Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
breckan

Speciell packning

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Är en lycklig ägare till ett Speedseal vattenpumplock. Det skyddar vattenpumpen från att bränna sönder när man glömt öppna kylvattenkranen till motorn vilket jag ofta gjorde förr (före jag köpte speedseal för efter det har jag f-n aldrig glömt det igen). Man beställde på telefon till England och ägaren svarade själv med en underbar brittisk accent, men blev sjuk så rörelsen är nedlagd. Men jag behöver reservdelar i form av ny packning och glidbricka.

 

Någon som har en idé var man kan köpa en o-ring i marin gummikvalitet som är 5,5 mm i ytterdiameter och 5,2 mm i innerdiameter? Allts 0,3 mm tjock.

 

Och en plastbricka i nylon eller kanske teflon eller liknande glatt plast som är 41 mm i ytterdiamter, 12 mm i inre hålet och 2 mm tjock?

Vattenpump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett LOCK som hindrar impellern från att ta skada vid torrkörning....?

Det är väl främst friktionen vingar/vägg som är problemet, inte mot gaveln.Och det löser inget lock.

 

Svar på din O-ringsfråga har jag inte, dock är jag lite fundersam över om det är O-ringen på bilden som avses ?  Det du beskriver är ju en pytteliten O-ring med tjocklek "nästan ingenting", och det är ju inte den på bilden.

 

Tjocklek 0,3mm är nog synnerligen ovanligt, var sitter den ?

https://www.kullager.se/product.html/o-ring--55x1-nbr?category_id=336

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Ett LOCK som hindrar impellern från att ta skada vid torrkörning....?

Det är väl främst friktionen vingar/vägg som är problemet, inte mot gaveln.Och det löser inget lock.

 

Svar på din O-ringsfråga har jag inte, dock är jag lite fundersam över om det är O-ringen på bilden som avses ?  Det du beskriver är ju en pytteliten O-ring med tjocklek "nästan ingenting", och det är ju inte den på bilden.

 

Tjocklek 0,3mm är nog synnerligen ovanligt, var sitter den ?

https://www.kullager.se/product.html/o-ring--55x1-nbr?category_id=336

 

Tack för påpekandet. Det är o-ringen på bilden och det är givetvis så att jag rörde till det för mig. Den är 55 mm i ytterdiamter och 52 mm i innerdiameter, d.v.s. ca 3 mm tjock. Mätt med skjutmått, inga avancerade grejer så lite felmarginal räknar jag med.

Och ja, locket fungerar.

Tack för bra länkar

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev breckan:

 Den är 55 mm i ytterdiamter och 52 mm i innerdiameter, d.v.s. ca 3 mm tjock

Snarare 1,5 mm tjock va..?

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Snarare 1,5 mm tjock va..?

Suck. Ja tack 😖

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...