Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
firefish

Reparera Mastervolt Magic

Rekommendera Poster

Jag har en Mastervolt Magic 12/12-20 som lade av i söndags. För er som undrar så är det en DC-DC omvandlare jag har för att skydda min navutrustning.

 

Det blåste ju en aning i söndags kväll. Hade inte planerat att ge mig ut alls men en waxholmsbåt (Sandhamn) råkade dra in en lina i en av shottlarna upp vid Husarö som vi var tvungna att dyka på för att lösa. Hur som helst så slog det upp vatten i en kabeltrumma vilket i sin tur gjorde att det kom några droppar (och då menar jag verkligen några droppar) på omvandlaren vilket jag tror är orsaken till att den lade av. För lade av gjorde den och om någon undrar om det är uppskattat att all nav inklusive radar slocknar när det är becksvart, ösregn och blåser 25 sekundmeter så är svaret nej. Nåväl, en bygling av matningen återställde navigationen men problemet med att jag inte längre har min navbus galvaniskt isolerad från resten av 12-voltsystemet kvarstår gillar jag inte. All grå rök i kablarna, kretskort och andra komponenter är kvar och det luktar inte kortslutning. Det kan ju vara en slump att det pajade just där och då men det känns ju inte alldeles troligt.

 

Nu har jag mätt och med 12,6 volt in har jag bara 6,3 volt ut. Den är alltså "bara" halvdöd. Leverantören har kikat på den men Mastervolt i Holland vill inte laga (policy) så jag har beställt en ny. Men då den kostar över 6000 ex moms tänker jag att det kan löna sig att låta någon finurlig person ta sig en titt på den trasiga enheten.

 

Så efter en lång inledning undrar jag vem jag bäst ska vända mig till? 

 

(Sandhamn kunde för övrigt fortsätta efter att vi trasslat ut ett tiotal metel dyneemalina ut babords shottel.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på din fråga men en enkel och bra reservlösning är att använda en inverter ochen batteriladdare grejer som ju ofta finns ombord.

--

Hörde något liknande, en kille med 24V system och 12V navigationsutrustning. Omvandlaren la av och gjorde hemfärden allmänt otrevlig. Kollade du i bak på plottern var frågan. Ite då, där stod det 10-32V dvs han hade kunnat kopplat om och kört på 24V. Numera har han dock en extra omvandlare monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Jag har en Mastervolt Magic 12/12-20 som lade av i söndags. För er som undrar så är det en DC-DC omvandlare jag har för att skydda min navutrustning.

 

Det blåste ju en aning i söndags kväll. Hade inte planerat att ge mig ut alls men en waxholmsbåt (Sandhamn) råkade dra in en lina i en av shottlarna upp vid Husarö som vi var tvungna att dyka på för att lösa. Hur som helst så slog det upp vatten i en kabeltrumma vilket i sin tur gjorde att det kom några droppar (och då menar jag verkligen några droppar) på omvandlaren vilket jag tror är orsaken till att den lade av. För lade av gjorde den och om någon undrar om det är uppskattat att all nav inklusive radar slocknar när det är becksvart, ösregn och blåser 25 sekundmeter så är svaret nej. Nåväl, en bygling av matningen återställde navigationen men problemet med att jag inte längre har min navbus galvaniskt isolerad från resten av 12-voltsystemet kvarstår gillar jag inte. All grå rök i kablarna, kretskort och andra komponenter är kvar och det luktar inte kortslutning. Det kan ju vara en slump att det pajade just där och då men det känns ju inte alldeles troligt.

 

Nu har jag mätt och med 12,6 volt in har jag bara 6,3 volt ut. Den är alltså "bara" halvdöd. Leverantören har kikat på den men Mastervolt i Holland vill inte laga (policy) så jag har beställt en ny. Men då den kostar över 6000 ex moms tänker jag att det kan löna sig att låta någon finurlig person ta sig en titt på den trasiga enheten.

 

Så efter en lång inledning undrar jag vem jag bäst ska vända mig till? 

 

(Sandhamn kunde för övrigt fortsätta efter att vi trasslat ut ett tiotal metel dyneemalina ut babords shottel.) 

Magic kan programmeras som dimmer och i det läget så startar den runt halva spänningen, går att läsa av med usbadapter eller display

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev firefish:

Eller snarare, vem kan kolla åt mig?

Kolla mvs.se efter återförsäljare nära dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev snilsson:

Kolla mvs.se efter återförsäljare nära dig

Testat den vägen men tydligen, enligt Mareco som är åf, går allt som repareras till Holland. Och de reparerar inte dessa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Marin elektronik skiljer sig inte från annat i den meningen att det är slit-och-släng som gäller. Efter att ha talat med flera båtelsmicklare har jag kommit till slutsatsen att de antingen pysslar med att ställa in diverse parametrar (programmera låter finare men det handlar det ju inte om) och/eller att byta (verifierat eller förmodat) trasiga komponenter samt kablarna dem emellan. Vilket ju inte i något avseende hjälper mig.

 

Fick dock tipset av en av dessa att vända mig till Nobelius, ett företag jag inte kände till och därför antog skulle vara ett i mängden. Glädjande nog hade jag fel, ett kort telefonsamtal senare är jag redan imponerad över deras inställning.

 

Varför?

 

Till att börja med så har de lyckats med att reparera ett antal Mastervolt-enheter trots att tillverkaren inte längre bistår verkstäder med elscheman (slit-och-släng som sagt). Sedan, vilket förvånade mig men gossen jag talade med var ihärdig i sin framställan, tar de inte betalt för felsökningen om de inte reparerar (eller lyckas) det man lämnat in. "Jag är född på 40-talet" löd motiveringen till den generösa policyn.

 

Därmed dristar jag mig att oprövat vara en nöjd kund hos Nobelius innan jag ens lämnat in det som är trasigt. För i en värld där allt bara ska kastas bort vid minsta strul är en villig och engagerad reparatör (ett av mina favoritord för övrigt) värd sin vikt i valfri ädelmetall.

Redigerad av firefish
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Därmed dristar jag mig att oprövat vara en nöjd kund hos Nobelius

Jag är en nöjd Nobelius-kund. Har lämnat in ett antal navigatorer för reparation hos dem. Hittills har varken Nobelius eller jag gått på pumpen.

 

Jag vet att det på detta forum finns personer som är av diametralt annan uppfattning gällande Nobelius men det spelar ingen roll för mig eftersom jag har upplevt det positiva. Nobelius en av två firmor som Navico rekommenderar. När Navico har något gammalt restlager som skall säljas/skrotas brukar Nobelius få köpa det.

 

Du kan, i vissa fall, även sälja icke fullt fungerande enheter till Nobelius, för de hittar alltid något intressant i skrotet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille jag träffade ägnade sig åt att reparera elektonikboxar till bilar, det är lite samma metoder där.

Anledningen till att tillverkarna inte vill reparera är att ofta finns det fler fel som kan uppträda senare och som tillverkaren får garantireparera. Sådant som också ger dåligt rykte.

Han med bilboxarna sa att det är ungerfär alltid samma fel oavsett fabrikat så det är enkelt och lättförtjänta pengar.

 

Sen finns det de som gör "RollRoyce" reparationer. Dvs man skickar in sin trasiga pryl och får tillbaka den reparerad men det de gjort är att de bytt innanmätet. Fast det säger de inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...