Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IamLoven

laga skruvhål under vattenlinjen mm

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med lite tips och trix för att lagga gamla skruvhål under vattenlinjen på min plast båt.

Hållen är från en alu list som agerat kölskydd. Då jag upptäckte att båten tog in lite vatten genom dessa hål tog jag bort listen och spacklade igen dem med glasfiber spackel sen limmade jag tillbaka listen med xtreme fix. Nu när jag hade båten i sjön i helgen upptäckte jag att den tar in lite vatten igen och det droppar från ett av de gamla hålen. Fick kanske inte det helt tätt då. 

Min fråga är nu, gjorde jag rätt i lagningen eller skulle jag gjort något annat?

Jag målade inte över spacklet. Jag borrade och försänkte hålen, slipade och sen spacklade igen dem. 

Tanken är att måla om båten någon gång i år kanske så.

Hoppas ni förstår min fråga.

86255231_2899269090129713_2033710303631376384_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra / slipa upp hålen. Grunda med epoxi. Fyll sedan innan det härdat helt med förtjockad epoxi eller epoxi med huggen glasfiber om det är ett lite större hål. Du kanske ska köra med huggen glasfiber eftersom det är under vattenlinjen. Jag har inte jobbat med det så kan inte tipsa där. Slipa och limma på listen. Kan vara smart att försänka hålet för att få lite mer yta. Även på insidan om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte åt hålet från insidan. Men blir nog att vända på båten och borra ur den gamla lagningen sen köra epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...