Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Frej-1

Evinrude 35HP 1978 byte

Rekommendera Poster

Hej har i och med damen blivit delägare i en gammal mahogny utflykts båt, planerna är att nästa sommar bege oss på ett par veckors utflykt med denna. 

För detta har vi börjat planera att fixa till lite förnyande av båten, bland annat et litet kylskåp, uppvikbara solpanel mm.

Men en sak är svårare en någonting annat att ta reda på, motorn är gammal en 35HP Evinrude 358B62R från 1978, ingenting fel på den som en motor i sig, men vet inte hur mycket el vi kan alstra från den om någonting över huvudtaget annat en till lanternor så som det är i dagens läge. Därtill skulle det vara skönt med elstart och trim (nog för att vi skulle överleva utan dessa).

 

Men informationen man hittar på nätet om denna motor är knapp, ville veta t.ex. vad för vikt den har i fall man köper en ny så att den inte blir överdimensionerad. 

Hörde med en bekant båt entusiast att om man skall byta till en modern motor bör ta en som har mera hästkrafter, ingen aning varför, men han påstår att de var mer effektiva för?

 

Kan tillägga att i registret står det att denna har haft en 50HP motor på sig, och får köra högst 20knop. så antagligen en tyngre motor, men vill som sagt installera kylskåp batterier etz på båten så vill ju kanske inte sätta till alt för mycket vikt :D

 

Om någon har mera information att ge om motorn som är på nu eller om vad jag bör beakta i köp av en ny så är det uppskattat :)

 

Är väldigt grön när det gäller båtar så försöker intensivt lära mig mera :D

 

IMG_20191027_112009.jpg

IMG-20190808-WA0000.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Anledningen till att din bekant säger att man bör ha mer hk i en nyare motor än i en gammal förmodar jag beror på att moderna fyrtaktare har lite sämre tryck på lägre varvtal. De flesta säljare säger att det inte längre är fallet med just DERAS märke men det stämmer inte med min erfarenhet. 
Idag finns det nya tvåtaktare som liknar de äldre i gångegenskaper men de allra flesta, både två- och fyrtaktare, är tyngre än de äldre motorerna. 
Hur går båten med nuvarande motor? Ligger den djupt i aktern vid stillaliggande?

Vad väger nuvarande motor? (Prova att lyfta av den med hjälp av några kompisar och kolla med en personvåg.)

Hur mycket är ni beredda att lägga på en nyare motor?
Med lite mer info finns det säkert några här som kan hjälpa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ville minnas att det var frågan om någonting sådant gällande hk, skönt att få det bekräftat från någon annan :D

En 40hk 4 taktare borde väl bra ersätta en gammal  35hk 2 taktare?

 

Tänkte faktisk föröka få vikten på motorn, men båten är vid sommarvillan som är långt borta, men får väl bli en utfärd nästa vecka 😌

Tänkte ändå köpa en badrumsvåg för att kolla vikten på båt+ trailer så som den är i dagens läge, inga sopstationer eller liknande nära tillhands ;/

 

Vi har endast haft den i vatten en gång sedan vi fick den, tyckte inte den låg alt för lågt vid tillfället, därtill har den tidigare haft en 50hk 2 taktera som jag antar var snäppet tyngre, finns även möjligheten att jag installerar batterier+ kylskåp i fören under pulpeten så blir antagligen vikt fördelningen jämnare.... känns nästan som om man borde sätta ut båten och testa med testvikter hur den blir... kanske tur att det inte värkar dyka upp is denna vinter..

 

funderingar har väl legat runt att köpa en ny motor (flesta gamla jag set på nätet kommer med fel) på högst 60-70 000kr sparar ju gärna om möjligt 😪

detta är allt lite som bröllops, samt 30 års present åt damen och mig.

Vi är på väg på båtmässa på veckoslutet för första gången, så får väl se lite på motorer även där men tar gärna tips från såna som har mer erfarenhet av olika märken och hur de håller genom tiderna.

 

såg tex på evinrude.com.au/Engines/40HP.aspx#enquiry-form

där står Alternator output 81 Amps Total/ 25 Amps Net Dedicated

Antar då att 25 Amps är det som är tillgängligt till laddning av batterier + förbrukare, gäller detta även under låg och hög belastning av en motor? nån som vet?

Skulle nog även varit intressant att veta hur mycket motorn som sitter på nu producerar.

 

 

Många jobbiga frågor :D hoppas man kan använda den kunskap man får här att hjälpa nån annan i framtiden, är Fartygs maskinist men dom här motorerna kan man inte mycket om, i denna stund :D

Redigerad av Frej-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte motor  din beteckning, men en annan 35 hp -78. Motorn verkar bara ha en enkel likriktare (6) i denna sprängskiss: https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-hp/35hp/35803r-1978/magneto

 

Detta innebär en klen generator på 8 - 12 A. Laddningen är oreglerad varför ladd-spänningen kan bli för hög då batteriet är fulladdat. Detta är inget problem med de drifttider som kan komma ifråga. Ditt problem är att laddningen inte räcker för kylskåp, Solpanelen behövs helt klart och gärna möjlighet att ladda, t.ex. vid besök i gästhamn. Gör en laddningsbudget urladdning/uppladdning (solpanel och motorgång) och räkna på hur du klarar dig. Solen lyser inte alltid, vid tomgång är laddningen minimal och att bara åka runt för att ladda batteriet är superdyrt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Frej-1:

gäller detta även under låg och hög belastning av en motor? nån som vet?

Det gäller förmodligen under optimala förhållanden och vid ett varvtal som är nära max. 
Kom dock ihåg att det oftast är batterierna som bestämmer hur mycket laddning de kan ta emot och ju fler batterier man har desto bättre är det. (Har man mycket batterikapacitet tar batterierna emot mer ström och dessutom är risken att laddstatus går under 50%, vilket man bör undvika, mindre. Finns mycket skrivet här om detta.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...