Jump to content
Tuesday 26 May 2020
sy_Alice

Båtmässan 2020

Recommended Posts

9 timmar sedan skrev bhemac:

Visst, Elmia skulle fungera. Antagligen avsevärt billigare än Sthlm/Gbg. Samma för utställarna. Någon flytande båtmässa har man ju vare sig i Sthlm eller Gbg i feb/mars så det är nog inte aktuellt. Den typen av mässor gör sig nog bättre på varmare årstider.

Fördelen med tex Laxå är att det går att få bättre tågförbindelser dit.

Förr åkte vi oftast till Sthlm, vi kunde ta tåget och hoppa av i Älvsjö, otroligt smidigt och skönt att slippa sitta flera timmar i bilen efter en dag på mässan.

Hur många Stockholmare eller Göteborgare skulle pallra sig till Laxå eller Jönköping för att gå på en båtmässa så som de ser ut idag med plotter-monter, samma eviga rea på kappock-kuddar och fendrar och en himla massa styrpulpetbåtar?
Inte jag i alla fall.
Tillräckligt för att en sådan mässa skulle överleva..?

Finns inget utrymme alls för fler mässor i Sverige. Betydligt större risk att en av inomhusmässorna (Göteborg) försvinner än chansen att en till mässa uppstår. 

59 minuter sedan skrev thundergod:

Betydligt större risk att en av inomhusmässorna (Göteborg) försvinner än chansen att en till mässa uppstår.

Så är det nog. Har man dessutom varit på någon av de internationella mässorna så har man inte samma intresse för de små, svenska mässorna.

Men det skulle var intressant att se varifrån besökarn kommer och kanske ännu mer intressant, var kommer de som handlar i från.

Kanske kan vi få trevliga specialtåg med subventionerade priser. 

Första gången jag besöker båtmässan i Göteborg, besviken. Trångt och bedrövligt dåligt på tillbehörssidan, Stockholm är ju gigantiskt i jämförelse.

Men sambon och jag gjorde en lyxweekwnd av det hela så det gick bra (vi kommer dock aldrig mer att bo på Clarion Post, stor besvikelse)

15 minuter sedan skrev Olten:

Första gången jag besöker båtmässan i Göteborg, besviken. Trångt och bedrövligt dåligt på tillbehörssidan, Stockholm är ju gigantiskt i jämförelse.

Stockholm som tätort är ju tre gånger så stor som Göteborg, och räknar man in större orter i närområdet (Västerås, Uppsala, Norrköping, Linköping, Södertälje, m fl) så är nog underlaget för en mässa i Stockholm uppåt fyra gånger större.

43 minuter sedan skrev Olten:

Då skall man ändå ha med sig att mässan i Stockholm har krympt markant de senaste tio åren; förut var det HELA Stockholmsmässan som var "Allt För Sjön", nu är det alltid en parallell mässa i B-hallen.

Snart kommer den till kungliga huvudstaden

Och då höjs kvalitén lite. 😉

Förmodligen riktar dom in sig där intresset är störst motorbåtar 

Segelbåtar är något som nästan bortskänkes på blocket pga det låga intresset 

• Like 1

”The Swedish Mess”

Det är nog lika lätt att avskaffa midsommarafton och julafton som att ta bort Båtmässan. 
Det tycks vare belagt med arkebusering i gryningen om man ens pillar litet på våra väl fastcementade traditioner. ”Mer Arne Weise i rutan” liksom, även om det blir nekrofili.

Tänk bara på en sådan sak, när dom hade avskaffat ”Tjuren Ferdinand” det var på gränsen till storstrejk.

Men man kanske skulle ge Båtmässan ett ordentligt ansiktslyft, inte för jag vet hur, men den behöver en ny framtoning.

• Like 1

2020-02-08 vid 20:15 skrev sy_Alice:

...Men det är väl så att en motorbåt har gemene man råd med, en segelbåt måste du vara miljonär för att ens tänka tanken på. Så därför är det bättre att bara visa motorbåtar på mässan.

...Och jag tycker att en mässa skall inspirera. Om den inte lyckas med det, då är det bara onödig tid som man spenderar på ort och ställe.

Njae, miljonär? Att börja segla har väl aldrig varit billigare än nu, detta med tanke på begagnat-marknaden. Går ju att få begagnade äldre segelbåtar nästan gratis?

Kan därför förstå att nytillverkande firmor inte kan konkurrera prismässigt `i segmentet liten segelbåt´. (Det där med övergången från trä- till plastbåtar sabbade nog den naturliga marknaden för nyproduktion, plastbåtar sägs ju `teoretiskt hålla 28000 år´?)

Så är ju inte fallet, men plastbåtar håller - på gott och ont -förbaskat länge!

I dagens läge med olika miljöproblem som växthusgaser och plastnedskräpning  så borde väl  den rena kraft som `vinddrivning/segling´ utgör attrahera många?
Men kanske är det så att dagens ungdomar, menar alltså de som attraheras och vill prova havets frihet  - tvekar?
(Tänker här på `nymodigheten internet´ där varje detalj stöts&blöts på ett sådant sätt att genuin segling kan verka smått obegripligt för en nybörjare? Själv tänker jag alltjämt att vinddrift/segling är ytterst pålitligt, att motorer i jämförelse vanligtvis sviker i busväder??)

Kan jag tycka?

Edited by Thomas-1

9 minuter sedan skrev Thomas-1:

I dagens läge med olika miljöproblem som växthusgaser och plastnedskräpning  så borde väl  den rena kraft som `vinddrivning/segling´ utgör attrahera många?

Självklart. Men de mest miljöengagerade brukar nöja sig med att bara prata samt ta en tur med cykeln någon gång. Men det finns ett litet antal som verkligen lever som de lär. Fast de är inte så stora i käften och märks därför inte.

• Like 1

48 minuter sedan skrev Thomas-1:

Njae, miljonär? Att börja segla har väl aldrig varit billigare än nu, detta med tanke på begagnat-marknaden. Går ju att få begagnade äldre segelbåtar nästan gratis?

Kan därför förstå att nytillverkande firmor inte kan konkurrera prismässigt `i segmentet liten segelbåt´. (Det där med övergången från trä- till plastbåtar sabbade nog den naturliga marknaden för nyproduktion, plastbåtar sägs ju `teoretiskt hålla 28000 år´?)

Så är ju inte fallet, men plastbåtar håller - på gott och ont -förbaskat länge!

Men kanske är det så att dagens ungdomar, menar alltså de som attraheras och vill prova havets frihet  - tvekar?
(Tänker här på `nymodigheten internet´ där varje detalj stöts&blöts på ett sådant sätt att genuin segling kan verka smått obegripligt för en nybörjare? Själv tänker jag alltjämt att vinddrift/segling är ytterst pålitligt, att motorer i jämförelse vanligtvis sviker i busväder??)

Kan jag tycka?

Det brukar ju finnas några begagnathandlare eller båtmäklare med på mässorna, dom har liksom en fotoutställning över olika "objekt".

Ja med plastbåtarnas långa teoretiska livslängd blir ju marknaden mättad. Obelix, eller snarare romarna råkade ju också ut för det då man överöste marknaden med bautastenar, dom slets ju inte ut så fort dom heller, och det orsakade så småningom inflation. Obelix & Co som det albumet heter var ju en förenklad lektion i marknadsföringens krafter och dess konsekvenser, tydligen en parodi på Jacques Chiracs jordbrukspolitik. 

Litet långsökt att parallellisera till båtmarknaden kanske, men det finns väl kanske något att ta lärdom av.

Var 17 är frihet? Ok, havet är en så länge fritt, i det stora hela i alla fall skattebefriat.

Frihet att välja vilken båt man vill, om man har råd. För det är pengarna som styr.

Förr var ju segling den ultimata friheten, men som du kanske menar så skall allting vara så jäkla lättillgängligt. Snabbt ut på havet och snabbt hem igen, och inte en massa snören och andra obegripliga grejer att trassla in sig i. Jag kan tänka mig att många yngre avskräcks av att "nautiskt nonsens" att inte komma in i båtlivet för att man inte hajar tugget. Och där har vi nog även våra invandrare, även dom som är välutbildade och välbeställda ser man sällan i båt. Kanske också en tradition varifrån man kommer. Nu kanske det Inte finns så många greker kvar i landet av dem som arbetsinvandrade, men dom borde väl ha en gedigen fritidsbåtstradition?

• Like 1

4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kan tänka mig att många yngre avskräcks av att "nautiskt nonsens" att inte komma in i båtlivet för att man inte hajar tugget

Det är nog den enklaste delen, orden. Men många förfäras av allt runt omkring som man MÅSTE göra, vax, epoxibehandla botten, splitsa tampar osv.

Antalet nya inom båtlivet ökar på de kurser jag har, det är en tydlig trend. Antalet par ökar och, kanske det mest glädjande är att det kommer kvinnor som ska ha båt. Det är fortfarande väldigt få men i år har jag tre stycken. Förut kanske det var en vart tredje år.

Sen att alla ska ha motordrivna båtar är ju lite tråkigt. Men, jag träffar då och då folk som efter några skaffat segelbåt.

På Fartygsbefälskurser har jag haft tre tjejer i runt 20-års åldern som har egna segelbåtar. Det hände aldrig förr.

Så nog ser framtiden lite ljus ut.

Ingen av dem har varit på båtmässan!

Miljöpartister gillar att snacka sen ät det viktigare  att andra följer det man förespråkar. 

Tex Den gamla räven romson som målade med giftigaste färgen och gubben körde skitigaste diselbilen. 

Ser många på marinan som seglar fina segelbåtar och framhäver sig säkert att dom tänker på miljön i forum som detta. 

Men det som är anmärkningsvärt att flera har stora suvar av märket mercedes, landrover, 

porsche cayenne. 

Är man miljömedveten bara för man förespråkar segelbåt framför motorbåt 2-3 semester veckor om året. 

Men när man parkerat sin segelbåt kör man 5000mil i en miljöbov. 

Tänk om motorbåtsägaren med 40fotare o dubbla dieslar cyklar mesta dels till jobbet.

Vem  är miljömedveten? 

Har även läst på guiden att 99% av alla stora motorbåtar ligger still 99%av tiden. 

Då måste motorbåtar vara bäst för miljön. 

Nää  trött för alla miljönissar som klappar sig för bröstet. 

Edited by tugge

11 minuter sedan skrev tugge:

gubben körde skitigaste diselbilen. 

Det var Lövin. Men förstår du inte att det räcker med att tillhöra MP för att vara miljömedveten ;)

Gå med i partiet så kan du med gott samvete kör både motorbåt och fet-SUV.

I min värld är det totala utsläppet som räknas. Fast jag är ju inte med i partiet.

• Like 2

13 minuter sedan skrev bhemac:

Det var Lövin. Men förstår du inte att det räcker med att tillhöra MP för att vara miljömedveten ;)

Gå med i partiet så kan du med gott samvete kör både motorbåt och fet-SUV.

I min värld är det totala utsläppet som räknas. Fast jag är ju inte med i partiet.

Det måste va så och får väl göra det. 😁😉

2020-02-09 vid 13:31 skrev pseudonym:

Det är inte HIPPT att ha båt längre. Med stigande ålder på de tidigare båtägarna har ju väldigt många gått över till husbil, och dessa lägger sig oftast i närheten av de tidigare besöksplatserna där det är möjligt att komma intill. Och med stigande ålder finns ju de som när barnen har flytt säljer sina hus och byter till lägenhet i stan och frigör ju då kapital att köpa husbil för istället.

Att sedan dra nya intresserade till båtlivet gör sig inte så lätt då barnen inte finner samma intresse för fritidsaktiviteterna som föräldrarna gjorde. Att ta sig ut i en skärgård verkar mest bara vara jobbigt, speciellt om det saknas Wi-Fi och ständig uppkoppling till det sociala nätverket som bara måste finnas där! De problemen hade aldrig vi som var tvungna att följa med ut med våra föräldrar i de båtar som då var det stora helg och semesternöjet. Med den erfarenheten i bagaget är det oftast närmre till att skaffa sig en egen båt när den tiden kommer.

Båtmässor över lag ger ett svalt intresse, och Göteborgs är inget undantag som bryter denna trenden. Visst finns det intresse för de stora ute i Europa där nyheterna presenteras för första gången men där finns också de köpstarka kunderna trots att vi i Sverige har den bästa skärgården för båtlivet.

Men, och ett stort MEN, det var en liten båt som väckte min törst på Göteborgsmässan iår.

En liten trimaran på 4,5 meters längd. Att kunna rigga den ensam på under 20-25 minuter, sjösätta den ensam och sedan framför allt att kunna segla den ensam utan att man behöver ringa halva bekantskapskretsen när det är dags för racing. Den hanteras som en go-cart på vattnet och drar lätt iväg runt 14-16 knop med över 20 på topp om man vågar vill säga för man är extremt nära vattnet hela tiden. Jag kommer att boka en provsegling när det blir varmare i vattnet framemot sommaren.

Den konstruerades redan 2004 och i Sverige finns det ungefär 60 båtar som seglas flitigt. Att slippa hänga i trapets eller vara minst två är en anledning att kika på denna skapelsen.

Galenskap eller seglingsglädje?

Kunde inte hålla mig utan ögnade igenom blocketannonser tills ögonen blödde närainpå.

Hittade till slut ett objekt som passar mig perfekt, en omodern sak från förra årtusendet (1979).

Den ritades av en dansk vid namn Ib Pors Nielsen och tillverkades i okänt antal.

4,55 lång och 3,20 bred med stor och fock så räcker det nog till rätt bra för mina behov av spänning.

Ska hämta den på torsdag är det tänkt. Här några bilder på identiska och en film. Kan även lastas på biltaket för transport.

89E84466-9364-4ADB-A2F1-FE15D8E92F8C.jpeg

6FEA6D39-099B-41C0-ADF3-1E67EDE53C4C.jpeg

• Like 2

Imo internet - allt kan du hitta på nätet. Alla olika butiker har blivit konsoliderade av två kedjor. Det är inte så många olika båt tillverkare heller längre, även dessa har blivit konsoliderade, allt i ekonomins tecken. 

Varför skall man gå på en mässa när butikerna under månader har samma priser som mässorna? När det är två kedjor som ställer ut? När man kan köpa det mesta på nätet för mindre pengar om man ids vänta på sina saker? När man kan ringa varvet man är intresserad av att köpa båt av - du vi är sugna på en kärra - får vi komma? Mässornas tid sett ur ett köpperspektiv känns ganska förlegat. 

Att man ser mässan som ett sätt att titta på lite kul saker men framförallt umgås med lite vänner och kanske dricka en eller annan öl under tiden - då är det en helt annan sak. Då har mässan fortfarande ett berättigande.. 

Jag brukar tillhöra den sista kategorin - som är där för att slå ihjäl en eftermiddag med mina vänner, utan att behöva jaga mina ungar. Behöver jag köpa något så tittar jag om det finns erbjudande - men eftersom det är samma pris i butik - varför skall jag släpa på det på mässan? 

En annan bidragande faktor till båtmässans falnande framtid är ju att tillströmningen av nya eldsjälar minskar för varje år. Det är inte inne att vara ute på sjön i tid och otid - man ska ju göra allt som den moderne människan. Lite ut med båt - när det är toppenväder. Lite andra aktiviteter, en vända till Troppan, kanske en kortis till Asien, lite upp till fjällstugan för att nyttja och se att den står osv. Varför skall man då köpa en dyr båt som kräver en massa arbete och underhåll? Då hyr man eller har en mindre båt som man endå inte kan övernatta i - då saknas ju oxå intresser att inhandla en massa saker & tillbehör till båten.. 

Hur tror ni det blir med båtmässan Allt-för-sjön som startar nu på 6-7 mars? I dessa Coronatider menar jag?

24 minuter sedan skrev Mambo:

Hur tror ni det blir med båtmässan Allt-för-sjön som startar nu på 6-7 mars? I dessa Coronatider menar jag?

Känslan är att man får avvakta hur det utvecklas, känns sådär!

Jag är inte ett dugg orolig att gå på mässan. Hade det däremot varit en mässa i Kina eller norra Italien hade jag inte gått. 
Jag anser inte att man ska förstora detta med Corona-viruset. Sverige har en stor andel av befolkningen som är friska (i sort sett) och vad jag förstår så drabbar viruset i första hand äldre och de som redan har nedsatt immunförsvar i första hand*. Antalet döda i Corona är fortfarande lägre än antalet döda i vanliga influensan, i Sverige och globalt sett (har jag läst men har ingen källa nu).

Men, och det är viktigt, Corona-viruset är ännu inte helt identifierat vilket gör att vi inte med säkerhet vet hur det smittar och hur man bäst bekämpar såväl spridning som sjukdomstillstånden. Skulle det visa sig att Sverige har många hemvändande sportlovsfirare som åkt på smittan så har vi snabbt ett allvarligt läge i Sverige där allt för många sjukhus vill dra ner på vårdpersonalen i ett redan pressat läge. Då kommer jag bli lite mer orolig!

* Den läkare som upptäckte viruset hade förmodligen inte nedsatt immunförsvar men exponerades i extremt hög grad av människor som var allvarligt sjuka av viruset. Dock läste jag att han hade någon nedsättning i immunförsvaret redan innan men där är fakta lite osäkra. 

• Thanks 1

Jag tror inte att årets Allt-för-sjön-mässa kommer att slå några publikrekord. Detta på grund av Corona-rädslan. Speciellt om smittspridningen fortgår enligt dagens hastighet (fördubbling varje dygn).

WHO uppmanar folk att inte besöka stora folksamlingar och mässor ställs in lite här och var i världen just nu. Om man som jag tillhör en sk. riskgrupp ska man vara extra försiktig, jag är fullt frisk men 60+, precis som de flesta andra båtägare jag känner till (typiska mässbesökare alltså).

Synd om alla utställare som satsat pengar och tid.

2 timmar sedan skrev Mambo:

WHO uppmanar folk att inte besöka stora folksamlingar och mässor ställs in lite här och var i världen just nu.

WHO ger den rekommendationen för riskområden, men eftersom båtmässan varken är i Kina eller i norra Italien tror jag man kan vara rätt lugn. 

• Like 1

Ingen vet hur situationen ser ut den dagen båtmässan slår upp sina portar. Som det är nu så är det nog ganska ofarligt men jag planerar inget besök. Även om risken är liten så är den onödig.

Jag har fått några arrangemang flyttade till i höst pga folks oro.

Det kan mycket väl bli så att båtmässan ställs in.

Posted (edited)
5 minuter sedan skrev bhemac:

Ingen vet hur situationen ser ut den dagen båtmässan slår upp sina portar. Som det är nu så är det nog ganska ofarligt men jag planerar inget besök. Även om risken är liten så är den onödig.

Jag har fått några arrangemang flyttade till i höst pga folks oro.

Det kan mycket väl bli så att båtmässan ställs in.

Det är två dagar kvar tills den öppnar - något säger mig att det ser ut som nu, typ.

Och att den inte ställs in. 
Båtarna är sannolikt redan på plats. 

Edited by Peter_K

17 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är två dagar kvar tills den öppnar - något säger mig att det ser ut som nu, typ.

Sorry, jag trodde det var i slutet av mars.

Min point var att jag tror det blir färre besökare än vanligt. 

Båtmässan kommer säkert att öppnas om inget drastiskt inträffar.

För mig är båtmässan en "nice-to-have", inte en "need-to-have". 

Eftersom jag är lite harig och oroar mig för Corona så stannar jag troligtvis hemma.

Tänk er ett scenario där t.ex en Italiens utställare, som ställt i ordning sin monter med broschyrer och produkter, en morgon på hotellet känner sig lite febrig vid frukosten. Tveksamt om han/hon låter montern stå obemannad och istället stannar kvar på hotellet? Det är på detta sätt som smittan sprids, genom att människor underskattar smittorisken av olika skäl (kanske ekonomiska). I Kina har man haft en betydligt tuffare inställning till smittorisken, kanske med hjälp av diktatoriska hjälpmedel.

Stockholmsmässan får lära lite av kineserna inför helgens öppnande.

1 timme sedan skrev Mambo:

Eftersom jag är lite harig och oroar mig för Corona så stannar jag troligtvis hemma.

Det är inte att vara harig, det är att vara sunt försiktig. I princip räcker det att det finns en enda smittad person på mässan och denna person råkar hosta på dig för att du ska kunna smittas.

Om folk agerar försiktigt så minskar risken för en stor epidemi. Så om man inte måste gå så är det ganska smart att låt bli.

• Like 1

2 timmar sedan skrev Mambo:

Tänk er ett scenario där t.ex en Italiens utställare...

"Italiens utställare"..?
Jag försöker inte märka ord nu, men hur menar du..?
Såklart ställer man inte ut Italien.
De båtar som ställs ut har svenska återförsäljare - är du rädd att båten som är tillverkad i Italien skall ha fått med sig ett virus..?

Posted (edited)
16 minuter sedan skrev bhemac:

I princip räcker det att det finns en enda smittad person på mässan och denna person råkar hosta på dig för att du ska kunna smittas.

Liksom av vilken förkylning eller influensa som helst....

Edited by MarkusF
Rättelse