Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
emmaserenander

Smörja propelleraxel

Rekommendera Poster

Hej!

När det står att man ska smörja propelleraxeln på båten , menas det att man ska täta med propellerfett i axeltätningen (vi har en black-jack), eller är det en annan sak? Ska man med andra ord smörja på fler ställen längs med propelleraxeln?

Skulle även väldigt gärna höra lite tips om hur man går till väga när man ska få in fett i black-jacken. Vilka steg gör man och när?

 

Hoppas nån kan ge mig lite råd och tips på detta!

 

/ Emma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Volvo Penta Black Jack, smörjer man när båten står på land. Man klämmer ihop tätningen så att det blir en liten springa mellan axeln och tätningen. I springan sticker man in pipen på fettuben som Volvo Penta säljer för detta ändamålet. Efter sjösättning klämmer man ihop tätningen igen till det sipprar ut vatten ur tätningen. Då är hylsröret vattenfyllt, och luften borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur långt in skall pipen på fettuben eller sugröret med fett stickas in från kanten?

Räcker 5 mm?

Har tyvärr inte lyckats finna något foto som visar läpparna som tätar.

 

Jag är lite klen i händerna så jag har funderat på att fuska med polygrip med en trasa som lite skydd av BJ...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett tips är att fylla några cm fett i ett större sugrör av plast, lättare att trycka in mellan tätning och så pressa ut fetten. Röret skall inte lång in, tätningarna sitter i ändan.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 😉

span-widget

Redigerad av Hybro
Skrev fel i all hast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bild säger mer än tusen ord, så sant.

googlat friskt på anglosaxiska siter och plötsligt fann jag en bra bild.

 

Nu har 25 öringen trillat ned:

  • det blå fettet skall smörja tätningsläppen närmast motorn (outer seal), VP säger 1 kubikcm, en MG guru skriver stort som svavlet på en tändsticka.
    Fyllde ett tjockt sugrör med lite fett, sträcka med fett kanske 1-2 cm, tryckte in det 1 cm, plattade till sugröret, tryckte in den platta delen under "outer seal" och pressade in fettet genom att klämma på sugröret.
    Försökte flytta sugröret så det kom ca ett halv varv runt axeln.
    Gjorde det med båten i havet vilket enligt några anglosaxer skall fungara.
  • luftningen gör att den aktre tätningsläppen (inner seal) kyls/smörjs av vattnet

 

Black Jack - snittbild.jpg

 

URL till en web sida med många olika packboxar
http://coxeng.co.uk/stern-gear/stern-glands/

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra bild. 

Och inte minst en bra tätning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra bild. Jag har också en sådan och brukar smörja den genom att kladda runt propelleraxelfett på propelleraxeln i framkant av tätningen - och hoppas att det ska tränga in.

Efter byte av motorkuddarna har vattenläckaget via propelleraxeln minskat betydligt.

Kanske kan det bli ännu bättre om man lyckas trycka in fett med sugrörsmetoden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på varför det är 2 tätningar?

 

Segeldrevet till förra båten hade dubbla membran runt SD20 (3YM30 motor) med fuktlarm i utrymmet emellan, började det yttre läcka skulle larmet gå och det andra inre membranet håller vattnet ute så man kan lugnt fixa problemet till vintern.

 

Black Jack har VP en rekommendation på byte efter 5:e år / 500 motortimmar men det jag läst på olika forum är att det är vanligt att byta först när det läcker dvs båda tätningarna har gett upp och det kan ta 20 år. 

Så vad är VP tanke med dubbla tätningar mtp hur vi båtägare kör tills det läcker.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min erfarehet är att Black Jack tätningen håller mycket länge. Vår båt är 37 år och vi har haft den 32 år. Det är bytt tätning tre gånger, inte för att det läckt utan för att motor, backslag eller propeller axel har varit ute. Då den är så billig och enkel att byta då är det bäst att passa på. Vi kör ca 200 timmar per år, den första blev bytt efter 18 år den andra efter 8 år och den som sitter där nu har gått i 11 år, ingen har läck en droppe vatten. Smörjar noga enligt sugrörsmetoden och luftar efter varje gång båten varit på land. Gör man inte detta noggrant kan livslängden bli kort.

Hälsningar Ove

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ge återkoppling om en ide jag hade för ngt år sedan, i år tog jag och lindade en trasa runt BJ och klämde mycket försiktigt med en polygrip.

Gick lätt att få in sugröret med fett och vrida axeln för utsmetning.

Gjorde på samma sätt vid ”avluftning” efter sjösättning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...