Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Amerikanska bowriders - tåliga?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner,

 

Jakten på ny båt har startat!


Jag står mellan 2 ganska olika koncept.

 

Antingen en HT runt 6 meter där fördelen är det skydd som HT delen erbjuder barn under trasporter på sjön. Det andra är en ren bowrider då den mest skall användas som sol/bad båt samt transport till sommarhuset. (ej sovas i).

 

Fördelarna med bowrider som jag ser det är att man kan röra sig fritt i båten samtidigt som man får skydd från vind under färd.  Jag har också förstått att om jag väljer en amerikansk bowrider får jag en hel del för pengarna.

 

Det jag ställer mig undrande till när det gäller amerikanska bowriders är hur pass de tål vatten ?

Måste jag slänge upp ett hamnkapell varje gång det kommer lite regn eller tål dynor detta och finns avrinning ner till länspumpen normalt i sittbrunnen?

 

Jag kommer givetvis sätta på hemnkapell när jag skall vara bort från båten under en längre period med vill gärna att båten "tål vatten" i övrigt. Några erfarenheter kring er som äger eller har ägt en amerikansk BR?

 

Två BR modeller jag spanat in är Glastron 205 samt Fourwinns 210 H-

 

 

Budget ligger mellan 200-320k inkl. tillbehör / upprustning / båtvagn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bowrider är oduglig om du skall köra där det går lite sjö.

Du kommer att ha vatten rinnande på durken i hela båten.

Hade en Fourwinns 200 Horizon för några år sedan så erfarenheten

av vatten på durken har jag. Du får ha det främre kapellet monterat konstant,

i alla fall när det går lite vågor. Finns väl ingen båt som har dynor som bör lämnas utan regn

eller solskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med Jorgen 01. Vi har en Bayliner BR185 med V6 Mercruiser. Vi pep över till Öland i denna med skaplig sjö, gammal sjö från "nordostan" och dessutom ny sjö från ost. Massor av parerande, fullt nertrimmat drev för att få den att plana hyggligt. Inga stora överslag, lite vatten på rutan var nog allt.

 

Riktigt stabil. Jag skulle aldrig köpa en inombordare med nåt mindre än en sexa... Och jag kommer aldrig att köpa en tvålkopp typ HR 475 (hade en sån en halv säsong)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Garpen61:

Håller inte med Jorgen 01. Vi har en Bayliner BR185 med V6 Mercruiser. Vi pep över till Öland i denna med skaplig sjö, gammal sjö från "nordostan" och dessutom ny sjö från ost. Massor av parerande, fullt nertrimmat drev för att få den att plana hyggligt. Inga stora överslag, lite vatten på rutan var nog allt.

 

Riktigt stabil. Jag skulle aldrig köpa en inombordare med nåt mindre än en sexa... Och jag kommer aldrig att köpa en tvålkopp typ HR 475 (hade en sån en halv säsong)

Ursäkta men blåste det något? Det är rykvattnet som är problemet.

Och åkte du ifrån Bergkvara så är det lite större avstånd i mellan vågorna.

Där funkar det bättre än vid bron.

 Alla båtar under 6,5 meter är tvålkoppar i Kalmar sund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja, det blåste lite. Vi hade inte gått ut om det varit hårdare väder. Vi gick från nordväst (Blankaholmshållet) till Byxelkrok. Jag håller med om att BR185 är en tvålkopp i lite hårdare väder.

 

Den sköter sig utmärkt där vi oftast använder den, inomskärs. Den är stabil och lättmanövrerad och som du beskriver, väldigt praktiskt med öppna ytor. Lätt att gå i och ur vid landstigningar.

 

Vi sätter oftast på hamnkapellet, dels som väderskydd, men även som skydd mot fågelbajs. Det tar 5 minuter att ta av och på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-17 vid 19:52 skrev Jorgen01:

Ursäkta men blåste det något? Det är rykvattnet som är problemet.

Och åkte du ifrån Bergkvara så är det lite större avstånd i mellan vågorna.

Där funkar det bättre än vid bron.

 Alla båtar under 6,5 meter är tvålkoppar i Kalmar sund.

Jag funderar på att köpa en 5-meters styrpulpet att ha i Färjestaden. Men det är väl inte uteslutet att dra över till Kalmar en solig sommardag i stiltje..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev maax01:

Jag funderar på att köpa en 5-meters styrpulpet att ha i Färjestaden. Men det är väl inte uteslutet att dra över till Kalmar en solig sommardag i stiltje..?

Det kommer fungera alldeles utmärkt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev maax01:

Jag funderar på att köpa en 5-meters styrpulpet att ha i Färjestaden. Men det är väl inte uteslutet att dra över till Kalmar en solig sommardag i stiltje..?

Inga problem, men det blir om det blåser upp och dina passagerare inte är vana vid båtåkande.

Men för en som är van vid att bli blöt och sönderblåst är det inga problem snarare en härlig upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En som bor på västkusten undrar hur långt det är mellan färjestaden och Kalmar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 3 nm Färjestaden- Kalmar enligt Eniro vilket blir en färd på 9 min i 20 knop.

Men kan vara problematiskt med liten båt om det blåser mycket.

 

image.png.c18fe8c99b2944919b3b8ae4d8ab39ed.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ha åkt sträckan i 10 sek/m nordostan, för att fatta.

Har åkt i sundet sedan jag var fem, nu 60 så lite kläm på det har jag nog.

 

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Hade en Bayliner daycruiser en gång i tiden och den klarade inte heller för krabb motsjö. Den grävde ner fören i vattnet så det blev rätt dramatisk om man ville köra i motsjö. Eftersom jag hade en daycruiser så gick det ändå rätt bra, jag skulle inte vilja prova samma resa med en båt som är öppen i fram. Jag har aldrig upplevt samma sak med de andra båtarna jag ägt, de nordiska motsvarigheterna brukar vara högre i fören. Förövrigt så var skrovet på amerikanska båten väldigt trevligt. Den tog motsjö väldigt bra ända tills man kom över en gräns då vågorna började slå över fören.

Med den budgeten som du hade tror jag att jag valt en nordisk bowrider helst i aluminium och med utombordare. De är minst problem och jobb, och så står sig värdet på båten bättre än amerikanska Dito.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-20 vid 12:09 skrev maax01:

Jag funderar på att köpa en 5-meters styrpulpet att ha i Färjestaden. Men det är väl inte uteslutet att dra över till Kalmar en solig sommardag i stiltje..?

Om det är stiltje kan du åka ända till Klaipèda 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...