Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
henrik_s_johansson

Trailerbygge - Ideér mottages tacksamt

Rekommendera Poster

Tja.

Har en 12 meters båt utan trailer, och att få fatt i en begagnad trailer i den storleken till överkomligt pris - inte enkelt... Iaf inte i Dalarna.

 

Hur som. Tänkte försöka mig på att ev. bygga en trailer. Är jag dum i hela huvudet om jag ens försöker? Båten väger ca 4,5 - 5 ton.

Tanken är H-balkar 2 st och 2 lastbilsaxlar (bakaxlar) + material till sidostöttor och ett traktordrag.

Skulle detta funka? Sätta de två H-balkarna med ca 2 dm mellanrum och lägga några kölrullar mellan.

 

Husvagnsaxel? Är det ett alternativ att ta 2 sådana, förstärka med en tvärgående I/H-balk och bygga som ovanstående?

 

Ideér mottages :-9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara "ramen" på vagnen som ska klara 4-5 ton. Även däcken ska tåla den belastningen och helst ha lite yta mot marken så de inte sjunker ner. Husvagnar är lätta konstruktioner och har därmed rätt klena däck som inte kommer att klara din rätt tunga båt.

 

Bättre att satsa på lastbils/timmerbilsaxlar som kommer att tåla lasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Köp ett gammalt treaxlat  timmersläp, kapa bort bakre axeln och du har en perfekt vagn att bygga på. Eftersom du skall dra med traktor så funkar en  sådan perfekt. Blir lagom höjd när du skall

tvätta och måla undervattenskroppen.

Den bortkapade axeln kan du skänka eller sälja till någon skrot.

 

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med H-balkar fungerar säkert. Axlarna är en annan fråga. Husvagnsaxlar har knappast bärförmåga nog för 4-5 ton båt även om man använder två. Dessutom måste man ju räkna in vagnens egenvikt i totalvikten som axlarna skall hålla. I TS fall blir totalvikten alltså minst 5,5 ton. Boogien från en skogsvagn eller något annat traktorsläp är säkert ett bättre val. Problemet är att hitta något sådant begagnat, jordbrukare brukar hitta användning för sina begagnade axlar själva. En skogs/stockvagn är lite för hög om man skall få på båten direkt ur vattnet. Lösa nav som svetsas in i axelrör är rätt billiga och finns i olika viktklasser.

Framaxlar från lastbilar brukar ofta användas på båtvagnar. Man svetsar helt enkelt fast lederna så hjulen inte svänger. Lastbils framaxlar är ju lite nedsvängda vilket gör att vagnen inte blir för hög, då behöver man inte backa ut traktor och allt i sjön för att få upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det där fungerar men konstruktionen behöver tänkas igenom litet.

 

-En husvagnsaxel duger inte. För klen.

-Lastbilsframaxlar är populära eftersom de är nedkrökta så man får låg lasthöjd. Nackdelen är att de kan ha litet för dålig bärighet för ditt behov och att styrningen måste stelopereras på ett trovärdigt vis. Att montera två axlar efter varandra utan ordentlig boggi är bara självbedrägeri eftersom den ena bär all last varje gång man kör över en ojämnhet.

-Lastbilsbakaxlar är kraftiga och på en sådan kan man ha dubbelmontage som ju ökar bärigheten när det blir 4 däck att dela vikten på. Nackdelen är att lasthöjden blir högre så du måste backa ut din kärra längre ut i vattnet för att köra på båten. Normala lastbilsbakaxlar har lagringen i navet och det innebär att du kan (och måste) montera bort drivaxlarna och tömma kardanknuten.  En bakaxel med drivaxlar och kardan kvar på plats rostar garanterat fast då det har kommit in vatten i den. Om du tömmer kardanknuten och skruvar bort trumpeten och bakre skölden så det blir hål rätt igenom kan man på vissa modeller vända hela axeln 90 grader så får man ned lasthöjden 15-20 cm. Många axelhus är av svetsbart material och då kan man helt enkelt kapa bort hela kardanknuten och skarva ihop med ett kraftigt rundrör som passas in där kardanknuten har varit.

-En boggi från en skrotad pisstunna eller dyngkärra eller skogskärra av det kraftigare slaget är helt klart den enklaste lösningen. Då fördelar du vikten på 4 däck och får låg lasthöjd mellan balkarna.

-Annars är det inte så svårt att bygga en boggi. Om man billigbygger så kapar man loss naven från två skrotade lastbilsbakaxlar av samma modell och skär hål för dem i boggilådorna och svetsar fast. Om bygget inte är helt desperat underfinansierat så finns det färdiga nav med axelstumpar på som är avsedda för ändamålet och som man kan köpa på lantbruksmaskinaffärer. De är förvånansvärt billiga.

 

Vilken väg du än väljer att gå så lönar det sig att byta stefapackningarna bakpå naven och vända dem bak och fram så tätningsläppen pekar utåt. Då håller de vatten ute någotsånär samtidigt som vaselinet (smörjfettet) i lagringen fritt kan läcka ut om det blir för mycket. Sedan borrar du och gängar för smörjnippor i köpan utanpå navet. Varje gång du har sjösatt eller tagit upp båten har du med dig vaselinpressen och pressar in mer vaselin i lagringen. Överskottet pressas ut bakåt genom den bakframvända stefapackningen och tar med sig allt vatten som eventuellt har läckt in. Då håller hjullagren många år trots att kärran får två bad om året.

 

Rent allmänt så lönar det sig att bygga båtkärror i huvudsak av öppna profiler som till exempel I och H och U och L profiler. Då går det att komma åt alla ytor så man kan sandblästra och måla. Båtkärror som är byggda av rör rostar ofta sönder inifrån eftersom insidan på röret saknar rostskydd och det ofta blir liggande litet vatten där. Problemet är att man ofta inte ser rostskadan innan röret brister.

Boggilådorna skall ta upp stora torosionskrafter så där kan det löna sig att använda rektangulära rör trots allt eftersom öppna profiler har dålig hållfasthet mot just torosion. Ett sätt att rostskydda dem kunde vara att borra dräneringshål på lägsta punkterna och spruta trätjära inuti. Trätjära skall förövrigt helst användas på alla muttrar och bultar så de inte rostar fast.

Huvudbalkarna i ramen skulle jag bygga av antingen I eller H-balk precis som du planerar. H-balk har fölrdelen att den är styvare i sidled och inte måste stagas mot vippning vid stora böjbelastningar. I-balk har fördelen att vara lättare för samma böjhållfasthet i lodrät riktning.

V-stöd och tvärbalkar skulle jag bygga av U-profiler.

 

Bara mina åsikter och ideer........

 

Lycka till!

Jag tror det går bra det där bara du tänker efter före. Sånt där går bra att svetsa med sticksvets men det skall vara OK48 eller liknande stickor så inte fogarna blir sköra.

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här måste vara en plojtråd.

Sjösätta en femtonsbåt på egenbyggd vagn ifrån sjösättningsramp.

Heltokigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han skriver ju inte han vill sjösätta med den och det hoppas jag så klart inte tanken är heller. Utan man drar den väl på hamn området så det blir lättare med kranen. Även jag har vår båt på vagn under vintern men drar den bara till kranen så det går lyfta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för visat intresse för mina funderingar.

Jag är som sagt helt grön på "båt-ägeri" så jag tar alla tips jag kan få. Gällande sjösättning så har jag räknat ut att 12 meter inte är något man glider upp på en trailer med utan lyfter. Men jag vill ändå ha så låg trailer som det bara går för tyngdpunktens skull.

Sen var det som jag skrev innan snudd på tji att hitta en färdig trailer så det är budgetbygge jag vill åt, men för det inte ett dumsnålt bygge.

 

Så fortsätt tipsa om ni har idéer och stöt och blöt gärna egna teorier i tråden 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev makke_the_muss:

Han skriver ju inte han vill sjösätta med den och det hoppas jag så klart inte tanken är heller. Utan man drar den väl på hamn området så det blir lättare med kranen. Även jag har vår båt på vagn under vintern men drar den bara till kranen så det går lyfta. 

Nä inte han men i heimlagas inlägg verkar det som att vagnen skall vara sjögående.

Skall den bara rulla på vägen behöver inte det vara mer fuktskyddat än normala landgående vagnar.

Är det en segel eller motorbåt?

Om det är en segelbåt med djup köl så passar ett timmersläp ypperligt.

Ingen chans att det välter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett då folk har sjösatt och tagit upp motorbåtar i åtminstone nästan den där storleksklassen helt enkelt genom att backa ned kärran i sjön och köra på båten.

Fast det är fullt möjligt att det börjar närma sig gränsen för vad som går och det krävs säkert både en bärig ramp och en riktigt stor traktor som dragare. För att få ut kärran tillräckligt långt var kärrbommen så lång att ekipaget måste ha varit närapå omöjligt att ta sig fram med på allmän väg.

 

Fast å andra sidan så vet vi ju inte vad tolvmetersbåt innebär.

Vad väger din båt?

Hur djup och bred är den?

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med sådan lång dragstång som krävs, så kommer hjulen på vagnen att hamna nedanför slipens nedre del.

Och då sitter vi där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på hur rampen är byggd och sådant skall man ta reda på innan man börjar bygga kärra.

Sedan skall man ju komma ihåg att en traktor går att backa ut ända tills vattnet nuddar vid dragkroken som ju är strax under bakaxelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag bli jobbigare än jag brukar, det går faktiskt.

 

Vi har ju även rampens lutning samt hög och lågvatten.

Skulle inte rekommendera traktor om vi skall ned med draget i vattenbrynet.

Då får vi även ta hänsyn till algerna på rampen.

Finns fler än en som åkt baklänges och sjösatt både båt och dragfordon.

 

Vi kan nosa ned den med en hjullastare med en krok i skopan.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vå klubb tas alla båtar upp med traktor och vagn och det går utmärkt oavsett storlek. Nu är ju det speciella vagnar för upptagning och sjösättning, men det borde absolut funka att ta upp en 12 meters båt på 5 ton på en vagn med en traktor.

 

Det var ju någon som hade en tråd om ett trailerbygge för en jättehårt här på MG, men jag hittar den inte. Där borde det finnas bra tips.

Någon som hittar?

 

Tillägg: Här är den.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Nu skall jag bli jobbigare än jag brukar, det går faktiskt.

 

Vi har ju även rampens lutning samt hög och lågvatten.

Skulle inte rekommendera traktor om vi skall ned med draget i vattenbrynet.

Då får vi även ta hänsyn till algerna på rampen.

Finns fler än en som åkt baklänges och sjösatt både båt och dragfordon.

 

Vi kan nosa ned den med en hjullastare med en krok i skopan.

Nå inte är det något problem.

 

Häromkring är det helt normalt att sjösätta med traktor och köra ned den så bakhjulen står i vattnet. Ramperna är i allmänhet tilltagna därefter och oftast belagda med 0-65 krossgrus som inte blir halkigt. Det är så som folk sjösätter och tar upp båtar helt enkelt. Utom min farbror som använder vinschen på sin Landrover årsmodell 1972.

De som har litet onödigt tung båt i förhållande till traktorn eller som annars är räddhågsna brukar be kompisen/frun/sonen/fadern eller vem man nu har som hjälpreda plassera en rejäl träklabb eller kilformad sten bakom varje framhjul på traktorn. I synnerhet om det är en äldre traktor med mekaniska bromsar brukar det löna sig att göra så.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj du, här i stan har vi endast betongramper.

Det var sådana jag utgick ifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Aj du, här i stan har vi endast betongramper.

Det var sådana jag utgick ifrån.

 

3 timmar sedan skrev Mackey:

På vå klubb tas alla båtar upp med traktor och vagn och det går utmärkt oavsett storlek.

Funkar bra med betongramp också, vi tar upp cirka 15 båtar mellan ett och tio ton per timme med två traktorer på klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

 

Funkar bra med betongramp också, vi tar upp cirka 15 båtar mellan ett och tio ton per timme med två traktorer på klubben.

Ni har kanske tagit bort slippret (algerna). Då blir det inte så halt eller ni har kanske kedjor på hjulen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra början kan ju vara att TS undersöker slipen först. Är den inte alltför dumt gjord så fungerar det naturligtvis.

Kan man slippa lyfta så sparar man ju en del pengar och man slipper anpassa sig till bestämda tider.

Det finns vagnar som är hydrauliskt höj och sänkbara och jag har någon gång sett ett ganska enkelt hemmabygge för en segelbåt, inte för att kunna ta upp på slipen med men för få kölen att vila mot marken under vinterförvaringen. Till min förra båt hade jag ett fd lastbilschassi med fjädringen kvar (ej tillåtet). Det var läskigt högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla som engagerar sig. Mycket man inte har tänkt på ännu märker jag 🙂

 

Jag vill, om det är möjligt, glida på en trailer men jag tror att det bästa är lyft.

Jag skall omedelbums kolla rampens skick och "konstruktion" på klubben så jag kan styra in mig på en lösning.

 

Fortsätt gärna att komplettera alla idéer som dyker upp.

Mycket tacksam för detta!!! 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jag gillar ju den tanken med domkrafterna!

Ja, fast domkraft kanske är fel ord, brukar kallas stödfot eller stödben. Vi köpte sådana på Jula och på en båtkärra för att slippa palla. Ganska billiga. Men man kunde inte justera höjden när man skulle transportera, bara vid uppställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt som väger 5ton och är 12,meter 

Min är 11,68 m och väger 10ton. 

Är det dags att banta båten 😲

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-13 vid 23:11 skrev Mackey:

 

Funkar bra med betongramp också, vi tar upp cirka 15 båtar mellan ett och tio ton per timme med två traktorer på klubben.

8min/ båt det skulle jag vilja se. Har du någon video som visar det. Måste gå galet fort. 

Lastar ni av båtarna från kärrorna med? eller har alla båtar en egen kärra. 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev tugge:

8min/ båt det skulle jag vilja se. Har du någon video som visar det. Måste gå galet fort. 

Lastar ni av båtarna från kärrorna med? eller har alla båtar en egen kärra. 

Japp, det går galet fort!

Båten lastas inte av, vagnen sänks så att båten ställs på pallningen.

Sedan dit med stöttor medan vagnen håller balansen på båten.

När stöttorna är på plats sänks vagnen lite till och traktorn hämtar nästa båt.

Eftersom vagnen är helt öppen under kan nästa båt ligga i läge vid rampen när traktorn backar ner och kör in vagnen under båten.

 

1882460631_Goldengate.thumb.jpg.dfb31e0b2703ff6a77e6cd7855f4902f.jpg

 

Nästan allt är hydrauliskt justerbart av föraren; vagnbredd, vagnhöjd, lutning i sida och längd och de fyra sidostöden.

 

Jag måste erkänna att det inte får strula något för att hinna med 15 båtar i timmen, 12 är nog mera realistiskt över tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mackey:

Båten lastas inte av, vagnen sänks så att båten ställs på pallningen.

Det där är ju en fan så mycket smartare metod än att lyfta, i synnerhet om man lyfte med kran.

Hur stort djupgående på båtarna klarar de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

Det där är ju en fan så mycket smartare metod än att lyfta, i synnerhet om man lyfte med kran.

Hur stort djupgående på båtarna klarar de?

De klarar i alla fall sådär 40 - 42 fots segelbåtar, av varierande slag så drygt två meters djupgående skulle jag tro att de klarar.

 

Vi sticker 1,7 m och det är många större båtar vi tittar upp på när vi ligger bredvid varandra på varvsplan.

 

Nackdelen är väl kostnaden, men jag vet inte hur mycket en vagn kostar.

Traktorer hyrs in med förare vid upptagning och sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har slamkrypare / subliftar i olika storlekar. 

Den stora tar upp till 40ton och jag har vart med när dom kört en båt på 73fot. 

 

Men tiderna går inte jämföra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev tugge:

Vi har slamkrypare / subliftar i olika storlekar. 

Den stora tar upp till 40ton och jag har vart med när dom kört en båt på 73fot. 

 

Men tiderna går inte jämföra. 

Det enda som hindrar traktorns fart är hur guppig varvsplanen är. Jag gissar att de kan hålla 5 m/s (18 km/h) så om det är 200 meters transportsträcka så tar det cirka en minut att komma upp ur vattnet och fram till uppläggningsplatsen.

Slamkryparen tar gissningsvis fem gånger så lång tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...