Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gammeluttern

Sprängskisser Mariner (Yamaha)

Rekommendera Poster

Hej

Jag är ny här och har letat i tidigare inlägg men hittar inte det jag söker, så jag provar skriva en tråd.

Jag har två Mariner 40 Hp 2-takt en långrigg med snörstart -7? och en kortrigg med elstart -81 där ena kolven är trasig. Jag skall försöka mig på att få ihop en fungerande motor av de två. Jag har inte skruvat just båtmotorer så mycket men behöver någon form av ritningar på motorn. 

Är det någon som har något tips om länkar eller liknade där jag kan hitta några sprängskisser. Mariner 40 hp tvåtakt är byggd av Yamaha.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vill du uppnå som slutprodukt? Är det lång eller kort rigg? Antar elstart?

 

Jag skulle använda det fungerande powerheadet(om du har ett sådant) och sedan sätta det på önskad rigg och labba med kringutrustningen(minns det som att allt ska passa emellan, men det är ju lätt att kolla). Det kan lätt gå av skruvar och annat jävulskap på gamla snurror, så jag river ogärna i powerhead/toppar i onödan.

Ett tips är att bara lossa så lite som möjligt och ha kvar det du kan när du lyfter. Då blir det mest bränsleanslutning, jord, lite elprylar och de grejer som sitter i vägen för bultarna. Lossar du kåpan på riggen, ser du bättre hur det ser ut. Skruvarna som håller ihop det hela brukar vara långa och tunna på Yamaha så det gäller att vara försiktig när man lossar. Hellre jobba lite fram och tillbaka med en ringnyckel istället för att ta i så det smäller loss.

 

Just skruvarna är nog den största utmaningen, jobbet i sig är inte särskilt svårt eller tungt på en sådan snurra. Har förövrigt en likadan motor stående själv som väntar på att jag ska orka koppla elstart och lite allmänt fix.

 

Glömde det du egentligen frågade: kika om manualen finns på https://www.manualslib.com/ Vet dock inte om de har så pass gamla motorer...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mange249.

Hittade inget på din länk men blev lite uppmuntrad av texten att det inte är särskilt svårt. Jag vill ju ha elstart och kort rigg. Den motor som sitter på långriggen fungerar bra den har jag kört några säsonger. Så planen blir väl att byta rigg och montera startmotor/startkrans samt övrig el på den som fungerar. Troligen även förgasaren.  Men det är väl bara att vara noga när jag plockar bort (foto för att komma ihåg hur det sitter) och hoppas jag får dit grejorna. Själva motorn skall vad jag förstår vara lika. Det är nog byte av rigg jag är mest orolig för. På långriggaren har de av någon anledning inte monterat en startkrans utan den är slät. Men den borde väl bara vara att flytta. Så jag får väl dränka alla bultar med 556 och hoppas det gör att det inte går av massa bult...... Det andra alternativet är att byta en kolv i kortriggaren men det verkar mer komplicerat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan leta sprängskisser här: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard

Notera att Mariner upp till 60 hk från mitten slutet 70-talet till mitten 80-talet byggdes i Japan och var nästan identiska med motsvarande Yamaha.

T.ex. för 55 hk 1976 tror jag den enda skillnaden var 8 A på Mariner resp. 12 A generator på Yamaha.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att du redan hade koll på kopplingen till Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats skifta svänghjul, fått ditt startmotor dragit fram el till nyckelstart. Lite trångt men gick bra när jag tog bort ryggdynan i aktern,  Klurar just nu på hur laddningen skall kopplas.  Passade på att byta växelreglage det var inte helt okomplicerat. Byta rigg får nog vänta tills jag ser allt annat fungera. Skall bli skönt när sommaren kommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...