Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hypnotoad

Nimbus 28 DC byta till hardtop

Rekommendera Poster

Jag har varianten med främre kapell över förarplatsen, är det någon som vet om man kan köpa hardopen "löst" för att montera i efterhand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag svårt att tro då nimbus har börjat fasa ut även standardgrejer såsom dynor och kapell till deras äldre båtar. Det blir nog mest ekonomiskt att byta båt :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag misstänker lite att det är kört.

 

Lika bra att ringa och kolla iaf, mailade dem men i vanlig ordning så har de inte svarat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? Fått nåt svar? Nämligen också lite nyfiken på samma sak. Äger ingen 28 ännu men är sugen på att köpa, och HT modellen växer inte på träd vad det verkar. Skulle du säga att båten i övrigt är ett bra köp? Vi är 2 vuxna och 2 barn 7 & 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde och de har tyvärr inte formarna kvar så det blir att plasta själv eller gå till ett varv. Att inte ha HT är inget jättebekymmer eftersom då vi aldrig tar av kapellet har vi ändå spänt en solcellspanel över. Det var mest om det inte innebar en för stor investering vore det trevligt att byta. Vi är två vuxna med en tvååring samt en mellanstor hund och vi är väldigt nöjda med båten; tillräckligt stor med bekvämligheter för att kunna campa lite utan att den blir för stor för att jag som inte supervan sjöbuse ska våga framföra den :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, känner att om jag får välja mellan dc/ht väljer jag gärna ht men som sagt.....verkar svårt att få tag i. Får man fråga när du köpte din, årsmodell, motor o pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, jag köpte min -89:a med Volvo Penta AQ271C med VP290DP drev i slutet av förra säsongen för 350.000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket! Lät ju som ett bra pris👍. Får man fråga ungefär vad du förbrukar/Nm med den motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa... har inte hunnit montera flödesmätare på den än som jag hade planerat så det är ju lite gissningsleken med analog tankmätare :) Men... 1.5-1.7l / sjömil ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aq271 ligger på ca 2,5l distansen i marschfart, absolut inte under 2l. För 350’ får du garanterat en med aq41 och har man lite is i magen kan man vänta på en med kad42. 
 

förbrukning med kad42 är 1,6 i marschfart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tänkte väl att det lät väldigt lite.....men tack för svar. De med kad 42:or verkar det ju inte heller så gott om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade senaste tankkvittot nu och enligt den så fyllde vi på strax under 220l och enligt plottern har jag för mig att vi åkt en 120nm vilket borde bli dryga 1.8l/nm. Lite högre än min gissning men inte superlångt ifrån.

 

Vi brukar marscha mellan 20-23 knop beroende på sjön.

Redigerad av hypnotoad
-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...