Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
susy

Sika, silikon eller ?

Rekommendera Poster

Vad använder ni för att täta rostfritt mot plast? Förr använde i alla fall jag Thioflex eftersom alla sa att det fäste bra mot RF. Thioflex finns väl inte att köpa längre? Mitt däck har ju en kärna av balsa och under dom beslag som jag tagit bort är det Silicon. Om det är original så har det hållit fantastiskt bra. Eftersom det är Balsa så får det ju inte läcka. Det måste bara bli bra. Jag tänker iofs pensla epoxi inuti hålen men det är ju ingen garanti. Vad rekomenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende av hur det sitter och hur mycket jobb man vill lägga ner. Om jag tar bort ett beslag där det blir lite belastning så brukar jag borra upp skruvhålen och sedan fylla dom med epoxi. Därefter borra för skruven mitt t "epoxipluggen". Som tätning kör vi oftast Casco Teknik & Marin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Botved:

Beroende av hur det sitter och hur mycket jobb man vill lägga ner. Om jag tar bort ett beslag där det blir lite belastning så brukar jag borra upp skruvhålen och sedan fylla dom med epoxi. Därefter borra för skruven mitt t "epoxipluggen". Som tätning kör vi oftast Casco Teknik & Marin

Tack!

Jo jag har funderat på det. Dock vill jag nog få det bästa som finns att täta med ändå. Läckage i däck med balsa är inte roligt. Casco teknik & marin har jag aldrig jobbat med. Låter intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thioflex det var grejer det, användes av proffsen till teakdäck.

Silikon har jag mycket bra erfarenhet av, trots alla som förklarat för mig att man aldrig mer kan lacka något i närheten mm. Detta vet de säkert utan att provat själva.

Silikonens fördel är att den åldersbeständig. Tar man bort ett beslag som suttit i 20 år så är silikonen lika mjuk och flexibel som från början.

Nackdelen är att de vanliga silikonen är att den inte limmar speciellt bra. Idag använder jag mest MSP, den fungerar bra och tål UV-ljus. Använde det för några dagar sedan från en två år gammal tub. Pipen hade beckat ihop men tuben gick att peta upp. La några extra kluttar för att se att det fortfarande fungerade. Dessutom är det inte lika kladdigt som polyuretangegga.

För övergiva hål i däcket använder jag epoxi.

Men för tex kabelgenomföringar har jag en liten tub silikon i fickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev susy:

Vad använder ni för att täta rostfritt mot plast?

Jag har också balsakärna. När jag tätar om beslag tätar jag mot kärnan med epoxi oavsett om det är belastning eller ej.

Bort med beslaget, fräs bort kärnan (balsan) närmast hålet med en insexnyckel på en borrmaskin. Fyll med epoxi, tänk på att inte fylla för mycket åt gången så det inte blir för varmt när epoxin härdar. Kan tyckas onödigt att göra detta för allt men jag tar det säkra före det osäkra. Tråkigt om tätningsmedlet av någon anledning släpper igenom vatten och vidare in i kärnan.

Som redan nämnts är det bara att borra nya hål i epoxiplyggen för beslaget. Försänk hålen lite så tätningsmedlet blir lite tjockare närmast skruven. Då klarar tätningen rörelser i fogen bättre.

 

Som tätningsmedel använder jag butyltejp i första hand och tätar sedan den synliga butylen med en sträng Tec7 så det inte kladdar.

Är det knepigt att få till tätningen med butyltejp använder jag bara Tec7 i stället.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...