Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
W25

Winga 25 på öppet hav

Rekommendera Poster

Hej allihop,

 

Funderar på att köpa en winga 25 och köra den via kanalerna i Europa till medelhavet. Båten är på många sätt optimal för vår kanalfärd. Däremot är jag tveksam till hur den fungerar på vägen ned från Stockholm genom Sverige med överfarter till Gotland, Bornholm och Tyskland. Dessutom  i Medelhavet, där vi tänkt kusthoppa till Grekland men där vi kanske behöver göra några längre överfarter. 

 

Det jag undrar över är hur winga 25 beter sig på öppet vatten när det blåser upp lite. Med bara 450 kg i kölen av 2300 kg deplacement, dvs ca 1/5, undrar jag om båten till och med skulle kunna kapsejsa vid inte allt för svåra förhållanden. Tänk en oförutsedd kuling på medelhavet eller i Hanöbukten som meteorologerna har missat. Går det att barlasta en winga 25 för att göra den mer stabil utan att förändra balansen i båten allt för mycket, dvs finns det något bra utrymme i kölsvinet långt nere i båten och nära dess centrum som man kan fylla med 200kg bly?

 

Dessutom, är det någon som vet hur det är med självläns i winga 25 och hur blött den seglar vad gäller att få in vatten i sittbrunnen? Det tar sig säkert gärna ner i ruffen och motorrummet om det hamnar allt för mycket där.

 

Tacksam för erfarenheter från att segla winga 25 och liknande båtar i hårda förhållanden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en riktigt fin resa du planerat. På en kanalresa hinner man nog uppleva mycket spännande.

 

Jag har aldrig seglat Winga 25 ska jag vara tydlig med, men konstaterar att grunden är en motorbåt egentligen. Litet djupgående kan ju vara trevligt i kanalerna men jag skulle vara förvånad om den kan kryssa nämnvärt. Jag skulle hellre snegla på Adagio 27 som  är ungefär samma båttyp men har grunden i en mycket välrenomerad långfärdsbåt, Allegro 27. Alternativt Winga 78.

 

Ingen av dem har dessvärre självlänsande sittbrunn vad jag förstår.

 

Hoppas du får mer input från någon som har egen erfarenhet.

 

//N.N

 

EDIT:  Antar att du läst recensionerna på Sailguide.com? Annars finns info här.

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av våra vänner har en Winga 25 och den är enl honom helt värdelös att segla. Går hyfsat i medvind, men det är allt.

Annars en rätt stadig och välbyggd båt, men sidsjö är inget kul. Rullar rätt kraftigt i måttliga vågor från sidan.

Är ingen självläns i sittbrunnen.

Som skrevs ovan är en motorbåt med mast.

Ingen båttyp jag skulle rekommendera för längre färder på öppet hav. Vid lugnt och fint väder med måttliga vindar inga problem men hur ofta är det sådana förhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...