Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BergsKalle

Hjälp med val av motor 6-10hk 4,25m plastbåt

Rekommendera Poster

Hejsan! 
Jag har en gammal ~4,25m båt. Nu söker jag efter en motor till denna, gärna 4takt. Båten är väl värd ca4-5000kr och en ny 4t 9,9hk kostar ju över 20,000kr. Därför söker jag tips på en lite billigare motor. Är 6hk för litet för 2personer i en sån båt? Den är rätt tung. 


Jag har tänkt att ha båten lite fiske i insjöar.
Prisidé absolut max 15000kr.
 

Kompisen har en liknande båt med 4hk 2takt från 70-talet och det går väldigt långsamt, typ 6knop enligt någon app..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden!

Det ställs ganska ofta den här typen av frågor av nykomlingar och som alltid svarar vi med att vi behöver veta mer. 
Det första vi behöver veta är vad det är för sorts båt, dvs om den är gjord för att plana eller om det är en båt som är avsedd att ”klyva” vattnet, det som kallas deplacerande. 
Jag har en gammal Crescent 420 som är en klinkbyggd båt som från början var avsedd att ros. Vi satte en 8 hk Honda 4-takt på den och det var alldeles för mycket. Båten bara grävde ner aktern och sköt upp fören om man gasade lite. Det hade räckt med 4-5 hk gott och väl. Vad vi då gjorde var att sätta trimfenor på antikavitationsplattan, den som går just ovanför propellern, och då lyfte den aktern lite bättre. Men det är fortfarande en för stark motor för den båten. 
Grannarna har en flatbottnad (gjord för att plana) liten båt och den går fint med en 9,9 hk motor på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till Maringuiden!

Det ställs ganska ofta den här typen av frågor av nykomlingar och som alltid svarar vi med att vi behöver veta mer. 
Det första vi behöver veta är vad det är för sorts båt, dvs om den är gjord för att plana eller om det är en båt som är avsedd att ”klyva” vattnet, det som kallas deplacerande. 
Jag har en gammal Crescent 420 som är en klinkbyggd båt som från början var avsedd att ros. Vi satte en 8 hk Honda 4-takt på den och det var alldeles för mycket. Båten bara grävde ner aktern och sköt upp fören om man gasade lite. Det hade räckt med 4-5 hk gott och väl. Vad vi då gjorde var att sätta trimfenor på antikavitationsplattan, den som går just ovanför propellern, och då lyfte den aktern lite bättre. Men det är fortfarande en för stark motor för den båten. 
Grannarna har en flatbottnad (gjord för att plana) liten båt och den går fint med en 9,9 hk motor på. 

Hej! Tack så mycket! 
 

Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för märke eller modell. Jag har ett foto om det kan hjälpa. Kan ta fler foton senare om detta inte hjälper. 
Enligt rykte ska man ha åkt 5pers i den en gång. Sen om det var en liten motor eller större motor har jag ingen aning om. 

 

F93AA30C-359C-4C4E-BF9B-9293AB63D33A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att du har steglister  så den borde plana. 

Om det var min båt skulle jag prova med en 15hk. 

På min 4,2m båt har jag 40hk med liknande bottenvinkel  i aktern. 

 

post-74692-0-13512400-1433277095.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Ser ut som att du har steglister  så den borde plana. 

Om det var min båt skulle jag prova med en 15hk. 

På min 4,2m båt har jag 40hk med liknande bottenvinkel  i aktern. 

 

post-74692-0-13512400-1433277095.jpg

Hej. Tack för svar. Ja det ser liknande ut! 
Vad är rimligt att ge för en begagnad 15hk fyrtakt? Alternativt en ny av billigare märke. Det känns ju löjligt att ha en motor för 25000kr på en båt för 4000kr 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocket är marknaden och det är där du borde leta. Utbudet kan vara lite lågt nu men ökar fram mot våren. Ha lite is i magen och spara en sökning . 

Kontrollera att du köper rätt rigglängd. 

Och tänk även på att 4-takt are kan vara lite tyngre än 2taktare. Så den inte blir för baktung 

 

Några exempel på vid snabb koll på blocket 

Sökte endast på  "4takt eller 4-takt"

För att inte missa något

https://www.blocket.se/annons/flera platser/sail_f20hk_4_takt_rorkult_2020_masspris/88208942

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/hidea_20hk_4_takt__kort_rigg__17/88389087

 

https://www.blocket.se/annons/orebro/mercury_4_takt_15hk_kortrigg_elstart/88326628

 

https://www.blocket.se/annons/uppsala/sea_king_15hp_4takt/88148757

 

https://www.blocket.se/annons/uppsala/10_hk_4_stroke/88026797

 

https://www.blocket.se/annons/halland/tohatsu_9_8___4_takt___kort_rigg___2016/88302821

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare kommer väl någon att fråga hur snabbt du vill åka och hur lång räckvidd båten skall ha, lika bra att jag gör det med en gång:

 

Hur snabbt du vill åka?

Hur lång räckvidd båten skall ha?

Belastningen, två personer plus litet utrustning vet vi redan.

 

Beroende på svaret av dessa frågor kan ju 5-10 hk kännas adekvat, ju närmare tio hästkrafter desto bättre. För en del år sedan såldes det väldans många motorer på 9,9 eller 9,8 hk då båtar med motorstyrkor understigande 10 hk skulle vara befriade från registrering och en då förmodad båtskatt. Detta var i allmänhet nedtrimmade 15 hk motorer som man i allmänhet kunde återställa till 15 hk.

 

MEN, du har aldrig funderat på en betydligt mer lättskött och i sammanhanget billigare elmotor?

Nu blir ju den betydligt långsammare än en bensinmotor, räckvidden beror ju på vilken batterikapacitet du väljer. Om du skall ut på litet större sjöar så är ju inte en elmotor mycket att ha  (annat än hjälpmotor), Men i mindre och skyddade vattendrag kan det ju vara ett alternativ.

Förutom en el-utombordare behöver du ett (tungt) batteri och en laddare. Det finns modernare och betydligt dyrare batterier med lägre vikt och större kapacitet om man vill satsa på det.

Nu länkade jag till Biltemas nya serie med elmotorer, men det finns ju många som säljer sådana i olika effektklasser. Din båt är ju nog egentligen för stor och tung för elmotor i större sjöar och till havs, men som sagts, i mindre sammanhang kan det funka, och det blir ju billigare än en begagnad bensinmotor, men någon "räserbåt" blir det inte. och så skrämmer man inte fisken, och har batteri ombord som kan driva ekolod/fish-finder.

 

Det är inte direkt jämförbart, men jag köpte en mellanmodell (från annan firma) och ett batteri på 20Ah till en gummibåt som är 260cm lång, jodå det fungerar, räckvidd så långt man kommer på 20 minuter i full fart, en timma i mellanhastigheten. Full fart är 4,5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev tugge:

Blocket är marknaden och det är där du borde leta. Utbudet kan vara lite lågt nu men ökar fram mot våren. Ha lite is i magen och spara en sökning . 

Kontrollera att du köper rätt rigglängd. 

Och tänk även på att 4-takt are kan vara lite tyngre än 2taktare. Så den inte blir för baktung 

 

Några exempel på vid snabb koll på blocket 

Sökte endast på  "4takt eller 4-takt"

För att inte missa något

https://www.blocket.se/annons/flera platser/sail_f20hk_4_takt_rorkult_2020_masspris/88208942

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/hidea_20hk_4_takt__kort_rigg__17/88389087

 

https://www.blocket.se/annons/orebro/mercury_4_takt_15hk_kortrigg_elstart/88326628

 

https://www.blocket.se/annons/uppsala/sea_king_15hp_4takt/88148757

 

https://www.blocket.se/annons/uppsala/10_hk_4_stroke/88026797

 

https://www.blocket.se/annons/halland/tohatsu_9_8___4_takt___kort_rigg___2016/88302821

Ah! Tackar det var bra tips, hur uppskattar man vad en motor får väga? Bara att testa sig fram? 

 

26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Förr eller senare kommer väl någon att fråga hur snabbt du vill åka och hur lång räckvidd båten skall ha, lika bra att jag gör det med en gång:

 

Hur snabbt du vill åka?

Hur lång räckvidd båten skall ha?

Belastningen, två personer plus litet utrustning vet vi redan.

 

Beroende på svaret av dessa frågor kan ju 5-10 hk kännas adekvat, ju närmare tio hästkrafter desto bättre. För en del år sedan såldes det väldans många motorer på 9,9 eller 9,8 hk då båtar med motorstyrkor understigande 10 hk skulle vara befriade från registrering och en då förmodad båtskatt. Detta var i allmänhet nedtrimmade 15 hk motorer som man i allmänhet kunde återställa till 15 hk.

 

MEN, du har aldrig funderat på en betydligt mer lättskött och i sammanhanget billigare elmotor?

Nu blir ju den betydligt långsammare än en bensinmotor, räckvidden beror ju på vilken batterikapacitet du väljer. Om du skall ut på litet större sjöar så är ju inte en elmotor mycket att ha  (annat än hjälpmotor), Men i mindre och skyddade vattendrag kan det ju vara ett alternativ.

Förutom en el-utombordare behöver du ett (tungt) batteri och en laddare. Det finns modernare och betydligt dyrare batterier med lägre vikt och större kapacitet om man vill satsa på det.

Nu länkade jag till Biltemas nya serie med elmotorer, men det finns ju många som säljer sådana i olika effektklasser. Din båt är ju nog egentligen för stor och tung för elmotor i större sjöar och till havs, men som sagts, i mindre sammanhang kan det funka, och det blir ju billigare än en begagnad bensinmotor, men någon "räserbåt" blir det inte. och så skrämmer man inte fisken, och har batteri ombord som kan driva ekolod/fish-finder.

 

Det är inte direkt jämförbart, men jag köpte en mellanmodell (från annan firma) och ett batteri på 20Ah till en gummibåt som är 260cm lång, jodå det fungerar, räckvidd så långt man kommer på 20 minuter i full fart, en timma i mellanhastigheten. Full fart är 4,5 knop.

Jag inser att jag har varit lite snål med infon. Så här kommer en sammanfattning:


Last: 2-3pers med lite fiskegrejer

 

Räckvidd: Större sjö, en hel dag trolling och lite transporter.


Hastighet: Svårt att säga men mer än kompisens som gör 6knop då transporterna kan bli lite långa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev BergsKalle:

Ah! Tackar det var bra tips, hur uppskattar man vad en motor får väga? Bara att testa sig fram? 

 

Jag inser att jag har varit lite snål med infon. Så här kommer en sammanfattning:


Last: 2-3pers med lite fiskegrejer

 

Räckvidd: Större sjö, en hel dag trolling och lite transporter.


Hastighet: Svårt att säga men mer än kompisens som gör 6knop då transporterna kan bli lite långa.

Då skall du inte ha elmotor, iallafall inte som en huvudmotor, men kanske som trollingmotor och i reserv om huvudmotorn skulle haverera. Åror har du väl redan?

 

Med dom uppgifterna tillhands kan jag ju ändra mig och tycka att minst tio hästkrafter, gärna femton, men det blir ju beroende på kostnad och tillgång på marknaden.

Ja på Blocket.se säljs det mycket grejer, kolla där, men betänk att de billigaste motorerna kan vara rätt slitna och om du skulle ändra dig och kolla på tvåtaktare är dom än sämre för miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Crescent 434 som hade liknande form i aktern, den gjorde 16 knop med två pers

15Hk Yamaha 2 takt. Du kommer billigare undan och får en lättare motor om du tar 2 takt.

Blir också flera årsmodeller nyare än en fyrtakt.

En så liten fyrtaktare som du tänkt dig, går ju också ganska knackigt.

Satsa då hellre på en elmotor och ta det lugnt när du är på sjön.

Om du inte vill ha tvåtakt.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande roddbåt med en 7,5hk tvåtaktare. å märkskylten står det typ max 6hk. Skovet ser ut att kunna plana. 7,5hk är för mycket, hade mycket heller hft en 5hk och gärna 4-takt. Nu går den som "stjärnkikare" på fullgas men det går ju åt nästan lika mycket soppa på halvgas bara med den skillnaden att en stor del hamnar direkt i sjön.

Såg en liknande båt med 15 hk, den planade men var inte kul att köra, vinglig i lite fart. En mera plattbottnad båt hade nog varit mer lämpligt.

Med min lilla elsnurra gör man 2-3 knop. Tyst och behagligt, perfekt att köra drag med enligt säljaren som hade både elsnurran och 7,5 hästaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...