Jump to content
Sunday 29 November 2020
Rogerihalmstad

Skepparexamen ??

Recommended Posts

Inte för fartyg som tagits i bruk före 1998.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg en kul grej på Blocket precis nyss. Kan inte låta bli att skicka in det här..
Hoppas verkligen ingen tar illa upp.

 

"Årsmodell: 1997, 45 fot, Längd: 15m, Bredd: 3.6m, Sjö kort behövs EJ till denna modell"

 

Underbart! 😂

  • Like 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Såg en kul grej på Blocket precis nyss. Kan inte låta bli att skicka in det här..
Hoppas verkligen ingen tar illa upp.

 

"Årsmodell: 1997, 45 fot, Längd: 15m, Bredd: 3.6m, Sjö kort behövs EJ till denna modell"

 

Underbart! 😂

Man får ju hoppas att den som säljer inte tänker skaffa en båt igen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det där med längd.

 

Allt som sticketr ut framåt och bakåt och som inte är en permanent fast del av skrovet räknas INTE till totallängden. Detta VET jag efter att ha talat med Sjöfartsinspektionen.

 

Exempel på saker som inte är del av totallängden är skruvad badbrygga eller skruvat peke, bogramp, motor/drev, styrinrättning och vattenjet. Om du däremot plastar/svetsar fast peke eller badbrygga så blir det en ökning av totallängden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade varit bra med någon referens till web sida eller dokument, är det någon som kan bistå med skruvade peken/badbryggor?

Anledningen är att vi skall söderut och det ryktas att man i vissa marinor har mätt båtlängden inklusive peke (som vi råkar ha) naturligtvis för att kunna debitera max hamnavgift.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev skippeer:

Anledningen är att vi skall söderut och det ryktas att man i vissa marinor har mätt båtlängden inklusive peke (som vi råkar ha)

Det är samma som jag hört men har ingen referens på det. Men det går ju att leta upp marinor på nätet och kolla med dessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-02 vid 14:13 skrev Baxlaget:
2020-02-02 vid 13:47 skrev raol:

Jag har svårt att tro att nån skulle använda "skepparexamen" om förarintyg.

 

Det får du gärna ha svårt för. Vi har alla olika erfarenheter.

Det är väl inte ovanligt att okunniga människor pratar "som de blinda slåss".

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev toaen:

Jag har svårt att tro att nån skulle använda "skepparexamen" om förarintyg.

Det har jag sett många gånger, bland annat i lite obskyra kursprogram.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-20 vid 07:58 skrev toaen:
2020-02-02 vid 14:13 skrev Baxlaget:
2020-02-02 vid 13:47 skrev raol:

Jag har svårt att tro att nån skulle använda "skepparexamen" om förarintyg.

 

Det får du gärna ha svårt för. Vi har alla olika erfarenheter.

Det är väl inte ovanligt att okunniga människor pratar "som de blinda slåss".

 

2020-02-20 vid 18:03 skrev Baxlaget:

Det har jag sett många gånger, bland annat i lite obskyra kursprogram.

 

Nu förstår jag inte hur du kunde lägga det Raol skrev i min mun, trotts det är det ju så att om man upprepar en lögn/felaktighet tillräckligt många gånger, så blir det så småningom en sanning för människor som inte har en aning.

Fast det är ju bra om alla som är ute med båt åtminstone hade förarintyg. För de allra flesta räcker den kunskapen som de får i den kursen.

I intyget efter kursen för skepparexamen jag gick 1970 står det. "På grund härav har Andersson...."

Jag kan garrantera att de gånger jag gått på grund, så berodde det inte på de kunskaper jag fått när jag läste skepparn - grundstötningarna berodde på helt andra orsaker.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förr gick kanske häften vidare med Kustskepparintyget när de läst Förarintyget. Idag är det betydligt färre, framförallt utanför storstadsregionerna.

Det kanske skulle vara fler om man ägnade sig mer åt modern, elektronisk navigering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag känner mig lite som en papegja, men.. 

Dom flesta som är på sjön på sin fritid gör det för att dom njuter av att vara ute på sjön. 

Om man vill vara ute på sjön och njut av sitt fritidsliv borde det vara i allas och envars intresse att fortbilda sig och bli duktigare/ få mer förståelse för hur saker fungerar så alla och envar kan bli duktigare och slippa ifrån onödiga fadäser. 

 

Så tänker jag, gick klass 8 med praktik - för att jag hade ett intresse i att lära mig mer. Struntade i onlivekurs med enbart teori..

 

Lite synd att många bara skaffar sig en utbildning om det är ett krav - allra märkligast när man vill köpa en större båt och vill hitta en genväg till utbildning för att framföra båten - lite uppånervänt resonemang kan jag tycka. 

 

Det är ju faktiskt en av anledningarna till att många tillverkare av båtar idag har längre men smala båtar, Princess 45 fot på -90talet var 4,35 bred. Princess 45 från 2010 är 3,99 bred har jag för mig - för att folk ska "slippa" krav. 


Vår nuvarande båt är 4,05 bred, 11,9 lång - för att få en rymlig båt under kraven för skepparexamen. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen är intresserad av kunskap idag. Det är enbart stämpeln i intygsboken som har värde för dagens "skeppare". Sen är man ursäktad och kan köra hur som helst. 
Om ni inte tror mig, kolla hur många idag som är villiga att gå en förut normal 7-9-veckors kurs.
Ingen. Nu är det "intensivutbildning" som gäller. Släng in några timmars närvaro och sedan en slarvig examen av en dubiös examinator så är det klart och man skryter om sin "kunskap" på Facebook. Pinsamt och kanske också farligt ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ingen är intresserad av kunskap idag

Det håller jag inte alls med om, de man har på kurs har ett genuint intresse att lära sig mer om sjölivet. Stämpel i blåboken brukar de inte bry sig om på Förarintyget. Vi har varje år några som struntar i att göra provet. Det som möjligen lockar är möjligheten till rabatt på försäkringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev bhemac:

de man har på kurs

Ja, det stämmer om du får till en kurs.
Men ingen "har tid" längre, det är populärt att vara "upptagen" 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ja, det stämmer om du får till en kurs.
Men ingen "har tid" längre, det är populärt att vara "upptagen" 

Så sant så sant, kunskap är tungt att bära.

Många är nog rädda för att kugga på provet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Jorgen01:

Många är nog rädda för att kugga på provet

Det var kanske så förr. Nu är det rädsla för att inte få Likes på Facebook som gäller. Sorgligt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Baxlaget said:

Ja, det stämmer om du får till en kurs.
Men ingen "har tid" längre, det är populärt att vara "upptagen" 

Kanske är det populärt bland dina kompisar att vara upptagen? Jag vet inte om du jobbar längre och har familj med barn. Om du har det, så borde du veta vad dagens arbetsliv kräver av dig och utöver det tid som du vill lägga på dina barn. Hur mycket tid blir då över till diverse kurser som är mer av hobbykaraktär än krav? Inte mycket, kan jag meddela. 
 

Att ”ingen” har tid längre beror på att hela världen är annorlunda än när du var ung/yngre, vilket jag misstänker var ett tag sen.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Att ”ingen” har tid längre beror på att hela världen är annorlunda

Ja, det var ju det jag sa. Man väljer sin väg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet är också att de som går på kursen och föräldramötet är mer fokuserade på sin mobil än vad kursledare och lärare informerar om.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Jorgen01 said:

Problemet är också att de som går på kursen och föräldramötet är mer fokuserade på sin mobil än vad kursledare och lärare informerar om.

Ja det kan jag medge är ett samhällsproblem, som dessutom verkar helt åldersoberoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, bhemac said:

Det håller jag inte alls med om, de man har på kurs har ett genuint intresse att lära sig mer om sjölivet. Stämpel i blåboken brukar de inte bry sig om på Förarintyget. Vi har varje år några som struntar i att göra provet. Det som möjligen lockar är möjligheten till rabatt på försäkringen.

Tyckte jag läste att Båtpraktik dager numera är ett krav för Kustskepparintyg. Stämmer det, apropå stämplar i boken? Den praktikkursen fanns inte när jag tog mitt Förarintyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Att ”ingen” har tid längre beror på att hela världen är annorlunda

Många har inte tid, det stämmer, det är mycket annat som stjäl tid. Inte minst barn och deras aktiviteter (vilket ju egentligen är ganska bra). Men även annat som tex tv kräver tid. Föreningsliv mm har också problem att få folk att ställa upp.

Men nog går det om man verkligen vill, skulle vi få krav på ett båtkörkort så blir det fullt på kurserna.

Men även om det har minskat så är det fortfarande många som lyckas ha tid att gå.

Det finns också en del att glädja sig åt, tex antalet kvinnor har ökat, antalet par och det som är riktigt roligt, förälder/barn som går.  Många är också helt nya inom båtlivet.

Det tråkiga är ju att det är ytterst få seglare på kurserna, förr var de alltid i majoritet.

Nästan alla tycker att det varit väldigt trevligt att gå på kurs, det syns tydligt när man gör utvärderingar.

Ytterst få båtklubbar ordnar egna utbildningar, det skulle nog kunna kunna vara nyttigt för att få fler att hjälpa till i klubben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tyckte jag läste att Båtpraktik dager numera är ett krav för Kustskepparintyg. Stämmer det, apropå stämplar i boken? Den praktikkursen fanns inte när jag tog mitt Förarintyg.

Ja det stämmer. Det har ofta varit ett problem att ordna. Idag har vi en kille som köra sådant. Det kostar typ 400kr för 3-4 timmars praktik. 90% av de på en kurs gör praktik.

I avgiften ingår fö kvitto!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, bhemac said:

Men nog går det om man verkligen vill, skulle vi få krav på ett båtkörkort så blir det fullt på kurserna.

Det är sant, så klart. Blir man tvungen så blir man tvungen, precis som med skatter och annat som man kan ha mycket åsikter om, men inget val. Då kanske folk avstår från att ha båt istället, vilket kanske inte vore så dumt alltid? Själv är jag helt för obligatoriskt förarintyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog kustskepparen i april 2019. 

Ingick förarprov. Får nu köra båtar upp till 25m längd också upp till 25m bredd

😆 Vad det ska va någon nytta med. 

Båtar mäts i skrovets längd. Du får ha peke och badbrygga fastskruvad i båten. Frågade läraren vad som gäller

Med12x4 m. Nu räcker det med att passera ena gränsen va det svar jag fick. Köra båt i Kroatien snipa med 5 hästars motor krav förarintyg hörsägen. Med Kustskepparen får du hyra och framföra båt och i Medelhavet 

Torgny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Torgny-3055:

Får nu köra båtar upp till 25m längd också upp till 25m bredd

 

Var kommer de måtten i från?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det ingen dokumentation på nätet där det klart framgår vad som gäller?
Här skjuts det ifrån höften, ingen går säker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad du får köra beror på många faktorer. 
Kör du betalande passagerare? Då får du med Klass 8 köra båt med max 20 brutto ton, har båten en motor med effekt upp til 405 kW krävs en maskinbefäl, har du två maskiner med en effekt om 250 kW vardera krävs två maskinbefäl. Max 1.5 distans från inre vatten.

 

Dessutom krävs om du skall köra dessa fartyg 36 månaders praktik för att få ut ditt korrekta behörighetsintyg från sjäfartsverket. 

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/Fartygstyper/Fartyg-med-upp-till-12-passagerare/Behorighetskrav/

 

Här kan man läsa mer om detta. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy