Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjorns_snipa

Min elkonverteringsblogg

Rekommendera Poster

Skriv gärna här när du uppdaterar. Mycket intressant. 

 

Vad har du för drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Skriv gärna här när du uppdaterar. Mycket intressant. 

 

Vad har du för drev?

Just nu väntar jag på att det ska bli varmare så att jag kan plasta över den oljeindränkta betongytan under motorn.

Jag jobbar vidare med att koppla ihop all el i och testa i arbetsrummet hemma så att det bara är att flytta allt till båten i vår. Jag uppdaterar lite då och då, speciellt schemat i ett av inläggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tyckte dina siffror:
"Vid marschhastigheten 5 knop blir strömförbrukningen 32 A, som motsvarar 1,6 kW. Drifttiden blir då 3,5 h och räckvidden 35 nm.
Om jag i stället minskar hastigheten till 3,5 knop blir strömförbrukningen bara 14 A, och effekten 728 W. Då kommer man hela 52 nm." Var väldigt intressanta.

 

Jag har 300 W solceller på targabåge på min segelbåt och det händer att de laddar upp mot 20 A fina dagar. Det här ger ju för handen att du dessa dagar kan ta dig fram med nettotillskott. Din räckvidd skulle alltså kunna förlängas avsevärt med solceller. 

T ex. kan du ju sätta solceller på pulpiten som hänger ner längst sidan när du inte vill ha dem i vägen och sen fälla ut dem horisontellt när du t ex. åker eller står ankrad. Jag kan betona att sommartid är det ljust tidigt och ljust sent och man laddar en hel del Ah innan man ens hunnit vakna.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nästa delprojekt är solceller, kanske 300 W, monterade som ett tak ovanför sittbrunnen (jag fäller nästan aldrig ner kapellet).

Kanske jag också kompletterar med ett elverk att använda vid längre turer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag såg dina praktiska siffror så inser jag att du nog lätt soliga dagar kan köra på solenergi. Jag har ibland som sagt 20 A in med mina 300W (2*150 på 12v)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor har effekten 5kW vad blir marchfart vid maxeffekt?

 

Var köpte du din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Dava:

Din motor har effekten 5kW vad blir marchfart vid maxeffekt?

 

Var köpte du din motor?

Skrovfarten är strax över 5 knop. Jag körde inte fortare med dieseln heller så jag har inte provat att gasa på mer. Det får bli mer provande under sommarens turer.

 

Motor, controller och stativ köpte jag av Åke på Elektro-mobile i Knivsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul projekt. Jag följer det med spänning.

 

Ser från dina sommarkoordinater att jag passerar dig lite nu och då.

 

Varför inte 4 x 320W solcellstak?, då bör du nästan kunna hålla 3.5knop dygnet runt om det är molnfritt runt midsommar.. :)

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellstak är ett kommande projekt. Just nu städar jag båten, det finns fortfarande en hel del dieselkomponenter kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...