Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marcus_S

A-frame/Akterbåge/Targabåge - Var får man tag på dessa?

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Första posten på detta forum.
Hoppas att inte svaret redan finns, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter.

 

Jag vill ha en båge att mellan akterbänken och motorn på en arbetsbåt, Sting 600. 
Likt dessa:

https://www.mrstainless.co.uk/portfolio-items/a-frames/


Vem bygger, säljer sådana i Sverige? Helst Stockholm.

Tycker inte jag hittar rätt när jag söker på Targabåge, och a-ram osv ger inte så mkt heller - vad kallas dessa för på svenska?

 

 

a-frame.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Svårt att hitta något som passar om inte Sting har egna. Jag byggde en targabåge ihop med en smed till min förra båt. 

 

Gör en mall av trä/papp/elrör och lämna till smed/verkstad som kan bocka och svetsa rostfritt. 

 

Skriv ut en bild på båten och skissa på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Hitta en smed som gör det verkar ju vara rätt väg att gå för att få till en som passar min båt.

Sting säljer inga targabågar till dessa båtar tyvärr.

 

Vad kostade det dig att bygga en? 

 

I den bästa av världar så är det ju nån smed som gjort flera tidigare, brukar bli bättre resultat då :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt grejer av Järna Rostfria samt Thimanders (den senare i Stockholm). Båda är bra och fixar dessa arbeten, den senare upplever jag som lite dyrare.

 

Skicka över en bild eller en skiss och fråga vad det du vill ha kostar, ungefär, innan du bestämmer vem du vill anlita. Ange om de behöver måtta, och var båten då ligger. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det var en kompis som var smed så mitt pris blev långt under marknadspris då vi gjorde jobbet tillsammans. Ju mer arbete du själv lägger ner med mått, mallar osv desto lägre arbetskostnad. 

 

Bygger ev en budgetvariant till min fiskepulka (Ockelbo B16) med två st Pulpit (hajfenor) på var sida om motorbrunnen med ett eller två stag mellan. För lanternor, spöhållare och ev liten solcellspanel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...