Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Zachtionman

Pumpa vatten mellanskrov Ryds 440 GT

Rekommendera Poster

Hej Forumet,

 

Jag köpte min båt i höstas som hann ligga i ca 1 månad, en Ryds 440 GT från '00. Vid upptagning för vinterförvaring öppnade jag dyvikan bak i skrovet och det forsade ut vatten. Omöjligt att uppskatta men måste ha varit 80-100l, stora mängder vatten alltså. Jag har Googlat och läst att många med denna båt samt andra Ryds har samma problem, att det läcker in vatten i mellanskrovet. Helst skulle jag ju vilja täta detta men det känns omöjligt för mig utan vidare kunskaper om tätning. Jag har därför funderat på om jag skulle kunna borra ett litet hål ned till innerskrovet från akterförvaringen och föra ner en slang till en tryckvattenpump (se länk) och på så vis löpande kunna pumpa ur vattnet som tränger in.

 

Jag funderar dock på hur resultatet skulle bli. Känns ju som att 100kg extra vikt är helt onödigt, men samtidigt är jag rädd att innerskrovet som kanske är tätt "uppåt" då kan läcka in mängder med vatten till akterförvaringen och i värsta fall ta in så mycket vatten att den sjunker. Pumpen skulle ju enbart sättas igång manuellt vid behov. Har ni några erfarenheter eller tankar kring problemet? :)

 

Soliga hälsningar,

Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta loss avbärarlisten för kontroll i skarven mellan inner och ytterskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Börja med att ta loss avbärarlisten för kontroll i skarven mellan inner och ytterskrov.

Tänker du för att kontrollera att det är tätt mellan dem så att det inte rinner in vatten där? Tätar jag med t.ex sikaflex i skarven och sedan fäster listen igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så skall du göra. Lossa listen i motorbrunnen, sedan är det bara att dra loss den.

När du skall ha dit den så får du värma den lite, för den är styv som en brudgumma ……..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ja så skall du göra. Lossa listen i motorbrunnen, sedan är det bara att dra loss den.

När du skall ha dit den så får du värma den lite, för den är styv som en brudgumma ……..

 

Läst lite om det nu och det verkar för det mesta vara mycket svårt att få tillbaka listen, så det står jag över. Jag ska däremot testa lägga en sträng tätning i den synliga skarven mellan list och skrov upptill runtom hela båten. Det borde också ha effekt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om du värmer den i en balja med vatten och har en kompis och en träklubba till hjälp.

Tätning i synliga skarven går inte så bra, då listen rör sig lite grann hela tiden.

Det kommer inte att se bra ut. Och kommer ganska omgående att släppa på sina ställen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Jorgen01:

Inte om du värmer den i en balja med vatten

Badtunna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...