Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_m

Raka axlar VS Drev?

Rekommendera Poster

Hej på er

 

Sökte lite här på forumet och hittade lite info ang raka axlar och drev. Och det säger ju sig självt att drev kostar att underhålla och ifall det rasar och måste bytas.

Men det lär ju inte vara gratis att byta genomföring på en axel heller (eller backslag). 

 

Men till min största fundering. Hur beter sig en båt med dubbla raka axlar kontra en med dubbla drev?

Jag har kört en hel del wake båt med axel och roder, men aldrig någon med dubbla axlar. 

 

Går dem djupare?, blir det bökigare om det är grunt (borde bli) fast ett drev går ju inte tilta upp hur mycket som helst i drivläget iofs.

Är det lättare att sabba motorn vid ev grundstötning?

Hur känsliga är roderna? 

Blir båten tystare med axlar?

Bränsleförbrukningen har jag läst mig till att den ligger 30% högre med axlar (låter väldigt mycket enl mig)

 

Vad är fördel och nackdel med en båt som det sitter raka axlar i? 

 

Mina frågor bygger på att jag kollat på en del båtar för eget intresse av ägande till sommarn som har just axlar. Men blir lite kluven av allt man läser.

 

Så hit me du som kör en båt eller har haft en, och kan ge ditt inspel.

 

/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även detta är en återkommande fråga och diskussion...

Hur båtar med dubbla drev eller dubbla axlar beter sig är väl rätt så generellt, olika skrovtyper beter sig annorlunda både om de har drev eller axel.

Och djupgåendet, samma där, det beror på skrovet, men generellt kan man nog säga att båtar med drev sticker 0,9-1,0 meter under vattnet.

 

Roder, känsligt för grundstötning... ja visst!

Jag ser med förskräckelse hur många moderna båtar har roder utan nedre lagringspunkt, sådan vi här i Bohuslän kallar för ”skädda”.

Jag kollade några Nimbusar med axel (enkelmontage), dom hade dubbla roder, ganska små roderblad och ingen nedre lagringspunkt. Vid grundstötning skadas först propellern, sedan finns risken att rodrets axel, hjärtstocken skjuvs bakåt och orsakar skador i skrovet.

 

Drev skall ju slås upp vid grundkänning, men frågan är om och hur dessa gör så.

 

Oavsett drev eller axelbåt blir båda obrukbara efter en ordentlig grundkänning, men drevet lär ju inte skada botten och orsaka läckage, där iallafall.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft båt med dubbla drev men gick från singel bravo 3 till dubbla axlar. 

Och kommer nog aldrig köra drev igen. 

Det är mycket som kan kosta med drev.  

Styrtapp plus läcka därtill, Arbetet kräver att man lyfter ur motorn på bravo iaf. 

Bälgar, styrlager,  knutkors,  växelvajer, trimgivare,  sköld mm är sådat som kan strula och då är vi inte framme vid drevet ännu. 

 

Min 36 fortare sticker 110cm djupt med axlar och 27fotaren med drev  låg väl som tidigare sagt  runt 80-90cm, så djupgåendet är väl inte så stor skillnad. 

Dock så kan ju skadan bli stor med krökta axlar vid träff av sten. 

Fördelen med drev är ju att man kan trimma ut det lite om man är ute på grunt vatten. 

Vet ej hur dubbla drev går i sjön men med axlar går det spikrakt. 

Bränsleförbrukningen är möjligt högre men svårt att tro  att det skulle va så mycket som 30%.

Jag Kör mestadels i deplacementfart och  tror då det är minimal skillnad 

 

bateau-azimut-36-fly-5748589-yb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett S-drev slås upp, så blir det stora problem. 

 

Rak axel som jag har, fick ett nytt cutlesslager för 11 år sedan. Och en liten skvätt olja till till glidlagret i mellan tätningarna för axeltrumman. 

 

Inte mycket som kan gå sönder där.

 

Möjligen om pundare är framme med batterislipen och kapar axeln, när båten står på land, för att få med sig propellern av brons. 

 

Nu skriver jag om en segelbåt. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både enkelmontage med drev, dubbelmontage med drev och dubbelmontage med axlar samt enkelmontage med S-drev (segelbåt). 

 

Låga farter, deplcement fart. 

Ett drev rör sig och flexar, dubbelmontage med drev uppträder ungefär som enkelmontage med drev - ormar sig i låga farter. Skall man köra deplacementfart med drev bör man ha en autopilot.. 

 

En båt med raka axlar är väldigt kursstabil i lägre farter. Knappt att man behöver autopilot, även om det är skönt att inte behöva fundera. 

 

Högre farter

I högre farter 20-30 knop kan man svänga ganska tight med en drevbåt, oaktat om det är enkel eller dubbelmontage, lite tightare med eneklmontage. 

 

Båtar med axlar har som du ser på båten ovan ganska små roder, tighta svängar i höga farter är inget man håller på med. Ofta är axelbåtar större och körs lugnare. 

 

Manövrering i hamn

Här är det överlägset med raka axlar om båten är bred. Det är enkelt att sidförflytta båten, snurra runt sin egen axel. Det går även att göra med drev, men eftersom det ofta är duopropp så minskas propellerverkan och manöverförmågan som finns i en axelbåt. 

 

Bränsleekonomi 

Visst drar axelförsedd båt lite mer, men det beror mer på vad man har för motor. Jag har haft två båtar med raka axlar. En 46 fots princess med Cat 3208, en 40 fotare med Tamd 74, en Delta 32 med drev och D6 350, en Fjord 39 med dubbla KAD 43. Dom två senare båtarna väger hälften eller mindre än vad dom två första gör. 

 

Deplacementfart (7 knop)

Princess med Cat 3208 - 1,35 L/distans - totalt. 

Nordwest 410 med Tamd74 - 2,5L/distans - totalt. 

Delta 32 D6 - Mätte aldrig

Fjord 39 - dubbla KAD43 - 0,7/distans - totalt

 

Marschfart

Princess med Cat 3208 - 18,5 knop - 4,5L/distans.

NordWest med Tamd74 - 25 knop - 5L/distans. 

Delta 32 D6 - 30 knop - 1,5L/distans

Fjord 39 - dubbla KAD43 - mätte aldrig - inte mycket. 

 

Totalekonomi

Som redan nämts så händer det inte så mycket med raka axlar - om man inte kör sönder dom. 

Drev däremot måste servas, dom går sönder, det kommer in klängväxter som har sönder tätningar så det kommer in vatten osv - DYRT. 

Totalekonomiskt är axlar att föredra. 

 

Eftersom det ofta - inte alltid är större och tyngre båtar som har axlar blir förbrukningsjämförelsen ofta lite skev. Ta förbrukning/fart och vikt med i beräkningen. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde mig frågan "1 motor med drev eller två motorer med axel" i den den här tråden för ett tag sedan. Jag har väl ett lite mer ekonomiskt perspektiv förvisso :) 

 

Vi letar båt i samma storlek och jag har hittills varit total motståndare till 2 motorer men frågan är om jag inte börjar värma upp inför 2 motorer med rak axel. Utbudet blir så himla mycket större då, servicen blir ju billigare och det är mindre saker som kan rasa. Tittar man på äldre princess 35 eller Nimbus 35 så sitter det nästan alltid Tamd41b i dessa. De ska ju kunna gå i "evigheter" om de är rätt omhändertagna och då handlar det ju mest om lite mer motorolja och några fler dl diesel per nM.

 

Styrtappar, läckande sköldar, hydraulslangar, powertrim - det tar ju aldrig slut med  drev och problem. Nu hade jag väl otur med senaste båten med bravo3. Vad jag förstått är både sköld och drev "rejälare"på Volvo Penta men förr eller senare ger sig nått..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns sketchen med Gösta Ekman Och Tage Danielsson som skulle välja kvällstidning. Det finns för och nackdelar med Aftonbladet och Expressen. Papperskvalitet, olika trycksvärta, ledarens politiska inriktning och inte minst serierna. Nu vet jag inte vad dom har för serier i dessa tidningar, och så läser jag inte GT som då är ett tredje alternativ, men väl GP och där kan jag tycka att seriekvaliten kunde varit bättre.

 

Om det är kostnaden efter en grundstötning man skall vara rädd för så tror jag inte det spelar någon roll om det är axlar eller drev i pluralis, kostnaderna överstiger ju ändå självrisken.

Måhända kan ju axlar kanske klara lättare känningar som drev inte gör.

Jag har nu en båt med ett drev, gillar det egentligen inte, blir lätt nervös när jag skall in på okända vatten. Har gärna mer en en meter i marginal när det gäller vattendjup vid tilläggning. Vid färd går jag ogärna över ens tremetersgrund. 
 

Klar nackdel till dreven är ju att dessa kräver en större underhållskostnad och arbete. Jag hade ju för några år sedan fått in en tunn lina i axelns packbox, och det var en hel del jobb att fixa det, även om jag gjorde jobbet själv var det en tusenlapp i material plus transmissionsolja.

 

Om man generellt pratar om axel respektive drevbåtar går de med Axel i allmänhet rakare i låg hastighet, medan en planande båt med drev slingrar sig, men det kan bero mer på skrovet än på valet av drivlina. Vid dubbelmontage blir det ju sålunda annorlunda. Med motroterande propellrar skall man ju då få en mer rak kurs, vilket brukar stämma i praktiken rätt bra.

 

@tugges bild ovan är det jag förfasas över, oskyddade propellrar och roder. Om den båten går över en 0,7m bôe i 7-8 knop eller mer blir det dyrt, man kan ju hoppas att båten inte tar in vatten efter det. Om så är fallet blir det ännu dyrare och tidskrävande.

 

Om samma båt hade haft dubbla drev hade kostnaden blivit likadana eller högre, och uppläggningen på land minst lika lång, men troligtvis hade båten inte sprungit läck.

 

Nä, jag har slutat att läsa onödiga kvällstidningar, inte ens som Internetupplaga,

jag läser GP som Internettidning på vardagar och papperstidning på helgen, och jag går ogärna över grund som ligger på 3 meter eller grundare.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Georg_Ohm @tugge @Olleman82 @Hybro för riktigt bra och konstruktiva svar i tråden. 
 

Håller med med drev. Mycket att pilla med när det blir några år på nacken, har just nu bytt ut stödlager, styrtapp, växelwire, bälgar, kylslang/oljeslang osv osv både dyrt och tidskrävande. 
 

Därav riktar jag mina blickar emot axlar. Känns tryggt och som ni säger upplever jag det själv vid körning av wake båten, att det går rakt och stabilt. 
 

min fasa är ju dock att man ska knäcka ett roder. Ser klent ut när man tittar. Samt att det känns väldigt oskyddat med propparna. Men det är väl en vanesak kan jag tänka mig. 
 

Nu efter era svar ser jag egentligen bara fördelar (förutom bränsle ekonomin) 

iofs kör jag idag en Bensin V8 med bravo III och kan väl säga med sommarns facit i hand, att man behöver väl inte gå i 30 knop med familjen vart man än ska. Blev ett dyrt bensin konto sommarn 2019 😂


 

Kommer helt klart ge axelbåtarna en chans vid nästa köp. Kanske till och med ett prio. 
 

/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig funderat på vattenjet?😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minutes ago, Georg_Ohm said:

@tugges bild ovan är det jag förfasas över, oskyddade propellrar och roder. Om den båten går över en 0,7m bôe i 7-8 knop eller mer blir det dyrt, man kan ju hoppas att båten inte tar in vatten efter det. Om så är fallet blir det ännu dyrare och tidskrävande.

 

 

Propellern brukar svarva ett fint hål i botten då man kröker axeln/axlarna så läckage är ganska garanterat 😉

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 34 fotare med dubbla axlar.. Hade drev innan.. Kommer nog aldrig gå tillbaka till drev igen, stor skillnad när man kör,inga dyra service kostnader. kan väl tycka att man har lite sämre svängradie när man backar med axlar kontra drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mr_m:

Nu efter era svar ser jag egentligen bara fördelar (förutom bränsle ekonomin) 

I båten jag hade innan (27fotaren) satt det en bigblock 7,4l bensin med förgasare bravo 3. I den nyinköpta (36fotaren) sitter det dubbla caterpillar   med axlar som sagt. 

Jag har aldrig mätt vad dom förbrukar men jag upplever det som att det är lika  eller mindre i den nya båten.  Hade iaf räknat med att den nya skulle dra betydligt mer än vad den gör. 

Så det var en posetiv överraskning 

 

Men som jag tidigare sagt kör jag till 95% i deplacementfart och då fick jag även där en högre marshfart då båten med axlar är nästan 10 fot längre.  Kunde öka farten till 7-8 knop utan en tendens till nedgrävning.. 

Om man skall plana drar förmodligen den större båten betydligt mer. 

Det enda jag saknar är att med drev båten kunde man hitta en egen strand och trimma ut och smyga upp på,

något jag inte känner mig bekväm med   när det gäller axlar. Har dock lyckats med det  men glider då in med stillastående propellrar full koll på ekolodet samt utkik från för och akterdäck.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar numer axeldrift alla dar i veckan av samma anledningar som beskrivits ovan. Min nuvarande båt, Saga 315, har skedda och därmed hyfsat skydd för propp och roder. Blir lätt nervös bara jag ser axel-båtar på mässorna som inte inte har det och tänker på när jag ” hittade” ett omärkt grund utanför Oxelösund. Trots en fart på bara ca 2 knop så smällde det rejält. Men vid upptagning var det bara lite färgskav på skeddan. Utan denna hade sommaren varit slut tidigare. 
Noterar också att Nimbus mfl har täcken som gör att man inte ser det som är under vattenlinjen när de visar sina båtar på mässor. Kan förstå varför 😳.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg det på alla större båtar, ett draperi fasttejpat i vattenlinjen. Man har tydligen något att dölja. Nimbus har enkelaxel men dubbelroder. Små roderblad som då saknar skädda. Undrar vad försäkringsbolagen tycker om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag föredrar numer axeldrift alla dar i veckan av samma anledningar som beskrivits ovan. Min nuvarande båt, Saga 315, har skedda och därmed hyfsat skydd för propp och roder. Blir lätt nervös bara jag ser axel-båtar på mässorna som inte inte har det och tänker på när jag ” hittade” ett omärkt grund utanför Oxelösund. Trots en fart på bara ca 2 knop så smällde det rejält. Men vid upptagning var det bara lite färgskav på skeddan. Utan denna hade sommaren varit slut tidigare. 
Noterar också att Nimbus mfl har täcken som gör att man inte ser det som är under vattenlinjen när de visar sina båtar på mässor. Kan förstå varför 😳.

Ska man komma in på det ekonomiska igen skulle man även kunna hävda att påkörning oftast är en försäkringsskada medans service och lagning av drev får man står för själv. Det löser ju inte att säsongen kan bli förstörd men för den storleken på båtar som vi nu pratar om misstänker jag att jag inte är ensam om att fundera kring hur man ska finansiera sitt båtägande som vanlig svensson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev andreas86a:

Jag har en 34 fotare med dubbla axlar.. Hade drev innan.. Kommer nog aldrig gå tillbaka till drev igen, stor skillnad när man kör,inga dyra service kostnader. kan väl tycka att man har lite sämre svängradie när man backar med axlar kontra drev

Hade du 1 motor med drev innan? Hade varit intressant att höra erfarenheter från er som gick från 1 motor med drev till 2 motorer med axel om hur service/reparationer i praktiken faller ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick från enkelmontage med drev till dubbelmontage med drev och tycker att det är enklare/bättre att köra.

Men vi kollade även efter båtar med dubbla motorer och axel men utbudet var inte lika stort när det gäller båtar mellan 30-34 fot som är planande.

Planande båtar med enkelaxel är väl än mer ovanligt?

När jag säger planande tänker jag toppfarter mellan 20-30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Hade varit intressant att höra erfarenheter från er som gick från 1 motor med drev till 2 motorer med axel

Jag gjorde det. Tog dock inte upp Service på axlar men det är ny olja i backslag och det behövs  nog mer sällan än i drev skulle jag tro, tätningarna och lager i axlar håller så länge så det kan knappast anses som service. Mer som att packa om   och provtryckta  drevet.  Och det gör inte dom flesta själva,  men byta tätning på axelgenomföringen är ingen raketforskning 

 

1 timme sedan skrev Makro:

Jag gick från enkelmontage med drev till dubbelmontage med drev och tycker att det är enklare/bättre att köra.

Är det enklare att köra med dubbla drev än med dubbla axlar eller är det lika.? 

Jag har aldrig kört dubbla drev

men med dubbla axlar kan jag flytta aktern i sidled  åt båda hållen  köra rakt fram och bak. 

Kan släppa ratten  och gå och pinka utan att känna stress. 

I trånga lägen där rodren inte räcker till styr jag med maskinerna och kan vända på en ettöring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar inte hanteringen med drev. Plocka av och på. Min granne blev av med sina nya bravo3  2x70000kr om jag inte mins fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

Min granne blev av med sina nya bravo3  2x70000kr om jag inte mins fel. 

Just detta funderar jag på. Tar de flesta försäkringar denna typ av stöld, eller har dom kanske t.o.m krav på att dreven demonteras varje höst?

 

Är precis i slutfasen på försäljning av vår gamla båt och håller just som bäst på att försöka bestämma vilket ben vi skall stå på. Att ställa en båt på land på hösten med dubbla DPH är kanske att hoppas på för mycket idag? Kanske en aning mindre risk med DPG eller äldre..

Propparna tar man väl med sig oavsett drev eller axlar antar jag.

 

Alternativet är självklart inomhusförvaring, men där vi bor är det inte alls en självklarhet att man hittar det..eller att hyran för en vinter inte motsvarar ungefär vad ett drev kostar..  😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Just detta funderar jag på. Tar de flesta försäkringar denna typ av stöld, eller har dom kanske t.o.m krav på att dreven demonteras varje höst?

Han fick ut på försäkringen. Men det va någon hög självrisk som räknades på % av värdet/ ålder . 

Grannen bakom blev av med sitt lite äldre b3

Han fick inte ut något. Mitt låg hemma i garaget så det blev ej stulet.

Ett bravo 3 väger närmare 100kg så det är inge kul att handskas med. 

Man kan ju be firma komma och plocka av det  servera och vinterförvara. Men då springer kostnaden iväg ännu mer jämfört med axlar 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Propparna tar man väl med sig oavsett drev eller axlar antar jag.

Inga eller väldigt få tar av propparna på axelbåtar på våran marina av stöldskydds anledning. 

Dom sitter ofta hårt trotts att mutter lossat. 

Och har inte hört eller sett att dom blivit stulna. 

Antar att marknaden är mindre då dom inte passar alla båtar lika bra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade en bayliner 2855 innan. Gjorde stora servicen på drevt samt Styrtappen.. På "nya" båten byter jag bara olja en gång året i backslagen...skönt slippa släpa hem drevet varje höst pga stöldrisk...dock har jag aldrig meckat med axlar, så den dagen glandtätningen börjar läcka vet jag inte hur jag ska göra 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev andreas86a:

Ja jag hade en bayliner 2855 innan. Gjorde stora servicen på drevt samt Styrtappen.. På "nya" båten byter jag bara olja en gång året i backslagen...skönt slippa släpa hem drevet varje höst pga stöldrisk...dock har jag aldrig meckat med axlar, så den dagen glandtätningen börjar läcka vet jag inte hur jag ska göra 😄

Jaså, du gick också från en 2855a. Vad har du nu då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två synpunkter.

 

Vibrationer, åkte med i nyare Princess 56, med axlar, reagerade direkt på vibrationerna i båten, jag har bara kört drev de senaste åren.

 

Stillestånd efter eventuell kontakt med botten, drevet byter man ut, och kommer ut på sjön dagen efter. Skador på axlar, roder och eventuellt botten tar snart några semester veckor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev EnzoF:

drevet byter man ut, och kommer ut på sjön dagen efter

Väldigt få kan punga ut runt 150k över natten och försäkringsbolagen är inte kända för att va snabba. 

Min granne stog kvar på land hela säsongen iom tvist med försäkringsbolaget. 

 

Jag kom i  sjön i slutet av juni 2018 för  det ej gick hitta mekaniker som kunde fixa med mitt drev. 

Så ditt resonemang är Ej rättvist 

14 minuter sedan skrev EnzoF:

Vibrationer, åkte med i nyare Princess 56, med axlar, reagerade direkt på vibrationerna i båten, jag har bara kört drev de senaste åren.

Är det konstaterat att det var pga axlarna. Eller kan det vart propellrar som vispat i botten. Eller en annan större maskin som vibrerar mer än dom du har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev tugge:

Är det enklare att köra med dubbla drev än med dubbla axlar eller är det lika.? 

Jag har aldrig kört dubbla drev

men med dubbla axlar kan jag flytta aktern i sidled  åt båda hållen  köra rakt fram och bak. 

Kan släppa ratten  och gå och pinka utan att känna stress. 

I trånga lägen där rodren inte räcker till styr jag med maskinerna och kan vända på en ettöring. 

Jo jag styr också med motorerna vid manövrering i lågfart och tilläggning så det skiljer nog inte mycket förutom att vridningen kanske blir lite annorunda eftersom propellrarna sitter bakom akterspegeln på en drevbåt och under båten när man har axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Makro:

Planande båtar med enkelaxel är väl än mer ovanligt?

När jag säger planande tänker jag toppfarter mellan 20-30 knop.

Nej, inte alls så ovanligt. Många s.k. halvplanare har toppfarter på just 20-30 knop och rent gångmässigt planar de givetvis i dessa farter.

 

Min med rak axel och roder har t ex en toppfart på c:a 25 knop (och går angenämnt i den farten), många Viknes gör samma fart (axel) och den jag går och drömmer om (Skilsö 34) gör med rätt motor nästan 30 knop på topp. Också rak axel. Så visst finns de.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att båtar med axel har motorn/motorerna längre fram i skrovet och därmed får en gynnsammare viktfördelning. Men undantag finns, man kan råka på motorer som är monterade bakvänt med backslag och vinkelväxel och en kort propelleraxel som löper under motorn akterut. Likväl, ännu mer ovanligt, drev med transmissionaxel och motorn längre förut.

 

Nimbus har en del modeller med motorn åt fel håll längts bak och vinkelväxelbackslag, lika många eller kanske fler roterande delar som i ett drev... Servicepunkterna med sjövattenpumpen mm hamnar strax framför akterspegeln.
 

Men vattenjet som tredje alternativ har ingen nappat på?

Vattenjeten har ju drevets och axelns samlade fördelar, om man är positiv. Om man är negativ tänker man annorlunda. Hursomhelst ingen propeller som kan ta skada eller skada något runtikring.

Men lönar sig inte i hastigheter under 20 knop, tror jag det står i min båtteknikbok.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...