Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
breckan

Oljepluggen på VP 130s drevet

Rekommendera Poster

Ska byta olja i mitt Volvo Penta 130s drev men pluggen i botten sitter fast. Järnet. Vågar inte testa mer med vanlig mejsel av rädsla för att skada spåret, men funderar på om en slagskruvmejsel kan göra jobbet? Typ en från Biltema eller Jula. Det är dumt nog rakt spår i skruven. Tacksam för varje tanke...

20200202_165807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev breckan:

Ska byta olja i mitt Volvo Penta 130s drev men pluggen i botten sitter fast. Järnet. Vågar inte testa mer med vanlig mejsel av rädsla för att skada spåret, men funderar på om en slagskruvmejsel kan göra jobbet? Typ en från Biltema eller Jula. Det är dumt nog rakt spår i skruven. Tacksam för varje tanke...

20200202_165807.jpg

Kan funka m slagmejsel. För att få bra grepp utan att slinta tar du diamantpasta å arbetar in mellan mejsel och spår. Det blir sjukt bra kontakt och grepp. Slinter/slirar inte.

Pasta kan du köpa på järnhandel under bl.a. varumärket screw-grab fast en produkt som funkar ännu bättre är den som greenkeepers på golfbanor har för att slipa klipparskären.

Kontakta en sån så kan du säkert få köpa en tesked (räcker livet ut) för en tjuga. Good luck.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta en stor skruvmejsel och sedan sticka in den lite i hörnet på skruvspåret och sedan knacka till med hammaren. Har fungerat i mååånga år. Jag har aldrig lyckats på loss skruven med bara råstyrka.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev excel319:

Jag brukar ta en stor skruvmejsel och sedan sticka in den lite i hörnet på skruvspåret och sedan knacka till med hammaren. Har fungerat i mååånga år. Jag har aldrig lyckats på loss skruven med bara råstyrka.

Så har jag också gjort på några liknande vresiga skruvar.

På mitt drev använde jag Bitema skruvmejselsats 71-401 den största spårmejseln där, den kan man banka på, och den har fyrkantig klinga om vilken man kan koppla en skiftnyckel.

men litet våld, övertalning, besvärjelser och då en skiftnyckel på klingan fick jag ut den alldeles för hårt dragna oljepluggen.

Förövrigt en sats väldigt användbara mejslar som jag använt till både bilen och båten, när det gällt skruvar man behöver dra eller lossa med kraft, hot och våld.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade tacksamt alla förslag ovan, men det som till sist fick upp skruven var en idé från svågen.

 

Under drevet ställde jag en domkraft, på den en regel 7,5x7,5 och på den lade jag hylsnyckelhandtaget, med en 8 mm hylsa på och i den en bred plattmejsel-bit. Hissade upp härligheten med domkraften, vred om och skruven gick upp lätt som en dans. Se bild.

 

130s-oljeplugg.jpg

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...