Jump to content
Wednesday 26 February 2020
mikaojje

Täta hål under vattenlinjen, hjälp

Recommended Posts

Hej

Jag har nedan hål i akterspegeln. Har slipat ur och tagit bort gammalt material från en tidigare skruvhåls-lagning som inte höll tätt. Märkte detta när jag började slipa botten och de sippra vatten ur båten. Innanför hålet finns en luftspalt om ca 1 cm mellan skrov och någon träregel (tror jag), fuktigt så klart och lär så förbli..

Hålet är nu ca 2 cm i diameter. Till frågan. Vad tror ni om. 

Tänker att ja fyller så mycket ja kan åt sidorna med en större kanyl för att sedan spackla i hela hålet Låter torka, härda. 

Gör jag det för enkelt? Vill helst inte söla med väv, glasfiber etc och polyester. 

Nämnas ska att jag är totalt lekman.. 

Om de finns någon med erfarenhet i Södra Göteborg betalar jag gärna för en hjälpande hand. Det är ju trots allt under vattenlinjen.

84396166_10156734695831861_4217014876528181248_o.thumb.jpg.437565c3f8135ecacc2a4b1d1df7e487.jpg

Det är en alldeles utmärkt arbetsgång du planerar för. Möjligtvis kan du skippa epoxymålningen, den tillför inte så mycket när du använt epoxyfiller men den gör ju ingen skada heller.

Hålet är litet och påverkar inte hållfastheten i akterspegeln så matta behövs inte.

Ditt kvarvarande problem är att du fått in vatten i distansmaterialet i akterspegeln (trävirket du sett där inne). Om det stått fukt en längre tid så kan det ha börjat ruttna. Om det står vatten kvar efter lagningen så kommer det att ruttna. Du ska vänta så länge som möjligt med att spackla igen hålet så det hinner torka innan du "pluggar hålet". Sen måste du hålla koll på akterspegeln för att notera om det börjar svikta p.g.a. att distansmaterialet ruttnar. Du kan få lite koll genom att knacka med en hammare över akterspegeln, både från utsidan o insidan, för att höra om det börjar låta ihåligt någonstans. Ska du få full koll så är det borrning på ett antal ställen och koll på hur borrspånen från trävirket ser ut. men då är du inne på ett större jobb.

6 minuter sedan skrev Lintott:

Det är en alldeles utmärkt arbetsgång du planerar för. Möjligtvis kan du skippa epoxymålningen, den tillför inte så mycket när du använt epoxyfiller men den gör ju ingen skada heller.

Hålet är litet och påverkar inte hållfastheten i akterspegeln så matta behövs inte.

Ditt kvarvarande problem är att du fått in vatten i distansmaterialet i akterspegeln (trävirket du sett där inne). Om det stått fukt en längre tid så kan det ha börjat ruttna. Om det står vatten kvar efter lagningen så kommer det att ruttna. Du ska vänta så länge som möjligt med att spackla igen hålet så det hinner torka innan du "pluggar hålet". Sen måste du hålla koll på akterspegeln för att notera om det börjar svikta p.g.a. att distansmaterialet ruttnar. Du kan få lite koll genom att knacka med en hammare över akterspegeln, både från utsidan o insidan, för att höra om det börjar låta ihåligt någonstans. Ska du få full koll så är det borrning på ett antal ställen och koll på hur borrspånen från trävirket ser ut. men då är du inne på ett större jobb.

Fullt medveten om stycke 2. Jag tror detta är väldigt lokalt, de vatten som fanns där inne har nog kommit in samma väg de kom ut. Dock vill jag säkerställa att jag inte får in mer vatten. 

Angående epoxiprimer, hängslen och livrem 😃

Då gör jag det inte för enkelt för mig då.. 

Edited by mikaojje

Sug i hålet med damsugare samt blås in med tryckluft så du får ut det mesta av vattnet som inte virket sugit upp. Vänta in i det sista med att stänga igen som tidigare sagts. 

Ett förslag är att ta upp en lite större yta på insidan, vilket resulterar i att

du får lappa med matta men får mer koll på hur långt fukten spridit sig.

• Like 2

La upp samma fråga på FB. 

Ett flertal där påstår jag måste lägga epoxi och väv på spacklet. Detta eftersom epoxilagningen kan spricka annars. Kan jag lösa detta innan mitten april? Eller måste vamare bäder inväntas? 

Planen var sjösättning efter påsk. 

1 timme sedan skrev mikaojje:

La upp samma fråga på FB. 

Ett flertal där påstår jag måste lägga epoxi och väv på spacklet. Detta eftersom epoxilagningen kan spricka annars. Kan jag lösa detta innan mitten april? Eller måste vamare bäder inväntas? 

Planen var sjösättning efter påsk. 

Jag har med framgång använt Biltemas polyesterspackel med långtrådig glasfiber i för just liknande typ av småhål som jag inte vill/orkat plasta på vanligt sätt. Det blir lite som "plastning light" men hållbart. Ytan som du slipar upp, använd gärna en roterande rasp för att få den så "ful" som möjligt - det förbättrar vidhäftningen ytterligare.

Värm stället lokalt med en värmefläkt (efter att det verkar ha torkat ur) om väderleken fortfarande skulle vara sval.

Glasfiberspackel, scrolla ner för det långtrådiga:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-2000040289

Edited by IngemarE

Verkar finns 1000 lösningar på detta...Efterlyser någon som gjort detta innan mot ersättning 😃 

Polyester behöver bara värme tills härdningen kommit igång sen ger härdningsprocessen tillräckligt med värme. Epoxi behöver värme hela tiden.

Det är mycket sällan so man behöver epoxi, det har blivit en modergrej.

• Like 1

Innan du kan få ett riktigt svar så bör du nog göra som jag föreslog.

Då får läsarna här en mer samlad bild av reparationen som behöver göras.

Och även den som kanske kommer att göra ett hembesök.

36 minuter sedan skrev Jorgen01:

Innan du kan få ett riktigt svar så bör du nog göra som jag föreslog.

Då får läsarna här en mer samlad bild av reparationen som behöver göras.

Och även den som kanske kommer att göra ett hembesök.

Hör vad du säger men jag tror verkligen inte att så är fallet att jag skulle behöva en ny akterspegel. 

Om de är så att de skulle börja ruttna så får det göra det. Lagom till det är genomruttet har båtens livslängd antagligen gått ut ändå.  Förstå mig rätt, men jag blundar hellre 😃

Att göra om hela akterspegel betyder att maskin skall ur osv...

jag hade onte använt dammsugare då jag tänker att du suger vatten in i glasfibern samtidigt.

en hårfön på en stol i ett par timmar innan du går o lägger dig kanske så det får natten att yttorka.

sen kan man ju alltid trycka i någon gogga t ex tech 7 och syst lite glasfiberspackel.

vill du plasta så gör det..det där stället är ju inte så utsatt för rörelser så lapp eller en gnutta glasfiberspackel lär inte ramla av.

värme behövs inte för polyester..har plastat i lägre än -10 utan problem..bara en % mer härdare kanske.

det där fixar du lätt som en plätt

• Haha 1

Proffsen brukar använda en vakuumpump för att suga ur fukten. När undertrycket blir tillräckligt stor så sjunker vattnets kokpunkt och man får ut vattnet i form av vattenånga. De brukar elda på lite med ett par värmefläktar för att få upp temperaturen till gissningsvis runt 30-50°C.

Hej Mikkaojje!
Nja, så här...?
Vattentrycket utifrån på en fritidsbåts köl är jämförelsevis litet, detta enligt archimedes lag.
[Vattentrycket utifrån är på så ringa djup som 1-2 meter är knappast besvärande stort läckagemässigt? (Man bör således knappast förväxla betydelsen av detta ynka tryck med exempelvis vattenkranen hemma, eller för den delen motorers höga tryck inuti cylindrar.)]

Själva ordet `tryck´ kan emellertid missförstås eftersom det alltid är - i fysikalisk mening - verksamt på en viss area (definitionsmässigt) - och just här av vattendjupet?
   Tänk så här, vilken kraft (Newton) hotar att  faktiskt `skjuta in´ din tätningsplugg? Den kraften (N) beror alltså på hålets storlek (area) vid aktuellt vattendjup.

Fast samtidigt, man vill ju som båtägare försäkra sig om alla eventualiter.
(Vad skulle kunna hända ifall man råkar backa in i ett sorts utstickande brygg-spett - som oturligt nog råkar träffa just min undervattensplugg och skjuta in den med stort läckage som följd?)

Äh, hela båtlivets äventyr är ju fullt av  osäkerheter, förmodligen är det klokt att sluta fundera på sådana rätt osannolika händelser och bara njuta av båtlivet?? Täta med nån hyfsat fastlimmad plugg, inte krångligare än så?
Kan jag  fundera?

Edited by Thomas-1

48 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej Mikkaojje!
Nja, så här...?
Vattentrycket utifrån på en fritidsbåts köl är jämförelsevis litet, detta enligt archimedes lag.
[Vattentrycket utifrån är på så ringa djup som 1-2 meter är knappast besvärande stort läckagemässigt? (Man bör således knappast förväxla betydelsen av detta ynka tryck med exempelvis vattenkranen hemma, eller för den delen motorers höga tryck inuti cylindrar.)]

Själva ordet `tryck´ kan emellertid missförstås eftersom det alltid är - i fysikalisk mening - verksamt på en viss area (definitionsmässigt) - och just här av vattendjupet?
   Tänk så här, vilken kraft (Newton) hotar att  faktiskt `skjuta in´ din tätningsplugg? Den kraften (N) beror alltså på hålets storlek (area) vid aktuellt vattendjup.

Fast samtidigt, man vill ju som båtägare försäkra sig om alla eventualiter.
(Vad skulle kunna hända ifall man råkar backa in i ett sorts utstickande brygg-spett - som oturligt nog råkar träffa just min undervattensplugg och skjuta in den med stort läckage som följd?)

Äh, hela båtlivets äventyr är ju fullt av  osäkerheter, förmodligen är det klokt att sluta fundera på sådana rätt osannolika händelser och bara njuta av båtlivet?? Täta med nån hyfsat fastlimmad plugg, inte krångligare än så?
Kan jag  fundera?

Puuh

• Like 1

13 timmar sedan skrev mikaojje:

Verkar finns 1000 lösningar på detta...Efterlyser någon som gjort detta innan mot ersättning 😃 

Vart bor du i landet 

du kan få material av mig mot bensinkostnad.

har lite divinyl över + glasfiber och polyester  och om du vill kan jag ge dig intstruktioner på plats.

reparationen tar mindre än en timme och det måste vara torrt ute eller där den utförs.

bor själv i göteborg så vill du kan du bara höra av dig.

det du behöver köpa själv är lite sandpapper och ett millilitermått från apoteket så vi mäter upp rätt mängd härdare för mina är slut och en lite tub med gelcoat filler så det blir vattentätt

mvh

Edited by Zaphir

Jag skulle börja med en klutt glasfiberspackel för att låsa in fukten. Inget av vad du än hittar på biter nämligen på en fuktig yta och fukt kryper alltid ut. (Även på glasfiberspackel men det härdar så fort att det hinner stänga det inne.)

Sedan skulle jag lägga två lager matta för att inte det inte ska spricka. Sedan som du planerat.

Glasfiberspackel  fixar problemet :)  Jag skulle nog bara sätta dit glasfiberspackel i några olika lager, det kan bli väldit varmt då det härdar.  Eftersom lagningen är liten, skulle jag sätta en värmepistol att värma i minst en timme efter att det är spacklat, så att det härdar ordentligt. Sen lite slipning och målning. Använd aldrig bilspackel under vattenlinjen, det innehåller krita, och drar gärna i sig vatten. Glasfiberspackel som är grönt och liksom lite genomskinligt innehåller inte krita.

2020-02-07 vid 11:26 skrev Zaphir:

...en hårfön på en stol i ett par timmar innan du går o lägger dig kanske så det får natten att yttorka.

Man måste vara medveten om att om du värmer det fuktiga området lokalt vandrar fukten inåt i konstruktionen i stället för att torka. När du sedan slutar värma kommer den sakta tillbaka. Tipset är alltså... sådär, kan man säga.

• Like 1

4 timmar sedan skrev Peter_K:

Man måste vara medveten om att om du värmer det fuktiga området lokalt vandrar fukten inåt i konstruktionen i stället för att torka. När du sedan slutar värma kommer den sakta tillbaka. Tipset är alltså... sådär, kan man säga.

jo, det har du rätt i.

varför jag föreslår det är för att när jag tittar in i hålet på bilden ser det ut att ha gått rätt långt in ändå.

enligt min uppfattning borde det egentligen rivas upp mer men detta beror ju på hur bråttom man har och framför allt plånboken..

hade gärna sett lite mer av båten för att se skick mm

mvh

Hej

Fortfarande inte tagit någon åtgärd, väntar på bättre väder. 

Som ni ser på bilderna är inte akterspegeln helt platt och detta gamla skruvhål sitter i någon utbyggd del. Hoppas och tror att fukten är lokal till denna del.. 

Får tacka för alla tankar och förslag, kan dock inte säga att jag blir klokare. 😃 

Arbetsgången är iaf; spackel, lite glasfibermatta, primer mot osmos, bottenfärg.

För mig är de dock en djungel med alla produkttyper, glasfiberspackel? epoxispackel? polyesterspackel? 

Å det var bara spacklet...

Bifogar lite fler foton.. 

20200212_155142.jpg.479ac48e1a667ff4d0c9a6c8696dfa2e.jpg20200212_154722.jpg.5a97804f3cc9b6b466e4de37af88fc18.jpg20200212_154659.jpg.029676faa7c5c83e6754e626ef756cc4.jpg20200212_154646.jpg.4cca9733367f7be4b10051487d8f3b2f.jpg

6 timmar sedan skrev Zaphir:

jo, det har du rätt i.

varför jag föreslår det är för att när jag tittar in i hålet på bilden ser det ut att ha gått rätt långt in ändå.

enligt min uppfattning borde det egentligen rivas upp mer men detta beror ju på hur bråttom man har och framför allt plånboken..

hade gärna sett lite mer av båten för att se skick mm

mvh

Hålet ser djupt ut pga av någon slags luftspalt, en viss ihålighet, dock inte i alla riktningar.. 

Avsikten var att fylla och glömma.. Riva får bli en annan gång 😃

Jag tror det har varit såhär läääänge... 

• Like 1

11 timmar sedan skrev Peter_K:

Eller så torkar det på ytan utåt och sedan följer fukten inne i trät till ytan för att det strävar efter att ha samma fuktighet i hela materialet. 

Har nyligen gjort arbete på Peab som har haft experter på plats  då taket på ett stort nybygge blivit fuktigt  innan tätskiktet kommit på. 

Lösningen var att gå med gasolbrännare och torka ytan   innan ångspärr kunde läggas. 

39 minuter sedan skrev tugge:

Har nyligen gjort arbete på Peab som har haft experter på plats  då taket på ett stort nybygge blivit fuktigt  innan tätskiktet kommit på. 

Lösningen var att gå med gasolbrännare och torka ytan   innan ångspärr kunde läggas. 

Funkar säkert om det är duktigt ventilerat under taket.