Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stan

Greta

Rekommendera Poster

7 minuter sedan skrev Mackey:

 

Du menar att bara för att vissa industrier ersätts med andra så kommer allt gå åt skogen?

 

De senaste 150 åren har massor av industrier tvingats lägga ned och ersättas med andra industrier eller arberstillfällen. Det är smärtsamt när det sker, framför allt på den ort eller i det land som drabbas, men det har uppenbarligen löst sig rätt bra eftersom produktionen och konsumtionen ständigt har ökat i världen.

Och förstört miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

De som har skygglapparna på är främst äldre, och i synnerhet män i övre medelåldern och uppåt. Man får nog räkna med att skeptikerna och bromsklossarna dör av för att få en bredare förändring. Men naturen har sin gång.

Jag känner mig utpekad!!! 😀   men...

Jag är gammal nog för att ha sett att det löser sig på något vis när varvsindustrin dör ut, när kläder börjar sys i låglöneländer, när mekaniska räknesnurror ersätts med miniräknare, osv, osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Jag känner mig utpekad!!! 😀   men...

Jag är gammal nog för att ha sett att det löser sig på något vis när varvsindustrin dör ut, när kläder börjar sys i låglöneländer, när mekaniska räknesnurror ersätts med miniräknare, osv, osv.

Ja då är det ju inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ja vad skall produktionsindustrin och lantbrukarna med djuruppfödning syssla med.

Sen menade jag att det var viktigare att just nu ha fokus på viruset än cykeln.

Men sen behöver världen en pest eller något liknande för att få ned befolkningen på en lagom nivå. Vilket gör bättring för miljön.

Här du någon uppfattning om hur en förhöjd temperatur kommer att påverka oss. Aktuellt nu är att höstsådden riskerar att bli förstörd för att den växer för bra i värmen. Det är givetvis något man kan åtgärda när man förstår de nya villkoren och på sikt kanske en ännu högre temperatur är positivt för jordbruket på bekostnad av vintersportsnäringen.

 

Förändringar är något vi ständigt måste leva med och på sikt löser det sig även om det är smärtsamt när tex. vintersportturismen försvinner till förmån för höstsådden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ja då är det ju inga problem.

Nej, det är bara själva förändringen från det ena till det andra som är smärtsam.

 

Vi gick från ett bondesamhället till ett industrisamhälle och nu är vi sedan  20 - 30 år inne i ett nytt paradigmskifte som vi inte riktigt vet vad det kommer att innebära. För trygghetsnarkomanen är detta jobbigt, medan andra säkert ser nya möjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyger endel i jobbet. Blir fint om resepolicyn ändras till att segla till möten 🙂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

Här du någon uppfattning om hur en förhöjd temperatur kommer att påverka oss. Aktuellt nu är att höstsådden riskerar att bli förstörd för att den växer för bra i värmen. Det är givetvis något man kan åtgärda när man förstår de nya villkoren och på sikt kanske en ännu högre temperatur är positivt för jordbruket på bekostnad av vintersportsnäringen.

 

Förändringar är något vi ständigt måste leva med och på sikt löser det sig även om det är smärtsamt när tex. vintersportturismen försvinner till förmån för höstsådden.

Risken är att vi får klimatflyktingar och att det blir ännu värre än vad det redan är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev filuren:

Flyger endel i jobbet. Blir fint om resepolicyn ändras till att segla till möten 🙂

Fint som snus att få återuppta sin gamla hobby igen, har åtta mil landvägen till jobbet. Detsamma sjövägen, underbart att se blåjungfrun i gryningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det här kommer Peter_k att lösa, han är guds gåva till folket.

Tack ❤️
Men jag tror du har en väldig övertro till vad en människa kan göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Fint som snus att få återuppta sin gamla hobby igen, har åtta mil landvägen till jobbet. Detsamma sjövägen, underbart att se blåjungfrun i gryningen.

Du kanske skulle flytta närmare jobbet?

Eller byta jobb..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Nja beror väl på hur man ser det, om alla slutar flyga då går flygindustrin i graven, om alla sluta shoppa så går i princip all industri graven, om alla blir veganer så går köttproduktionen i graven.

Med det sagt så går världsekonomin åt helv... och livet blir plötsligt ganska besvärligt för gemene man. Klotet överlever men troligtvis inte stora delar av mänskligheten.

Flygindustrin kan tillverka annat. 
Industrin kan tillverka grejer som håller och går att laga - det skapar lokala jobb.
Köttbönderna kan odla grönsaker. 
Oklart varför stora delar av mänskligheten går under om vi slutar äta kött och flyga, men att alla människor kommer dö förr eller senare är sant. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Du kanske skulle flytta närmare jobbet?

Eller byta jobb..?

Det har jag det för bra för just nu, skaplig trivsel på jobbet nöjd med lönen och bor 83 meter ifrån båtplatsen. En mil till egna båthangaren som ligger hundra meter ifrån sjösättnings rampen. Femhundra meter till nästa ramp där det även finns en stationär kran som tar åtta ton. Så nä jag flyttar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen lägg ner! Det här är ett båtforum. Ta diskussionen på Flashback eller något annat forum där trådarna blir som just det här ni håller på med. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev filuren:

Flyger endel i jobbet. Blir fint om resepolicyn ändras till att segla till möten 🙂

Då skulle jag vilja ha ett resande jobb igen. 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Greip:

Jamen lägg ner! Det här är ett båtforum. Ta diskussionen på Flashback eller något annat forum där trådarna blir som just det här ni håller på med. 

Och vad halkade du på då?

Om min herre inte tål att läsa detta så får han vända sig någon annan stans.

Lite spex och hugg får man väl tåla.

Man får skilja på person och sak. Man kan väl vara tuff i resonemang men ändå inte hata varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Flygindustrin kan tillverka annat. 
Industrin kan tillverka grejer som håller och går att laga - det skapar lokala jobb.
Köttbönderna kan odla grönsaker. 
Oklart varför stora delar av mänskligheten går under om vi slutar äta kött och flyga, men att alla människor kommer dö förr eller senare är sant. 

Stämmer, under förutsättning att allt sker långsamt. Men ska vi övertolka budskapet lite, sluta flyg sluta handla, bli vegan, då blir det ingen omställning utan istället kaos. För jag kan inte se någonstans att budbäraren säger att det bör ske under en längre tidaxel.

Och då samtidigt så kan vi glömma den globala marknaden, vilket kanske på ett sett är bra, men på ett annat sätt dåligt.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Stämmer, under förutsättning att allt sker långsamt. Men ska vi övertolka budskapet lite, sluta flyg sluta handla, bli vegan, då blir det ingen omställning utan istället kaos. För jag kan inte se någonstans att budbäraren säger att det bör ske under en längre tidaxel.

Och då samtidigt så kan vi glömma den globala marknaden, vilket kanske på ett sett är bra, men på ett annat sätt dåligt.

 

Varför skall saker övertolkas..?

Ha lite perspektiv och verklighetsförankring. 
Är något av råden åt helvete..?

 

Det här var alltså en tonårig Greta Thunbergs fem bästa tips om man vill bli mer miljövänlig. Inte en order till sju miljarder människor som hon styr över. 
 

Det är massor med industrier som försvunnit. Asbestbranchen måste betraktas som rätt död. Freonbranchen likaså. Kvicksilvertermometrar verkar vi klara oss utan. Tobaksindustrin är sannolikt på tillbakagång, liksom kolindustrin.
Ändå snurrar världen på, och alla har jobb. 

Och det kommer den göra även om flygandet minskar och fler äter vegetariskt och kör mindre med sin bil. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför skall saker övertolkas..?

Ha lite perspektiv och verklighetsförankring. 
Är något av råden åt helvete..?

 

Det här var alltså en tonårig Greta Thunbergs fem bästa tips om man vill bli mer miljövänlig. Inte en order till sju miljarder människor som hon styr över. 
 

Det är massor med industrier som försvunnit. Asbestbranchen måste betraktas som rätt död. Freonbranchen likaså. Kvicksilvertermometrar verkar vi klara oss utan. Tobaksindustrin är sannolikt på tillbakagång, liksom kolindustrin.
Ändå snurrar världen på, och alla har jobb. 

Och det kommer den göra även om flygandet minskar och fler äter vegetariskt och kör mindre med sin bil. 

Så du som en stor tillbedare av Greta, verkar det som i alla fall, menar att vi ska inte ta hennes ord på allvar, sluta shoppa skriver hon ordagrant. och då innebär det sluta handla punkt. Däremot om hon skrivit tänk på vad ni köper då blir det lite skillnad

 

Att vissa industrier dör ut pga av olika orsaker är självklart och har inget att göra med budskapet sluta shoppa.

 

Sedan din kommentar "alla har jobb" är faktiskt rätt provocerande. Men du kanske tittar i din lilla pk bubbla där allt är frid o fröjd.

 

Sedan igen, jag har inget emot tonåringen Greta däremot krafterna bakom henne.

 

Nu blev det kanske lite bryska ord, men det står jag för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Gelis:

Så du som en stor tillbedare av Greta, verkar det som i alla fall, menar att vi ska inte ta hennes ord på allvar, sluta shoppa skriver hon ordagrant. och då innebär det sluta handla punkt. Däremot om hon skrivit tänk på vad ni köper då blir det lite skillnad

 

Att vissa industrier dör ut pga av olika orsaker är självklart och har inget att göra med budskapet sluta shoppa.

 

Sedan din kommentar "alla har jobb" är faktiskt rätt provocerande. Men du kanske tittar i din lilla pk bubbla där allt är frid o fröjd.

 

Sedan igen, jag har inget emot tonåringen Greta däremot krafterna bakom henne.

 

Nu blev det kanske lite bryska ord, men det står jag för.

Nu har jag aldrig skrivit att jag är en stor beundrare av Greta - men jag måste erkänna att jag numer; och det med ålderns rätt - väljer kvalitet framför kvantitet, och köper inte "pruttilutter och frissidurer" från Kina för att det är skoj eller billiga skitkläder för att följa med i en modefluga (=shopping), och lagar gärna saker som går sönder, och har börjat i större utsträckning köpa begagnat (hittade en Weber-grill på Blocket när min gamla Kina-grill rostat sönder förra året t ex), eller börja promenera eller cykla de 1,5 km jag har till affären när det bara skall kompletteringshandlas, eller ta cykeln de 12 km jag har till jobbet när det är över tio grader varmt ute och inte spöregnar.
Det är litegrann, men om alla gör lite kommer man långt - inget provocerande i det

Jag är också lite osäker på vad jag sitter i för PK-bubbla, men jag känner på mig att om man tillverkar saker som går att laga så kommer saker att lagas i vår närhet i stället för att kastas och köpa nytt från Kina; det borde både ge jobb och vara bra för miljön.

Apropå bubblor; tycker det är märkligt att samma "svärje Vänner" som gärna predikar om hur jävla bra det var på 50-talet blir så sjukt provocerade när man säger att de kanske måste leva som på 50-talet och sluta flyga, att bilar inte kanske kommer att vara var mans egendom, att man skall försöka äta säsongs-mat, att man borde gå och cykla mer, att man borde åka tåget, att man skall äta mindre kött...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minutes ago, Gelis said:

Sedan igen, jag har inget emot tonåringen Greta däremot krafterna bakom henne.

Hej! Jag har funderat på det där, men när du nu så tydligt står för det du säger, kan du inte berätta vilka krafter det är och vilken agenda de har? Jag har inte lyckats hitta någon bra källa på det.

 

Jag gillar Gretas budskap, man ska lyssna på vetenskapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kommer samhället att förändras och även vi med det. Däremot så går det inte att göra det inom något tiotals år som bla MP fanatiker tror, tex förre skvallerblaske journalisten Isabella Lövin.

Intressant att du tar upp nationalismen, för det måste vara det du menar med "Sverje vänner"? 

Men du skriver också bla äta säsongsbetonat , producerade varor lokalt etc etc, det där går lite emot motstånd för just nationalism. 

 

Nu kommer vi långt ifrån vad TS ville med tråden så är nog dax att ge oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Naturligtvis kommer samhället att förändras och även vi med det. Däremot så går det inte att göra det inom något tiotals år som bla MP fanatiker tror, tex förre skvallerblaske journalisten Isabella Lövin.

Intressant att du tar upp nationalismen, för det måste vara det du menar med "Sverje vänner"? 

Men du skriver också bla äta säsongsbetonat , producerade varor lokalt etc etc, det där går lite emot motstånd för just nationalism. 

 

Nu kommer vi långt ifrån vad TS ville med tråden så är nog dax att ge oss.

Öööh... alltså... jag ser ingen motsättning i att gilla att handla mat från granngården och att inte gilla "svärje Vänner" som sprider hat mot alla som inte är precis som de själva är och hävdar att man minsann får tycka vad man vill samtidigt.

Förändring sker ständigt, även nu. Om tiotals år kommer mycket att vara annorlunda, exakt hur vet ingen. En sak jag däremot tror kommer förändras på en sisådär 10-20 år är att inrikesflyget kommer dö ut, sakta men säkert. En stor del är affärsflyg; tittar jag på mina barn (10+13 år) har de inga problem att umgås med vänner online; skype-möten och distansarbete kommer vara självklarheter för dem, och de kommer inte att acceptera att resa över halva landet för att jobba några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Greip:

Jamen lägg ner! Det här är ett båtforum. Ta diskussionen på Flashback eller något annat forum där trådarna blir som just det här ni håller på med. 

Jag tycker det är bra att en av vår tids viktigaste frågor diskuteras även på ett båtforum.

 

Skillnaden på MG och Flashback är att det som diskuteras på MG blir klart mer seriös och intressant. Tidigare startade jag denna tråd som funkade i huvudsak väldigt bra i 1000 inlägg innan den spårade ur. Den rätade faktiskt upp sig igen innan den stängdes, men då fick det vara så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Naturligtvis kommer samhället att förändras och även vi med det. Däremot så går det inte att göra det inom något tiotals år som bla MP fanatiker tror, tex förre skvallerblaske journalisten Isabella Lövin.

Håller med om att det blir svårt att göra något bra på kort tid, så av den anledningen bör arbetet med att ställa om från ett fossilsamhälle till ett fossilfritt samhälle sätta igång snarast. Mänskligheten har redan tjafsat gjort minst 20 år av omställningstid.

 

Som jag tidigare skrev är drivmedelsindustrin i Sverige beredda att få bort 70 % av de fossila bränslena till 2030 och 100 % till 2045, men då måste de få tydliga spelregler att jobba med. Politiker i Sverige, EU och i världen måste enas om något de kommer att hålla fast vid under överskådlig framtid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör tankbil hela dagarna och ser inte direkt nån nedgång i försäljningen av bensin/diesel i den närmsta framtiden. ”Business as usually”. Har 57 m3 i lasset varje gång och det rullar på 24/7 med våra bilar.

1A84A072-3B05-48D7-9F0D-072F8FE95A9D.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så länge oljan finns kvar så kommer den nyttjas.Kineser.Indier,mm vill oxå köra bil

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehee, jag har ingen länk till det, om någon undrar'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag kör tankbil hela dagarna och ser inte direkt nån nedgång i försäljningen av bensin/diesel i den närmsta framtiden. ”Business as usually”. Har 57 m3 i lasset varje gång och det rullar på 24/7 med våra bilar.

Det beror på hur man ser det.
Inblandningen av förnyelsebara bränslen ökar hela tiden, så du kör ut mindre och mindre fossil olja

🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag kör tankbil hela dagarna och ser inte direkt nån nedgång i försäljningen av bensin/diesel i den närmsta framtiden. ”Business as usually”. Har 57 m3 i lasset varje gång och det rullar på 24/7 med våra bilar.

1A84A072-3B05-48D7-9F0D-072F8FE95A9D.jpeg

Vad är det för fel på Scania och Volvo?😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...