Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PetterE

Enkätundersökning ang. fartreglage mm.

Rekommendera Poster

Hej!
Vi är två studenter från KTH i Stockholm som är mitt inne i en produktutvecklingsprocess vad gäller ett fartreglage för motordrivna båtar, både segelbåtar och motorbåtar. Vi skulle vara väldigt tacksamma om några av er hade lust att dela med er av era erfarenheter :)

Här är enkäten: https://forms.gle/MmR8AUk34sZsEjAL6 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att frågorna ger utrymme för flera båtar av olika sorter - men sen spricker det! Man kan inte i svaret ange vilken typ av båt (eller framdrivning!) som ger ett visst svar på frågan som ställs och därmed blir det nog mest skit med svaren. 
Hur är er definition av ett fartreglage?

Vad gäller det för en segelbåt?

(Vi är inte alltid så snälla här på MG och många har besvarat ett tiotal enkäter genom åren. Vad jag kommer ihåg har inte en enda enkät fyllt måttet för en vetenskaplig enkät!)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för eran feedback. Jag är medveten om att frågorna är lite udda ställda, men utformade på så vis att vi får den information vi behöver :)

Uppskattar verkligen att ni tagit er tid!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag fattar är ni ute efter att designa ”Världens Bästa Och Snyggaste Gasreglage”, med inbyggda unika funktioner..?

Har försökt svara på enkäten, men eftersom jag har en segelbåt, och den har sittbrunn där man styr med en pinne, och motorn är sekundär drivkälla så blir svaren helt åt helvete utifrån hur frågorna är ställda. 


Som jag ser det får ni egentligen bara användbara svar från det lilla, smala segmentet som utgör en potentiell köpar-målgrupp, och en massa skräp-svar. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha ett reglage som jag kan påverka vinden med.

 

Riktigt dålig undersökning helt utan förankring i segelbåtsvärlden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det göra ett reglage med bogpropellerkontroll mm men KISS

På sjö och hav måste allt fungera.

Är inte bara att parkera som en bil.

Drive by wire är för mej otänkbart på en båt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev FIATX19:

KISS keep it simple stupid 

Jag gillar akronymen poets day.

Piss Off Early, Tomorrow's Saturday."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev PetterE:

utformade på så vis att vi får den information vi behöver

Då är det ju jättebra för er.

Ni får mycket färre svar och mer slumpmässiga men det spelar kanske ingen roll. 

Jag antar att det är processen och inte resultatet som är viktigt i den uppgift ni gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev PetterE:

Tack för eran feedback. Jag är medveten om att frågorna är lite udda ställda, men utformade på så vis att vi får den information vi behöver :)

Uppskattar verkligen att ni tagit er tid!
 

Har svarat på frågorna analyserat betänkt och förstod dem utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Intressant, hur påverkar mitt civilstånd vilket reglage jag vill ha ?
Gav upp redan på sidan 1.

Suck, samma här!
Dessa jäkla studenter som emellanåt försöker mjölka oss båtfarare på kunskap, ni borde väl begripa bättre!? Att studenter har dålig koll på båtlivets realiteter är naturligt, och det kan nog vi forumhäckare hjälpa till med.


Men att studenter i allmänhet verkar ha så usel kunskap om hur enkäter bör utformas har jag `mindre förståelse´ för!?
      Förstår ni unga studenter inte att i detta forum har saker som exempelvis `gasreglage´ - stötts & blötts otaliga gånger? (Orkar ni inte googla, orkar ni inte ens ta reda på hur frivilliga enkäter bör vara utformade för att attrahera svarande, kan jag undra??)


Studenter allmänt: gör om och gör rätt...
1. Ta bort enkäters `mur av obligatoriska svar´ som krävs för att ens se fortsättnings-frågorna! (Gör kort sagt enkäters hela upplägg offentligt från början, först då vill man kanske svara.)
2. Tro inte att din (förmodligen) tilltänkta produkt kommer att göra succe försäljningsmässigt. (Just båtbranchen verkar fylld av lycksökare,  men varenda jäkla detalj är antagligen redan uppfunnen och prövad praktiskt.)
Inte desto mindre är nya idéer alltid välkomna.
3. Presentera hellre `den hemliga iden´ rakt av, fiffla inte med uselt utformade enkäter. (På så sätt kan nog vi båttokiga hjälpa till med vår samlade praktiska erfarenhet?)  


Är alltså bara litet trött på fyrkantiga enkäter.
(Vanligtvis från handelshögskolans lycksökande studenter, som tror sig ha upptäckt en patenterbar uppfinning?)
Äh, PetterE, ta inte illa upp, bara en surgubbes funderingar. :)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-07 vid 11:02 skrev PetterE:

Hej!
Vi är två studenter från KTH i Stockholm som är mitt inne i en produktutvecklingsprocess vad gäller ett fartreglage för motordrivna båtar, både segelbåtar och motorbåtar. Vi skulle vara väldigt tacksamma om några av er hade lust att dela med er av era erfarenheter :)

Här är enkäten: https://forms.gle/MmR8AUk34sZsEjAL6 

Mvh

De va väl inga problem att svara eller att hoppa över det man inte ville svara på.

Såklart ni inte ska avslöja exakt vad ni vill veta.. om ni inte vill ha svar på exakt något särskilt. Annars blur det ju ingen brainstorm.

Meddela gärna senare vad "spaningen" handlade om och om ni fick ut något vettigt, inte bara tjafs i tråden, ur det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

De va väl inga problem att svara eller att hoppa över det man inte ville svara på.

Såklart ni inte ska avslöja exakt vad ni vill veta.. om ni inte vill ha svar på exakt något särskilt. Annars blur det ju ingen brainstorm.

Meddela gärna senare vad "spaningen" handlade om och om ni fick ut något vettigt, inte bara tjafs i tråden, ur det.

 

Dito!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans!
Jag ser att det är lite delade åsikter om hur enkäten borde ha utformats. Jag/vi är tacksamma för alla tankar och för all tid som lagts ner av alla kunniga på detta forum. 
Detta är endast en förundersökning till ett projekt som pågår fram till maj i år. När vi är klara med projektet så kommer jag att meddela hur det gick i den här tråden. Enkäten kommer stängas för svar senare idag.
Tack!

mvh Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev PetterE:

Hej allesammans!
Jag ser att det är lite delade åsikter om hur enkäten borde ha utformats. Jag/vi är tacksamma för alla tankar och för all tid som lagts ner av alla kunniga på detta forum. 
Detta är endast en förundersökning till ett projekt som pågår fram till maj i år. När vi är klara med projektet så kommer jag att meddela hur det gick i den här tråden. Enkäten kommer stängas för svar senare idag.
Tack!

mvh Petter

Att det är en "förundersökning" är ingen ursäkt för att enkäten är dåligt utformad. Även om du uttrycker tacksamhet för svaren så går du ändå i försvarsställning. Gör inte det !

Tvärtom, en del av ert arbete (brukar vara så i alla fall) handlar just om att kunna analysera marknaden.

Och där är det en konst att kunna lyfta blicken högt nog att kunna ställa en fråga som de flesta kan svara på, även om det innebär att ni får svar som ni inte vill ha eller tycker er ha användning för. Men det sistnämnda är också en tankeställare - varför tycker/tänker folk inte som vi trodde ?  Antingen har folk fel, eller också har ni inte riktigt greppat ämnet. Alltför ofta gäller det sistnämnda.

 

Jag sitter med i en panel och blir med jämna mellanrum kontaktad av ett av våra största opinionsinstitut. Tyvärr förvånas man även här över hur trångsynta undersökningar kan vara utformade. Fick alldeles nyligen svara på en enkät från ett fackförbund som skall sjösätta en ny reklamfilm. Filmen var så usel att bara en mindre begåvad skulle tycka den var intressant. Men bland värderingarna ("känslorna") man skulle sätta som omdöme fanns enbart olika varianter på den positiva skalan. Och man kunde inte välja "vet ej" eller "annat".

 

Dessvärre när jag påpekade detta för undersökningsledaren fick jag ett artilleri av försvar för att metoden minsann var utprovad och jag kunde läsa om den på nätet, att det var så beställaren ville ha det samt en massa bla bla som egentligen inte berörde kärnan i mina synpunkter - att även de icke önskvärda/förväntade alternativen måste finnas med.

 

Men som man frågar får man svar. Till TS - det är dock bara att lura sig själv. Verkligheten finns kvar därute och kommer komma ikapp.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-08 vid 17:03 skrev Caribic410:

De va väl inga problem att svara eller att hoppa över det man inte ville svara på.

 

 

Kanske är jag - och jan_af_lisoe - fel ute som inte lyckades bläddra framåt i enkäten utan att börja fylla i obligitoriska svarsfält?

Ogillar därför papp-enkäter i brevlådan en smula mindre, detta för att ingen `jäkla förmyndare´ kan hindra mig från att kolla hela enkätens innehåll innan jag eventuellt kastar den i papperskorgen digitalt spårlöst.
Alltså innan jag ens överväger att eventuellt svara så vill jag ha  överblick på hela enkätens innehåll!
(Vill alltså inte behöva börja fylla i obligatoriska fält i webb-enkäter, bara för att ens komma vidare till nästa frågesida. Sådana enkäter utan fri initial överblick svarar jag helt enkelt inte på.)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...