Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rogerihalmstad

Skepparexamen ??

Rekommendera Poster

Hej, har läst mycket men hittar bara olika uppgifter vad som vekligen gäller. Vad går gränsen på hur stor båt man får köra utan någon utbildning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga...

Utan krav på behörighet (dvs kustskeppare) får man framföra ett fartyg som inte är större än 12 m långt OCH 4 m brett. Ett fartyg som är 13 m långt men 3 m brett är ok. Samma sak med ett som är 11 m långt och 5 m brett. Båda måtten måste vara över för att behörighet ska bli nödvändigt.

Sen finns det detaljer att ta hänsyn till när det gäller vad som ingår och inte ingår i längdmåttet och breddmåttet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepparexamen är ett tveksamt begrepp, beroende på vem du frågar kan det betyda antingen Kustskeppare eller Förarintyg. Använd därför hellre de två senaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att nån skulle använda "skepparexamen" om förarintyg.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter Kustskepparintyg idag.

Den gamla Skepparexamen motsvarar idag Fartygsbefäl klass 8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev raol:

Jag har svårt att tro att nån skulle använda "skepparexamen" om förarintyg.

 

Det får du gärna ha svårt för. Vi har alla olika erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är egentligen förarbevis ett krav? 

 

Varför är det grundkrav för att ta kustskepparintyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

När är egentligen förarbevis ett krav? 

För Kanalintyget och Kustskepparintyget.

--

Kustskepparintyget är egentligen en påbyggnad på Förarintyget. Annars hade kustskepparen troligen blivit en för lång och för mastig kurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dava:

När är egentligen förarbevis ett krav? 

 

Varför är det grundkrav för att ta kustskepparintyg?

 

Förarintyget är frivilligt.

Förarintyg

 

Att det finns grundkrav för Kustskepparintyg kan jag tänka mig beror på att kursen skulle bli alldeles för spretig om man skulle börja från början och hålla ett tempo som fungerar för alla. Det finns oftast några kursdeltagare på Förarintyg som kanske inte ska sikta högre än Förarintyget.

Kustskepparintyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var dock kustskepparen en fristående utbildning. Min ena bror gjorde det under högstadiet (tidigt 00-tal), och de tog inget förarbevis först. Måste ha varit efter det som det ena blev ett förkunskapskrav.

Men förarbeviset i sig har noll juridisk vikt. Att vara förkunskapskrav för en annan behörighet är ganska torftigt.

Jag har en kursbok som är kombinerad förarbeviskurs och kustskepparekurs, och det känns som om förarbevisdelen är 90-95 procent av totalen, så i mitt tycke kunde de lika gärna skippa förarbeviset helt och ha kustskepparen som lägstanivå. Och då även baka in SRC-delen. Då behöver man bara gå en kurs för att få full behörighet för allt fritidsbåtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

så i mitt tycke kunde de lika gärna skippa förarbeviset helt och ha kustskepparen som lägstanivå. Och då även baka in SRC-delen. Då behöver man bara gå en kurs för att få full behörighet för allt fritidsbåtliv.

 

Jag tror inte att det är så lyckat, min uppfattning är att då skulle utbildningsnivån sjunka. Eftersom kustskepparen skulle bli för hög nivå för de flesta så skulle nog en stor del av de som skaffar sig den utbildning som Förarintyget trots allt ger inte få den utbildningen heller.

 

Vid varje kurstillfälle för Förarintyg finns det personer som kämpar sig igenom den kursen och en del av dessa klarar ändå inte provet. Skulle man då höja till Kustskeppare och lägga till även SRC så skulle ännu fler åka omkring utan grundutbildning.

 

Vi läser ofta på detta forum hur en del av oss ondgör sig över att det finns så många outbildade ute på böljan. Dessa blir ännu fler om kraven höjs för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

så i mitt tycke kunde de lika gärna skippa förarbeviset helt och ha kustskepparen som lägstanivå.

Visst, i en perfekt värld kanske. Men folk har inte tid att gå på kurs och de flesta har för dålig sjävdisciplin för att läsa på egen hand.

För min del kunde man dela upp Förare OCH Kustskpparen på tre kurser. Eller ännu hellre dela upp det  på fyra kurser där den sista delen handlar om miljö och är frivillig.

Sen kunde man lägga mer fokus modern, elektronisk navigation och mindre på papyrus delen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tillhör inte jag gruppen som tror att utbildning på nåt vis förhindrar problem i trafiken, på land eller på vattnet. Folk kör som idioter för det mesta på land, och där har ändå så gott som alla körkort.

Man skulle kunna göra en kraftigt förenklad del av förarbeviset som en baskurs. Bara det mest grundläggande för att tolka sjömärken i dagsljus, de viktigaste väjningsprinciperna, och sen lite om hänsyn, säkerhet och miljö plus en gnutta juridik. Inget alls om mörkernavigering med fyrar och lanternor, att ta ut kurser, och såna saker. Sånt gör inte den kategorin ändå i dag, och de som har det intresset och behovet kommer ändå att välja en mer omfattande utbildning. Och då kan den mer omfattande utbildningen vara "resten", inklusive SRC, som jag föreslog.


 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

För min del kunde man dela upp Förare OCH Kustskpparen på tre kurser. Eller ännu hellre dela upp det  på fyra kurser där den sista delen handlar om miljö och är frivillig.

Sen kunde man lägga mer fokus modern, elektronisk navigation och mindre på papyrus delen.

 

I en båtklubb som ville utbilda sina medlemmar hölls fyra kurser under en höst och vinter:

- Förarintyg

- Båtmekaniker med båtpraktik dag och miljö

- Navigering med elektroniska hjälpmedel

- Kustskepparintyg

 

Det deltagarna tyckte var knepigast var Navigering med elektroniska hjälpmedel. De flesta hade sin navigationsutrustning sedan en tid tillbaka och tyckte det blev för svårt att ställa om från exempelvis Garmin till B&G. Spridningen på modeller och årgångar på navigationsutrustningen var enorm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Tyvärr tillhör inte jag gruppen som tror att utbildning på nåt vis förhindrar problem i trafiken, på land eller på vattnet. Folk kör som idioter för det mesta på land, och där har ändå så gott som alla körkort.

Man skulle kunna göra en kraftigt förenklad del av förarbeviset som en baskurs. Bara det mest grundläggande för att tolka sjömärken i dagsljus, de viktigaste väjningsprinciperna, och sen lite om hänsyn, säkerhet och miljö plus en gnutta juridik. Inget alls om mörkernavigering med fyrar och lanternor, att ta ut kurser, och såna saker. Sånt gör inte den kategorin ändå i dag, och de som har det intresset och behovet kommer ändå att välja en mer omfattande utbildning. Och då kan den mer omfattande utbildningen vara "resten", inklusive SRC, som jag föreslog.


 

 

Nej, har man inte för avsikt att bete sig som "folk" så hjälper ingen utbildning överhuvudtaget. Men jag tror inte att vi ska basera livet för resterande befolkning på dessa knickedickar.

 

Du verkar redan ha övergivit tanken i Ditt förra inlägg där det skulle vara Kustskeppare+SRC eller inget. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställa om...? Tja. Jag använder det som elektroniskt sjökort. Sjökortsbilden ser nog ungefär likadan ut oavsett vilket märke det är på apparaten. Zooma kan inte ta många sekunder att lära sig på en ny enhet. Ser inte riktigt hur det skulle kunna vara ett problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Volvo_Penta:

 

Nej, har man inte för avsikt att bete sig som "folk" så hjälper ingen utbildning överhuvudtaget. Men jag tror inte att vi ska basera livet för resterande befolkning på dessa knickedickar.

 

Du verkar redan ha övergivit tanken i Ditt förra inlägg där det skulle vara Kustskeppare+SRC eller inget. 😉


Nu är det tyvärr inte ett fåtal som beter sig illa, utan majoriteten.

Och nja, jag tycker nog att det bara borde vara en, men ska man ha det uppdelat så vore det bättre med en väldigt grundläggande del för de 90 procenten som kör små båtar i dagsljus under några sommarmånader, och så en komplett del för resten som ibland har behov av djupare kunskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Ställa om...? Tja. Jag använder det som elektroniskt sjökort. Sjökortsbilden ser nog ungefär likadan ut oavsett vilket märke det är på apparaten. Zooma kan inte ta många sekunder att lära sig på en ny enhet. Ser inte riktigt hur det skulle kunna vara ett problem...

 

Alla är vi olika och vi ska nog akta oss för inställningen "det som inte är ett problem för mig kan inte vara det för andra heller".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Volvo_Penta:

 

Alla är vi olika och vi ska nog akta oss för inställningen "det som inte är ett problem för mig kan inte vara det för andra heller".


Jag menade mer att folk försöker använda mer än de behöver. Jag tror ju att alla klarar det jag beskrev, och det täcker in i stort sett alla situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Nu är det tyvärr inte ett fåtal som beter sig illa, utan majoriteten.

 

Men en del är felfria, eller hur? 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Volvo_Penta:

 

Men en del är felfria, eller hur? 😎


Felfri pratar jag inte om. Alla kan göra fel. Men det är stor skillnad på misstag och bristande hänsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

I en båtklubb som ville utbilda sina medlemmar hölls fyra kurser under en höst och vinter:

Smart men antagligen väldigt ovanligt. Tyvärr.

 

46 minuter sedan skrev raol:

Man skulle kunna göra en kraftigt förenklad del av förarbeviset som en baskurs.

Det är något jag gärma skulle se. Då skulle man kunna locka nya grupp som i nuläget aldrig kommer att gå någon kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade min gamla program disk och hittade detta.  Är det aktuellt fortfarande eller är kursen utdaterad, kan vara 15-20 år sen jag drog en kopia på programskivorna  kan hända skivorna då redan var rätt gamla och inte klarar 64 bit system. 

 

redigerat: prov installerade och med äldre quicktime tillägg gick den utmärkt på w7 

setup.jpg.75a7d7911fa467d2b2f45a3e277ff7c7.jpg

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Eile:

Kollade min gamla program disk och hittade detta.  Är det aktuellt fortfarande eller är kursen utdaterad, kan vara 15-20 år sen jag drog en kopia på programskivorna  kan hända skivorna då redan var rätt gamla och inte klarar 64 bit system. 

 

redigerat: prov installerade och med äldre quicktime tillägg gick den utmärkt på w7 

setup.jpg.75a7d7911fa467d2b2f45a3e277ff7c7.jpg

Kompasser passare gradskivor mm. funkar ju likadant forfarande. Även avdrift och navigation. Tror inte det är några större ändringar i väjningsregler heller. Så jag tror du klarar prov för förarintyg om du använder ditt materiel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Eile:

Är det aktuellt fortfarande eller är kursen utdaterad

Kraven har ändrats lite, kolla HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade verkar vara samma kurs som marknadsfördes på forumet 2008 interaktiv som ett gammalt data spel.  Finns säker något matnyttigt så den får ligga kvar på program disken, kan nog ordna upp den på drive om intresse finns.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste själv förarbevis förra året och anledningen till det var att Länsförsäkringar gav några procents rabatt på båtförsäkringen om man hade det. Så här efter att ha läst den så kan jag tycka att den borde vara ett minimum för att över huvud taget få framföra en båt som gör mer än fem knop, jag lärde mig en massa bra saker som jag inte hade en aning om innan.

 

Nu har jag dock bytt försäkringsbolag till Svedea och deras minimikrav för att få motsvarande rabatt är kustskepparexamen. Så det är väl bara att plugga vidare 😛

 

Sedan är det klart, det tar väl bra många år innan den sänkningen i premie har betalat av kursavgiften...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en Skepparexamen under lumpen som båtchef vid KA. Till min förvåning gäller den tydligen nästan som fartygsbefäl klass VIII.

 

Man får tydligen t.ex. med vissa undantag köra taxibåt 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...