Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bjorns_snipa

”Laddstolpar” för elbåtar

Rekommendera Poster

När jag sjösätter i vår har dieseln ersatts med en elmotor. Jag har möjlighet att ladda på varvet och vid bryggan, men en lista med platser där man kan ladda vore bra. Jag kan börja med två platser nära min brygga.

 

- Gustavsbergs gästhamn.

- Gästbryggan vid Artipelag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det räcker med en vanlig anslutning, borde väl alla gästhamnar som har el funka..? Typ Utö?

I naturhamnarna blir det ju värre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Om det räcker med en vanlig anslutning, borde väl alla gästhamnar som har el funka..? Typ Utö?

I naturhamnarna blir det ju värre. 

Enstaka eldriven båt med måttligt stor batterikapacitet fungerar nog i gästhamnarnas eluttag, även om de främst är avsedda för batteriladdning. Redan idag finns det förbud för att använda eluttagen för vv-beredare och uppvärmning i  en del gästhamnar.

 

När antalet eldrivna båtar ökar så kommer inte bakomliggande infrastruktur att klara belastningen utan omfattande kapacitetsutbyggnad. Att byta matarkabel till marinorna (framförallt grävkostnaden men även kablaget ut på bryggorna) kommer att kosta stora pengar. Dessutom kommer marinorna att behöva öka abonnemangsstorleken vilket även det kostar (och det kostar året runt även om det inte förbrukas något under vinterhalvåret).

 

Sen vill nog marinorna ha betalt av dem som tankar båten vid bryggplatsen istället för vid macken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu från regeringens håll vill få fler båtar att kunna kör på el så får man nog se till att bidragsvägen hjälpa hamnarna att bygga ut möjligheterna att ladda.

 

Eller så får man ha med en egen elstolpe.

En gång i tiden skruvade vi fast ett eluttag på en ö. Det lär ha varit många som provade det men till slut var det någon som antagligen sparakde sönder uttaget i ren ilska.

Men det var roligt så länge det varade!

  • Haha 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätgas + bränsleceller, inga kablar, ingen grävning, uppvärmning som bieffekt. Fyll på en bråkdel av laddtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att det borde gå att ladda med låg effekt under lång tid (övernattning) i vilken gästhamn som helst.

 

Hur stort batteri har du och hur mycket el tror du att det går på en semesterdag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev trewq:

Vätgas + bränsleceller, inga kablar, ingen grävning, uppvärmning som bieffekt. Fyll på en bråkdel av laddtiden

Eller så fortsätter vi med flytande bränslen där sådana passar bäst.

Det är ju enkelt och beprövat, alla motorer och hela infrastrukturen finns redan färdig.

 

Branschen är överens om att de kan leverera 100 % klimatneutrala drivmedel senast 2045 och inom 10 år leverera 70 % klimatneutrala drivmedel till transportsektorn.

 

Läs Petroleum- och biodrivmedelsbranschens nya Färdplan för klimatneutral konkurrenskraft

 

Självfallet kan man parallellt arbeta med nya mera effektiva alternativ än dagens förbränningsmotorer.

 

1 timme sedan skrev Dava:

Tänker att det borde gå att ladda med låg effekt under lång tid (övernattning) i vilken gästhamn som helst.

 

Hur stort batteri har du och hur mycket el tror du att det går på en semesterdag?

Även om man laddar med relativt "låg" effekt över natten blir det ju rätt höga effekter för att det ska fyllas på något i batteribanken över natten. Det kan kanske vara så att det behövs 4 A, 230 V (bara en gissning)

 

200 båtar x 4 A = 800 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en laddhybridbil.

Den har ca 13kWh batterikapacitet och kan laddas med upp till 3,75 kw.

Men det förutsätter 16A 230V och laddar då fullt på ca 4 timmar, sista 20% tar oproportionerligt lång tid att få i.

Alternativet är att begränsa laddningen till 5A men då tar det ca 9 timmar att fylla batteriet.

Om jag skulle byta ut min 15hk Yanmar till elmotor skulle det gå åt minst en 4kW elmotor.

Med samma batteripaket som i bilen skulle jag då få ca 4 timmar gångtid om jag räknar på ett 75% effektuttag, 6 timmar om jag går ekonomiskt.

Det är i minsta laget om jag vill kunna njuta av en dag till sjöss och vara säker på att komma hem.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ändra i mitt inlägg ovan.

Gjorde en liten tankevurpa, blir så när man försöker tänka två tankar samtidigt.

Givetvis är det ca 11kW för att motsvara 15 hk. tanken var att jag nog använder ca 4kW vid marchfart genom vattnet, c a 5 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Eller så fortsätter vi med flytande bränslen där sådana passar bäst.

Det är ju enkelt och beprövat, alla motorer och hela infrastrukturen finns redan färdig.

 

 

Läs Petroleum- och biodrivmedelsbranschens nya Färdplan för klimatneutral konkurrenskraft

 

 

Verkar ju vettigt. Men för att odla till biodrivmedel, har vi areal tillräckligt? I konkurrens med livsmedelsodling och naturvårdsintressen, och hur blir det i mer tättbefolkade länder? Låter lite som repris på etanolen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

En gång i tiden skruvade vi fast ett eluttag på en ö. Det lär ha varit många som provade det

Fantastiskt kul skämt. Jag blir sugen på att göra detsamma själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Verkar ju vettigt. Men för att odla till biodrivmedel, har vi areal tillräckligt? I konkurrens med livsmedelsodling och naturvårdsintressen, och hur blir det i mer tättbefolkade länder? Låter lite som repris på etanolen

Branschens bedömning är att det är möjligt i Sverige, men det är klart det blir svårt för Holland att klara av samma sak.

 

På sikt måste olika bränslen användas där de gör bäst nytta och det måste bli en någorlunda enighet världen över. Det blir ju lite dumt när SAS senaste modell av elflygplan landar på en flygplats utan kapacitet att ladda batterierna.

 

Tillägg: Glömde att skriva att väldigt långsiktiga överenskommelser är nödvändiga så att det inte blir som med etanolen.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Fantastiskt kul skämt. Jag blir sugen på att göra detsamma själv.

Det var nog inte alla som uppskattade det men en kille berättade att skrattade hela dagen åt sin egen dumhet att tro att det kunde finnas ett eluttag på en liten obebodd ö.

--

Det är nog smart att utnyttja bef dieslar och all energi som redan är investerad i motorerna vid tillverkning.

El blir bra för roddbåtar där man bara ska ut och fiska eller för mindre seglare.

Lokalproducerad vätgas kommer definitivt vara ett alternaiv för många. Inte minst för oss seglare som vill ha lite mer räckvidd för motor. Laddhybrid kan vara ett alternativ under en övergångsperiod eller om man bor långt från vätgasen.

Oavsett hur man får elen så är själva elmotorn det bästa man kan driva propellern med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Fantastiskt kul skämt. Jag blir sugen på att göra detsamma själv.

Gjordes av ett par glada pojkar på Mjältön för ca 10 år sedan, skruvades fast en motorvärmarstolpe på den lilla bryggan , spikade kabel under bryggan upp mot skogen samt sattes in 2 trasiga säkringar...

har faktiskt en bild på en mindre vetande segelbåt med istoppad sladd i stolpen ...

Upphovsmännen hade hysteriskt kul åt bilden...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Hur stort batteri har du och hur mycket el tror du att det går på en semesterdag?

Jag har drygt 10 kWh batteri och 5 kW motor. På fullgas skulle jag ha en drifttid på 2 h. Inte förrän efter sjösättningen vet jag hur mycket energi som krävs vid olika hastigheter.

Jag har en 50 A - laddare, men den kräver 15 A nätsäkring. En mindre laddare kommer jag behöva eftersom landströmmen vid hemmabryggan är avsäkrad 10 A och tidsbegränsad till 3 h. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Har du solpaneler..?

Bara för 12 V - systemet. Både mer solpanel och fossildrivet reservkraftaggregat är planerat för kommande uåådateringar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Bara för 12 V - systemet. Både mer solpanel och fossildrivet reservkraftaggregat är planerat för kommande uåådateringar.

Skall bli intressant att följa , uppdatera gärna.

Kul att någon vågar prova. 👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...