Jump to content
Friday 03 April 2020
liinden

Nytt elsystem SY34

Recommended Posts

Dags för ett nytt elsystem! Tar tacksamt emot feedback på mina skisser! ☺️

 

810726095_atalantaelectricrev3.thumb.jpg.6ac8964c917b2347e6d5fc6e2fb8265c.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

35 mm2 till dist box är väldigt många kvadrat för mycket.

2.5 till 4 mm2 beroende på hur mycket som skall kopplas in skulle jag kört med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

150A säkring till DC-panelen? Varför? Kommer du verkligen att ens komma i närheten av den strömmen via DC-panelen? Du har ju redan en 200A säkring från batteriet.

 

Och även om du vill ha två säkringar så är 150A-säkringen tilltagen i överkant om du inte har en kraftig inverter någonstans som inte är utritad (fast den bör du väl inte dra via DC-panelen ändå).

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev ABC:

150A säkring till DC-panelen?

Spelar roll? Huvudsaken är att kabeln klarar strömmen. Säkringen kan ju även användas till en inverter.

--

Huvudbrytaren eller om man ska vara petig, batterifrånskiljaren ska sitta direkt efter batteriet så att allt bryts om det skulle behövas.

Jag vill att brytaren ska sitta närmast batteriet följd av säkringen. Då undviker man fyrverkeri när säkringen ska bytas.

Vill du bryta alla förbrukare när du lämnar båten så fungerar ju BatterProtect utmärkt som huvudbrytare.

Bra tänkt med en extra BatteryProtect för laddningen, lite overkill kanske. 

Min BMS (GWL's CPM) styr två relän, ett för uttag och et för laddning. Betydligt billigare. Men jag har en BatteryProtect över och tänker ev använda den för att bryta "oviktig last" (inverter, pumpar mm) innan all last kopplas bort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, bhemac said:

Huvudbrytaren eller om man ska vara petig, batterifrånskiljaren ska sitta direkt efter batteriet så att allt bryts om det skulle behövas.

Jag vill att brytaren ska sitta närmast batteriet följd av säkringen. Då undviker man fyrverkeri när säkringen ska bytas.

Varför skulle det bli fyrverkeri? Jag tolkar det som att du menar att båtägaren nog viftar oförsiktigt med en blocknyckel och kortsluter till minus någonstans? 

Att behöva byta huvudsäkring känns som en hyfsat ovanlig arbetsuppgift (har aldrig bytt mina). Att öppna och stänga huvudbrytare däremot kan vara en daglig rutin och därför placeras den väl ofta någonstans där den är lätt åtkomlig? Det kan innebära flera meter av osäkrad, grov kabel om man skulle använda din föreslagna modell med huvudsäkringen efter brytaren.

I de allra flesta elscheman jag sett sitter huvudsäkringarna närmast batteriet och nära batteriet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev speljakt:

Jag tolkar det som att du menar att båtägaren nog viftar oförsiktigt med en blocknyckel och kortsluter till minus någonstans? 

Precis. Men visst är det sällsynt att behöva byta men när det väl sker så kan man ge sig fan på att det är lätt panik.

Brytaren och huvudsäkring ska sitta ihop och, brytaren ska sitta så nära batteriet som möjligt om man nu vill följa CE-reglerna. I övrigt så är det ju ingen elektrisk skillnad. I ritningen ovan är alltså brytaren felplacerad.

Jag tillhör inte dem som stänger av huvudströmmen vare sig i båten eller hemma. Anledningen är egentligen samma på båda ställena, kylskåp mm måste gå.

Men om man nu absolut vill kunna stänga av allt på ett ställe så använd den BatteryProtect som finns inritad. Den fjärrmanövreras med en enkel strömbrytare som kan placeras det är praktiskt, eller kanske undangömd.

 

En batterifrånskiljare tycker jag ska bryta allt utan undantag, slår man ifrån den ska man veta att allt är strömlöst. Tex när det börjar komma mystisk rök från elsystemet. I en sådan situation ska det vara snabbt och enkelt att koppla ifrån.

 

Behöver man en "senilbrytare" så är Victron BatteryProtet nog det bästa man kan ha. Den bryter ju även om batterierna börja bli för urladda och innan de tar skada.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, bhemac said:

Brytaren och huvudsäkring ska sitta ihop och, brytaren ska sitta så nära batteriet som möjligt om man nu vill följa CE-reglerna. I övrigt så är det ju ingen elektrisk skillnad. I ritningen ovan är alltså brytaren felplacerad.

Är du säker på att du har på fötterna när du hänvisar till CE-reglerna?

Jag förutsätter att det du avser är ISO 10133. I den version jag har tillgång till (2012) kan jag inte hitta något krav på att brytare och säkring ska sitta ihop. Var står det?

Ja, det står att brytaren ska placeras så nära batteriet som det är praktiskt möjligt, men det står också att den ska installeras där den snabbt kan nås. I åtskilliga båtar lär det vara svårt att uppfylla det sistnämnda kravet om brytaren placeras i omedelbar närhet till batteriet.

Jag hittar heller inget stöd i ISO 10133 för din uppfattning att säkringen måste placeras efter brytaren.

Huvudregeln när det gäller säkringen tycks vara att den ska placeras högst 20 cm från batteriet, ett avstånd som kan utsträckas till 180 cm om kabeln är kapslad hela vägen.

Slutsatsen att brytaren på ritningen är felplacerad framstår i mina ögon mer som en åsikt än som ett faktum.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

SY 34 slutade väl produceras innan CE-märkning blev ett krav? Även om det var så så är CE-märkningen ett intyg på att båten uppfyllde vissa regler när den såldes som ny. SY 34 slutade väl produceras på mitten av 1980-talet så man kanske inte behöver slå på stora trumman av den orsaken längre.

Skulle ändå låta huvudsäkringen och huvudbrytaren byta plats så att huvudbrytaren är närmast batteriet. Egentligen har det en närmast akademisk betydelse men man vet ju aldrig hur sakerna placeras i förhållande till varandra rent fysiskt i båten. Det syns ju inte på ett kopplingschema.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev speljakt:

kan jag inte hitta något krav på att brytare och säkring ska sitta ihop

Nej något sådant krav finns inte. Det jag menade är att brytaren ska sitta nära batteriet. CE-pratar väl inte ens om huvudsäkring?

 

1 timme sedan skrev Faderullan:

så man kanske inte behöver slå på stora trumman av den orsaken längre.

Nu har jag inte tillgång till regelverket men det jag fått lära mig är att gör man omfattande ändringar i en båt, oavsett om den är CE-märkt eller inte så ska man följa CE-reglerna. Jag vet att varven gör så. Det är väl ganska logiskt egentligen. Jag kan inte byta skrovet på min båt och därigenom slippa CE-kraven.

Eller kan man byta motorn i en bil hur som helst?

 

Någon som har tillgång till regelverket? Det står i de inledande delarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CE-reglerna, alltså EU:s fritidsbåtdirektiv, reglerar ju flera aspekter av båtbranschen, både tekniska och kommersiella. Den senaste versionen verkar vara från 2013:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013L0053&from=EN

ISO 10133 är en internationell standard för svagström i fritidsbåtar, som också är antagen som europeisk standard och sanktionerad av EU. Rimligen (har inte kollat) kräver CE-reglerna att ISO 10133 följs för nya båtar. Jag har svårt att tänka mig att en privatperson som förnyar elsystemet i sin gamla båt är tvungen att strikt efterleva regelverket, men det kan ju vara bra att känna till hur det ser ut och att ha det som referens.

 

Den upplaga av ISO 10133 som jag har tillgång till ställer krav på överströmsskydd enligt det jag skrev tidigare, men gör ett undantag för kabeln till startmotorn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egentligen är det ganska ointressant vad som är tillåtet i en äldre båt.

Bygger man om så bygger man väl alltid efter modern standard? Då kan ju inget försäkringsbolag ifrågasätta det!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, bhemac said:

Bygger man om så bygger man väl alltid efter modern standard? 

Javisst, det är en bra utgångspunkt. Problemet för den vanlige båtägaren är att ta reda på vad denna moderna standard innebär.

För att hålla sig till lågspänningsinstallationer: Den upplaga av ISO 10133 som jag råkar ha tillgång till är inte den senaste. Vilka förändringar har införts i senare upplaga/upplagor? Ingen aning. Standarden är skyddad av upphovsrätt och finns inte tillgänglig på nätet – trots att den är europeisk lag (ett märkligt förhållande kan man tycka).

Dessutom är den på engelska och långt ifrån enkel att tolka för en lekman.

I praktiken blir man hänvisad till att förlita sig på information (inte alltid samstämmig) från företag i branschen, organisationer (SXK...) och sådan "allmän kunskap" som etablerar sig på diverse nätforum, som detta.

Just därför tycker jag att det är viktigt att de som deltar tydligt gör skillnad mellan faktauppgifter om regelverkets krav å ena sidan och personliga åsikter å den andra.

Vilket var hela poängen med mitt inhopp i denna tråd.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev speljakt:

Just därför tycker jag att det är viktigt att de som deltar tydligt gör skillnad mellan faktauppgifter om regelverkets krav å ena sidan och personliga åsikter å den andra.

 

Vi är många som tror oss veta... 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Vi är många som tror oss veta... 😎

Och vi är några som vet att vi inte vet... 😁

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev speljakt:

Vilket var hela poängen med mitt inhopp i denna tråd.

 

Du kunde verifiera att en riktig batterifrånskiljare saknas. I övrigt är schemat korrekt tycker jag.

Grabbarna på varvet har bra koll på CE-reglerna och eftersom jag hjälpt de med lite grejer så är jag välkommen med mina frågor. Samtidigt är det en del av en lite tråkig utveckling, man ska inte göra något själv, allt ska utföras av fackmänn till en rejäl kostnad.

 

3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Vi är många som tror oss veta..

Åja, det finns många som kan ganska bra och vet när det är dags att fråga.

Värst är hej-å-hå människorna. De anser sig kunna och kr efter principen Friskt kopplat, hälften brunnet.Deras största svaget är att de aldrig tänker efter i förväg. Som en bekant som kopplade elen i sitt hus men han visste inte hur man gjorde en trappkopping. Han använde istället det som inom reglertekninken brukar kallas "Systematiska gissa och pröva metoden". Det går ju bra med automatsäkringar...

Men som sagt, de flesta klarar sig bra.

Favoriterna är "Revisorssjälarna". De gör inget utan kolla på minst två håll, gärna tre. Deras grejer brukar fungera bäst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-14 vid 18:34 skrev Kane:

35 mm2 till dist box är väldigt många kvadrat för mycket.

2.5 till 4 mm2 beroende på hur mycket som skall kopplas in skulle jag kört med.

Ja, det går nog inte ens kontaktera något terminal som passar på den lilla skruven. Gick lite snabbt fram med mitt copy/paste av måtten....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-14 vid 23:52 skrev bhemac:

Spelar roll? Huvudsaken är att kabeln klarar strömmen. Säkringen kan ju även användas till en inverter.

--

Huvudbrytaren eller om man ska vara petig, batterifrånskiljaren ska sitta direkt efter batteriet så att allt bryts om det skulle behövas.

Jag vill att brytaren ska sitta närmast batteriet följd av säkringen. Då undviker man fyrverkeri när säkringen ska bytas.

Vill du bryta alla förbrukare när du lämnar båten så fungerar ju BatterProtect utmärkt som huvudbrytare.

Bra tänkt med en extra BatteryProtect för laddningen, lite overkill kanske. 

Min BMS (GWL's CPM) styr två relän, ett för uttag och et för laddning. Betydligt billigare. Men jag har en BatteryProtect över och tänker ev använda den för att bryta "oviktig last" (inverter, pumpar mm) innan all last kopplas bort.

Batterierna är så otroligt svåråtkomliga i båten. Visst går det sätta en batterifrånskiljare extra där under, men det är för servicearbeten i sådant fall. Jag vill gärna ha en avskiljare smidigt att kunna dra av innan jag lämnar båten istället för att hålla på och bryta alla individuella kretsar på DC-panelen.

 

Den extra BP är för att BMS ska kunna strypa laddningen. Det är enligt Victrons skisser/tips i deras kopplingsscheman. Så dyrt blev det dessutom inte, fick tag på BP från tyskland, så det blev ett rätt ok pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer man inte enkelt åt huvudbrytaren så är vitsen borta. De enda gångerna jag kan tänka mig använda huvudbrytaren är när jag ska koppla om eller när det kommer mystisk rök ur elsystemet.

 

I mitt BMS-system har jag två relän, ett som stänger av allt uttag och ett som stänger av all laddning. Den senare stängs av när temperaturen närmar sig 0° vid batterierna för att inte ladda då.

Sen har jag även en Victron BP som stänger ned oviktig last innan allt stängs ned.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev bhemac:

Kommer man inte enkelt åt huvudbrytaren så är vitsen borta. De enda gångerna jag kan tänka mig använda huvudbrytaren är när jag ska koppla om eller när det kommer mystisk rök ur elsystemet.

 

I mitt BMS-system har jag två relän, ett som stänger av allt uttag och ett som stänger av all laddning. Den senare stängs av när temperaturen närmar sig 0° vid batterierna för att inte ladda då.

Sen har jag även en Victron BP som stänger ned oviktig last innan allt stängs ned.

Möjligt att jag har vant mig in i något onödigt beteende, men det känns bättre att dra av huvudbrytaren innan man åker hem, även om allt är avsäkrat. Har gjort så i båda mina båtar. Med ett helt nytt elsystem kanske det känns tryggare med andra beteenden...

 

I min skiss är i alla fall 95% av alla förbrukare placerade så batterifrånskiljaren kan bryta dem. Det är bara det som inte får stängas av som är innan. Men det går ju att placera den tidigare också och inte använda den, man får dra fram en kabel till en åtkomlig yta och sen tillbaka, istället för som nu ta det "på vägen" fram till DC-panelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-14 vid 23:52 skrev bhemac:

Spelar roll? Huvudsaken är att kabeln klarar strömmen. Säkringen kan ju även användas till en inverter.

 

I motsats till Bhemac så tycker jag inte att det är en bra idé att ha en 150A-säkring till DC-panelen. Kabeln klarar säkert strömmen men inte panelen. Med en 150A-säkring blir det fyrverkeri om du har otur och råkar kortsluta något i panelen. En inverter är inte inritad i ditt schema och har du en så kopplar du ändå inte in den i DC-panelen.

 

Ta i stället reda på vilken maxström som kommer att gå via panelen när alla förbrukare är påslagna och dimensionera säkringen efter det. Min gissning är att en säkring på 20-30A till DC-panelen är mer än nog - och det är antagligen också vad den är dimensionerad för att klara. Samt en extra (mindre) säkring till dist-boxen hade jag också satt dit av samma skäl alternativt delat säkring med panelen. Samtidigt kan du minska kabelarean till något som är mer lätthanterligt och enklare att koppla in i panel och dist-box.

Edited by ABC
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy