Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
P_Martinsson

Windy Typhoon 43 med TAMD 74 EDC

Rekommendera Poster

Jag inser att detta är minimal chans, men är det någon här som haft erfarenhet av  Windy Typhoon 43 eller av Volvo Penta TAMD 74 EDC, gärna tillsammans?

Just denna båt har raka axlar, vinkelväxel tror jag, vilket är huvudanledningen till min fråga...att slippa drev.

 

Jag tänker dels vad ni tycker om båten i sig? Känns större än vad vi egentligen tänkt oss, men samtidigt väldigt tor och luftig både invändigt och i sittbrunnen.

Sen funderar jag över motorerna, stora bjässar, som jag antar kräver sin man både när det gäller förbrukning och servicekostnader.

 

Till sist, skall man reagera på att båten enbart har bogpropeller, rumpan får man hantera på annat sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske större chans att få svar om du går med i "Windy owners club" på facebook. 

Raka axlar och två motorer gör båten väldigt lätt att hantera, en motor driver fram och andra bak så svänger båten "runt sin egen axel" i princip, ser inget behov av bogpropp i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har erfarenhet av TAMD 74 EDC. Kanonfina motorer, kraft i överflöd. 
Vad är det du vill veta? 

 

Var försiktig med edc boxarna, stäng av huvudströmmen till dessa när du har landström inkopplad, dom är kända för att brinna vid strömspikar (så är det säkert med alla EDC boxar). 

 

Allt på dessa motorer är stort, det är Volvo vilket betyder att det är kännbart att serva. Är motorerna fina och friska så har du motorer som håller otroligt länge. 

 

I jämförelse mellan Volvo och om du hittar en likadan båt med Caterpillar motorer så tror jag att CAT motorerna både är billigare i underhåll och drift, så var det med äldre CAT motorer som jag haft i jämförelse med TAMD 74. 


Hur som så är det beprövade motorer som är kända för att fungera och vara tillförlitliga. Jag körde 700 timmar med mina tror jag, hade inte ett fel på dom. 

 

Akterpropp behöver du inte ha om du har raka axlar, speciellt inte om du har motorerna långt ifrån varandra och hög stigning på propparna, då blir propellerverkan tydlig och båten blir som ovan talare sagt mycket enkel att hantera. 

Jag körde sönder min bogpropp i början av en sommar, körde då halva säsongen bara med axlarna, lite övning, vilket är rekommenderat så man inte lär sig att vara beroende av bogproppen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar båda två!

 

Rikard, i vilken båt hade du dessa motorer? Vilken förbrukning hade du?

Var tror du förbrukningen landar på en Windy? 12,95x3,90m och ca 8900kg

 

Är själv van vid singel duo-propp som går spikrakt dit man pekar oavsett om man kör framåt eller backar, därför inte riktigt van vid hur man kan dra nytta av propellerverkan men det är kanske som du säger att det räcker med bogpropp. Är väl just i de fall där inte naturen alls vill samarbeta som jag känner att det hade varit bra även bak.

 

Sen har vi servicekostnaderna på motorerna, har du några ungefärliga siffror där? Gjorde du något själv eller var det verkstad som gällde?

Tackar för tipset med EDCn. Oavsett vad så är risken uppenbar att det blir en båt med någon form av EDC.

 

EDIT:

Har lagt in samma fråga på "Windy owners club" på facebook nu. Får se vad det ger.

 

layout.jpg

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade dom i en Nordwest 410. 

 

förbrukning står i tråden raka axlar. 

25 knop - 5 liter. 7 knop 2,5 liter/nm Volvo är ju inte riktigt välkända för att ha låg förbrukning på sina motorer. 

Jag lämnade in, har inte i huvudet vad jag betalade. Kommer ihåg att impeller var väl runt 1000 kr/st. Luftfilter (håller många år) kostar 2500 kr/st. 4x vevhusventilationsfilter 190kr/st gick åt 8 st/ sommar. Oljefiltren är ganska stora, det ryms mycket olja i dom stora motorerna. 

Jag är service skadad - vill att min båtsommar ska vara så felfri som möjligt så jag gjorde riktig den service som föreskrevs från VP. 

 

Du lär nog ha samma förbrukning, en dieselmotor har en förbrukning per givet varvtal så det spelar mindre roll om båten är lätt eller tung (har jag för mig). 

 

Beroende på hur händig man är så kan man göra det mesta själv. Har kompisar som gör allt på sina motorer. Det mesta är inte speciellt svårt, bara vara noga. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rikard!

Hade inte reagerat på att du skrivit förbrukningen där. Lite som jag misstänkte, en ganska hög förbrukning om man jämför med en stl mindre med t.ex 2xD6. Är väl kanske egentligen inte konstigt, men trots allt ganska mycket mer. Hänger väl kanske delvis ihop med att det är raka axlar också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Jag inser att detta är minimal chans, men är det någon här som haft erfarenhet av  Windy Typhoon 43 eller av Volvo Penta TAMD 74 EDC, gärna tillsammans?

Just denna båt har raka axlar, vinkelväxel tror jag, vilket är huvudanledningen till min fråga...att slippa drev.

 

Jag tänker dels vad ni tycker om båten i sig? Känns större än vad vi egentligen tänkt oss, men samtidigt väldigt tor och luftig både invändigt och i sittbrunnen.

Sen funderar jag över motorerna, stora bjässar, som jag antar kräver sin man både när det gäller förbrukning och servicekostnader.

 

Till sist, skall man reagera på att båten enbart har bogpropeller, rumpan får man hantera på annat sätt?

 

Polaren har en med hardtopp (el luckor). 

Stor, rymlig, mycket utr, dock ej AC (finns som tillval). Bra värmare (cobolt).

Han har häckpropeller och använder den 99%.

Kostar att ha på varv inomhus, 50.000kr.

Hjälpte honom med service, vet man vad man gör så kostar det inte så farligt. Lämna in blir nog inte billigt.

 

Drar en del, men han ligger oftast i 7-9 knop (gör nästan 7 knop på tomgång). 

 

Han köpte orginalkapell och folerade om båten 2018, gick på 100.000kr.

 

Köptes 2018 för 1.2 miljoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev patrikflink:

Polaren har en med hardtopp..

Stort tack för infon!

Vet du vilken årsmodell den är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-09 vid 11:50 skrev P_Martinsson:

Stort tack för infon!

Vet du vilken årsmodell den är?

Nej tyvärr, men kan kolla med honom nästa gång vi träffas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...