Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Plasta fast träreglar i stringers?

Rekommendera Poster

Hej forumet
Jag har några frågor om mina bottenförstärkningar. Min Mirall 26 kabinbåt från 1979 har mycket kraftiga längsgående stringers som är hela och fina, samt två kraftiga tvärsgående glasfiberskott under akterdäck. Kabindurken däremot vliar på ett ramverk av trä, fastplastat på stringersen. Hela träverket plus plywoodskottet till toaväggen sitter löst, eftersom plasten släppt från träets sidor, se bild. Detta verkar inte påverka båtens styvhet alls, men känns ändå inte bra. Har man plastat på fel sätt? Hur fixar man bäst detta?

20200215_150106.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jmwa:

Hej forumet
Jag har några frågor om mina bottenförstärkningar. Min Mirall 26 kabinbåt från 1979 har mycket kraftiga längsgående stringers som är hela och fina, samt två kraftiga tvärsgående glasfiberskott under akterdäck. Kabindurken däremot vliar på ett ramverk av trä, fastplastat på stringersen. Hela träverket plus plywoodskottet till toaväggen sitter löst, eftersom plasten släppt från träets sidor, se bild. Detta verkar inte påverka båtens styvhet alls, men känns ändå inte bra. Har man plastat på fel sätt? Hur fixar man bäst detta?

20200215_150106.jpg

Trä är ett levande material som alltid rör sig p.g.a. fukt o elasticitet. Plywood rör sig lite mindre då det är "kryssarmerat" men har samma vidhäftningsproblem i ytan som trä.

 

Det troliga felet i din plastning är att anliggningsytan för plastningen mot trät är för liten, då har det lättare för att släppa. På bilden ser det ut att vara rätt lite plastning och en hel del topcoat mot träregeln. Topcoaten är oarmerad och därför spröd. Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att regeln är "limmad" med fogmassa och sedan målad med topcoat för att det skulle se snyggt ut.

 

Om du vill snygga till det så slipa bort det som sitter mot regeln. Slipa bort topcoaten på stringern så du får fäste med din förstärkningsplastning. Lägg på ett par lager matta och polyester över stringern och en bit upp på regeln. Ju längre upp på regeln desto bättre vidhäftning. Försök få en fin radie i skarven mellan stringer o regel som jämnar ut krafterna. Du kan ev börja med att lägga ett spackel (kanske t.o.m. ett glasfiberspacket typ PlasticPadding) nere i radien innan du börjar med matta o polyester så blir det lättare att få en fin radie. Sedan avslutar du med ett lager topcoat för att få det snyggt o lättstädat.

 

På plywoodskottet ska du undvika att fylla ut mellan ändträt och botten med hårt spackel. Då blir det för stumt och det är inte bra med en plywoodskiva  mot en slät yta. Annars är det samma arbetsgång. Slipa för att få fäste, ett par-tre lager matta och polyester (lägg ett lager matta först och försök skapa en lagom radie) samt avsluta med topcoat. Lagningen ska gå en bit ut på botten och en bit upp på skottet för att få en bra vidhäftning. Du kan ha flera lager vid övergången o en bit ut men tunna ut antalet lager längre ut från övergången. Om det blir väldigt ojämnt kan du snygga till med spackel över plastningen innan du lägger på topcoaten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för väldigt utförliga och användbara tips, Lintott!

Visst innebär arbetet att man skär bort allt det materialet som står upp från stringern och har lossnat från regeln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev jmwa:

Tack för väldigt utförliga och användbara tips, Lintott!

Visst innebär arbetet att man skär bort allt det materialet som står upp från stringern och har lossnat från regeln?

Ja, ju större anliggningsyta för förstärkningen desto bättre fäste.

 

Om det blir lite ojämnt i regeln gör inget, det bara fäster ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...