Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Flipperskeppare

Vilka AGM-batterier ska jag köpa?

Rekommendera Poster

Mina tre Trojan AGM-batterier har efter 10 år gett upp och behöver ersättas. Jag har sneglat på lithium men valt att avstå denna gång och siktar därför in mig på tre nya AGM-batterier, ca 100 Ah styck. De kommer vara ihopkopplade i en gemensam bank för såväl start som förbrukning. Laddning sker med 200 watts solpaneler och en Tracer2215BN-regulator, från motorn vid gång och enstaka fall med landström. Förbrukningen är genomsnittlig för en 32 fots motorbåt och när Trojanbatterierna var nya hade jag aldrig problem med strömmen.

 

Så till frågan, vad ska jag köpa? Har hittills hittat Biltema, Exide och Vetus som alla kostar ca 2000 kr styck. På Ebay kan jag hitta batterier från Tyskland som kostar 1500 kr styck plus frakt, t ex Sunstonepower eller butikens egna label Vega . Något annat förslag?

 

Jag noterar också att informationen om batterierna ofta är knapphändig, men att det kan skilja en del i vad man utlovar. Biltema anger ca 350 cykler ner till 50%, Exide 750, Sunstone 500 och Vega (som ser ut att vara samma som Sunstone och dessutom billigare) uppemot 1500 (!) cykler. Skiljer sig det så mycket mellan olika tillverkare, eller handlar det om olika mätmetoder eller vad man vågar lova utifrån vilka garantier som ställs ut?

 

Slutligen har den tyska Ebay-butiken också ett Gelbatteri för ungefär samma pengar. Kan det vara ett alternativ, även om banken också ska användas för bogpropeller och motorstart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma funderingar som du så jag kommer att följa tråden. Har dessutom Yuasa Super AGM och Uplus AGM samt Victron Deep Cycle AGM listan över möjliga batterier. Länkarna går till SeaSea men det betyder inte att man köper dom just där. Exide och Vetus är också kandidater som du skriver.

 

Biltema och Exide verkar inte vara deep-cycle-batterier och klarar därför färre cykler ju djupare man laddar ur dom. Min tolkning är att deep-cycle batterier klarar många urladdningar till 80-90% men till priset av högre inköpspris och större storlek och vikt. Å andra sidan kommer man undan med färre batterier för samma Ah. Ett batteri som tål 300 djupurladdningscykler (med 80% kvarvarande kapacitet) lever i 10 år även om man skulle råka djupurladda det 30 gånger per sommar. Vilket för mig är osannolikt, dvs något annat kommer att ta kål på batteriet med tiden.

 

Följer tråden med intresse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Flipperskeppare:

Har hittills hittat Biltema, Exide och Vetus s

Det är nog ganska hugget som stucket. Biltema och Exide är väldigt lika så när som på "topplocket" eller hur. Antalet cykler är ju starkt beroend på hu djupt man laddar ur, jag lyckades sällen komm ner till 80% och då klara de uppåt 1000 cykler dvs man behöver inte bry sig.

Själv är jag djupt misstänksam mot "noname" batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Flipperskeppare:

Slutligen har den tyska Ebay-butiken också ett Gelbatteri för ungefär samma pengar. Kan det vara ett alternativ, även om banken också ska användas för bogpropeller och motorstart?

Batterier för höga strömuttag (bogpropeller) är vanligtvis konstruerade med kraftigare blyplattor än batterier för låga strömuttag (husbatterier).

Det kan vara värt att kolla upp hur höga strömuttag batterierna "gillar" att leverera.

 

Jag har också för mig att gelbatterier är lite känsligare för att få rätt laddspänning och då tänker jag mest på laddningen från generatorn som inte alltid (sällan) har bra regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte dessa i år från Batteripoolen AB.

Lite dyrare men grymma garantier.

batteri_ritar_agm_12v_200ah.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GEL är utmärkta batterier men tål stora strömuttag mycket sämre än AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka synpunkter! Hittade efter lite googling några missnöjda köpare av Sunstonepower, så det batteriet är parkerat tills vidare.

 

I dagsläget lutar det åt Vetus eller Victron. Vetus specas till att klara 375 cykler ner till 80 procent urladdning vilket är i samma härad som Victron Deep Cycle AGM (400 cykler ner till 80 procent), Vetus erbjuder också 3 års garanti och är billigast per Ah.

 

Exides specifikation känns misstänkt, väger minst av alla batterierna men ska klara 750 cykler vid 50% vilket är mer än dubbla antalet mot vad Biltema anger för sitt AGM-batteri och 150 mer än Victrons.

 

Ett intressant alternativ till AGM  skulle kunna vara Biltemas SMF-batteri 80-100 . Till skillnad mot deras AGM-batteri, för vilket beskrivningarna är ganska modesta, pekar man här på att det här batteriet klara många djupa urladdningar, "Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD", dvs bättre än vad de anger för deras AGM. Tycker dock prisskillnaden om 300 kr är för liten i förhållande till Vetus, som ju är ett AGM-batteri och ger 3 års garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar. Tre AGM kostar typ 6000kr och ger 300Ah. Håller 7-10 år.

Man ersätter detta lätt med 200Ah LiFePO4 som då kostar totalt ungefär det dubbla. Då år man 4 celler, 2 relän och en CPM styrenhet och det är allt man behöver. Livslängden är minst den dubbla mot AGM, man kan ladda betydligt snabbare, ta ut stora strömmar mm. Samtidigt som det tar mindre plats.

Det nog inte så troligt att det blir billigare framöver, världen formligen skriker efter dessa batterier. På sikt är det både enklare och billigare men visst, det är mer pengar just nu.

 

AGM tycker jag har fungerat väldigt bra för min del och jag har oftast rekommenderat det.

Men idag? Nej. Nästa byte blir troligen LiFePO4 för det flesta. Vill man verkligen vänta 10 år. Visst, någon i hamnen ska ju vara sist med blybatterier också. Många kommer att byta i förtid. LiFePO4 håller i 20 år och byter man idag till AGM och sen till LiFePO4 om 10 så har man nog gjort en dålig affär.

 

Idag säger jag till de som behöver byta, byt till våta blybatterier, gärna underhållsfria så mn slipper besvär. De håller kanske 5-7 år och sen är dags för något mer exotiskt.

Istället för att lägga 6tkr så blir det ca 3300kr. Vill man göra en förbättring och har plats, sätt in ett fjärde batteri.

Man får 25% kapacitet, snabbare laddning och inte minst, batterierna slits inte lika hårt.

Det är troligen en bättre affär.

 

Bilden nedan visar antal cykler i förhållande till urladdnings graden, de flesta AGM batterier är ganska lika. För SMF eller underhållsfria batterier är det lite sämre. Men väldigt tydligt är att ju mindre urladdning så håller batterierna bättre. Därför är dt oftast det mest lönsamma att öka antalet batterier.

 

AGM.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka synpunkter!

 

Att jag landat i nya AGM handlar om att jag inte hittar någon annan lösning som totalt sett blir bättre, men jag blir gärna överbevisad!

 

Valet att inte byta till LiFePO4 beror på att jag inte vill ge mig på ett alltför stort projekt i det här läget, kanske framförallt av tidsskäl. Vill också att systemet ska vara enkelt och lättförståeligt även för den som inte är expert. Ungarna börjar bli stora och jag kan se att jag om några år antingen byter båt, eller att åtminstone äldsta barnet vill kunna nyttja den själv. 

 

Har och vill helst behålla en enbankslösning där jag har ett batteri framme vid bogpropellern och övriga i aktern, med en 25mm kabel emellan. Funderade först på att då bara byta befintliga AGM mot två LiFePO4 100Ah 12-voltsbatterier , men kostnaden blir då 12000 kr och det utan annat skydd eller övervakning än det som solregulatorns lastutgång ger. Frågan är hur länge de batterierna skulle överleva innan jag eller någon annan klantar till det. Ett 12-voltsbatteri med inbyggd BMS för förbrukning skulle kräva att jag dessutom köper två nya blybatterier till start/ankarspel samt bogpropeller (alternativt ett batteri, plus några tusen för grova kablar fram till bogpropellern). Ger bara mer vikt, högre kostnad och ett mer komplicerat system.

 

Ett annat alternativ är såklart att sätta in billiga våta blybatterier. Problemet är bara att det inte längre tycks finnas sådana, har inte hittat något vettigt för mindre kostnad än kring 4000 kr totalt. Och då tycker jag besparingen om 2000 kr till för AGM känns för liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda blybatterier till start och bog är klokt, LiFePO4 kommer att förkorta start/bog-motorns liv.

DETTA är ett vettigt batteri idag, kan man ha fyra sådana istället för tre AGM så blir det 2000kr billiggare men man har fått 25% mer kapacitet.

Lägg istället pengar på en Victron Batteryprotect som stänger av förbrukarna så att det finns kraft kvar att starta med. Dessa finns i lite olika varianter tex med/utan Bluetooth. Fungerar även som huvudbrytare om man vill stänga av alla förbrukare när man lämnar båten. (Fungerar att göra från bryggan också enl en av mina kamrater).

 

LiFePO4 köper man inte som färdiga batterier utan som lösa celler som kan bytas ut om behovet skulle uppstå. Som BMS använder man CPM som är en lysande konstruktion som kan stänga av förbrukning och laddning om någon cell uppträder fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...