Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
superhenke

Ny Terhi vs. äldre Ryds

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har tänkt uppgradera från en liten plasteka med 9.9hk och rorkult till en snäppet större båt med styrpulpet.
Vi använder just nu båten inne i göteborgs skärgård typ Askim, näset, fiskebäck. Men vore kul att kunna ta sig aningen längre.
Just nu blir det ganska blött så fort det är lite sjö. 

 

Vi har kikat på Terhi 475 BR som verkar smidig. Och man får en helt ny med 50hk Honda för runt 150 000. 
Ett plus är att det går att göra ett soldäck med dynor där fram. Men å andra sidan är den kanske med sina 4,75m aningen liten. och har ganska låga fribord kan jag tyckas. Vi vill ju gärna slippa att bli allt för blöta nästa säsong. 
https://www.terhi.fi/fi-se/modeller/motorbatar/terhi-475-br


Vi har också kikat lite på en aningen större båt med liten ruff. Men då är plötsligt motorn från runt 2000 om man skall hålla sig i en hyfsad prisnivå. 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_530_dc_91_med_evinrude_90_etec_00/83285430

Har också kikat på klassiska HT-båtar, typ Crescent men de godkänns av någon anledning inte av resten av familjen.

Är det värt att köpa en Ryds eller liknande med äldre motor? Kan man generellt sett lita på en utombordare som är 20 år gammal eller bör man räkna med att behöva byta ut den snart i så fall?

Eller skall man vänta tills senvåren med att köpa? Kanske marknaden har lite mer att erbjuda då?

Vi vill helst ha en liten ruff men soldäck eller i alla fall någon liten plats att vila skulle också räcka. 

 

Alla råd uppskattas :) 

//Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag skulle undvika en båt i ABS-plast. Möjligt att det är lättskött men svårt att laga. För 150 kan du få mkt mer båt för pengarna. 

Styrpulpet/wa på 6 m och minst 90 hk så får du med hela familjen. 

Yamarin har har fina skrov och ofta sitter det Yamaha monterat. 

Annars Ryds 568 verkar va en bra båt i sin storlek. 

Har haft en Askeladden WA som jag var mkt nöjd med. 

 

Lycka till med båtletandet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med.

Då man ser hur vanligt det är att hitta spruckna ABS-båtar som är gratis eftersom de är extremt svåra på gränsen till omöjliga att reparera så tappar man ju lusten att ha en ABS båt såvida den inte är mer eller mindre gratis.

 

Annars vet jag ingenting om planande båtar så jag har ingenting att komma med........ utom att jag är mycket skeptisk till vissa moderna konstruktioner som inte har ordentligt utlagda sidor i fören. I dåligt väder blir alla båtar deplacementbåtar eller åtminstone halvplanare och har man då en bred bärig planande akter och en för utan reservdeplacement då blir det lätt att båten börjar ta vågorna över fören. I bästa fall räcker det med att ösa som en galning men det kan gå betydligt värre.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En begagnad Ryds 568 för runt 150 KSEK ger er väldigt mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru fick en ny terhi sommaren -95. Den har varit mycket stryktålig. Tuffar fortfarande på med originalmotorn. 

”Hört” att de kan vara svåra att laga vid skada, men rep kitt finns hos alla återförsäljare. Förstått att den såkallade problematiken som uppstått vid reparation av dessa, att folk försökt laga båtarna med glasfiber och gelcot, vilket inte går. 
 

Vår Terhi är 4,15 med ruta och styrpulpet. Vi använder den till korta turer i fint väder. Skall vi längre så har vi en Uttern hardtop på 5,5 m med utombordare. Den har snart 20 år på nacken, men tuffar även den på bra. 
 

Är stor skillnad på båtarna och hur vi kan använda dem. Du bör fundera vad ni främst kommer använda båten till. 
 

Vet att 2019 var Terhi 475 den mest sålda ”stugbåten” i Finland. Så att det är en lyckad modell, går inte att utesluta. 
 

https://www.terhi.fi/se-se/nyheter/2018/allt-for-sjon-3-11-mars-2018-monter-a24-10

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-11 vid 19:45 skrev superhenke:

Hej!

 

Vi har tänkt uppgradera från en liten plasteka med 9.9hk och rorkult till en snäppet större båt med styrpulpet.
Vi använder just nu båten inne i göteborgs skärgård typ Askim, näset, fiskebäck. Men vore kul att kunna ta sig aningen längre.
Just nu blir det ganska blött så fort det är lite sjö. 

 

Vi har kikat på Terhi 475 BR som verkar smidig. Och man får en helt ny med 50hk Honda för runt 150 000. 
Ett plus är att det går att göra ett soldäck med dynor där fram. Men å andra sidan är den kanske med sina 4,75m aningen liten. och har ganska låga fribord kan jag tyckas. Vi vill ju gärna slippa att bli allt för blöta nästa säsong. 
https://www.terhi.fi/fi-se/modeller/motorbatar/terhi-475-br


Vi har också kikat lite på en aningen större båt med liten ruff. Men då är plötsligt motorn från runt 2000 om man skall hålla sig i en hyfsad prisnivå. 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_530_dc_91_med_evinrude_90_etec_00/83285430

Har också kikat på klassiska HT-båtar, typ Crescent men de godkänns av någon anledning inte av resten av familjen.

Är det värt att köpa en Ryds eller liknande med äldre motor? Kan man generellt sett lita på en utombordare som är 20 år gammal eller bör man räkna med att behöva byta ut den snart i så fall?

Eller skall man vänta tills senvåren med att köpa? Kanske marknaden har lite mer att erbjuda då?

Vi vill helst ha en liten ruff men soldäck eller i alla fall någon liten plats att vila skulle också räcka. 

 

Alla råd uppskattas :) 

//Henke

Välj Rydsen alla dagar i veckan, Theri no no . De båtarna är inte roliga efter några år. Ska du köpa båt köp vad som helst men se till det är byggt i glasfiber.   // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...