Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pentrypump

Köpa segel i polen

Rekommendera Poster

Hej

Någon som har erfarenhet av att köpa segel direkt från Polen

Segelmakare priser mm

BÅK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt segel från Tuss Sails som ligger i Budapest Ungern. De har dock en agent här i Sverige som talar svenska. Mycket nöjd med mina segel därifrån och priserna slår polackernas.

 

https://www.tuss-sails.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en kollega som köpte ny fock i Polen. Det var tydligen billigt i alla avseenden och han var nog inte så nöjd... 

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev breckan:

Hade en kollega som köpte ny fock i Polen. Det var tydligen billigt i alla avseenden och han var nog inte så nöjd... 

Boding segel lät sy sina segel i just Polen innan även de blev för dyra att anlita. Numera sys de flesta i Thailand eller Kina. De använder oftast samma dataprogram för att ta fram de olika stilarna. De använder även samma eller liknande dukar oavsett var de sys. Att man prompt ”måste” beställa från svenska segelmakare utgör ingen garanti på att de skulle vara tillverkade här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Boding segel lät sy sina segel i just Polen innan även de blev för dyra att anlita. Numera sys de flesta i Thailand eller Kina. De använder oftast samma dataprogram för att ta fram de olika stilarna. De använder även samma eller liknande dukar oavsett var de sys. Att man prompt ”måste” beställa från svenska segelmakare utgör ingen garanti på att de skulle vara tillverkade här.

Helt rätt. 
Däremot är det väldigt trevligt om de är designade här i Sverige av en segelmakare som man kan bolla med kring hur man seglar, som kan båttypen, som kan de lokala förhållandena. 

 

Å andra sedan - en del är nöjda med ”en stor stark” när de beställer öl och känner ingen skillnad på varken ölsorter eller segeltrim, och är nöjda om seglen är hela och vita

🙂 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan specificera exakt vad man vill ha så tror jag man har större chans att lyckas med sitt polenköp. Det bästa är nog att ta sig dit, då ser dom att man är seriös och intresserad. 

Personligen så köper jag mycket i andra länder där det är billigare, men när det var dags för fock så pratade jag med en lokal segelmakare - om det inte blir som vi tänkt kan dom ändra och fixa snabbt - det är svårare när man köper på postorder. 

 

Sen beroer det nog på vad man ska köpa för segel, inbillar mig att en Code 0 är mindre känslig än en självslående fock eller ett storsegel, men det är en förutfattad mening.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

en del är nöjda med ”en stor stark” när de beställer öl och känner ingen skillnad på varken ölsorter eller segeltrim, och är nöjda om seglen är hela och vita

Om du bara visste hur enkelt och trevligt vi har det ;)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Helt rätt. 
Däremot är det väldigt trevligt om de är designade här i Sverige av en segelmakare som man kan bolla med kring hur man seglar, som kan båttypen, som kan de lokala förhållandena. 

 

Å andra sedan - en del är nöjda med ”en stor stark” när de beställer öl och känner ingen skillnad på varken ölsorter eller segeltrim, och är nöjda om seglen är hela och vita 🙂 

En trekant kan väl inte vara så himla svårt att sy, men som Peter_K skriver så ska den passa både dig och båten.

 

Passa på att prata med många segelmakare på en båtmässa.

 

Tuss Sails har jag haft kontakt med och de verkar bra och har en representant i Sverige, men jag tror inte de kan justera ev. fel på plats. Å andra sidan ligger inte Budapest särskilt långt bort.

 

Polen ligger närmare, så bara man kan få fram vad man vill ha ut av sina segel så funkar säkert Polen lika bra som något annat.

 

(Bra att anlita segelmakare inom EU så att arbetstillfällen och pengar stannar i vår egen ekonomiska zon.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polska Narwal Sails representeras av n-Sails i Sverige kom jag på.

De har bra priser på trekantiga tygbitar. 😉

 

 Jag har haft lite med dem att göra också och de verkar också bra även om jag inte köpt något av dem heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Om du bara visste hur enkelt och trevligt vi har det ;)

Jupp - är väldigt avundsjuk. 

Livet hade varit så himla mycket enklare utan smaklökar och känsla för segling 🤗

Redigerad av Peter_K
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Jupp - är väldigt avundsjuk. 

Livet hade varit så himla mycket enklare utan smaklökar och känsla för segling 🤗

Med smaklökar och bra inställning kan "man" bestämma sig för att hitta dom fina tonerna och nyanserna i all mat och dryck. Jag skulle kunna gå så långt som att tex väl förädlad ipa är lite som att cykla med stödhjul, du får smakupplevelsen utan ansträngning, jämfört med det som krävs av dej för liknande upplevelse med nån noname massproducerad fulöl.

De e väl litesamma med segling. Det krävs mer av dej för att segla bra med dålig utrustning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Med smaklökar och bra inställning kan "man" bestämma sig för att hitta dom fina tonerna och nyanserna i all mat och dryck. Jag skulle kunna gå så långt som att tex väl förädlad ipa är lite som att cykla med stödhjul, du får smakupplevelsen utan ansträngning, jämfört med det som krävs av dej för liknande upplevelse med nån noname massproducerad fulöl.

De e väl litesamma med segling. Det krävs mer av dej för att segla bra med dålig utrustning.

 

Fast nu handlar det om att köpa nya segel, inte om att försöka få fart på gamla grejer (eller försöka hitta bra smaker i fulöl).
Och då anser i alla fall jag det är värt den extra kronan för att få segel som inte bara är en tygtriangel, utan är anpassade efter dig, din båt samt var du seglar med båten. 

Alla är inte lika där, och det förstår jag - men det rör sig ändå om såpass mycket pengar att i alla fall jag tycker det är värt att betala den extra kronan för att få något riktigt bra. 
 

Till förra båten sydde jag upp ett storsegel hos Narwal via agent. Superfint arbete, men man behöver någon att bolla med som kan designa segel för att få rätt djup och placering på buken, för att få rätt underskärningar för att kompensera för rörelser och sagg i rigg mm om grejerna skall funka riktigt bra. Och nu pratar jag inte kappsegling, utan för att båten inte skall kränga för mycket i hårdvind men ändå funka i lättvind osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Livet hade varit så himla mycket enklare utan smaklökar och känsla för segling 🤗

Smaklökarna lever och kostar mig stora summor. Men öl har jag växt ifrån.

Jag njuter till fulla av att få vara ute på sjön, lugnt och trivsamt. 

Min båtgranne är fd inbiten kappseglare, han kan int sitta 5 min utan att rycka i något av sina otaliga snören. Han tränar på att låta bli men det är svårt. Varför har du så bråttom brukar jag fråga, trivs du inte på sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Varför har du så bråttom brukar jag fråga, trivs du inte på sjön?

Vänd på det - man hinner uppleva mer av sjön på samma tid 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men är det någon som lyckats köpa segel direkt från Narwal i Polen. De säljer ju via mellanhand i form av N-sails. Men kanske kan man få det ytterligare billigare om de inte behöver betala en kille i Stockholm också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också segel (stor och genua) från Narwal via agent. Väldigt nöjda med våra segel. Men när det gäller seglen är vi väl inte så kräsna. Fungerar och ser bra ut. Hade vi haft formel-1 segel hade vi troligen upplevt dem på samma sätt. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev rejas:

Vi har också segel (stor och genua) från Narwal via agent. Väldigt nöjda med våra segel. Men när det gäller seglen är vi väl inte så kräsna. Fungerar och ser bra ut. Hade vi haft formel-1 segel hade vi troligen upplevt dem på samma sätt. 😀

Hur var priserna jämfört med andra, som t ex Boding?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjordes av förra ägaren till båten innan den såldes till oss. Så processen kan jag inte uttala mig om. Bara seglen. Jag hade dem på service hos Gransegel för ett par år sedan och de bedömde dem vara av god kvalitet och i nyskick vilket de även skrev på fakturan.

Jag vet att jag har fakturan på seglen någonstans men inte tillgänglig här nu. Även ritningen till seglen har jag kvar. Allt ser väldigt seriöst och välordnat ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dava:

Gammal tråd, men är det någon som lyckats köpa segel direkt från Narwal i Polen. De säljer ju via mellanhand i form av N-sails. Men kanske kan man få det ytterligare billigare om de inte behöver betala en kille i Stockholm också...

Varför inte segel från Budapest i Ungern istället? Jag har köpt från Tuss Sails och de har en agent här i Göteborgsområdet som talar svenska. Jag har både ett storsegel och en gennaker därifrån med bra resultat, dessutom är de billigare än polska segelmakare. Kolla själv och jämför.

Här är mitt storsegel till min lilla Albin 57. Kostnad ungefär 1/2 till 2/3 av Polska priserna.

 

 

https://www.tuss-sails.com

7BC507C3-9C10-46E5-A5AE-B1F60FA3B538.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt segel av först Bodings ,sedan av Lunds,Storsegel ,fock och Lacybag.Jag vill ha kvar våra lokala butiker.Skillnaden är så lite i pris,sedan springer vi till våra lokala segelmakare när vi vill ha hjälp.Ja jag handlar även i den lokala Ica butiken.Samt lokala båtbutiker nära hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ronnienr10:

Jag har köpt segel av först Bodings ,sedan av Lunds,Storsegel ,fock och Lacybag.Jag vill ha kvar våra lokala butiker.Skillnaden är så lite i pris,sedan springer vi till våra lokala segelmakare när vi vill ha hjälp.Ja jag handlar även i den lokala Ica butiken.Samt lokala båtbutiker nära hamnen.

Om skillnaden i pris bara är 5-10 procent kan det ju vara en vettig hållning, men om det är 30-50 procent av lokala priset är det en helt annan sak. Det kan för många handla om skillnaden mellan att köpa nya segel eller inte köpa nya segel alls.

Ett nytt storsegel till vår båt skulle kosta ca 25-28 tusen kr från de segelmakare som har öppna priser. Har inte kollat med de som bara lämnar priser genom offert. Det är så pass dyrt att det inte finns en chans att ha råd med det till 2023, och mycket tveksamt även till 2024. Men skulle det gå att få ett nytt för 50-60 procent av det priset blir det garanterat möjligt till 2024.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda gångerna jag köpte nya segel tog jag offert ,skillnaden var inte stor på priset,mot Polen.Det är upp till var och en vilka beslut man tar,tycker bara det är bra så länge vi har våra lokala segelmakare samt handlare.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog in offerter till Solingen för några år sedan och då var Boding och Nawal ganska nära varandra. Blev inget just då. Tänkte beställt ett nytt segel i våras men då fick jag inte något svar alls från N-sails, kanske kommit på någon svart lista. De andra jag fick offert från UK, Elvstrom, North-Sails låg på ungefär dubbla priset.

 

Ska skicka en offert till Tuss. Lät ju intressant. Tycker absolut att man ska gynna svenska företag, men de med vettiga priser tillverkar sina segel i tredje världen och då kan man lika gärna köpa i sina europeiska grannländer. 

 

Men jag ska absolut ge alla inblandade en ny chans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag, jag har blivit väldigt bra bemött på lunds,mycket hjälpsamma och bra priser.Nej jag har ingen anknytning till detta företag,är bara en nöjd kund Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Ett förslag, jag har blivit väldigt bra bemött på lunds,mycket hjälpsamma och bra priser.Nej jag har ingen anknytning till detta företag,är bara en nöjd kund Ronnie

 

Okej! Lundhs verkar så dyra att jag inte ens har bett dem ge offert. Var tillverkar de sina segel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Dava:

 

Okej! Lundhs verkar så dyra att jag inte ens har bett dem ge offert. Var tillverkar de sina segel?

i Göteborg - Nya Varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt flera segel från Narwal både till min IF och senare till min nuvarande Omega 28. Beställde ett förstklassigt förrsegelkapell till Omegan 20% billigare än den lägsta offerten från ett mer prestigeladdat loft.. Dessutom bättre och mer välsytt än båtgrannens svindyra försegelkapell med en "fräckare" etikett där öljetter lossnade efter en säsong och tyget fransade in sig i dragkedjan första hösten. Mitt är fortfarande som nytt.

Storseglet till IF:en. Välsytt med, bra form, väl etablerat dukfabrikat, skinnklädda horn, rekorderliga förstärkningar. Det var dock ett fel jag såg direkt. Jag beställde en revrad och fick det men den satt alldeles för högt upp. Reklamerade och det åtgärdades på en vecka. Upptäckte framåt sensommaren att travaren till den genomgående lattan inte funkade. Nötte mot seglet på undanvind och bottnade inte i likrännan. Ett samtal med Niklas , den svenska agenten, och Narwal var beredd att flyga upp en gubbe till Norrland för att kolla travaren på ett IF-segel. Då båten var på land så stoppade jag dem. Då skiclade dom fem olika travare med post. Jag testade vilken som passade bäst, knöt ett rött snöre i den, skickade seglet och travare med DHL en tisdag med orden "inte bråttom, båten ligger på land" Ungefär en vecka senare hämtade jag det åtgärdat hos DHL-ombudet.

En söm gick upp på lattfickan på en fock jag köpte. Svaret var -lämna till lokal segelmakare! Vi betalar! Nu tog segelmakar bara 200 spänn för att sy sömmmen med orden "sånt händer! Jag får fixa öppna sömmar på nya segel av alla möjliga märken då och då" jag tog kostnaden själv.

Senaste affären var en G2 i laminat på rulle. Med bukkompensator och UV- skydd. Först ett antal frågor jag fick svara på. Mått dom ville ha. Pedagogiskt presenterade med bilder på de mått de ville ha. Sedan dök tre offerter upp med tre olika dukalernativ. Samtliga kända dukar. Samtliga radialskurna.

Jag valde mittemellanalternativet.. 20% Lägre pris än andra lofts billigaste alternativ. Hittills har jag bara kommunicerat med den svenska representanten men så dök ett mail upp på engelska från loftet där dom undrade om jag kunde tänka mig en lite finare duk? Samma pris såklart men lite finare duk? Googlade duken och konstaterade att det var en finare och dyrare duk. Tackade ja och hade seglet efter tre veckor.

Varför i hela friden skulle ett polskt segel vara sämre än ett med etikett från Gran, Edman, Boding eller North? Vad är skillnaden med att ha segelmakaren i Gdansk eller Stockholm? Ska segelmakaren komma måste hen lik förbannat resa. Niklas (N-sails) finns ju i Sverige om inte annat. Samma dukar, samma tråd, samma beslag, samma yrke.

Polackerna har inget problem att kommunicera på engelska. Niklas förefaller kunnig och han pratar inte helt oväntat förstklassig svenska om det är det som är det viktiga. Korta leveranstider, bra kommunikation, bra och blixtsnabb service.

Glidern jag köpte från Gransegel började fransa upp sig efter en säsong. Reklamerade en dåligt fäst söm i akterliket sfter tre veckor och fick svaret att det nog var en UV-skada eller att jag låtit seglet slå i vinden. Fick känslan av att en glider till en Omega 28, ett typiskt semestersegel, inte var fint nog att ta på allvar. Jämförde det med att en segelmakare var beredd att komma från Gdansk halvvägs till polcirkeln för en travare till ett IF-segel.

Nog fan kan polackerna sy segel nog... och servicen kan man absolut inte klaga på. Jag lär bli trogen Narwal även i framtiden

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ABC:

i Göteborg - Nya Varvet.

Jag har beställt nytt försegel nu i höst från Lundhs, de var faktiskt inte direkt dyrare än Boding och betydligt billigare än UK för mig.
Slutade med att jag beställde Vectran-segel. 
Skall vara dacron med invävda förstärkningar så att seglet inte töjs enligt en av grundarna som höjde det till skyarna.

Men för mig så är det viktigt att pengarna och kunskapen får möjlighet att stanna i landet, så jag betalar gärna extra för att det är så mycket det går tillverkat i Sverige. 
Jag har dessutom längre mast än båten skall ha så det kändes ännu viktigare att de kan mäta på plats och kolla på det då jag inte kände mig bekväm med att lösa det själv. Är rätt ny på segling
 

Redigerad av Gullholmarn
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu en några dagar senare har jag bara fått återkoppling från N-sails. Ligger 25-30% under bodings hemsidepriser. Ska bli spännande att se vad Lundh och Tuss har att erbjuda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Dava:

Nu en några dagar senare har jag bara fått återkoppling från N-sails. Ligger 25-30% under bodings hemsidepriser. Ska bli spännande att se vad Lundh och Tuss har att erbjuda. 

Då bör man iofs ta med i beräkningen att Boding, och säkert många andra segelmakare, har höstrabatter. Stor i början av hösten och sen avtagande mot noll ju närmare jul man kommer. Det är inte omöjligt att man får 10-20 procent av från listpriserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...