Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Kanske dags att överge?

Rekommendera Poster

48 minuter sedan skrev Mackey:

Orättvisor kommer alltid att finnas...

De som vill fuska med frivilliga identifierbara uppgifter kommer ju att fuska även med obligatoriska uppgifter.

Jo, och det är ju just det som var min poäng. De som vill bedriva politik eller trolla i forum kommer fortfarande att vara anonyma medan alla som sköter sig tvingas att använda riktiga identiteter. Inget vunnet egentligen mer än att man kommer att skrämma bort en hel del "goda" personer som värnar om sin integritet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tror att ett identifierbart namn på oss användare skulle skapa en trevligare stämning här, tycker jag man skall besöka valfri Facebook-grupp som heter något som börjar med ”Stå upp för...” och sedan fundera en stund till. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-26 vid 15:06 skrev Frankerat:

Kan inte låta bli men du borde fundera på att ta Åsiktskörkort eller motsvarande. 

 

Yttligare en onödig kommentar i så fall. Du bidrar ju själv till den dåliga stämningen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte gillar något kan man ju alltid bara scrolla vidare. Och inte bli kränkt. 

Finns alltid skämt eller OT som passar vissa men inte andra. Tycker det är ett bra forum jämfört med många grupper på fb där det är mycket mer OT. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad mycket som skrivits i "min" tråd. Kul att den väcker i intresse men jag har inte större problem med otrevliga personer här än på andra forum. Det jag tycker är svårt här ibland är ju att veta om svaren man får kommer från folk med erfarenhet eller om det bara är "killgissningar". Det tycker jag är lite enklare på forum eller i grupper där man vet vem man pratar med. Här har jag viss koll eftersom jag varit med så länge och även blivit kontaktad i pm då och då men jag gillar nog att ha mer "koll" på erfarenheten hos de som svarar. Men det finns skitgrupper på FB såklart, dom har jag lämnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Botved:

Det jag tycker är svårt här ibland är ju att veta om svaren man får kommer från folk med erfarenhet eller om det bara är "killgissningar".

Varför är det lättare att avslöja killgissningar av Anders Svensson på FB än av AnSve på MG?

 

I båda fallen måste det ju vara erfarenheten av personen som gör att man efter en tid väljer att litar på hen.

 

Kanske har jag missuppfattat hur du menar  men som jag ser det visar inte själva namnet hur trovärdig en person är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 timmar sedan skrev tugge:

Om man inte gillar något kan man ju alltid bara scrolla vidare. Och inte bli kränkt. 

Finns alltid skämt eller OT som passar vissa men inte andra. Tycker det är ett bra forum jämfört med många grupper på fb där det är mycket mer OT. 

 

 

Scrollar ofta vidare och har aldrig blivit kränkt. Varför skulle jag bli det av en anonym användare på ett forum?  Skämt eller om man halkar lite OT från tråden är inga problem men ibland kan man behöva läsa igenom sin text en gång innan man trycker på Skicka-Svar-knappen. 

 

 

11 timmar sedan skrev tugge:

Yttligare en onödig kommentar i så fall. Du bidrar ju själv till den dåliga stämningen. 

 

Ja, stackars användaren som det var riktat emot som kastar spjut i kuvösen så fort ingen delar åsikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

 

Varför är det lättare att avslöja killgissningar av Anders Svensson på FB än av AnSve på MG?

 

I båda fallen måste det ju vara erfarenheten av personen som gör att man efter en tid väljer att litar på hen.

 

Kanske har jag missuppfattat hur du menar  men som jag ser det visar inte själva namnet hur trovärdig en person är.

Jag går alltid in på personens profil. Ibland visar det sig att man tom har gemensamma vänner. Då får jag mer bakgrundsinfo om personen. Jag har startat en egen grupp med ca 60 medlemmar och där godkänner jag ju själv vilka som är med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då är risken stor att man hamnar i en internetbubbla där alla tycker lika och så glider ens egen verklighetsuppfattning iväg. Plötsligt kan man få för sig att alla måste ha allting nytt och fint vad det än kostar och att alla har gott om pengar. Eller att det är någon sorts självändamål att hålla liv i gammalt skrot och skamligt att köpa nya delar att reparera med. Eller att jorden är platt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 timmar sedan skrev heimlaga:

Fast då är risken stor att man hamnar i en internetbubbla där alla tycker lika och så glider ens egen verklighetsuppfattning iväg. Plötsligt kan man få för sig att alla måste ha allting nytt och fint vad det än kostar och att alla har gott om pengar. Eller att det är någon sorts självändamål att hålla liv i gammalt skrot och skamligt att köpa nya delar att reparera med. Eller att jorden är platt.

Nu vet inte jag vilka grupper du är  med i men i den båtgruppen jag hänger på är det verkligen högt i tak då det gäller tyckande. Inte många som tycker lika alltid.  Mycket lite snack om att köpa nytt utan mer hur ska jag reparera min pryl på bästa sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev heimlaga:

Fast då är risken stor att man hamnar i en internetbubbla där alla tycker lika och så glider ens egen verklighetsuppfattning iväg. Plötsligt kan man få för sig att alla måste ha allting nytt och fint vad det än kostar och att alla har gott om pengar. Eller att det är någon sorts självändamål att hålla liv i gammalt skrot och skamligt att köpa nya delar att reparera med. Eller att jorden är platt.

Nja.......

Jag har en egen vilja. Någon grupp passar för vår långtidsrenovering med "low budget". En annan passar våra båtar som används. Det finns ju enormt mycket att välja på. Både allmänna grupper och mer specificerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-02 vid 09:17 skrev Botved:

Jag går alltid in på personens profil. Ibland visar det sig att man tom har gemensamma vänner. Då får jag mer bakgrundsinfo om personen. Jag har startat en egen grupp med ca 60 medlemmar och där godkänner jag ju själv vilka som är med.

Kanske just därför man inte vill skriva på FB. Jag måste väl kunna uttrycka en åsikt på ett forum utan att du skall behöva kartlägga mig och mitt privatliv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facebook är ett döende forum, MG är grymt. Det räcker så.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj... våj...så mycket snack om ingenting igen,  men jag blir inte förvånad längre.


Själv vägrar jag Facebok från allra första början å samtliga andra sk Social medier. Tänker inte ange orsaker.

Men om kärnfrågan, har genom åren, å har varit med från nästan allra första början, märkt vilka som kan sin sak å vilka kommer å går å vilka som frågar så pass grundläggande saker att man har lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte hålla på med det. Men svarar man så, har gjort det en gång, så får man på käften.

 

Jag läser genom då å då å tänker å sen i mån av relativa adekvata reella saker svarar jag om mina kunskap är relevanta o jag har lust.  Ställer själv en fråga då å då å genom åren har jag lärt mig vilkas svar som kan vara av vikt/tyngd.. Sen måste man inte tycka lika eller använda samma verktyg eller samma lösning. Fritt land vettja.

 

Jo en bra sak med "vänner" (min def av en vän är nått annat) De kollar FB å när de hittar nått som kanske skulle passa mig så hör de av sig. Jag har fått tips om att segla från Medelhavet den vägen. Men då är de en riktig vän bakom som har tänkt på mig å förmedlat kontakten......han heter förrexten NN, visst ja anonnymitet vare......

 

Så visst är MG bra. Behöver inte nämna Fendern mfl.

Fortsätt med MG men lämna personangreppen på annat ställe.

Har ni för övrigt funderat på att sjösätta väldigt tidigt?  Jag är på vippen att skicka in min båt i plurret.  Ut å segla Coronan av er.

En Ruskig Prick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Själv vägrar jag Facebok från allra första början å samtliga andra sk Social medier. Tänker inte ange orsaker.

 

MG är ett exempel på social media

😄😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 timmar sedan skrev Ruskpricken:

 

Men om kärnfrågan, har genom åren, å har varit med från nästan allra första början, märkt vilka som kan sin sak å vilka kommer å går å vilka som frågar så pass grundläggande saker att man har lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte hålla på med det. 

Men vad bra, då kan ni gamlingar  som kan allt sitta krav i den här bubblan och tycka om er själva, så sticker vi som inget kan men vill lära oss vidare till mer utvecklade grupper. 

Det måste ha varit underbart för dig som liten plutt att du redan innan du kunde gå klarade av allt här i världen. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Silverfox59:

Men vad bra, då kan ni gamlingar  som kan allt sitta krav i den här bubblan och tycka om er själva, så sticker vi som inget kan men vill lära oss vidare till mer utvecklade grupper. 

Sjukt otrevligt inlägg. 

Vilka är de där ”vi” som du talar för..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Sjukt otrevligt inlägg. 

Vilka är de där ”vi” som du talar för..?

De Ruskpricken skriver om, att om man ställer frågor här som han tycker är så grundläggande att man borde fundera på om jag ska hålla på med båtliv. 
Japp, jag tycker också det är sjukt otrevligt att ha en sådan inställning. Frågar du mig så är det en av de anledningar som gör att jag hänger här mindre. Toleransen är väldigt begränsad. Här finns uppenbarligen inte plats för alla.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Silverfox59:

De Ruskpricken skriver om, att om man ställer frågor här som han tycker är så grundläggande att man borde fundera på om jag ska hålla på med båtliv. 
Japp, jag tycker också det är sjukt otrevligt att ha en sådan inställning. Frågar du mig så är det en av de anledningar som gör att jag hänger här mindre. Toleransen är väldigt begränsad. Här finns uppenbarligen inte plats för alla.   

Det var faktiskt inte det inlägget jag syftade på, och förmodligen var det inget av dina inlägg Ruskpricken syftade på heller - ändå verkar du känna dig påhoppad och gör utfall mot en enskild person.
Det är inte speciellt trevligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Det var faktiskt inte det inlägget jag syftade på, och förmodligen var det inget av dina inlägg Ruskpricken syftade på heller - ändå verkar du känna dig påhoppad och gör utfall mot en enskild person.
Det är inte speciellt trevligt. 

Det var det inlägget du citerade så givetvis var det inlägget jag tog åt mig.
 

Om det nu inte var det inlägget du menade vilket menar du då som var ”sjukt otrevligt”?


Jag är en som frågar om allt och  enligt Ruskprickens inställning så känner jag mig väldigt träffad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Silverfox59:

Det var det inlägget du citerade så givetvis var det inlägget jag tog åt mig.
 

Om det nu inte var det inlägget du menade vilket menar du då som var ”sjukt otrevligt”?


Jag är en som frågar om allt och  enligt Ruskprickens inställning så känner jag mig väldigt träffad. 

Jag citerade dig. 
Du var sjukt otrevlig mot Ruskpricken. 
Är ganska säker på att ingen avser dig när det talas om de frågorna han nämner.
 

Däremot kommer ibland frågor som visar på t ex grundläggande förståelse för navigering och skärgårdar, så man lite undrar varför de personerna tyckte att det var lämpligt att skaffa en båt, och tanken att svara ”gå en kurs, för i helvete” ligger nära till hands. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag citerade dig. 
Du var sjukt otrevlig mot Ruskpricken. 
Är ganska säker på att ingen avser dig när det talas om de frågorna han nämner.
 

Däremot kommer ibland frågor som visar på t ex grundläggande förståelse för navigering och skärgårdar, så man lite undrar varför de personerna tyckte att det var lämpligt att skaffa en båt, och tanken att svara ”gå en kurs, för i helvete” ligger nära till hands. 

Med hanns inställning till oss som inte kan allt så kan jag bara upprepa att det känns mindre trevligt att välja MG. Sedan må du tycka vad du vill men när du försvarar honom så känner jag att du bekräftar tänket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minuter sedan skrev Silverfox59:

Med hanns inställning till oss som inte kan allt så kan jag bara upprepa att det känns mindre trevligt att välja MG. Sedan må du tycka vad du vill men när du försvarar honom så känner jag att du bekräftar tänket. 

Fast - så skrev han väl inte ändå..?

Att han vill att människor som inte kan allt inte skall besöka Maringuiden..?

Och inte jag heller..?

Det är din väldigt vidlyftiga tolkning.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast - så skrev han väl inte ändå..?

Att han vill att människor som inte kan allt inte skall besöka Maringuiden..?

Och inte jag heller..?

Det är din väldigt vidlyftiga tolkning.

Ja, andemeningen i hanns mening tolkar jag på det viset, att han tycker att vissa frågeställare inte skulle hålla på med båtlivet och då inte heller hänga här på MG. 

Jag har i tidigare trådar här både märkt av och läst att många här tycker att det finns landkrabbor och riktiga sjöbjörnar. Alltså vi och de. Jag tycker det är väldigt tråkigt när man är på ett forum, och i andra sammanhang, att man tänker efter innan man skriver eller tycker något för man är lite osäker på om det är ”en dum fråga”. Är man där i känslan så tycker jag att omgivningen har misslyckats med att bjuda in både  låg som hög. 

Jag kan hålla med om att det saknas både kunskap och erfarenhet innan vissa ger sig ut i viken på sin jungfruresa men jag skulle aldrig skriva eller tycka något då de frågar någon ”dum fråga”. 

 

Jag tror det var för två år sedan vi hade en kille här som aldrig hade suttit i en båt innan men nu hade köpt en lite segelbåt (eller fått) och tänkte börja med att segla runt kusten för att sedan ta nästa steg ut i världen. Han kunde noll och ingenting. Jag tyckte det var ett fantastiskt vågat intiativ och en otroligt tuff kille. Efter lite ditten och datten så kom han ut ur hamnen och seglade från öst- till västkusten. Han gjorde fel och misstag och lärde sig med veckorna att göra mindre fel och misstag. Han hankade sig fram och lyckades med sitt projekt. Jag tror den killen var otroligt stolt. Och jag var jätteglad att han överlevde. 

Han fick en väldig knuff framåt av många här och han skrev om sina erfarenheter och bjöd på mycket. 

Jag tyckte det var kul att de som svarade honom här gav honom respekt och hjälp även om han inte fattade något i början. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åter igen - jag tror inte dessa exempel är vad Ruskpricken - eller jag heller - avsåg. 

Ingen hoppade på dig, ingen hoppade på den här personen - men du valde att hoppa på Ruskpricken.
Osnyggt, tycker jag. 
 

Men - jag kan bli lite trött när någon frågan på nivån ”skall dyvikan vara i- eller urskruvad när jag sjösätter”, och blir lite sugen på att svara ”prova”. 🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Åter igen - jag tror inte dessa exempel är vad Ruskpricken - eller jag heller - avsåg. 

Ingen hoppade på dig, ingen hoppade på den här personen - men du valde att hoppa på Ruskpricken.
Osnyggt, tycker jag. 
 

Men - jag kan bli lite trött när någon frågan på nivån ”skall dyvikan vara i- eller urskruvad när jag sjösätter”, och blir lite sugen på att svara ”prova”. 🙂 

Hur tolkar du denna mening som han skrev?

 

å vilka som frågar så pass grundläggande saker att man har lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte hålla på med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
7 minuter sedan skrev Peter_K:


 

Men - jag kan bli lite trött när någon frågan på nivån ”skall dyvikan vara i- eller urskruvad när jag sjösätter”, och blir lite sugen på att svara ”prova”. 🙂 

Jag småler hellre än blir trött på frågor som ”kan vara självklara” för mig.

Läste en fråga, om man kan måla med färg inne i båten under vattenlinjen fast det står på burken att den ej ska målas under vattenlinjen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Silverfox59:

Hur tolkar du denna mening som han skrev?

 

å vilka som frågar så pass grundläggande saker att man har lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte hålla på med det.

På A svarar jag ”som jag tidigare svarat”, och på B svarar jag ”enligt de exempel jag tidigare lämnat”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå medlemmar som @Ruskpricken som har blivit less på att svara på basala frågor. Jag försöker fortfarande svara på såna när jag känner för det men en dag ger jag nog också upp. 
Men, och det är relevant, det är en sak vad man tycker och känner när man läser ett inlägg och något helt annat vad man svarar i ett forum. Svaren ska vara tillmötesgående och försöka läggas på en nivå som frågeställaren förstår. Om man svarar. Sen kan man svära och anfäkta (finns det ett sånt Hadockskt ord?) för sig själv. Utan att skriva det. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man skall ju också komma ihåg att vi lite äldre forumrävar inte på något sätt är förpliktigade att svara på alla inlägg. Speciellt om man varit med om att älta ett ämne flera gånger tidigare. Man kan bara lite faderligt följa med diskussionen och försynt, artigt och belevat styra upp det hela om det håller på att gå käpprätt åt h****te. Eller så hänvisar man till sökfunktionen eller länkar till någon diskussion från 2009 där ämnets alla sidor redan vänts fram och tillbaka 🙂

Vi behöver inte skrämma bort nykomlingar med att skälla ut dem för sina nybörjarmisstag. De kan ha insikter som de senare kan bidra med om de bemöts på ett ok sätt från början.

 

Och även om någon ny medlem  tar upp en av de där sedan länge sönderältade ämnena från 2007 eller lyfter en tråd vars skapare aldrig sedan synts till så ska vi inte misströsta. Det finns säkert ett stort mörkertal av sådana som inte ens är medlemmar som hittat forumet och sökfunktionen och där hittat sitt svar utan att besvära oss det minsta lilla.

 

Jag tycker forumet är en guldgruva just i kraft av sin ålder. Själv har jag varit med sedan 2009 och likväl lär jag mig något nytt hela tiden och ibland kanske kan hjälpa någon också. Det blir inte mycket bättre än så på något nätforum.

 

Och handen på hjärtat ni gammelrävar; Gå och titta på era första inlägg, vi har inte alltid varit allvetande orakel själva heller 🙂

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...