Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
biff

Byggplyfa

Rekommendera Poster

Håller på att renovera en gammal båt

och ska göra om en del av inredningen. Min fråga är om det duger med vanlig byggplyfa till detta den ska kläs med ett ytskikt och kommer ju inte utsättas för vatten.

20200210_152715.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev biff:

Håller på att renovera en gammal båt

och ska göra om en del av inredningen. Min fråga är om det duger med vanlig byggplyfa till detta den ska kläs med ett ytskikt och kommer ju inte utsättas för vatten.

20200210_152715.jpg

Byggplyfa är väldigt hårt, troligtvis får du använda en kraftfull tryckluftsdriven eller elektrisk häftpistol för att kunna häfta fast klädseln.

Jag har byggplyfa i nuvarande båt som durkar och skott under huvudduken, där dom inte syns.

Men det är ju vattenresistent och används utomhus hela året så det skall väl egentligen klara miljön.

Set finns en modell som man använder som gångbord på byggnadsställningar, den har ena ytan räfflad liksom, som halkskydd, men det spelar ingen roll i ditt fall.

Jag byggde en kombinerad sittbänk och batterilåda till gummibåten (elmotor) av detta material, men kallades på Byggmax för ”formplyfa” som man bygger gjutformar av, och det funkar bra, suger ingen som helst fukt, men man bör nog ändå skydda ändträt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Vanlig byggplyfa” kan vara vad som helst, och allt i en båt utsätts för vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog tänkte mig en sådan här skiva.

Screenshot_20200210-204030_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

En länk hade varit bättre. 
https://www.bauhaus.se/furuplywood-7mm-1220x2440mm
Där står nämligen att skivan är vattenfast och kokfast limmad. Är det många skikt - minst fem - så borde det funka till enklare grejer. 

Förr i tiden fanns det någonting som hette ”marinplywood” det kunde man bygga skrov av, och det gjorde man också, men det blev inte alltid så bra. Fukt letade sig in i laminatet från ändträet.

Det fanns väl även då olika kvaliteter och även klantiga snickare.

Idag är det nu limmat på ett annat sätt under väldigt högt tryck, och du skall ju inte bygga ett skrov utan använda skivorna till inredning så det går säkert bra! Men stryk på ett lager lack, särskilt på ändträet, alltså på alla snittade ytor, det är aldrig fel. Likaså några droppar lack i varje skruvhål.

Den skivan jag skrev om tidigare känns igen på att dess yttersta lager är mörkbruna och ändarna är svarta. Den är väldigt hård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-10 vid 21:20 skrev Georg_Ohm:

Den skivan jag skrev om tidigare känns igen på att dess yttersta lager är mörkbruna och ändarna är svarta. Den är väldigt hård.

Den vanligare benämningen på den är nog Formplyfa, alltså för att i första hand bygga gjutformar av då den är alldeles slät. Jag använder den i min båt i maskinrummet då den har en bra och motståndskraftig yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bruna med mönster kallas ibland slitskyddsplywood och används till släpkärror och hästtransporter. Enormt stark och tålig. Kan fås i större längder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Den vanligare benämningen på den är nog Formplyfa, alltså för att i första hand bygga gjutformar av då den är alldeles slät.

 

Antingen det eller helt enkelt formskiva. Jag har dock aldrig sett den med svarta ändar, de brukar ju vara röda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Antingen det eller helt enkelt formskiva. Jag har dock aldrig sett den med svarta ändar, de brukar ju vara röda...

Kollade nu en skiva jag har i garaget, röda eller mer rödbruna kanter på långsidorna och svarta kanter på kortsidorna, inköpt förra våren på Byggmax. Men skit samma, håller dom till släpkärror och hästtransporter så håller dom i båten, men helt klart, snygga är dom inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slitskyddsplywood är, som jag uppfattat det, en variant av formplywood och belagd med ett extra sltskydd.

I min värld är formplywood en bra plywood som har en enkel ytbehandling.

En bra plywood görs av hårda träslag tex björk och med tunna fanerskikt som WPA limmats under högt tryck så att limmet trängt in ordentligt i fanerskikten.

En dålig plywood är gjord av tex gran med kvistar och tjocka fanerskikt. Brukar inte vara helt plan heller.

En del billig sk Marinplywood görs med tjocka skikt av något cigarrlåde liknande träslag. Sen har han lagt ett tunt lager med teakfaner på en eller två sidor. Inte så jättebra men duger på vissa ställen. Svårt att tex fräsa och såga i, fläker sig gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att formplywood finns i olika kvalitéer. Från kass till kanon. När vi göt vår bänkskiva till köket köpte vi den här (som ligger på låga ok på skalan ovan) till formen. En del skivor var riktigt usla så jag tror på att lägga på någon hundring eller två. På några andra ställen vi tittade på formplyfa var skivorna en smärre katastrof.

Det fanns en bättre kvalitet också, som inte hade de här problemen, men den var tyvärr slut.

 

Problemet med den billigare var att skivorna var skeva och att ytan hade en del upphöjningar (inte helt slät). Till en form kan man tvinga bort skevheten med reglar och ojämnheterna gick att välja bort när vi sågade de bitar vi behövde.

Det hade varit betydligt enklare för oss om skivorna varit bra från början. Men jag får skylla mig själv eftersom jag inte orkade vänta på att den bättre skivan skulle kommit in på lager igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...