Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en snipa på 7 meter där morfars största önskan är att jag kör upp från Göteborg till Karlstad där han bor vilket är en lång seglats.. så därför vill jag bygga en hemmabyggd autopilot , själva hjärnan har jag inget problem att bygga då jag har lång erfarenhet av autoplioter för RC.

Men däremot så är "kraftöverföringen" som skall snurra ratten/rodret det som vart svårast hittills (speciellt om man skall göra det på en budget). Efter att ha googlat lite så har jag insett att om man har ett hydrauliskt styrsystem så är detta enklast, och då styrsystemet på båten ändå kärvar så är det nog dags att byta ändå.

 

Men jag har lite svårt att förstå hur allt funkar med backventiler osv, först tänkte jag att det bara var att montera en standard elektrisk olje pump mellan ratt och kolv och så skulle den kunna styra roder (och ratt samtidigt men det lät lite coolt) . Med denna setup så antar jag också att det blir lite trögare då ratten även behöver driva fram pumpen med motor. 

 

Men har jag rätt i att om ratten har "non feedback" så kommer detta inte funka och då behöver jag koppla via rattens backventil ner till pumpen? 

Och jag har inte hittat billiga olje pumpar med backventiler utan de är bara dyrare autopilot pumpar som har denna funktion. 

 

Så frågan är, hur gör jag ett system som inte behöver kopplas av eller på, som kan styra roder/ratt :)

 

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarade också på ditt PM.

Du behöver en rattpump med tre anslutningar, kanske du redan har det med en av anslutningarna pluggad. Skall vara no feedback, skulle jag tro, annars snurrar ratten med då pumpen jobbar, om nu det har betydelse?

Hydraulpumpen skall ju på något vis via den tredje slangen släppa igenom oljan till styrcylindern när du vrider på ratten så det skall inte bli trögare, även pumpen skall vara no feedback.

 

På Vetus och Sleipners hemsidor brukar det finnas inkopplingsscheman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På olika internetsajter kan du hitta lämplig pump.

 

Men jag vill höja ett varningens finger för algoritmerna i reglerloopen. Det framgår inte vilken typ av RC du jobbat med (flygande ?), men på en båt finns flera besvärande variabler att ta hänsyn till för att inte få slalomkörning eller en alldeles för "slö" reglering:

 

- Krängning som funktion av vågor

- Fördröjning i riktningsgivaren/kompassen. Enbart GPS som kursinfo är ofta uteslutet

- Vindavdrift

 

För att få snabb feedback på krängningen behöver du i allmänhet också någon form av gyro i systemet. Det är dock ytterst lärorikt att pilla med, men frågan är om arbetsinsatsen är rimlig i förhållande till användandet - en enda transport. Det kommer ligga många timmars utprovande av algoritmer framför dig innan du har en autopilot som du kan lita på.

 

Jag hade spanat efter en rattpilot, ev. begagnad. Alternativt om du ändå skall byta till hydraulisk styrning en autopilot med pump. Om du inte har mycket tid, förstås 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

På olika internetsajter kan du hitta lämplig pump.

 

Men jag vill höja ett varningens finger för algoritmerna i reglerloopen. Det framgår inte vilken typ av RC du jobbat med (flygande ?), men på en båt finns flera besvärande variabler att ta hänsyn till för att inte få slalomkörning eller en alldeles för "slö" reglering:

 

- Krängning som funktion av vågor

- Fördröjning i riktningsgivaren/kompassen. Enbart GPS som kursinfo är ofta uteslutet

- Vindavdrift

 

För att få snabb feedback på krängningen behöver du i allmänhet också någon form av gyro i systemet. Det är dock ytterst lärorikt att pilla med, men frågan är om arbetsinsatsen är rimlig i förhållande till användandet - en enda transport. Det kommer ligga många timmars utprovande av algoritmer framför dig innan du har en autopilot som du kan lita på.

 

Jag hade spanat efter en rattpilot, ev. begagnad. Alternativt om du ändå skall byta till hydraulisk styrning en autopilot med pump. Om du inte har mycket tid, förstås 😀

 

Jag har jobbat heltid de senaste 8 åren med att flyga och programmera drönare så det skall nog vara lugnt. Du har absolut rätt i att det finns många besvärande variabler med båt. Kommer att ha Kompass, roderindikator, gps, gyro mm. Allt detta finns billigt och open source och går att anpassa till båt.

 

Att just bygga det är den roliga delen, sen att det kommer underlätta några längre seglatser är ju bara extra kul.

 

Som jag ser det nu så måste jag köpa en beg autopilot pump då de inte går att få tag i "vanliga" gear pumps som har en tredje ingång.

 

Någon som vet om man inte bara kan koppla in den tredje slangen från ratten innan elpumpen och installera en backventil eller liknande? för att slippa dyra pumpar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul grejj du försöker göra. Kan verkligen inte förstå varför det inte finns budgetlösningar på autopilot. Det är väl de där algoritmerna som kostar att utveckla kan jag tänka men någon form av "good enough" lösning för privatpersoner borde väl ändå gå att få till. Du kanske kan sälja lösningen sen😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kapetown:

Någon som vet om man inte bara kan koppla in den tredje slangen från ratten innan elpumpen och installera en backventil eller liknande? för att slippa dyra pumpar...

Rattpumpen brukar vara en kugghjulspump med en extra ingång för att se till att det inte blir brist på olja. Det borde man kunna lösa genom att modifiera en befintlig pump eller kanske dubbla expansionskärl med backventiler. Eller så får man helt enkelt köpa en färdig rattpump med axel som passar ratt mm.

--

Det enklaste är att köpa en beg autopilot men utmaningen att använda rc-elektronik låter ju kul. 

Den hjärna och sensorer som sitter i en drönare är ju extremt kompetent i förhållande till priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det även rorkult på skutan? Eller går det att sätta dit en. Brukar göra det som nödstyrning, över eller under däck. 

I så fall blir det enklast att koppla bort rattstyrningen och hänga på t ex en Raymarine ST 1000. Funkar utmärkt efter en grundjustering enligt manual. 

 

Sälj autopiloten när resan är klar. 

 

Men det beror ju helt enkelt på vad man vill spendera tiden. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter jag en Raymarine så måste den kopplas på och av vilket stör mig lite..

 

Just nu är min stora fråga hur jag kan slippa att köpa en dyr autopilot pump med tre ingångar, och använda mig av en vanlig standard pump med två ingångar. När jag kollar lite online så ser jag att de äldre autopilot pumparna bara har två ingångar? 

 

Går det att lösa på något sätt? Måste säga att jag inte förstår helt hur de går till förutom att det gör att man kopplar förbi ratten/pumpen beroende på vad som används för att minska motstånd. 

Men de känns som om de borde gå att lösa med en vanlig pump och nån extra backventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det hade funkat om jag hade en bypass valve mellan ratt och pumpen, för att stänga ute ratten. Jag antar också att anledningen till att autopilot pumparna är lite dyrare är för att de har non feedback. Kan detta stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du kan få inspiration från denna länk: http://www.sm7ucz.se/Autopilot/Autopilot.htm

Samt denna: The metal marine pilot

Kanske går det att montera ett hjul på ratten och ett mindre hjul på en motor som styrs från en intelligent svart låda med styrutrustning vilken justerar kursen.

Eller prova på detta: "Jack Edwards Arduino Based Sailboat Autopilot #1" https://youtu.be/-nA6wo9PXls

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...