bör snabba på med laddning och användade så dom får motioneras. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan en extern batterirekonditionerare göra susen.

Jag skrev om sådana här, men minns inte hur det slutade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har Biltemas batterier. Kör på som ovanstående skribenter rekommenderar, batterierna kommer inte hålla länge ändå. Köp bättre batterier när dina BT har gjort sitt. Därefter håller du bättre koll inför den aktuella och följande vintrar med dina nya batterier.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De klarar sig troligen helt utan bestående men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag också ... Biltemas batterier är inte på något vis bestående.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas AGM batterier (som de inte tillverkar själva!) fungerar utmärkt, många använder de.

Ska man satsa på dyrare batterier så går man över på LiFePO4. Det är helt överlägset.

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev bhemac:

Biltemas AGM batterier (som de inte tillverkar själva!) fungerar utmärkt, många använder de.

Ska man satsa på dyrare batterier så går man över på LiFePO4. Det är helt överlägset.

Biltemas AGM är av typen startbatterier.och enligt de själva inte lämpade som förbrukningsbatteri. 
https://www.husbilsklubben.se/threads/biltema-dömer-ut-sitt-agm-batteri.107019/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Biltemas batterier delar åsikterna på detta forum (igen), men när man inte blir av med dem i första hand !

Om man bara orkar släpa 2 x 32 kg till Biltema i 3 eller 4 år så byter de snällt ut dåliga batterier ...  Sen efter det blir det dags för Lithium :).

Då när jag köpte mina så fanns inte ännu förbudet mot att använda batterierna till förbrukning...

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Då när jag köpte mina så fanns inte ännu förbudet mot att använda batterierna till förbrukning...

Biltemas AGM batterier tillverkas av Exide även om ingen vill bekräfta det officiellt. När Biltema kom med sitt AGM så var det helt identiskt med Exide Dual. Mått, utseende, vikt och CCA. Det enda som skilde var den gula toppen på Biltemas. Slump?

Biltema gick ut hårt med 5 års garanti och att det var ett "dual purpose"  batteri. Men, man hade nog inte räknat med att ett antal personer skulle misshandla batterierna, eftersom det ju var en frikostig garanti så kunde man köra batterierna i bott och sen bara åka och hämta ett nytt.

Därför ändrade man garantivilkoren så att garantin bara gäller om de används som startbatteri.

 

Stå det på Biltemas hemsida att det bara är ett startbatteri?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja se att det stod i klartext att det endast är lämpligt som startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Jag skulle nog vilja se att det stod i klartext att det endast är lämpligt som startbatteri.

Om du läser länken rekommenderar de andra batterityper än sina AGM till förbrukningsbatterier, och AGM rekommenderas som startbatteri. 

Vill du ha formuleringen på annat vis så får du nog ta det direkt med Biltema.
Jag hänvisar bara till vad det står i länken 🤗
 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ingenstans att AGM bara får/bör användas till start.

Vilket betyder att det kan användas till förbrukning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Det står ingenstans att AGM bara får/bör användas till start.

Vilket betyder att det kan användas till förbrukning.

 

Som sagt - du får ta det med Biltema, som nekat retur av batterier som använts som förbrukningsbatterier. Du kan ha världens bästa argument, mem det är inte mig du skall övertala. 
Jag är bara budbärare här 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det att AGM batterierna bara får användas som startbatterier JA/NEJ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det står på AGM-sidan?

"Mindre lämpliga" är väl inte samma sak som att de inte får användas till annat än start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev bhemac:

Och det står på AGM-sidan?

"Mindre lämpliga" är väl inte samma sak som att de inte får användas till annat än start?

Som sagt - vänd dig till Biltema med detta. Jag är bara budbäraren (och har inte ens AGM-batterier). 

131BD841-C8E7-4E8A-A348-ED7F7B5CFF2F.jpeg

BAA349E2-C58F-4A7F-AE47-1F354410CE8F.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök bara svar på frågan:

Står det att AGM batterierna bara får användas som startbatterier JA/NEJ?

Kan det vara så himla svårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att om det inte klart och tydligt står på hemsidan att AGM bara får användas till start så finns det inget som säger att man inte får använda dem till förbrukning.

Biltema kan aldrig neka garanti heller, texten på hemsidan anses bindande.

Det normala juridiska förfarandet är att det som inte är förbjudet är tillåtet.

Att någon anonym på ett forum påstår att de nekats garantiutbyte är inte mycket värt.

Troligen bara någon i gruppen hata-biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett år sedan när jag var på väg att byta batterier så läste jag om BTs AGM, som jag rekommenderat sonen att ha i sin båt ett år tidigare som både F och S batterier, så var det oklart på hemsidan vad som gällde. Hittade ett ställe där det stod att deras AGM är Startbatterier (och inget annat) men skrev en fråga till deras kundtjänst som var mycket tydliga med att det endast var som Start de var avsedda. 
Om jag då använder detta och den lilla (?) juridik jag en gång lärde mig så betyder det att garantin inte gäller om man använder dem som Förbrukarbatterier. I Sverige, till skillnad från tex USA, är det inte så att allt som inte står är OK. 
Minns ett domstolscase från USA där en man hävdade att han skulle använda sin gräsklippare till att klippa tånaglarna (!) med resultatet att han blev av med flera tår och stämde tillverkaren. Det blev inget utslag i domstolen utan företaget betalade en okänd (stor) summa till mannen i en förlikning.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Det normala juridiska förfarandet är att det som inte är förbjudet är tillåtet. 

Nej. Det stämmer inte. 
Eller - här handlar det inte om lagar och förbud. Jag menar, det STÅR inte på glasspaketet att det inte är till för att putsa fönster med chokladglass, så då borde det funka att göra det..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

skrev en fråga till deras kundtjänst som var mycket tydliga med att det endast var som Start de var avsedda. 

Det kan jag mycket väl tänka mig att de svarade. Därmed kunde ju du inte använda de som förbrukningsbatterier.

Men de allra flesta frågar inte och hur ska de då kunna veta detta?

Svaret är att det gör de inte och alltså gäller garantin även om de används som förbrukningsbatterier. Att det är så kan vilken konsumentupplysare som helst bekräfta.

Visst är det lite märkligt att Biltema inte klart och tydligt skriver detta på sin hemsida mm?

Man kan också vända på det och säga att de heller inte skriver att det är ett startbatteri?

På vissa andra typer av batterier står det ju "Startbatteri".

 

Det är inte så stor skillnad i juridiken mellan USA och Sverige. Den riktigt stor skillnaden är skadestånden.

Skulle någon här försöka klippa tånaglarna med gräsklipparen så är det inte helt omöjligt att vederbörande skulle få några tusen i skadestånd. Men troligen inte eftersom det heter just gräsklippare och att en domstol inte skulle ta upp fallet så då får man driva det civilrättsligt vilket kostar några hundratusen.

Vi har dock fått betydligt fler varningstexter, såg en hammare för ett tag sedan där det klart stod att den endast var avsedd att slå i spik med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Man kan också vända på det och säga att de heller inte skriver att det är ett startbatteri?

Nej, det kan man inte göra. 
För det står att AGM är av typen startbatteri på Biltemas hemsida, vilket jag länkat till samt lagt med en bild med fina gula markeringar åt dig t o m. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Det är inte så stor skillnad i juridiken mellan USA och Sverige

Jo, i just denna typ av fall (konsumenträttigheter kontra säljare) är det väldigt stor skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Jo, i just denna typ av fall (konsumenträttigheter kontra säljare) är det väldigt stor skillnad.

När vi fick kraven på CE-märkning så hade vi flera möten med div experter för att allt skulle bli rätt.

USA var då en intressant jämförelse. Juristerna var helt tydliga med att skillnaden inte var så stor, däremot skadestånden. De påpekade dock att det var väldigt viktigt inför framtiden att tydligt ange användningsområden och varningar. Men att vi i Europa lägger ett större ansvar på kosumenten än man gör i USA.

Detta var på 90-talet och det är en stor skillnad på vad som skrivs idag jämfört med då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

När vi fick kraven på CE-märkning så hade vi flera möten med div experter för att allt skulle bli rätt.

 

 

Vilka är vi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...