Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
batakarn

Reglage drar upp sig

Rekommendera Poster

Jag har problem med mitt dubbelreglage, volvo penta orginal till AQAD41B (vajer). Problem är att båda reglagen sakta drar upp sig när jag kör. Dvs de släpper av på gasen. Detta resulterar i att jag får stå och hålla handen på reglaget hela tiden. Räcker i princip att lägga fingret på det men vid längre sträckor är det extremt jobbigt.

 

Jag har provat att dra åt slirbromsen (skruven) max vilket bara resulterar i ett trögt reglage som fortfarande släpper av på gasen. Ibland lyckas jag få reglage i ett läge där det inte släpper av på gasen. Oftast inträffar det när jag kör lite fortare och motorn är helt varm.

 

Är det någon som har någon idé? Har funderar på att byta själva innanmätet på reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har citat "ett original dubbelreglage till AQAD41B (vajer)".
Förmodligen är det bra ifall detta reglage kan identifieras bättre, alltså såpass att nån spräng- eller reservdelsskiss kan uppgooglas?
Hos sajten volvopentashop.com hittar jag bara dessa alternativ, men dubbelreglage för två motorer verkar saknas - åtminstone vid en flyktig titt.

Kanske kan du ta ett foto på ditt reglage och lägga in i forumtråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-08 vid 08:57 skrev batakarn:

Jag har problem med mitt dubbelreglage, volvo penta orginal till AQAD41B (vajer). Problem är att båda reglagen sakta drar upp sig när jag kör. Dvs de släpper av på gasen. Detta resulterar i att jag får stå och hålla handen på reglaget hela tiden. Räcker i princip att lägga fingret på det men vid längre sträckor är det extremt jobbigt.

 

Jag har provat att dra åt slirbromsen (skruven) max vilket bara resulterar i ett trögt reglage som fortfarande släpper av på gasen. Ibland lyckas jag få reglage i ett läge där det inte släpper av på gasen. Oftast inträffar det när jag kör lite fortare och motorn är helt varm.

 

Är det någon som har någon idé? Har funderar på att byta själva innanmätet på reglaget.

Jag hade samma problem med motorreglaget, visserligen sidomonterat enspaksreglage i segelbåt men konstruktionen på innanmätet är densamma.

 

Slirbromsen fungerade inte, det blev bara trögare att gasa när jag dragit åt justerskruven.

 

Jag köpte ett nytt reglage o bytte, sedan var problemet ur världen.

 

Du behöver inte handla reglaget i Pentabutiken, det är bara påklistrat deras dekal. Under skalet är det Teleflex/Morse komponenter.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips ovan av Lintott, köpa nytt är väl alltid säkrare.
[Men samtidigt, att laga saker eller åtminstone försöka begripa hur de funkar tillhör också båtlivets nöjen kan jag  tycka. (Är väl aldrig fel att försöka begripa hur saker fungerar?)]  

    För att i den andan försöka begripa reglagets grundfunktioner så presenterar jag nedanstående fundering. [(Obs lästvång råder alltså inte, och absolut inte tvång att citera detta mitt inlägg i förlöjligande syfte! Den som ev tycker att detta låter trassligt kan nog bara vara så vänlig och hoppa över läsning och surfa in på nåt annat enklare. Eller?)]


Enspaksreglage* brukar innebära att själva gaspådraget s.a.s. vänder på mitten där ju sammankopplade fram/back-växling sker.
[Menar alltså med `vänder på mitten´ just motorns gasarm med helt linjär rörelse från noll till fullt gaspådrag, och i kontrast till att detta med s.k. enspaksreglage faktiskt har gaspådrag framåt vid spakframrörelse men samtidigt gaspådrag bakåt när det ligger i backläge.]

Något `mekaniskt´ sker alltså i alla enspaksreglage, något som förmår vända rörelseriktning hos gasvajern relativt handtaget. (Brukar vara en s.k. kamkurva, alltså en sorts glidbana som åstadkommer `mittvändningen´ (se exempelbild nedan)?


Nåväl,  tror fortfarande att utbyte av vissa av reglagets inre reservdelar är möjligt!?
Reservdelarna förmodligen svårhittade, men ifall man listar ut vilken detalj som åstadkommer just `symptomet sakta avtagande gaspådrag´ så kanske det går att komma billigare undan än nyinköpt reglage?

Vete katzingen, här i alla fall en länk till reservdelsförsäljning av detaljer för bl.a. reglage pc840. Bilden nedan f.ö. snodd ur den länken.

Fotnot*) Med ordet enspaksreglage menas styrning av just en motor inkl. dess växlingsfunktion. Ifall man som här har två motorer så finns istället två parallella enspakreglage vilket knappast underlättar beskrivning. (I texten ovan använder jag alltså för enkelhets skull ental//singularis hädanefter även för TS dubbelmotorer för enskilda detaljer, detta för att förtydliga.)
  

 

kamkurva.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Thomas-1:

Bra tips ovan av Lintott, köpa nytt är väl alltid säkrare.
[Men samtidigt, att laga saker eller åtminstone försöka begripa hur de funkar tillhör också båtlivets nöjen kan jag  tycka. (Är väl aldrig fel att försöka begripa hur saker fungerar?)]  

- - -

 

kamkurva.png

Jag håller fullständigt med om att själv försöka fixa till det när något krånglar. Om inte annat så har man ett bättre utgångsläge för att reparera när/om något går sönder och det behöver fixas för att komma vidare.

Det sitter en friktionsskruv i reglaget. Den enda effekt jag fick av att justera skruven var att det blev jättetrögt att använda reglaget och det ville fortfarande "tappa gasen" när jag körde, så min slutsats var att något i friktionsfunktionen var utslitet (reglaget var över 20 år).

 

Om någon skruvar isär reglaget så håll rätt på den lilla rulle som sitter på styrtappen som ska löpa i kamkurvan. Utan den rullen på plats så fungerar det inte med växlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hade samma problem med motorreglaget, visserligen sidomonterat enspaksreglage i segelbåt men konstruktionen på innanmätet är densamma.

 

Slirbromsen fungerade inte, det blev bara trögare att gasa när jag dragit åt justerskruven.

 

Jag köpte ett nytt reglage o bytte, sedan var problemet ur världen.

 

Du behöver inte handla reglaget i Pentabutiken, det är bara påklistrat deras dekal. Under skalet är det Teleflex/Morse komponenter.

Samma erfarenhet här!

I mitt var det slitage i själva axeln som spaken sitter på. Dessutom hade förre ägaren och kanske jag också smort upp de rörliga delarna för generöst. 
Jag fick tag i ett ”original Nimbus” när nämnda firma ute i Långedrag hade utförsäljning, det var exakt likadant som Volvo Pentas och Morse/Teleflex, bara handtaget på spaken skiljde dem år, men det var kanske bara olika årsmodeller.

(i nuvarande bår ett elektroniskt reglage som alltid går jättelätt att manövrera, och det är inte bra det heller...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara återkoppla hur det gick. Köpte ett helt nytt reglage från Seastar solutions och monterade det för 3 veckor sen inför semestertrippen. Fungerade perfekt från dag 1 och höll varvtalen. Under semertrippen började ena motorn släppa av på varvtalen, en justering på slirbromsen på nya reglaget löste det.

 

Tack för alla svar!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...